Welke fiets voor middelbare school?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Lief of Stoer, 10 jun 2025.

1. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.073
    2.931
    113
    't Gezellige Brabant
    Onze zoon gaat naar middelbaar. Hij heeft nu nog een 22 inch fietsje die echt te klein wordt. De kleinste herenmodellen zijn waarschijnlijk nog te groot. Hij is 1.38. Nu was ik vanmiddag even bij hem op school en stond zo eens te kijken wat andere jongens hadden. Bijna allemaal dezelfde! Die ene grijze met ingebouwde koplamp. Deze zal voor hem nog te groot zijn en hij wil ook niet zo'n eenheidsworst als de rest zijn. Maar ik loop er tegenaan dat de alternatieven niet echt geschikt zijn voor middelbaar. De tas kan niet op zijn rug tijdens het fietsen. Dat is echt te gevaarlijk met op-en afstappen. Hij kan 'm net aan tillen. Wie heeft hier een idee over? Een mountainbike wordt het niet.

2. Nefkens81

Nefkens81 Actief lid

15 aug 2024
    407
    370
    63
    Vrouw
    Hier ook een kleintje, net iets groter dan die van jou. Hebben hem net een 26 inch gegeven, past never op een volwassen model namelijk.

Maar goed hier wel eenheidsworst: de Cortina u4 met krat die de halve wereld heeft. Oudste heeft deze fiets ook en gooit altijd boekentas in krat. Ik vraag me af of dit onze jongste ook al lukt in september of dat dit veel te zwaar aan het stuur gaat zijn.

3. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.073
    2.931
    113
    't Gezellige Brabant
    Dat is grappig, want dat is precies waar wij nu ook op uit komen. Juist niet de eenheidsworst omdat ze allemaal die grotere hebben. We kunnen 'm nog personaliseren met een leuke kleur krat. Morgen maar eens vragen wat hij er van vind. Hij heeft altijd wat meer sportievere fietsen. Maar die hebben geen bagagedrager, geen kettingkast enz. Dat gaat niet meer.

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.807
    10.603
    113
    Ik zal wel kijken of een krat haalbaar is. Je mag er max 5 kg in doen.

Je gaat als je het niet gewend bent al snel slingeren.

Kijken wij naar die cortina fiets. Zoon is 1.58

Zana28 vindt dit leuk.
  5. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.874
    5.638
    113
    Hier een damesfiets voor zoon. Gazelle heavy duty. Hij vond het eerst maar een stom idee om voor een damesfiets te gaan maar hij is er zo blij mee.
    Je stapt zoveel makkelijker op en af. Die zware rugzak wil hij niet de hele weg op zijn rug. Achterop is onhandig met op en afstappen bij een herenfiets ( dan moet je wel heel lenig zijn) en voorop in een krat is ook erg zwaar.
    Zijn vrienden zie ik nu ook hun fietsen ruilen voor een damesmodel.

Athina vindt dit leuk.
  6. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    10.118
    9.164
    113
    Vrouw
    Hier is deze fiets ons juist afgeraden omdat het een hele zware fiets is. Geen idee hoelang hij moet fietsen, maar als hij ook al zo klein is, zou ik voor een lichtere fiets kiezen.

suus1983 en mausi vinden dit leuk.
  7. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.754
    647
    113
    Gelderland
    Precies dat, hier een slechte ervaring met Cortina. Hele zware fiets (trapt heel zwaar). Ik dacht eerst dat mijn dochter overdreef, maar toen ik hem een keer pakte voor een snel ritje huisarts, voelde het alsof ik tegen de storm in moest trappen, terwijl het windstil was. Mijn 25 jaar oude fiets, fietst nog lichter. Wij hebben hem verkocht, kids hier nu beide een Gazelle. Ok, die heeft iedereen, maar dat heeft dus een reden blijkbaar. Heerlijke fietsen.

Felice vindt dit leuk.
  8. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.617
    36.664
    113
    Lijkt me een heel zware fiets, zeker wanneer de schooltas in de mand voorop gaat. Zou ik zelf niet willen, de fiets wordt daardoor echt minder stabiel.

Qua "eenheidsworst", het is een fiets... wat maakt dat nu uit.

Mijn zoon was net 1.50 en hij heeft een damesmodel, zie je overigens heel veel hier bij bruggers.

Felice vindt dit leuk.
  9. suus1983

suus1983 VIP lid

10 okt 2006
    50.617
    36.664
    113
    Hier hebben ook heel veel vrienden van jongste zoon een damesfiets, hij zelf ook. Oudste zoon pakt ook regelmatig mijn fiets mee. Is gewoon makkelijker dan zo'n stang. Nu is de oudste inmiddels 1.87, dus die zwaait zijn been zo er wel overheen, maar als je nog zo klein en licht bent, is dat echt niet handig. Zeker niet als je ondertussen zo'n relatief zware fiets nog in balans moet houden.

10. Prjbt

Prjbt Fanatiek lid

28 jun 2022
    1.122
    1.194
    113
    Vrouw
    Hier hebben de oudste 3 de Gazelle esprit. Die iedereen heeft idd. Maar dat is echt met een goede reden. Hij fietst ontzettend fijn!

Onze 3e is ook klein en heeft daarom een framemaat 49. Dat gaat al snel. Zou het gewoon proberen.

De Cortina u4 fietst heel zwaar. Zou ik niet aanraden idd

11. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.073
    2.931
    113
    't Gezellige Brabant
    We zijn vanochtend even naar de fietsenzaak geweest. De Gazelle Esprit 49 gaat echt nog niet, veel te groot. Hij had een Cortina U4 26 inch damesmodel staan, hij kon er net op komen. Ze hadden daar ook niet echt alternatieven (hele grote zaak, komt de hele regio naar toe). Zoon wil pertinent niet een damesmodel. We hebben weinig keus. Waarschijnlijk toch die U4 voor zo lang het duurt. Uiteindelijk zal hij toch wel gaan groeien :) En dan heeft hij ook wat meer keus.

12. JustNice

JustNice Bekend lid

3 jul 2008
    909
    140
    43
    Zuid Holland
    Vorig jaar stonden wij voor hetzelfde dilemma.
    In groep 8 nog een fiets van 24 inch, ik dacht ook, hij moet een goede fiets hebben. Misschien een slagje groter.
    Via marktplaats een cube tour fiets Delhi, klein frame 46cm, en 28 inch banden kunnen scoren. bij het fietsen kon hij bij een noodstop net op de grond met z’n voeten, en bij de stoplicht fiets schuin, en bil van de zadel. Hij wilde zo graag die fiets, dus we zijn overstag gegaan. Twijfelde al of we er goed aan deden.
    in de eerste schoolweek is hij 2 keer gevallen, dus vroeg zelf of hij weer op z’n oude fiets naar school mocht. Voelt veiliger en vertrouwd.
    Nu is het eind van het school en heeft ie het eerste jaar gefietst op zijn 24 inch fiets met mockeymee op de achterdager. Hij is gegroeid en kan komend schooljaar op zijn andere fiets.

13. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    10.118
    9.164
    113
    Vrouw
    Ligt niet persé aan Cortina, maar aan het model. Dochter heeft een Cortina Common en deze is echt heel licht. Zij moet een stuk fietsen, dus wel belangrijk dan vind ik. Mijn eigen Cortina Roots is ook zo’n zware fiets.

14. Koraal82

Koraal82 Fanatiek lid

17 jul 2013
    3.303
    1.447
    113
    Wij zijn ook aan het kijken voor een fiets. Wij hebben de cortina tide op het oog. Deze is niet zo zwaar. Wij twijfelen heel erg over de maar. Mijn zoon is 1.55 en zou op het herenmodel framemaat 50 hebben maar als hij de damesuitvoering pakt past hij op 56. Daar kan hij dus langer mee doen. Voor ons is het de 1e op de middelbare school dus ik kan moeilijk inschatten of een damesfiets "geaccepteerd " wordt. Slaat natuurlijk nergens op dat je daar naar kijkt maar zou het vervelend vinden als ze hem daarmee zouden plagen.

15. LisbethSalander

LisbethSalander Fanatiek lid

1 dec 2015
    2.874
    5.638
    113
    Op de school van mijn kind maakt het niets uit op wat voor fiets te fietst. Behalve dan een fatbike. Die willlen ze geloof ik allemaal wel 1.
    Je ziet er oude fietsen, nieuwe fietsen, vouwfietsen, jongens op damesfietsen, mountainbikes, te kleine kinderfietsen enz enz. Heb nooit gehoord van zoon dat je bekritiseerd wordt om je fiets.
    Maar snap je onzekerheid. Dat had ik ook toen ik mijn zoon de eerste dag op een damesfiets naar die grote middelbare school liet gaan.

16. Felice

Felice VIP lid

22 apr 2009
    7.710
    8.691
    113
    Hoe veel kilometer moet hij enkele reis fietsen dan? En is dat in open vlakte of in de bebouwde kom? Dat kan de keus voor het soort fiets nogal beïnvloeden.

Hier moet er ver gefietst worden en heeft dochter een monkeydrager achterop, ideaal. Als ik sommige kinderen zie slingeren met zo'n zware tas voor in een mandje ben ik blij dat we daar voor gekozen hebben.

17. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.073
    2.931
    113
    't Gezellige Brabant
    Hij moet 9 km enkele reis door het dorp, een stuk buitenaf en dan weer door de stad. Dochter fietst ook met een kratje, gaat prima. Zij gaat juist slingeren als er geen tas in zit. Kwestie van gewenning denk ik. De monkeydrager is geen optie omdat hij dan zijn been nog hoger er overheen moet slingeren. Dat gaat echt niet.

18. Bloempjelief

Bloempjelief VIP lid

28 mrt 2020
    10.118
    9.164
    113
    Vrouw
    Ik denk niet dat t echt een kwestie van gewenning is, een tas in de krat voorop is gevaarlijker dan achterop de MonkeyMee. Ik zou daar ook echt niet voor kiezen, en zeker niet als hij ook erg klein is en dus zelf ook minder gewicht heeft.

19. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.117
    3.890
    113
    Precies, mijn dochter heeft ook een lichte Cortina.
    Zoon heeft de Gazelle heavy duty.

Bloempjelief vindt dit leuk.
  20. Lief of Stoer

Lief of Stoer VIP lid

25 apr 2011
    6.073
    2.931
    113
    't Gezellige Brabant
    We kunnen niet anders. Hij kan zijn been niet over dat ding heen krijgen. Op zijn rug is nog veel gevaarlijker met op-en afstappen. Het wordt in ieder geval een kratje.

Deel Deze Pagina