Nutrilon Pepti - mag je dat wel op eigen houtje gebruiken?

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Enthusia, 16 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Enthusia

    Enthusia Niet meer actief

    Hey allemaal...

    Ik waarschuw even: dit is een laaange tekst - dus mocht dit een issue zijn, sla dan mijn topic even over, ik kan het me voorstellen dat niemand op een lange tekst zit te wachten. :oops:

    Goed, watskeburt:
    Zoontje (19 weken oud) heeft momenteel wat droge/eczeemplekjes op de wangen, nek en een paar op de borst, plus nog wat droogtevlekken in knie- en armholte. Mijn moeder heeft dit altijd goed weten te behandelen door het - op advies van CB - vettig te houden met vaseline en we smeren het nu ook met een balsem van La Roch-Posay, die ook op baby's gebruikt mag worden (het gaat dan om de Lipikar Baume AP+ anti-scratching/anti-irritation balm). Huid was daardoor meteen opgeknapt: roodheid trok best snel weg, huid veel minder droog, vermindering in vervelling van de wangetjes. Ook gebruiken we anti-krabhandschoentjes van Nuby, zodat hij zich niet kan verminken en daarop ook nog eens kan bijten (het heeft zo'n zachte, rubberen bijtrand). Zijn nageltjes groeien ook nog eens als een tierelier, dus wij geven hem regelmatig een "babymanicure". Baby gaat volgende week naar de huisarts voor zijn probleempje.

    Donderdag 14 februari: we brengen zoontje naar mijn schoonmoeder (mijn mama kon helaas niet op hem passen - ze had die dag een afspraak), omdat wij 1 nachtje in een hotel gingen logeren vanwege Valentijn. Ik heb schoonmoeder en schoonzusje instructies gegeven, ook voor wat betreft zijn droogtevlekken. Expliciet nog gezegd: houd het vettig met mijn meegebrachte vaseline en balsem en laat hem ook zijn handschoentjes dragen, zodra hij tekenen van vermoeidheid vertoont (het maaien, over zijn gezicht wrijven).

    Vrijdag 15 februari na de middag: we rijden naar schoonmoeder. WTF, ons hart brak!! :(
    Zijn linkerwang: he-le-maal open/bloederig!! Losse vellen/losgetrokken korstjes! Rechterwang: korstjes eraf, waardoor er wat wondvocht aanwezig was. En dekenvezels waren eraan vastgeplakt, waardoor de vlekken er nog dramatischer uitzagen! Ook had hij zichzelf op z'n neus gekrast en truitje helemaal vies van het bloed!! Ik riep al meteen: "dan heeft hij z'n handschoentjes niet aangehad..". Schoonzusje en schoonmoeder schoten in de verdediging, met als gevolg: ruzie tussen mijn man en hun tweeën. Schoonmoeder legt de schuld op de poedermelk die wij gebruiken (Albert Heijn zuigelingenmelk Standaard 1), "Ja, is koemelkallergie, mijn kinderen hadden het ook, die vlekken bla bla bla, jullie moeten andere melk halen bij apotheek bla bla". Mijn man kreeg indirect-maar-direct de volle laag, alles werd hem verweten. Er ging zoveel door mij heen, maar ik heb me bewust koest gehouden. Ik ben niet zo van het zomaar gaan roeptoeteren als we e.e.a. niet eens via de huisarts hebben uitgesloten. Mijn man is tig malen assertiever dan mij, dus die heeft zich zeker niet ingehouden.

    Op (hinderlijk) aandringen van mijn schoonmoeder was mijn man naar de apotheek gereden voor Nutrilon Pepti, Bepanthen en Sudocrem. Nutrilon Pepti, want - volgens haar - "hier zitten ook suikers in speciaal voor baby's". Ik dacht echt: "what the f? Speciale suikers voor baby's??"... Daarna hebben we zoontje in zijn autostoeltje gezet en naar huis gereden. De Sudocrem heb ik tussendoor retourgebracht, want hell no dat ik dát op zijn gezichtje ga smeren (o.a. vanwege de lavendelolie en een paar ingrediënten die ik niet helemaal vertrouw). Dit zat me echt níet lekker gewoon!

    Onze after-Valentijnsdag eindigde dus met een domper, maar dit wisten we goed te maken met een lekker stuk Valentijnstaart.

    :(Nogmaals sorry voor deze lange tekst... dan is nu mijn vraag: mág je eigenlijk wel op eigen houtje aan de Pepti beginnen?? Want ook dit zat mij niet lekker. Ik weet niet beter dan dat je dit het beste eerst moet overleggen met de huisarts/kinderarts, zeker omdat ik op de verpakking zag staan: "Dieetvoeding voor medisch gebruik". De Pepti-blik is nog ongeopend en we hebben voor de zekerheid de kassabon hiervan bewaard.

    Hoe het nu met zijn huidje gaat: nadat we gisteren naar mijn mama waren gereden, had mama zijn gezichtje meteen zachtjes gewassen en direct ingesmeerd met eerdergenoemde Lipikar-balsem. Ook mama moest bijna huilen om wat zij aantrof :(. Handschoentjes weer consequent aan laten doen en voor het slapen ging hij in de Puckababy. Vanochtend zag zijn gezichtje er weer stukken beter uit (rechterwang lijkt weer gaaf te zijn, linkerwang is tot rust gekomen), man man man wat een geruststelling!
     
  2. Gootje1988

    Gootje1988 Fanatiek lid

    5 apr 2017
    4.844
    2.838
    113
    Ja hoor alleen word het op den duur een dure grap dus kan je beter voor laten schrijven door de huisarts.

    Echter mocht pepti niet gewenst resultaat geven dan zegt dat niet dat je kleine geen kma heeft.
    Pepti werkte hier niet en A had echt neocate nodig.
     
    Enthusia vindt dit leuk.
  3. Enthusia

    Enthusia Niet meer actief

    Ohh, dankjewel voor je reply - dit stelt me weer meteen gerust! Ik had het inderdaad begrepen dat het via de huisarts voorgeschreven kon worden. We zullen het sowieso even door de huisarts laten uitzoeken wat er met bébé aan de hand is.
     
  4. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je huisarts kan dat helemaal niet uitzoeken. Kma kan je niet testen, dat achterhaal je enkel door eliminatie en provocatie. Andere melk proberen dus, en kijken of het beter gaat. Dus ja, je mag op eigen houtje pepti geven.

    Of het nodig is, is maar de vraag. Ik hoor enkel iets van vlekjes... Tja, dat kan ook zonder oorzaak zijn. Lijkt me dat het bloed waar je zo van geschrokken bent vooral van de nagels is? Daar heeft pepti dan geen invloed op.

    Of heeft hij nog andere issues?
     
  5. Beheer

    Beheer Administrator
    Medewerker

    11 feb 2005
    16.108
    2.838
    113
    Enthusia vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina