Welke mamma´s geven moedermelk?

Discussie in 'Dysmatuur' gestart door Samy84, 8 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Samy84

    Samy84 Bekend lid

    29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    Mijn kleine is zowel dysmatuur/prematuur helaas met een extreem laag geboortegewicht.

    Ik heb het gevoel dat ze best harder kan groeien nu vraag ik mij af welke mamma's hier moedermelk geven en hoeveel hun kindje bijkomt per week?
     
  2. MamaVanSimone

    MamaVanSimone Fanatiek lid

    19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Mijn meisje (prematuur, niet dysmatuur) is geboren met een gewicht van 1590 gram, kwam op mamamelk (met BMF) de eerste 2 maanden bijna een kilo per maand aan. Op de uitgerekende datum woog ze 3200 gram.
    Ze bleef niet zo hard groeien hoor, ze zit nu op ong. 7300 gram met 11 maanden. Ze volgt mooi de curve op haar eigen lijntje.
     
  3. Maria74

    Maria74 Niet meer actief

    Hier de eerste maand moedermelk en vanaf toen flesvoeding: op beide voedingen groeide hij 1 kilo per maand (dat hield hij ook hier geen 9 maanden vol ;)), hier maakte het dus niet uit wat hij kreeg.

    Hjj woog bij 8,5 maand ongeveer 7,5 kg en was 72 cm
     
  4. Samy84

    Samy84 Bekend lid

    29 mei 2011
    789
    0
    0
    NULL
    NULL
    zo een kilo per maand! Hoeveel cc's kregen ze dan? Mijn dochter ziit nog maar op 65cc 7x per dag is nu 4 maanden gecorrigeerd 2 maanden en weegt 3200 gr niet veel dus.
    Heeft de eerste maand tot 10x daags 35 cc gehad als ik het mij goed herinner.
     
  5. cyntje78

    cyntje78 VIP lid

    11 nov 2008
    6.297
    3
    0
    Genieten van ons ventje!
    Hier 3 weken bv gegeven met BMF. Máár Lars dronk zo goed (uit de fles :() dat ik het niet bij kon benen. Dus al snel 50/50 kv en bv wat overging op 100% kv (Friso Pré)
    Ook hier een kilo per maand. Maar met een maand of 3-4 werd dat langzaamaan minder. Maar hij groeit nog wel in zijn eigen lijn. Ons mannetje is trouwens met 37 weken gehaald.

    Lars kwam 2 dagen voor de uitgerekende datum thuis met 7 x 60cc. Nu bijna 7 maanden en 4 x 200cc. Maar zijn zit nu in de 6 maanden sprong dus het drinken is best een drama nu.

    De 21 weer controle bij het cb en ik verwacht nu de 6 kilo te zijn gepasseerd.

    Ik denk dat er ook een verschil tussen dysmatuur en dys- én prematuur. Die moeten nog meer kracht krijgen om het drinken vol te houden denk ik?
     
  6. Maria74

    Maria74 Niet meer actief

    Met die leeftijd en dat gewicht dronk ons mannetje zo'n 8 à 9 x per dag een flesje tussen de 60 en 80cc, maar hij was idd alleen dysmatuur. Ieder kind drinkt waar hij of zij behoefte aan heeft. Tegenwoordig is ons mannetje een kleine drinker en dat is al zo'n 5 maanden zo.
     
  7. MamaVanSimone

    MamaVanSimone Fanatiek lid

    19 okt 2010
    3.250
    2
    36
    provincie Utrecht
    Simone begon met 12x2ml door een sonde (plus een infuus) en kwam 5 weken later thuis met 8x45ml+BMF uit de fles (2300 gram). Dat mochten we ophogen naar 8x60 binnen 2 weken en dat ging ook prima. Na die 2 weken stopten we met de BMF.
    Rond de uitgerekende datum woog ze iets meer dan 3 kilo en kreeg ze 7x80, tegen de tijd dat ze 5 kilo woog was ze bijna 5 maanden en kreeg ze 5x170ml.
    Eigenlijk heeft ze dus altijd boven de 150ml per kilo gezeten maar ja ze had ook wat in te halen. Wat ik fijn vind aan bv geven in een fles is dat je je nooit zorgen over de hoeveelheid hoeft te maken.
    Tegenwoordig krijgt ze nog 2x180ml overdag en 's morgens en 's avonds 1 borst (is denk ik ongeveer 150ml). Verder eet ze bijna een hele boterham, een half stuk fruit en een klein bordje avondeten.

    Ze komt nu soms weken niks aan maar ze is ook zo beweeglijk dat ik dat niet gek vind. Ze volgt mooi haar eigen lijntje en heel af en toe haalt ze iets in. Ik vind het hartstikke goed gaan!
     
  8. Ons Kleintje

    Ons Kleintje Niet meer actief

    Ik heb een eeneiige tweeling:
    mijn zoontje is ook dysmatuur, geboren met 924 gram en 35 cm lang met een termijn van 27+4
    mijn andere zoontje is volgens mij net wel of niet dysmatuur 1060 gram en 35 cm lang bij de geboorte 27+4.
    omdat de kleinste een stoma had (door darmziekte NEC) kwam hij amper aan. Hij zat in de curves een hele tijd onder de onderste groeilijn.
    Hij kreeg daarom ingedikte nenatal en maisolie de ene voeding en de andere voeding borstvoeding via de voedingssonde.
    Inmiddels weet ik even niet hoe de stand nu is, maar hij groeit als kool na de herstel-operatie aan zijn darmen.
    Mijn grootste kreeg alleen maar moedermelk.
    De grootste is sinds een week of 2 weer boven de onderste lijn van de groeicurve, en de kleinste nog net niet denk ik.
    artsen gaven hem de ingedikte nenatal omdat je niet kunt zeggen hoeveel voeding er in moedermelk zit, en ze daarom liever nenatal gaven omdat je dan zekerheid hebt.

    Ik denk dat hierin het antwoord zit van TS, dat soms een kindje beter groeit op moedermelk, maar sommige kinderen beter groeien op kunstvoeding. omdat borstvoeding of afhangt van wat je zelf tot je neemt, hoeveel rust je neemt en of je afvalt of niet speelt allemaal mee.

    inmiddels herstelt hij goed en krijgt volledig moedermelk sinds een dag of 3.
     

Deel Deze Pagina