Welke resultaten krijgen jullie te zien?

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zana28, 12 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Hier staan de methodetoetsen in Parro, verder vijf portfoliogesprekken per jaar. Bij de kleuters is dat nog een map met werkjes, bij de ouderen gaat dat digitaal. De uitdraai van de CITO wordt wel besproken en gaat ook mee naar huis (in de map of als losse uitdraai). Dus alle informatie wordt gedeeld, wat ik ook niet meer dan normaal vindt. Het systeem is nu eenmaal gebouwd op toetsen, dus moet je de uitslagen daarvan ook gewoon krijgen.
     
  2. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Onze school gebruikt ook Parro, maar ik wist niet dat je daar ook resultaten kunt zien. Waarschijnlijk is dat onderdeel bij ons uitgeschakeld.
    Ik zit in het ouderpanel van school en bij de volgende vergadering staan de portfolios op de agenda.
     
  3. mamavanmimi

    mamavanmimi Fanatiek lid

    13 mei 2010
    2.790
    772
    113
    Tussen de fruitbomen
    Hier gebruiken zo ook parro, en net als jij nooit geweten dat daar resultaten in kunnen staan. Maar helaas hier ook uitgeschakeld.
    Gelukkig weten de meiden hier goed hun cijfers te vertellen en staan de cito uitslagen in het rapport.
     
  4. gitta

    gitta Fanatiek lid

    22 okt 2013
    2.625
    426
    83
    Sorry sorry, het is niet Parro, maar de andere tak van dit programma: Parnassys!
     
  5. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Onze kinderen hebben ParnasSys portfolio/rapport.
    Het eerste blad is met m/o/v/g en cijfers en de anderen met een soort grafiek.
    Ik vind het wel handig zo zie je ook of ze groeien of terugvallen.
     
  6. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.493
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    inmiddels zijn de portfolio's aangekondigd om in te kijken -dit kan altijd wel- maar nu zijn ze 'klaar' bij beiden staan de cito uitslagen er dus ook gewoon in.
     
  7. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier een percentage-score voor de methodetoetsen - ze hebben iedere week een toetsje en op het rapport komt daar dus het gemiddelde van in een geafiek ten opzichte van het vorige rapport. Verder ook de cito-scores in grafiekjes. En dan nog een uitstekend, goed, ruim voldoende, voldoende, matig, onvoldoende etc (ik vergeet er vast eentje..) voor gym, huiswerk, muziekles ed.

    De gesprekjes gaan vooral over hoe het in de klas gaat, wat de leerkracht zelf waarneemt, wat opvalt, wat goed gaat, wat beter kan, en niet alleen als feedback voor het kind - juist ook voor de leerkracht zelf. Dus kinderen mogen zelf ook aangeven wat ze niet fijn vinden, hoe dat misschien beter kan met een (kleine) verandering. In mijn ogen heel kindgericht en niet erg prestatiegericht - hoewel we dus wel scores krijgen te zien.
     
  8. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    In rapport van dochters staan vooral de cito uitslagen (grafiekjes) en wordt aangegeven in welk onderwijsarrangement leerling zit voor de verschillende vakken/onderdelen. Er staan ook best veel persoonlijke feedback en complimentjes in. Alle vakken waarin geen cito's worden afgenomen (zoals wereldoriëntatie en creatieve vakken) wordt gescoord op 'proces' en 'product' en is goed of behoeft nog aandacht. Van de vakleerkracht gym een aparte beoordeling tav bewegingsvaardigheden en inzet, van vakleerkracht Engels ook op inzet, begrip en spreek/schrijfvaardigheid.
    Resultaten van methodegebonden toetsen heb ik tot nu toe alleen in groep 3 voorbij zien komen. In groep 4 en daarna niet meer.

    Ik vind het wel erg prettig zo. Je kunt dan ook met gerichte vragen naar gesprek gaan.
     
  9. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Mogen ze dat überhaupt uitschakelen? Bij mijn weten is het verplicht dat wanneer er een dossier wordt opgebouwd, dat de betreffende persoon (of in dit geval natuurlijk de ouder of verzorger) dat in kan en mag zien. Net als je patientendossier bij de huisarts of het ziekenhuis.

    Mijn zoon zal ook op een school met dossiers terecht komen (jenaplan of montessori, even afhankelijk van de beschikbare plek). Helemaal prima, maar ik denk dat ik op een zeker moment toch wil weten in welke normcategorie of welk percentiel hij zal vallen. Je wilt niet acht jaar lang hoeven gissen naar een later schooladvies toch?
     
  10. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    #30 Aszz, 24 feb 2020
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 feb 2020
    Ik vind het juist heel fijn dat we de hele basis school geen cijfers etc krijgen.
    We weten of het goed gaat of niet, de Cito uitslagen krijgen we wel mee naar doen we eigenlijk niets mee.
    Ik heb juist vertrouwen in de leraren van mijn kind(eren) dat ze aan de bel trekken als het niet goed gaat.
    En juist doordat ze niet met cijfers werken, moeten ze echt nadenken hoe het gaat met het kind. Dus geen cijfers optellen en er neer zetten, of overnemen. Nee echt nadenken en nakijken hoe het nou eigenlijk gaat.
     
  11. Ilsev85

    Ilsev85 Bekend lid

    19 apr 2013
    609
    17
    18
    Vrouw
    Psychologie
    AadR
    Hier heeft zoon voor de vakantie zijn rapport mee naar huis gekregen. Echt nog 'ouderwets' met de aanduidingen zoals bijv. rv en g. Al kreeg ik vroeger een echt rapportboekje en is het nu een map geworden.. Ook de uitslag van de Cito zit erin. Nu nog een zwart puntje (was nu de eerste keer) straks wordt dat dan een grafiek.
    Hier zit een extra toevoeging van de juf in het rapport over het AVI leesniveau en een persoonlijke tekst.
    Zoon zelf heeft er amper naar gekeken, die keek alleen of hij over was naar de volgende fase. Dat vond hij belangrijker.
     
  12. Amberxx

    Amberxx Fanatiek lid

    6 nov 2013
    4.578
    4.623
    113
    Je kunt dit soort informatie (als het beschikbaar is) gewoon opvragen. Als ouder heb je recht op inzage van alle gegevens van je kind! School mag dit juridisch niet weigeren. Als ze geen toetsen afnemen is het wat anders. Maar eat doen ze bij jou wel.

    Verder draait het in het vervolgonderwijs en daarna gewoon om resultaat! Ik zie niet in waarom je dat niet (op een geschikte manier aangepast aan het kind) zou moeten bespreken. Een kind weet echt wel precies waar het niet goed in is. Onzinnig om dat niet gewoon te benoemen zodat je eraan kunt werken.

    Een portfolio mag nooit een vervanging zijn van een rapport. Want fijn dat hij zo leuk kan schilderen maar als het lezen zwaar onvoldoende is horen ouder en kind dat gewoon te weten.
     
  13. Zana28

    Zana28 Actief lid

    29 dec 2010
    369
    46
    28
    Heb je voor een bijzondere onderwijsvorm gekozen? En hoe komen jullie in de praktijk te weten, hoe het gaat?
    Ik vind het best moeilijk de leerkrachten hierin helemaal te vertrouwen. Als het echt slecht gaat trekken ze denk ik aan de bel, maar in een klas zitten bij ons +/- 25 kinderen, daarvan zijn een aantal die extra aandacht nodig hebben, omdat ze bijzonder goed zijn of extra moeilijkheden hebben. Verder zijn bij mijn zoon door partimewerk en zwangerschapsverlofen de afgelopen jaren de nodige leerkrachten gepasseerd, soms heb je nog niet eens tijd een relatie op te bouwen.
     
  14. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Nee hoor gewoon een normale school. Rapporten worden beoordeeld met matig voldoende goed etc. De leraren hier zijn al heel veel jaren vast, en ik ken ze dus ook al heel wat jaren. Het is een school met 140 leerlingen dacht ik.
    Lijntjes zijn kort, loop regelmatig even binnen om te vragen hoe het gaat. De jongste vind het niet allemaal even makkelijk, waardoor hij extra begeleiding krijgt en wij elke week het eea mee naar huis. Dit schooljaar is hij ontzettend verbeterd. Dat geeft mij wel vertrouwen.
     
  15. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Naar wat ik begreep is dit een portfolio dat betrekking heeft op schoolse vaardigheden. Uiteraard zal er ook een kunstwerkje tussen zitten, maar ongetwijfeld ook een opstel, een werkblad van een zaakvak of wat er dan ook maar speelt in dat leerjaar.
     

Deel Deze Pagina