Welke matrasbeschermer? (zonder elastiek!)

Discussie in 'Veilig slapen' gestart door skiwi, 9 feb 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. skiwi

    skiwi Fanatiek lid

    15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Hallo dames,

    Even een vraag. Ik heb voor mijn dochter altijd een aerosleep gebruikt. Heel fijn. Mijn dochter haalt regelmatig haar beddengoed van haar bed. Nu trof ik haar gister aan met het elastiek (wat je onder het matras door doet) om haar middel. Dit vind ik dus ronduit gevaarlijk!

    Mijn vraag: welke matrasbeschermer heeft geen elastieken? Verder vind ik het belangrijk dat een beschermer goed ademt.

    Bedankt voor jullie reactie.

    Groetjes sgforce
     
  2. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi Sgforce,

    Je hebt een ondernemende dochter met het afhalen van haar bed ;) Kun je ons laten weten wat er precies is gebeurd? Het klinkt als een mogelijk gevaarlijke situatie, maar ik kan uit je berichtje niet goed opmaken of ze er ook bij kan als ze ligt te slapen.

    Heb je er al aan gedacht om een gewoon onderlaken te gebruiken? Er zijn ook moltons te koop zonder elastiek.

    Groet, Angela
    VeiligheidNL
     
  3. skiwi

    skiwi Fanatiek lid

    15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Bedankt voor je reactie! Ik heb inderdaad een gevaarlijk ondernemende dochter. Ze probeert van alles uit.
    Ze heeft zich door zo'n elastiek die op de hoeken van de aerosleep zit heen gewurmd. Zoals het eruit zag, heeft ze hem eerst over haar hoofd getrokken, dus om haar nek. Later heeft ze haar beide armen erdoor gehaald waardoor het elastiek om haar middel kwam te zitten. Toen zat ze vast en riep ze mij. Het lijkt mij ook erg gevaarlijk.

    Het elastiek zat dus zoals het hoort goed onder het matras. De complete aerosleep topper krijgt ze er af als ze in bed ligt. Ze trekt het hoeslaken eraf, prutst aan zo'n elastiek en krijgt deze los. Hetzelfde doet ze aan de andere kant waardoor de complete bovenkant van de aerosleep los ligt zeg maar. Een elastiek over je hoofd trekken is dan gemakkelijk.
    Ze zou dus inderdaad in slaap kunnen vallen met dat elastiek om haar nek.
    Als ze haar bed afhaalt en daarna in slaap valt kan ze er dus ook bij ja. Of ik moet net toevallig op de camera zien dat ze ermee bezig is geweest.

    Natuurlijk heb ik de aerosleep gelijk van het matras gehaald toen ik dit ontdekte. Ik heb nog nooit wat anders gebruikt dan aerosleep omdat ik dacht dat dit zo veilig was.
    Ik vond het een prettige gedachte dat ze droog lag bij spugen oid. Ze huilt dan niet altijd. Bestaat zo'n matras? Een soort topper? Naar welk merk moet ik dan kijken? Of is een molton een goede beschermer voor het matras bij een ongelukje? Ademt een molton wel? Ik weet er niets vanaf hoor 😊 ik hoor graag wat ik het beste aan kan schaffen.
    Hopelijk heb ik het zo een beetje begrijpelijk uitgelegd.
     
  4. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Wij hebben een matrasbeschermer van de Ikea. Met een dun plastic laagje. Heb niet het idee dat het broeit.
     
  5. skiwi

    skiwi Fanatiek lid

    15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Bedankt snoopy1979
     
  6. VeiligheidNL

    VeiligheidNL Veiligheidsexpert

    5 mrt 2014
    542
    4
    18
    Signaleren, onderzoek naar veiligheid en het stimu
    Amsterdam
    Hoi SGforce,

    Ik weet niet of er vergelijkbare matrasbeschermers op de markt zijn zonder elastieken, maar als dit wel zo is, dan is het wel belangrijk om in de gaten te houden dat de matrasbeschermer op een andere manier (met een rits?) goed op z`n plek blijft. Het brengt namelijk ook risico's met zich mee als je dochter onder de matrasbeschermer terecht komt, aangezien er een niet-doordringbare laag aan de onderzijde zit. Dit kan de ademhaling belemmeren.

    Zelf gebruikte ik een molton om het matras te beschermen tegen ongelukjes, dat werkte prima. Die zat als een gewoon hoeslaken om het matras heen. Gebruik liever geen 'niet-waterdoorlatende molton'. Niet-ventilerend en/of isolerend materiaal kan bijdragen tot het ontstaan van oververhitting en kan ademhaling belemmeren. Een 'normale' molton is gemaakt van een ademende stof en laat lucht door.

    Waarschijnlijk is het in jouw situatie verstandiger om geen matrasbeschermer te gebruiken. In ieder geval tijdelijk, tot je dochter door heeft dat ze haar lakens niet mag afhalen van mama & papa (en van VeiligheidNL ;)

    Kun je hier verder mee?
    Groet, Angela
    VeiligheidNL
     
  7. skiwi

    skiwi Fanatiek lid

    15 jun 2012
    4.270
    402
    83
    Vrouw
    Ja hier heb ik echt wat aan! Ontzettend bedankt. ik ga je advies opvolgen. Ik haal een normale molton. En voor het grote bed koop ik er een met een rits. Al ga ik ervan uit dat ze het dan wel af heeft geleerd.
    En zal mijn meisje nog eens uitleggen dat ze haar bed niet af mag halen :D
     

Deel Deze Pagina