Welke maat borstschild?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Sammy3, 21 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Sammy3

    Sammy3 Lid

    7 jan 2016
    28
    3
    3
    NULL
    NULL
    Hallo dames,

    Mijn eerste kindje is prematuur geboren, voor hem heb ik in het begin full time gekolfd en zo mijn productie op gang geholpen. Daarna kon hij zelf alles drinken en kolfde ik alleen nog op werk. In totaal 1.5 jaar kunnen voeden.

    Nu hapt mijn tweede niet goed aan, waardoor het voor mij haast niet te doen is om iedere voeding 'live' te geven. Ik kolf daarom. Ik merk echter dat ik niet altijd mijn borst leeg kan kolven en telkens op dezelfde plek een harde pijnlijke bult krijg. Die kan alleen mijn baby wegdrinken.

    Ik gebruik de Medela freestyle met de standaard borstschilden van 24 mm. Voor mijn eerste dus perfect, maar nu gaat het toch minder goed. Ik heb gekeken naar de maat van mijn tepel en die is op zichzelf slechts 15 mm. Tel daar 2-3 mm bij op en je komt op max 18 mm. Ik zie inderdaad een deel van het tepelhof in de tunnel gaan. Nu heb ik echter nooit last gehad van mijn tepels tijdens het kolven. Bij mijn eerste ging het met deze kolf en borstschilden vlekkeloos.

    Kan het gebruiken van te grote borstschilden problemen als harde plekken geven? Ik kan alleen maar informatie vinden over te kleine borstschilden, dat die de kanaaltjes dicht drukken. En bij te grote schilden kan het vacuüm zich niet vormen, maar daar heb ik geen last van.

    Heeft iemand ervaring met kleinere borstschilden gebruiken en of dit prettiger is dan iets te grote borstschilden? En hoe gaat dat met de melkproductie?
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.079
    286
    83
    Emmeloord
    Zeker kan een te groot schild problemen geven. Je trekt borstweefsel in het schild. Daardoor kolf je niet optimaal. Wordt je borst niet goed geleegd en heb je dus harde plekken en mogelijk ontsteking. Kortom maatje kleiner proberen. Dat kan een groot verschil zijn. Bij de site van medela staat heldere uitleg over hoe je herkent of je borstschild passend is of niet. Als het past zullen je ook beter kolven: beter leeg, en mogelijk meer.
    Betreft die harde plek: voor het voeden goed warmte er op. Mocht je kolven dan ook tijdens het kolven warmte er op. En massage, masseer de boel te voren, en tussendoor. Liefst natuurlijk je baby laten drinken, maar wat gaat dat gaat.
     
  3. LJJ

    LJJ Fanatiek lid

    20 nov 2015
    2.376
    1.350
    113
    NULL
    NULL
    Heb je al eens een lactatiekundige mee laten kijken? Wellicht dat die kan helpen bij het aanhappen. Uiteindelijk leegt je kindje toch het beste je borst.

    Ik heb zelf ook kleine tepels en gebruik de flex borstschilden van 21mm. Hier heb ik samen met de lactatiekundige van Medela naar gekeken. Ik had met de 24mm lichte pijn met kolven. Ik heb het verschil niet getest maar ben gelijk overgestapt., dus dat kan ik je niet vertellen helaas.
     
  4. Sammy3

    Sammy3 Lid

    7 jan 2016
    28
    3
    3
    NULL
    NULL
    Ja, verschillende tips gekregen, maar het kan ook aan lip/tongriempje liggen. Kan geknipt worden, alleen willen we nu niet naar het ziekenhuis

    Ik heb medela flex 21 mm besteld, komen morgen als het goed is. Ik ben benieuwd!
     
  5. LJJ

    LJJ Fanatiek lid

    20 nov 2015
    2.376
    1.350
    113
    NULL
    NULL
    Is er wel al gekeken of het echt zo is? zo niet dan zou ik eerst een lactatiekundige of huisarts even laten checken.
    En als het aan de tongriem ligt zou ik er persoonlijk wel wat aan laten doen.
    Dan worden je borsten beter geleegd en loopt je productie ook niet terug.
     
  6. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Ik zou hier ook voor kiezen.
    Des te sneller het probleem verholpen is, des te sneller je wellicht helemaal van het kolven af bent (of iig gedeeltelijk).
     
  7. Sammy3

    Sammy3 Lid

    7 jan 2016
    28
    3
    3
    NULL
    NULL
    Ja, de lactatiekundige heeft hiernaar gekeken. Tongriempje was niet té kort, wel wat korter dan normaal. Lipbandje was kort (maar ook weer niet té), maar ze kan haar lip wel mooi naar buiten krullen. Ik heb niet het idee dat het gaat helpen om dit te laten knippen... Heb hier ook geen succesverhalen over gehoord. Jullie wel?

    Voor nu gaat het wel. Over een paar weekjes ga ik toch weer aan het werk en moet ik sws kolven. Vandaag de nieuwe borstschilden geprobeerd. Voelen best prettig, alleen voor m'n harde plek had ik toch mijn dochter nodig :roflmao: Kijken of de harde plek voorkomen kan worden met deze nieuwe schilden.
     
  8. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Mijn dochter had te strak lipbandje, laten laseren met 2,5mnd (toen pas achter gekomen) en nog een keer met 5mnd, het was weer teruggegroeid. Uiteindelijk wel blij mee, ook al is het even erg zielig. Aanhappen ging veel beter daarna.
     

Deel Deze Pagina