Welke videocamera kopen?

Discussie in 'De lounge' gestart door MamaSon, 14 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Ik ben vast 1 van de laatste mensen die nog niet in het bezit is van een videocamera ;)
    Maar het gaat er nu echt van komen...aanstaande zaterdag wil ik eentje kopen. Maar er zijn er zoveel!
    Dus, wie is er tevreden over zijn camera? En welke opslagmanier heb jij gekozen?
    Ben benieuwd.

2. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Toevallig verkoop ik camcorders Wink dus kan wel wat meer informatie geven (ik ga geen discusssie over goedkoop & prijzen en over MM aan)

Mini DV: neemt ook digitaal op, maar inderdaad om een bandje, je moet het met een special aansluiting (fire-wire) op de computer zetten, het is wel relatief goedkoper.

DVD: Niet veel keus meer in (dit gaat nu al langzaam verdwijnen), en is zeker ook niet makkelijk te bewerken. Tevens zijn de DVDtjes er in vrij duur, zo'n 4 euro voor een halfuurtje filmen. Neem je een Rewriteble DVD dan zal je het hoe dan ook erst op de compueter moeten zetten om op grote DVD te branden.

Harde schijf in de meeste camcorders zit 30 GB, goed voor zo'n 7 uur filmen en is met USB op de computer te zetten, ze zijn iets duurder in aankoop maar losse DVD's of bandjes hoever er niet in Wink
    Teens is er voor de meeste merken (JVC, SONY) een aparte draagbare brander te koop = super makkelijk, sluit je camera eraan, drukt op een knopje en hij brandt het voor je...

waarom SD:

SD-card/geheugenkaart: dit is het nieuwe gebeuren in de camera wereld, en word naar mij verwachting de opvolger van filmen op mini-dv, het is makkelijker te bewerken (de bestandsformaten zijn een makkelijkere codering) je hebt ook sd camera's met ingebouwd flashgeheugen, dit is minder kwetsbaar dan een harde schijf camera, en in aanschaf iets goedkoper. op een geheugenkaartje kaartje van 4 GB kan je 1-1,5 uur filmen.

bij Media Markt vestiging zullen dit ongeveede prijzen zijn:

Mini DV vanaf 199,- euro
    DVD: vanaf 249,-
    SD vanaf 300,-
    Harde schijf: vanaf 399,-
    Brandertje harde schijf: 199,- of 249,-

Beste merken: Panasonic, JVC, Sony en Canon.

Hoop dat je hier wat aan hebt!

3. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Wow Noatje, niet gedacht dat ik hier een expert advies zou krijgen. Top!
    Ik zat net te denken (door consumentenbond) dat de Panasonic NV-G330 wel wat is. Maar die neemt op Mini DV op. Ze zeggen dat de kwaliteit hoger is dan opnemen op SD kaartjes.
    Jouw verhaal over opnemen op harde schijf spreekt mij erg aan (lang op te filmen en met USB over te zetten). Ik heb nog geen camera gezien die op harde schijf opneemt. Weet jij een goede aan te raden van ong. 400 euro?

4. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    De panasonic 330 is idd een hele goede, dit is een hogere klasse mini DV , maar betaalbaar omdat het min DV is.

Op harde schijf zjn de basismodellen de JVC 330 (ik zou dan eerder voor de 335 gaan), de Sony SR35, je hebt ergens in de prijsklasse ook nog een Panasonic H40. Ik zou lekker naar een winkel gaan en vragen of je ze kan vasthouden. Bij de Mediamarkt en wellicht ook de andere grote foto/video zaken in R'dam kan je ze ook aan zien.

'T gaat er immers ook om of hij lekker in de hand ligt en ieder merk heeft zijn eigen "kleurenpalet" dat is dus een vorm van smaak!

5. Anakin

Anakin VIP lid

17 mrt 2006
    6.694
    301
    83
    Hier de Panasonic HDC-SD5.
    Ongeveer een half jaar in bezit en we zijn er supertevreden over.
    Hij is heel erg klein, dus makkelijk mee te nemen.
    Er zit een sd kaart in.

6. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    zeker een mooie camera! Leica lens, 3ccd chip en HD opname, denk alleen dat die wel wat duurder was ;)

7. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Ja ik zie dat die camera begint bij ongeveer 600 euro. Dat vind ik teveel, want fotografie is mijn hobby, filmen is voor erbij.
    Inmiddels heb ik al aardig wat via google gezocht en gevonden. Het liefst zou ik ook 3CCD en HD willen, maar die combi maakt het erg duur.
    Nu zit ik dus te twijfelen over 1CCD op HD of 3CCD op MiniDV.
    Eerste is mindere kwaliteit, maar geen gedoe met bandjes (voelt toch ouderwets, ookal zijn ze erg goed).
    Tweede is goede kwaliteit maar wel op bandjes.
    Hmm, ik ga vanavond nog maar eens overleggen met m'n vriend :(

8. anne82

anne82 Bekend lid

16 mrt 2008
    838
    0
    16
    Hier een camera die op harde schijf opneemt, Sony HDR SR10E.
    Werkt perfect (zie kieskeurig)

9. Loeki2

Loeki2 VIP lid

3 jun 2006
    16.265
    1
    0
    Hier ook een Sony met 60 GB harde schijf, voldoende om een jaar aan film op vast te leggen heb ik het idee. Ik zou zeker oor een met een harde schijf gaan.

10. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    De SR10 is ook een Full HD maar ook weer hogere prijsklasse, persoonlijk als de aansluiting geen probleem is (heb je fire-wire in je computer?) zou ik voor de panasonic 330 gaan.... koop er wel beter bandjes voor... vraag maar welke mocht je die nemen ;)

11. Krullebol

Krullebol Actief lid

31 dec 2006
    386
    1
    0
    Ik heb zelf een Panasonic (ouder model met mini DV) en ben erg tevreden...ik heb van vrienden wel eens met een Sony gefilmd, maar vindt daar de kleuren toch minder mooi van moet ik zeggen. Misschien herkent Noatje dit?

12. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Nou, ik heb even met manneke overlegt en wat zegt hij: liever een duurdere die alle opties heeft die wij willen, dan voor tweehonderd euro minder eentje die we maar zo zo vinden :confused: Okeeeee, dan wordt het anders!
    We zijn eruit en gaan de Panasonic HDC-SD9 kopen. We kiezen toch voor opname op SD kaartjes (kwam ook door jou Noatje!). En deze heeft 3ccd en Panasonic schijnt toch wel 1 van de betere merken te zijn. Ook is deze full HD (1080p). Kost rond de 600,-, maar zoals mijn vriend zegt: 400 of 600 maakt niet heel veel uit aangezien we deze toch voor lang zullen hebben.
    Maar ja, nu is hij bij de twee winkels die hem niet te duur aanbieden niet op voorraad. Dus nog even wachten totdat ze hem binnen hebben.
    Oh ja en hij is als beste getest door de consumentenbond.
    Bedankt voor alle adviezen!

13. Niet meer actief

hier ook op sd kaartje! ideaal, heel gemakkelijk!
    binnen 10 seconden staat het op je pc.

14. Noatje

Noatje Fanatiek lid

12 apr 2008
    3.488
    0
    36
    N-BR
    Hele goede keus! Hij is trouwens europese camera van het jaar (Tipa-award) ;) Heel veel plezier ermee!

15. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Dank je wel! Hij is inmiddels besteld en hopelijk heb ik m komend weekend al! Weeeeeer een hobby erbij vanaf dan ;)

Deel Deze Pagina