Welke mondkapjes zijn het prettigst?

Discussie in 'De lounge' gestart door Dalphin, 5 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dalphin

    Dalphin Niet meer actief

    Voor de vakantie hebben wij allemaal een mondkapje nodig. Omdat ik totaal nieuw ben ik de wereld van de mondkapjes wil ik graag jullie ervaringen horen.

    Welke mondkapjes zijn fijn? De 'papieren' versie voor eenmalig gebruik? En waar koop je die (ook voor een normale prijs)
    Of toch de katoenen die je vaker gebruikt.
     
  2. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    Ik vind het allemaal erg. De katoenen zitten wat beter vind ik. Maar op een of andere manier kan ik daar nog minder goed door ademen.

    De wegwerp zit er breed en sowieso met een bril vind ik het erg onhandig. Maar misschien doe ik wat verkeerd?

    Ik ben sowieso nogal claustrofobisch en dit werkt niet mee.
     
  3. Dalphin

    Dalphin Niet meer actief

    Het lijkt mij ook niet prettig zitten maar het moet op bepaalde openbare plekken. Vooral in winkels. Dus dan toch maar doen.
    En bestaan er ook mondkapjes voor kinderen? Die een maatje kleiner zijn.
     
  4. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    Van die wegwerpdingen met 2 of 3 laagjes. Dan niet die ijzeren staaf over je neus buigen, maar recht laten zodat hij voor het puntje van je neus blijft hangen. Op die manier heb je van boven en opzij wat ademhalingsgaten waardoor het minder benauwd is. Uiteraard zijn je mond en neus op deze manier ook bedekt. Sommige mensen kiezen er ook voor om de elastiekjes om te draaien, dus die van je kin aan de bovenkant te doen en andersom, die geeft ook wat extra lucht.
    Geen idee waar je heen gaat op vakantie? In Spanje kan je bij apotheken en de tandarts gratis je mondkapje laten reinigen. Niemand maar dan ook niemand die zo'n wegwerpmondkapje maar 1 keer gebruikt. Zelfs op mijn werk waar we nu mondkapjes voor het ov hebben gekregen, gaat men uit van 1 per persoon.
     
  5. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.779
    5.545
    113
    Vrouw
    Ik vind het allemaal niets en krijg het overal benauwd mee. Maar we moeten ze inderdaad weleens ergens op dus ook aangeschaft. Ik heb via Amazon.nl 20 stuks aangeschaft voor 9 euro. Werden verzonden vanuit België (had er eerst 50 voor 5 euro gevonden in China, maar uiteraard nooit aangekomen).
     
  6. Krulpeterselie

    Krulpeterselie Fanatiek lid

    27 apr 2015
    2.484
    1.090
    113
    Buff’svinden wij ook fijn. Het is meer een sjaaltje dus het zal net als de niet medische mondkapjes weinig effect hebben maar ze zijn overal toegestaan. Wij gebruiken ze normaal met wintersport als helmmasker/sjaal/gezichtsmasker maar je kunt ze ook als bandana of haarband gebruiken. Grootste voordeel voor mij is dat met deze dingen mijn bril niet beslaat omdat het goed aansluit
     
  7. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.142
    2.230
    113
    Vrouw
    Eehm, je snapt wel dat die ijzeren dingetjes er juist voor zíjn om het masker aan te laten sluiten en dat 'ademhalingsgaten' er juist voor zorgen dat je er dus qua bescherming helemaal niks aan hebt?

    Als je bril beslaat door een masker zou je met een smal stukje pleistertape het bovenste randje vast kunnen plakken aan je gezicht.

    En ja, ik weet hoe benauwd het kan zijn met zo'n ding op, heb diensten gedraaid in speciale luchtweg tenten waar het binnen 30 graden werd, met 7 uur achter elkaar een FFP2 masker op, maar waar zijn we mee bezig als we ze bewust verkeerd gaan gebruiken zodat het comfortabeler zit? Die dingen zijn niet gemaakt om lekker te zitten, ze zijn er voor deveiligheid van jou en anderen!
     
    Jippie, meintje, Vitamientjuh en 23 anderen vinden dit leuk.
  8. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    Dan zou je ook moeten weten dat dit soort mondkapjes sowieso geen bescherming bieden?! Die dingen zijn pure schijnveiligheid.
    7 uur een FFP2 masker gebruiken heeft trouwens ook geen zin, zeker niet met die temperaturen, dan moeten ze na 2 uur al vervangen worden!
     
  9. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.142
    2.230
    113
    Vrouw
    Tuurlijk werd hij op tijd vervangen.. Maar dat veranderde weinig aan het feit dat ik er 7 uur een moest dragen...
     
    Vitamientjuh, wendy339, bosi333 en 6 anderen vinden dit leuk.
  10. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.888
    4.387
    113
    Ja, ik zag kleinere versies bij het Kruidvat, wel van katoen, dus zogenaamd herwasbaar.

    Bol heeft ze ook speciaal voor kinderen: https://www.bol.com/nl/p/set-5-mondkapjes-voor-kinderen-van-4-8-jaar-wasbaar-katoen-mondmasker-kind-virus-niet-medisch-elastiek-mondkapje/9300000002384030/

    Zou er bijna zelf mee gaan lopen! :D
     
  11. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Bij de wehkamp hebben ze wasbare voor kinderen. 4 voor 10 euro.
     
    Vero0504 vindt dit leuk.
  12. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Met een bril werkt dat niet, dan beslaat je bril.
    Het zijn sowieso zweet dingen.

    Ik heb vrijdag bij de action gehaald, nog niet uitgetest.
     
  13. nelta

    nelta VIP lid

    28 apr 2009
    18.321
    8.798
    113
    Vrouw
    Rotterdam
    Wij krijgen er op het werk ook maar een per dagdeel. Die moeten we dus vaak meerdere keren gebruiken. (Zo n chirurgisch masker).
     
  14. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.535
    1.886
    113
    Ik ben gedwongen ze te gebruiken omdat ik met het ov naar werk moet. Ik vind het vreselijke dingen
    Benauwd, ben voortdurend buiten adem. Ik heb ze beiden geprobeert maar de stoffen vind ik nog 't prettigst, de weggooidingen ruiken chemisch en zitten niet lekker (lees: te groot).

    Het grappige is dat ik meestal in een nagenoeg lege coupé zit, en iedereen die ik zie doet het mondkapje naar beneden zodra ze geen conducteur zien.
     
  15. Disneyfan

    Disneyfan Fanatiek lid

    14 okt 2013
    1.023
    156
    63
    Bij de terstal heb ik ze gekocht, deze zijn fijn. Ook voor kinderen maar ik denk dat ze voor kinderen vanaf 8 jaar echt te klein zijn.
     
  16. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.530
    3.757
    113
    Overijssel
    Ik denk dat geen enkel mondkapje fijn zit...( geen ervaring,nog nooit zo’n ding moeten gebruiken)
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  17. Dalphin

    Dalphin Niet meer actief

    Welke heb je gekocht? De wegwerp of de katoenen? Zou je mij je ervaring willen delen wanneer je hebt gebruikt?
     
  18. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.695
    14.045
    113
    Bij de coop liggen ze bij de kassa voor 4.99 per stuk, stof herbruikbaar.

    Of t voldoende is betwijfel ik maar ik heb m in mn tas zitten. (ook een pak filters bij kruidvat meegesleept) stof is licht, makkelijk doorheen te ademen en hij past mij prima. (m) mn man is forser en heeft de xl.

    Ben nu bezig met als een malle t naaiwerk voor mn dochter af te ronden dan ga ik weer verder met 150gr. katoen stof en t patroon van belgie.

    Model wat ik gepast heb van katoen zit eigenlijk heel goed, weinig moeite met ademen en voelt koel aan. Alleen niet veel tijd om te naaien vandaar dat ik her en der toch eenmalige en herbruikbare maskers heb meegesleept.
     
  19. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.832
    12.956
    113
    Vrouw
    Vond het inderdaad al vreemd, maar wij hebben diensten in de coronastraat van 9 uur, vreselijk!
    Maar dat neemt niet weg dat die niet medische mondkapjes totaal geen zin hebben en dat het dus eigenlijk niet uitmaakt hoe je ze (wel of niet) draagt.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.
  20. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    De wegwerp.
     

Deel Deze Pagina