1e keer koorts :(

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Koekie1, 3 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Dochter was vanmorgen al niet in haar hum. Snel huilerig en bij mij willen zijn. Met moeite een halve boterham gegeten. Bij het middagslaapje getempt en 38.6 :$ Dl heeft nog nooit koorts gehad. Vind het zo sneu voor haar.

    Vanavond bij het naar bed gaan had ze 39.3. Heb haar in een romper lange mouw + zomerslaapzak gelegd. Hoop dat ze het niet te warm of te koud gaat krijgen. Ze sliep de laatste tijd in een romper korte mouw, pyama, winterslaapzak zonder mouw. Of zou ze het nu nog te warm hebben?
    Geen idee trouwens wat ze mankeert. . Ze lijkt verder niet verkouden te zijn. Tandjes 7 en 8 zijn net door... Wanneer ze wakker is is ze rustiger als anders. Af en toe heeft ze wel wat "praatjes" maar ze is duidelijk niet in haar hum. Ook kreunt ze soms een beetje maar dat kan ook komen omdat ze haar ontlasting niet goed kwijt kan raken.

    Ik wil haar voor ik naar bed ga nog even wat water geven. Twijfel nog voor eventueel een zetpil? Wat zouden jullie doen?

    Ik weet dat het erbij hoort en dat ze nog veel vaker koorts zal krijgen enz maar het voelt zo naar om mn kind ziek te zien. .
    Dit gedeelte van het moederschap kende ik nog niet en maakt me best een beetje onzeker..
     
  2. Tante Truus

    Tante Truus Actief lid

    14 jul 2014
    343
    110
    43
    Sneu voor haar, ze kunnen dan echt zo zielig zijn. Meest waarschijnlijke is een virusje.

    Kleding is prima, vooral niet te warm, dan kan ze de warmte van de koorts goed kwijt. Je kan eventueel voordat je zelf gaat slapen even in haar nek voelen, of ze niet te koud wordt.

    Zetpil zou ik pas doen, als je het idee hebt dat ze ergens pijn heeft. Koorts is een noodzakelijk kwaad bij virusjes enzo. Zolang ze onder de 40 blijft, zou ik het aan haar weerstand overlaten.

    Vooral laten drinken, eten is niet zo belangrijk, veel slapen en meestal knappen ze dan na 1 of 2 dagen weer op. Heeft ze 3 dagen koorts, HA bellen. En ook bellen als ze minder dan de helft van normaal drinkt, niet meer plast, ontroostbaar huilt of paars-rode vlekjes krijgt.

    En verder, veel liefde en aandacht en op je eigen gevoel vertrouwen. Als jij het niet vertrouwt, bellen.

    Succes en ze knapt vast zo op.
     
  3. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Dank je wel voor je reactie tante truus. Drinken doet ze gelukkig nog goed. Wel minder als normaal. Daarom vanmiddag ook een fruitpotje gegeven ipv rijstwafel. Krijgt ze toch weer vocht binnen. .

    Ze was net even half wakker (speentje kwijt). Heb even haar hoofd, wangen en nekje gevoeld en ze gloeide behoorlijk van de koorts. Weet niet zo goed wat ik straks zal doen voor ik naar bed ga. Toch maar slaapzakje uit doen en eventueel vervangen voor een lakentje of zo laten?
    Vind het maar lastig hoor!
     
  4. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Ik zou het zo laten, want het koelt 's nachts wel behoorlijk af en bij koorts blijven ze toch wel warm voelen. Als ze niet klam/zweterig voelt, ligt ze ws prima.
    Zetpil doe ik hier alleen bij zodanig last dat ze er niet van slapen. Of als je denkt dat ze echt veel pijn heeft. Maar ik zou haar er niet voor wakker maken.
    39,3 is niet zo schokkend ;) Een kinderlijfje reguleert warmte nog niet zo goed als een volwassen lijf en schommelt dus ook sterker in temp. De algemene indruk die ze maakt is belangrijker: ze mag niet suf zijn, (dat is: ze moet aanspreekbaar zijn als ze wakker is, reageren op wat je zegt), ze moet ongeveer de helft drinken van wat ze normaal drinkt en voldoende blijven plassen.
    Eten komt wel weer als ze opknapt, hangerig/duf/sloom zijn en niet willen spelen mag ook, zolang ze maar aanspreekbaar zijn dus :)

    Beterschap!
     
  5. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Dank je wel voor je geruststelling rozemarijke.
    Klam of zweterig voelt ze niet, dus laat het zo. Ze slaapt wel onrustig. Normaal leg ik haar om 19.00 in bed en hoor ik haar pas om 7.00 uur weer. Nu ben ik al 2x naar boven gelopen omdat ze (half) wakker was. Als ze zo nog een keer wakker wordt geef ik haar een zetpil. Dan kan ze hopelijk een lange stuk achter elkaar slapen.

    Pff, ik geloof dat ik een nogal overbezorgde moeder ben :D
     
  6. Tante Truus

    Tante Truus Actief lid

    14 jul 2014
    343
    110
    43
    Hoe is het gegaan vannacht, heeft ze nog een beetje kunnen slapen?
     
  7. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Uiteindelijk heeft ze van 00.00 Tot 08.00 uur geslapen. Wel erg onrustig maar wel netjes.
    Vanmorgen had ze 37.5 en net zat ze op 39.7.
    Voel me nu al wel wat zekerder als gisteren :)
    nu maar hopen dat ze gauw opknapt!
     
  8. Tante Truus

    Tante Truus Actief lid

    14 jul 2014
    343
    110
    43
    Fijn dat ze redelijk geslapen heeft. En dat jij je nu wat zekerder voelt.
    Dit is dus de 2de dag koorts, als ze morgen weer koorts heeft, even de HAP bellen. Vooral in combinatie met onrustig slapen, bij ons duidde dat standaard op een oorontsteking (heb met 2 kinderen onder de 4 al 12 oorontstekingen voorbij zien komen).
    Sterkte vannacht, hopelijk slaapt ze beter.
     
  9. Tibo

    Tibo Fanatiek lid

    15 feb 2012
    2.543
    0
    36
    Hier heeft m'n ventje ook voor de eerste keer koorts, en verkouden erbij, heel de tijd traan ogen.
    Vanmiddag de Hap gebeld voor advies, in de gaten houden dat ie genoeg drinkt en plast.
    Ook de 2de dag gehad nu. Als t zo doorgaat maandag zeke naar de huisarts.

    Beterschap voor je meisje! Succes!
     
  10. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Einde van de middag zat ze op 40.6 en werd zichtbaar steeds beroerder. Vanavond de hap gebeld voor de zekerheid. Zetpil erin en mochten langskomen.
    De arts dacht aan een middenoorontsteking of een urineweginfectie. Een oortje was wel wat roder maar hij kon het niet goed zien. Moeten morgenochtend urine opvangen en langs de hap.
    Ze Ligt nu lekker te slapen op haar zetpilletje.
    Ben stiekem wel blij dat ik vanavond gebeld heb :)
     
  11. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Hier ook voor de 1ste keer koorts uit het niets. Oke van de bmr prik heeft hij ook koortst gehad maar nu de 1e keer ziek uit zichzelf.
    Ik heb onmiddelijk de hap gebeld. Hij kreeg vrijdagnamiddag koorts en zaterdag om 8u de hap gebeld. Nu is hij wel een speciaal geval wat met koorts extra in de gaten gehouden moet worden.
    Wij moeten paracetamol geven zodra hij nog maar verhoging heeft dus ik denk dat paracetamol bij geen enkel kindje kwaad kan.
    Wel heel zielig he als ze zo ziek zijn.

    Ik denk en hoop dat hij zich nu beter voelt. Hij slaapt nu nog en is gisteren rond 19.30 gaan slapen.
     
  12. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Als ze nooit ziek zijn, snap ik wel dat je bezorgd bent hoor :)
    Hier zijn ze nogal vaak ziek, die eerste twee jaar tenminste, dus ik draai er inmiddels m'n hand niet meer voor om ;) Maar dat is dus puur ervaring dat je wel leert wat wel en niet OK is bij je kind.

    Als het oortje rood is, zal er een ontsteking zitten of aankomen, of mogelijk ook al geweest zijn. Artsen riepen hier vaak dat enkel wat rood toch niets moest zijn, maar bij onze meiden was het daarmee altijd al mis en waren ze al goed beroerd ervan. Oudste had dan ook 39-40 koorts standaard, jongste bleef altijd steken op verhoging, (KNO dacht daardoor in eerste instantie ook dat diagnose van HA en HAP niet goed was geweest, maar ze bleek hier fikse ontstekingen te hebben zonder koorts dus).

    Even 3 maal daags een zetpil geven tegen de pijn dan, bedje ophogen en neusje sprayen met een zoutoplossing. Meestal kun je daarmee -in normale gevallen- de ontsteking goed de baas en is AB niet nodig. Als ze na 3 dagen, (dus op dag 4) nog niet opknappen van een oorontsteking, wordt doorgaans AB voorgeschreven, maar als dat niet nodig is, moet je dat beslist niet willen, omdat het nogal een aanslag op de darmflora (en daarmee op de weerstand) is.
     
  13. Tante Truus

    Tante Truus Actief lid

    14 jul 2014
    343
    110
    43
    Goed dat je gebeld hebt. Altijd naar je eigen gevoel luisteren is het belangrijkst. Als moeder ken je je kind toch echt het beste. En bij koorts boven de 40 zijn ze idd vaak goed beroerd.

    Hier een klein manneke, dat altijd alleen een beetje verhoging had en niet wilde slapen, als hij een oorontsteking heeft. Maar hij heeft er nu 6 gehad sinds januari, dus we zijn ermee bekend.

    Je zou, als het geen UWI is, kunnen vragen voor een recept voor xylometazoline neusspray. Dat werkt een stuk beter dan zoutoplossing, maar mag je wel maar 7 dagen achtereen gebruiken.

    Hopelijk knapt ze snel op.
     
  14. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Dank jullie voor de reacties!

    Inmiddels is ml weer urine weg aan het brengen. Hopelijk is het schoon anders morgen weer naar de spoedeisende hulp waar ze een katheter gaan plaatsen.
    Haar temp is nu 40.3 ondanks de paracetamol.

    Neusspray heeft de arts het helemaal niet over gehad.
    Ga even adwachten wat er uit de urinetest komt en dan meer verder overleggen over het Hoe en wat.

    Fijn jullie reacties en meedenken :)
     
  15. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    @ Sydneys: Hoe is het met jouw zoontje? Al wat opgeknapt?
     
  16. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Nog steeds ziek maar geen koorts meer. Hij ligt nu in bedje. Ik kan geen bumba, nijntje of zandkasteel meer zien :p ik moest bij hem blijven, als ik iets ging doen kwam hij me puffend achterna dus dan maar meekijken ;)

    Pfff de temperatuur blijft bij jullie hoog he :( hoeveel mg zetpillen geef je haar? Vanf 1 jaar mag je 240mg he. Ervoor denk ik ook wel als het echt hoog is en niet weg gaat.
    Wij moesten dat al met 10 maanden geven mocht hij koortst krijgen
     
  17. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    240 mg mag evt vanaf 8 kilo al 3 keer per dag, (als de nood aan de man is dus en 120 niet voldoende helpt).
    Heeft de kinderarts toen voor ons uitgerekend :)
     
  18. sydneys

    sydneys Niet meer actief

    Aaah dat wist ik niet precies.
    Hoe zit het dan bij ts ?Ik denk dat ze er van 120mg heeft. Je kan er moeilijk 2 achter elkaar geven he? Of halfuurtje ertussen laten?
     
  19. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Als je 2 van 120 geeft zou ik er zelf idd even een half uurtje tussen laten, als het je bedoeling is om 240 te geven. Of je geeft ipv om de 8 uur dan om de 4 uur. Kan ook :)
     
  20. Koekie1

    Koekie1 VIP lid

    31 jul 2013
    5.629
    1.975
    113
    Vrouw
    Ik heb inderdaad zetpillen van 120 mg.
    Net nog getempt en ze zat op 40.6 heb haar weer een zetpil gegeven en wat te drinken. Nu slaapt ze weer. Ik kijk wel even wat haar temp vannacht doet. Dan geef ik er desnoods wel 2. Maar haar temp zakt wel dus de pillen doen wel hun werk. Alleen niet lang genoeg lijkt het.

    Haar urine was dit keer goed, geen infectie dus.
    Morgen moeten we naar onze eigen ha toe om haar te laten checken. Ben benieuwd wat hij zegt.

    Vanmorgen was haar temp trouwens aardig gedaald naar 37.4 in de loop van de dag ging die weer omhoog. Maar dat schijnt ook wel normaal te zijn toch?

    Drinken gaat goed, plasluiers ook. Eten gaat matig maar dat is niet zo erg.

    Ahh, fijn dat je zoontje in ieder geval geen koorts meer heeft sydney. Mag ik vragen waarom jullie zo voorzichtig moeten zijn bij koorts? Gelukkig is dl Nog te klein om dingen te "vragen" wat ze op tv wil zien maar kan me er iets bij voorstellen wat je zegt.

    Hopelijk een rustige nacht voor jullie (een mezelf)
     

Deel Deze Pagina