welke rechten en plichten heeft de papa

Discussie in 'Alleen en zwanger' gestart door Anne36, 27 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Anne36

    Anne36 Bekend lid

    9 feb 2007
    506
    0
    0
    Field service enigeer
    Bergen op Zoom
    Ik vraag me af als de papa het wel wil accepteren welke rechten en plichten hij dan heeft.

    Ik begreep dat je een ongeboren vrucht moet erkennen, maar ook in het begin al moet vaststellen of hij zijn of mijn achternaam krijgt.
    Wat zijn b.v zijn financiele verplichtingen en welke omgangsregeling is er van kracht als hij de papa wil spelen.
     
  2. Ik wil dat mijn kindje mijn achternaam draagt, mag ik dat zelf bepalen?

    In sommige gevallen krijgt jouw kindje vanzelf jouw achternaam.
    De voorwaarden zijn, dat wanneer je aangifte van de geboorte gaat doen:

    Je niet getrouwd bent, of een geregistreerd partnerschap hebt geregeld.
    De vader van je kindje zijn kind niet heeft erkend.
    Als je kind erkend is, kunnen jij en de erkenner samen beslissen welke achternaam jullie kind krijgt. Jullie moeten dan een verklaring afleggen bij de burgerlijke stand.

    Indien je getrouwd bent of je hebt een geregistreerd partnerschap geregeld, dan krijgt je kindje de achternaam van de vader. Willen jullie dat het kindje jouw naam draagt, dan moeten jullie hier samen een verklaring voor afleggen bij de burgerlijke stand.

    Als je kindje de naam van de vader heeft gekregen, kun je dit niet meer veranderen. Je kind zou wel na 5 jaar, door een naamswijziging jouw naam kunnen krijgen. Om een naamswijziging aan te vragen, moeten jij en de vader een verzoek indienen bij het ministerie van Justitie.


    Wat is vaderschapsactie?



    De biologische vader (dus de verwekker) van jouw kind is tot het kind 18 jaar wordt, verplicht bij te dragen in de kosten van verzorging en opvoeding. Voor kosten van levensonderhoud en studie is hij verantwoordelijk tot het kind 21 jaar wordt. Indien de vader dit weigert of indien hij ontkent de vader van jouw kind te zijn, kan jij een vaderschapsactie starten. Dit betekent dat jij de vader via de rechter kan verplichten om alimentatie te betalen.

    Let op:
    Om een vaderschapsactie te starten bij de rechter, heb je een advocaat nodig die je zelf moet betalen.
    Je kunt alleen een vaderschapsactie opstarten als je kind niet door een andere man is erkend.
    De vader kan beweren dat hij niet de vader van jou kind is en dit bewijzen door een bloedproef of DNA, of juist het proces vertragen door zijn DNA of bloedproef te weigeren.
    De vaderschapsactie heeft geen gevolgen voor de juridische band tussen de vader en je kind, dus de actie zorgt er niet voor dat de vader je kind erkend. Alleen dat hij verplicht wordt om alimentatie of onderhoud te betalen.

    Als jij het belangrijk vind dat er een juridische band ontstaat tussen de vader (de verwekker) en je kindje, kun je dit via een procedure afdwingen bij de rechtbank. Deze procedure heet "Gerechtelijke vaststelling van het vaderschap" en kan je doen wanneer de vader ontkent dat hij de vader is van jouw kind.
    Je moet dit binnen 5 jaar na de geboorte van je kind doen en je hebt een advocaat nodig die jou vertegenwoordigd.

    De gevolgen van de gerechtelijke vaststelling zijn groter dan die van de vaderschapsactie namelijk:
    het kind kan de naam van de vader krijgen.
    de vader wordt de juridische vader van het kind, dit vanaf de geboorte.
    het kind erft van de vader.
    de vader wordt onderhoudsplichtig.
    de vader kan vragen om een omgangsregeling.


    Wat zijn de gevolgen indien mijn kindje wordt erkend?



    Bij erkenning ontstaat tussen de vader en het kind een juridische band, ook wel familierechtelijke betrekking genoemd. Hieruit vloeit een onderhoudsplicht voort. Dit betekent dat de erkenner moet mee betalen in de kosten voor je kindje.

    je kind kan de achternaam van de erkenner krijgen.
    Je kind erft van de erkenner.
    je kind kan de nationaliteit krijgen van de erkenner.
    de erkenner is onderhoudsplichtig tot je kind 21 jaar is.

    Als een man, die niet de biologische vader van jouw kindje is, je kindje eenmaal heeft erkend, kan dit alleen in een aantal gevallen vernietigd worden:

    Als degene die je kindje heeft erkend op het moment van erkenning nog geen 16 jaar was.
    Als degene die heeft erkent een persoon is waar je volgens de wet niet mee had kunnen trouwen (je broer, je zus, je vader etc.).
    Als jij geen schriftelijke toestemming hebt gegeven (je kind is wel jonger dan 16 jaar).
    Als je kind op het moment van erkenning 12 jaar of ouder was en hij/zij zelf geen schriftelijke toestemming heeft gegeven.
    Als degene die heeft erkend op het moment van de erkenning getrouwd is met iemand anders.
    Iemand kan ook niet erkennen als het kind al erkent is door iemand anders.

    De man die je kind wilt erkennen moet aan de volgende voorwaarden voldoen:
    Hij is 16 jaar of ouder.
    Hij mag niet getrouwd zijn (tenzij de rechtbank ervan overtuigt is dat de man en jouw kind een persoonlijke band hebben, of dat jij en de man als man en vrouw hebben geleefd zoals in een huwelijk).
    Hij moet het kind vrijwillig erkennen.


    Als mijn partner het kind erkent, heeft hij dan ook het gezag?



    Erkenning betekent niet dat de erkenner automatisch het ouderlijk gezag over jouw kind krijgt. Voor het uitoefenen van het ouderlijk gezag (in het geval van ongehuwde ouders) is één van de voorwaarden dat de vader van jouw kindje het kindje heeft erkend.

    De andere voorwaarden zijn:
    Jij en de vader van het kind moeten samen een verzoek indienen bij het kantongerecht in de geboorteplaats van je kindje.
    Zowel jij als de vader zijn meerderjarig. Soms kan jij als moeder ( indien je ouder dan 16 jaar, maar jonger dan 18 jaar bent) meerderjarig worden verklaard.
    Jij en de vader van je kindje zijn niet met elkaar getrouwd en zijn ook nooit met elkaar getrouwd geweest.
    Jij en de vader zijn allebei bevoegd om het gezag uit te oefenen
    (dus jullie zijn beide 18 jaar of ouder, of de minderjarige moeder is meerderjarig verklaard / jullie staan niet onder curatele / jullie leiden niet aan een geestelijke stoornis)
    Op het moment dat het verzoek wordt gedaan moet een van jullie (jij of de vader) al het gezag al hebben.
    Jij of de vader zijn nooit eerder uit het gezag ontheven of ontzet

    Per 1 januari 2002 krijgen beide ouders die een geregistreerd partnerschap zijn aangegaan, automatisch het ouderlijk gezag over hun kinderen. Een verzoek indienen bij de kantonrechter is nu niet meer nodig.

    Ouderlijk gezag betekent dat iemand:
    verantwoordelijk is voor de verzorging en opvoeding van het kind.
    verplicht is om voor de onderhoud van het kind te zorgen tot het 21 jaar wordt.
    het vermogen van het kind beheert.
    de wettelijke vertegenwoordiger van het kind is.

    Vormen van gezag zijn:
    Ouderlijk gezag: Gezag dat wordt uitgeoefend door één ouder of door twee ouders.
    Gezamenlijk gezag: Gezag dat wordt uitgeoefend door een ouder en een niet-ouder samen. Bijvoorbeeld de ouder en zijn vriend/vriendin.
    Voogdij: Gezag dat wordt uitgeoefend door één voogd. Deze voogd is altijd een niet-ouder. De voogdij kan ook berusten bij een voogdij-instelling
    Gezamenlijke voogdij: Gezag dat wordt uitgeoefend door twee voogden. Het gaat hier om twee niet-ouders.


    Ik wil liever geen contact met mijn ex. Ben ik verplicht om hem zijn kind te laten zien?



    Als je gescheiden bent, heeft je ex recht op omgang met zijn kind ( dit heet omgangsrecht ). Je bent ook verplicht om hem te informeren en hem te betrekken bij belangrijke zaken rond de opvoeding van jullie kind. Ook als je niet getrouwd bent geweest kan hij de rechter vragen om een omgangsregeling. Als je niet wilt dat de vader contact heeft met je kind, kun je de rechter vragen hem het recht te ontzeggen.
    De rechter zal dit alleen doen als:
    de vader ongeschikt is of niet in staat tot de omgang met je kind.
    de omgang slecht is voor de geestelijke of lichamelijke ontwikkeling van je kind.
    je kind ouder is dan 12 jaar en zelf heeft aangegeven geen contact met zijn vader te willen.
    de omgang om andere reden in strijd is met het belang van je kind.

    Voor meer informatie over omgangsrecht kun je contact opnemen met :
    de Fiom (www.fiom.nl)
    Bureau Jeugdzorg (www.bureaujeugdzorg.info)
    Raad voor de kinderbescherming (www.kinderbescherming.nl)
     
  3. Kan ik de onderhoudsverplichting van de verwekker van het kind vast laten stellen?

    Indien de verwekker van het kind niet vrijwillig aan zijn onderhoudsverplichting voldoet, heeft u twee mogelijkheden deze onderhoudsverplichting door de rechter te laten vaststellen:

    gerechtelijke vaststelling van het vaderschap;
    vaderschapsactie.
    Onderhoudsverplichting
    De wettelijke vader van een kind is onderhoudsplichtig ten opzichte van het kind. Bent u niet gehuwd dan is de wettelijke vader van het kind, de man die het kind erkend heeft. Is het kind niet door de man erkend, dan heeft deze man in beginsel geen onderhoudsplicht ten opzichte van het kind. Erkenning kan alleen vrijwillig geschieden.

    Gerechtelijke vaststelling van het vaderschap
    Het vaderschap kan door de rechter worden vastgesteld. Op deze manier wordt de man de wettelijke vader. Dit betekent onder andere dat hij onderhoudsplichtig wordt ten opzichte van het kind. U kunt tegelijk met het verzoek tot gerechtelijke vaststelling van het vaderschap, de rechter verzoeken een bedrag aan alimentatie vast te stellen. De vaststelling van het vaderschap heeft dezelfde gevolgen als erkenning.

    Vaderschapsactie
    U kunt aan de rechter verzoeken een bedrag aan alimentatie vast te stellen, zonder dat de man de wettelijke vader wordt. Op deze manier wordt alleen de onderhoudsverplichting van de man ten opzichte van het kind vastgesteld. Een vaderschapsactie heeft niet de andere gevolgen die het gerechtelijk vaststellen van het vaderschap en erkenning wel hebben.

    Het verzoek
    De gerechtelijke vaststelling van het vaderschap en de vaderschapsactie zijn procedures die moeten worden gevoerd voor de rechtbank. Hiervoor heeft u een advocaat nodig.
     
  4. Ik hoop dat ik je hier een beetje mee geholpen heb?

    *Bijna een hele krant gepost :confused: :) .
     


  5. PS: Als je hulp nodig hebt, ga naar het Fiom in Alkmaar, die mensen zijn echt top!
     
  6. Anne36

    Anne36 Bekend lid

    9 feb 2007
    506
    0
    0
    Field service enigeer
    Bergen op Zoom
    super dank je
     
  7. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    ik zit net met stomme verbazing dit te lezen:

    Ik wil liever geen contact met mijn ex. Ben ik verplicht om hem zijn kind te laten zien?



    Als je gescheiden bent, heeft je ex recht op omgang met zijn kind ( dit heet omgangsrecht ). Je bent ook verplicht om hem te informeren en hem te betrekken bij belangrijke zaken rond de opvoeding van jullie kind. Ook als je niet getrouwd bent geweest kan hij de rechter vragen om een omgangsregeling. Als je niet wilt dat de vader contact heeft met je kind, kun je de rechter vragen hem het recht te ontzeggen.
    De rechter zal dit alleen doen als:
    de vader ongeschikt is of niet in staat tot de omgang met je kind.
    de omgang slecht is voor de geestelijke of lichamelijke ontwikkeling van je kind.
    je kind ouder is dan 12 jaar en zelf heeft aangegeven geen contact met zijn vader te willen.
    de omgang om andere reden in strijd is met het belang van je kind.


    Geldt dit ook als hij het NIET erkent heeft, en tijdens de zwangerschap NOOIT een enkele intresse in de zwangerschap heeft getoont?
    En zelf niet weet wat hij wil, omdat hij nu al 4 maand zegt dat hij de vader van de kleine niet is, en de kleine het liefst dood wenst.

    Bij de gemeente waar ik heb geinformeerd, zeggen ze dat hij het ALLEEN kan regelen dmv. rechtzaak, omdat hij het kind niet erkent/ wil erkennen.
     
  8. babsie

    babsie Fanatiek lid

    10 sep 2006
    1.432
    0
    0
  9. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    ik kan niet vinden wat ik zoek. zal google eens naslagen.
    Wat in mijn ogen is mijn ex(vriend), het niet waard om zijn kind te zien, want hij wil het niet erkennen, wil er niets voor betalen en wil niets met zijn kind te maken, en wenst de ergste dingen toe.
    Alleen zijn ouders willen mij voor de rechter laten verschijnen omdat ze perse hun kleinkind willen zien, terwijl ik helemaal geen contact wil.
     
  10. Jeetje wat moeilijk...
    Misschien kun je bij het juridisch loket terecht?
    http://www.hetjl.nl/hetjl/
    En dan een vraag stellen bij contact, dan krijg je binnen een paar dagen een mailtje terug.

    Scheelt jou zoeken, zij zoeken uit hoe het precies zit, is wel handig...
     
  11. Omgangsregeling kleinkinderen?
    Kan ik een omgangsregeling treffen met mijn kleinkinderen?

    Ja, in principe kan dat. Iedereen die een nauwe, persoonlijke betrekking heeft met een kind, zoals grootouders, stiefouders, broers, zussen, pleegouders en biologische vaders, kunnen de rechter verzoeken om een omgangsregeling. Als grootouder moet u wel kunnen bewijzen dat u een nauwe band heeft met uw kleinkinderen. De afstammingsrelatie is niet voldoende. U heeft hiervoor de hulp nodig van een advocaat. Uw verzoek kan worden afgewezen als een omgangsregeling niet in het belang is van uw kleinkinderen of als uw kleinkinderen van 12 jaar of ouder bezwaar maken.
     
  12. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn

    Dus ik sta wel meer in mijn recht, mede doordat zowel vader als 'grootouders' echt niets met de zwangerschap hebben, me niet vragen hoe het gaat, en ik moet maar bij hun langs gaan, als het geboren is, terwijl ik al rum 20x gezegd heb, geen contact te willen, omdat ze er niets om geven? Of begin ik nu blond te worden.
     
  13. Nee hoor je begint niet blodn te worden hoor, je staat wel meer in je recht.

    Als opa en oma echt graag willen kunnen ze wel moeilijk gaan doen, maar hoe groot is nou de kans dat zij hen gelijk krijgen als ze verder niets met het kind te maken hebben?
    "de afstammingsrealtie is niet voldoende" lees ik net, dus ja: gefeliciteerd, you've got the power!
    Zij kunnen niets doen als ze geen contact met het kind hebben.

    Opgelost! :D
     
  14. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    pfff.. ben wel opgelucht. heb ook naar jou laatste link een email gestuurd, even kijken of dat daadwerkelijk via een rechtzaak moet, en in hoeverre ik dat kan tegenhouden.
     
  15. Goed zo, je kunt idd beter even kijken hoe of wat dan dat je straks voor verrassingen staat.
     
  16. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    Gisteren had ik deze email gestuurd:

    Bericht:
    Hallo, Ik heb een vraag. Ik ben nu 17 weken zwanger, en ik en mijn ex- vriend
    zijn al ruim 10 weken uit elkaar. Mijn ex-vriend geeft niets om mijn
    zwangerschap, en wil er ook niets voor betalen. Dit vind ik niet zo erg, omdat
    hij echt niets om de zwangerschap geeft, en het liever 'dood waant'. Nu had ik
    hem gevraagd, of hij het kind wou erkennen, maar dit wou hij niet. Dus het kind
    komt straks op mijn naam, en wil de volledige recht hebben op mijn kind. Heeft
    hij nu wel recht op omgang met zijn kind? Want heb nu 10 weken alleen maar
    dreigementen van hem gehad, en hij wenst het kind het ergste toe wat je maar kan
    toewensen. Helaas heb ik hier niets meer van op mijn telefoon, maar mijn moeder
    heeft destijds alles gelezen. Ook willen zijn ouders mij gaan aanklagen, als ik
    hun de kleinkind niet laat zien. Wederom is het contact nu al weken verbroken,
    en ze zijn al vanaf het begin niet geintresseerd in de zwangerschap. Kunt u mij
    evt. helpen? Want ik begin zo wel onzeker te worden, zeker omdat ik weet dat dan
    straks tegen mijn kind wordt gezegd door hun ( als ik ze dat wel toelaat etc.)
    dat ik een slechte moeder ben etc. en dat het mijn fout is geweest, dat de vader
    er met een ander vandoor ging. Ik hoop dat u mij kan helpen/ gerust stellen.
    Indien dit echt via een rechtzaak moet, tot hoever kan ik dit dan tegenhouden?
    Met vriendelijke Groet, Saskia Bos


    Vandaag kreeg ik dit antwoord:


    Geachte mevrouw Bos,

    Ik beantwoord uw e-mail van 28 februari als volgt.

    Uit uw verhaal begrijp ik dat uw relatie verbroken is en dat uw zwanger bent. Ik
    begrijp dat de vader van het kind niets te maken wil hebben met het kind.

    Juridisch gezien is hij de biologisch vader. Hij is niet de juridische vader.
    De biologische vader en grootouders hebben geen recht op omgang, maar zij kunnen
    de rechter verzoeken om een omgangsregeling vast te stellen tussen hen en het
    kind. Men moet dan wel kunnen aantonen dat er daadwerkelijk sprake is van een
    nauwe persoonlijke band met het kind. Er moet sprake zijn van "family life" op
    grond van artikel 8 Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens.
    Indien dit niet aangetoond kan worden zal er geen omgangsregeling tot stand
    komen.
    Mocht er wel sprake zijn van 'family life" dan kan de rechter toch het verzoek
    afwijzen indien het belang van het kind zich tegen toewijzing verzet.

    Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
    Mocht u n.a.v. het bovenstaande nog vragen hebben dan kunt u telefonisch contact
    met ons opnemen.
    Het Loket is bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 09:00 uur tot 20:00
    uur op 0900-8020 (€ 0,10 p.m.)

    Met vriendelijke groet,

    S. Oldenburg
    Juridisch medewerkster
    Juridisch Loket Groningen




    Dus wat denken jullie? BEN ZO BLIJ :):):)
     
  17. Gefeliciteerd Loran, daar hoef je je dus niet druk om te maken :D. Lekker hoor, je weet nu waar je aan toe bent!

    Ben echt happy voor je :D :D :D .

    Toch maar goed dat je ff een mailtje hebt gestuurd ;)!

    Krijg ik nu een hele dikke kus omdat ik je die link heb gegeven ;) :) ?

    Nogmaals, ben echt super blij voor je!
     
  18. Springboon

    Springboon VIP lid

    9 okt 2006
    8.278
    1.834
    113
    Vrouw
    Zorg
    Waar mijn liefjes zijn
    [​IMG]

    Bij deze een Dikke kus ;)

    Kon niet zo snel een leuke vinden :D
     
  19. Anne36

    Anne36 Bekend lid

    9 feb 2007
    506
    0
    0
    Field service enigeer
    Bergen op Zoom
    He super dat ze nergens aanspraak op maken, ik had me daar nog niet eens mee bezig gehouden dat ook de grootouders wel eens problemen kunnen geven. Nu weet ik gelukkig wel wat mijn rechten zijn.
     

Deel Deze Pagina