Welke voeding helpt bij PCOS?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Es14, 29 jun 2017.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Es14

    Es14 Actief lid

    12 jun 2014
    140
    1
    18
    ik heb pcos en ik gebruik daarvoor puregon en pregnyl.
    Nu hoor je veel verhalen over dat goede voeding ook kan bijdragen als je pcos hebt.
    Ik probeer zoveel mogelijk koolhydraatarm te eten en dit lukt best goed.
    Ik las alleen dat zuivel ook slecht zou zijn. Weet iemand of dit klopt?
    Ik ben juist meer zuivel gaan eten nu ik koolhydraatarm eet.

    Wat doen jullie naast de medicatie om pcos tegen te gaan?
     
  2. Flamingo88

    22 mrt 2016
    77
    21
    8
    Bij mij doet het minderen van suiker wonderen !!! Clomis sloeg niet meer aan. Uiteindelijk bij 150 beland . Ik ben toen gaan opletten op de hoeveelheid suiker per 100 gram. Deze mag max 5 gram zijn. Als je hierop gaat zoeken op internet kom je veel informatie tegen! Veel vrouwen met pcos zijn namelijk insuline resistent zonder dat ze het weten. Sinds ik minder suiker eet val ik opeens weer af ipv aankomen. 5 kilo in een maand en het belangrijkste ik had 2 goede follikels na 3 maanden niks !
     
  3. Es14

    Es14 Actief lid

    12 jun 2014
    140
    1
    18
    Wat goed!
    Ik merk wel dat mijn huid er beter uit ziet en ik ben ook wat afgevallen.
    Eet jij wel gewoon zuivel? Want ik las dat dat ook slecht is voor je hormoon huishouding.
     
  4. Pancakes

    Pancakes Bekend lid

    25 dec 2011
    988
    515
    93
    Ik zelf eet bijna geen zuivel. Schijnt inderdaad erg slecht te zijn. Voor de rest inderdaad koolhydraatarm :)
     
  5. Es14

    Es14 Actief lid

    12 jun 2014
    140
    1
    18
    Wat eet jij dan bijvoorbeeld als ontbijt? Ik ben juist om brood of een cracker te vervangen griekse yoghurt of havermout met melk gaan eten. Wat kun je ontbijten zonder koolhydraten en zonder zuivel?
    Als ik moet werken heb ik geen tijd om een ei ofzo iets te bakken
     
  6. Pancakes

    Pancakes Bekend lid

    25 dec 2011
    988
    515
    93
    Veel havermout met amandelmelk of speltwafels met hummus, pindakaas, een gekookt eitje of een plakje gerookte kip. Of een groene smoothie. Vaak iets met avocado. Zulk soort dingen. Ik heb een voedingsschema van een diëtiste. Als je wilt kan ik daar ook eens het eea van delen!
     
  7. Es14

    Es14 Actief lid

    12 jun 2014
    140
    1
    18
    Ja graag.
    Merk je dat het dieet geholpen heeft?
     
  8. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Zuivel is een tricky one. Kom er zo op terug.
    Hier boven werd al gezegd: pcos=insulineresistentie. Dus vermijd koolhydraten en de koolhydraten die je eet moeten complex zijn. Dus eet zo min mogelijk suikers en bewerkte voeding. Soms kan een maandje keto (extreem khdarm) met voldoende kcal een ontzettende boost geven aan de insulinegevoeligheid.
    Als je khd eet, kies dan voor volkoren, plantaardig, enz. Hey liefst zo laat mogelijk op de dag, zodat je de minste schommelingen krijgt.
    Qua zuivel zijn de verhalen gemengd. Het is onderzocht dat het gebruik van volle zuivel de kans op diabetes2 (=extreme insulineresistentie) verbeterd en voorkomt. Dus zou je zeggen dat volle zuivel goed is (let wel op dd khd, melk bevat bijvoorbeeld veel khd). Maar er gaan ook (minder wetenschappelijk onderbouwd, maar toch) verhalen rond over de IgF van melk, de insulinegrowfactor. Dit is een hormoon dat de insulinetoename laat stijgen. De verhalen hierover zijn echt heel wisselend. Volgens sommige wetenschappers kan dit geen kwaad omdat het niet wordt opgenomen door het lijf. Echter, er is ook onderzoek dat laat zien dat veganisten een lagere IGF-1 waarde in hun lichaam hebben dan niet-veganisten.. of dat dan kwaad kan en de insulinegevoeligheid verandert is evenmin duidelijk.
    ik zou daarin vooral je gevoel volgen. Probeer beide eens uit, kijk waar jij je goed bij voelt.

    Verder: streef een gezond gewicht na, vermijd langdurige cardio en kijk uit met BPA. Zorg goed voor je lijf, stress (alle stress, metabool, fysiek, mentaal) kan pcos verergeren.
     
  9. Es14

    Es14 Actief lid

    12 jun 2014
    140
    1
    18
    Bedankt voor je reactie!
    Het blijft inderdaad lastig met zuivel omdat er veel tegenstrijdige verhalen zijn.
    Sinds ik khd arm eet (en wel zuivel) ben ik een paar kilo afgevallen en mijn huid ziet er veel beter uit. Ik eet nu maximaal 50 gr khd per dag.
    Als ik zuivel ga vervangen voor spelt of volkoren crackers krijg ik wel veel meer khd binnen, nou zijn dat natuurlijk wel de goede khd.
    En wat stress betreft, daar heb ik helaas ook nog niet altijd grip op. Ik probeer het wel maar ik merk dat ik toch vaak gestressed ben.
     
  10. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Het is niet altijd waar dat PCOS per definitie komt door insulineresistentie.
    Je zou ook kunnen laten meten of je insuline-resistent bent.

    Ik heb nu Metformine om wel insulinegevoeliger te worden overigens. Daarnaast eet ik enigszins koolhydraatarm. Maar weet dat als je KHA eet, dat heel veel VET je ook insulineresistenter maakt.

    Verder gewoon gezond eten. ik zou geen fruit laten staan bijv. en hoge ketonen (als je echt kha eet) heeft volgens mijn dietiste en intenist ook negatieve invloed op een eisprong.
     
  11. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Dat er veel onduidelijk is, is een feit. De "behandeling" van pcos en insulineresistentie staat nog in de kinderschoenen. Maar de wetenschap is er wel over uit dat insulineresistentie en pcos samen moeten vallen. Het is nog een beetje kip en ei, wat veroorzaakt wat, maar dat er een verband is, is een feit. Het enige is dat niet iedereen de klinische symptomen meedraagt maar die zitten dus wel onder het oppervlak. Insulineresistentie meten is nog lang niet bij iedereen mogelijk, alleen hele duidelijke klinische insulienresistentie kan gemeten worden. Ik zou het niet hebben volgens de metingen, maar had wel alle klinische symptomen en herstelde met khd-arm ook volledig.

    Dat vet je insulineresistenter maakt klopt iig zeker niet. Meer vetopslag in je lichaam wel, dus als je aankomt met kha eten kun je alsnog insulineresistenter worden. Maar het eten van vet als brandatof maakt je zeker niet insulineresistenter. Dat kan ook niet, want insuline is niet betrokken bij de vetstofwisseling. Dat is nou juist waarom khd-arm zo goed werkt voor mensen met insulineresistentie en diabetes. Je schakelt het insulinegedeelte uit.

    Hoge ketonen (hoewel dat moeilijk is als niet-diabeet, hoge ketonen krijgen, de meeste mensen in ketose zitten daar echt maar net in en hebben geen extreem hoge ketonen) kan zeker schadelijk zijn, zie mijn stuk over stress. Ketose=stress voor het lichaam. Maar insulineresistentie is ook stress. Die afweging moet een professional dus met je maken, wat weegt het zwaarste.
     
  12. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    @Littlegirl1989 het is niet mn bedoeling om een welles nietes discussie te starten hier, maar insulineresistentie speelt niet altijd een rol bij PCOS. Bij mij is het wel te meten omdat ik zelf geen insuline aanmaak, en zelfs met een normaal dieet incl suiker en khd zat ik zeer laag (de onderste 5%) in het insulineverbruik voor volwassenen. en toch had ik PCOS (ik heb het over 2014).

    Nu ben ik dikker en insulineresistenter, en mijn PCOS is wel "erger" als in dat ik nu helemaal geen eisprong meer heb, en die was er vroeger nog wel een paar keer per jaar.

    Er is bewezen dat Vet, en zelfs eiwit (in mindere mate), invloed heeft op je insulineresistentie. Het vet wat in je bloedbaan zit, maakt het voor de insuline moeilijker om de suiker op te ruimen. Daarnaast is er recent onderzoek gedaan naar eiwit en invloed op de suikerspiegel/insulinebehoefte. Sindskort is er voor type 1 diabetes zelfs een stelregel dat voor iedere 100kcal aan vet of eiwit ook 1eh insuline gebruikt moet worden. Dit staat nog in de kinderschoenen dus het zal in de toekomst nog wel veranderen, maar dit is het officiele advies van dietisten en internisten. Insuline ruimt idd alleen suiker op, maar er zijn dus wel wat andere factoren die de resistentie kunnen beïnvloeden.

    Een ander goed middel tegen insulineresistentie is iedere dag voldoende (of meer) bewegen. Als je dat volhoudt, zie je ook de insulineresistentie permanent naar beneden gaan.
     
  13. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Lets agree to disagree dan @1981Mama ;) niets wat zoveel discussie oproept als voeding tenslotte.
    Je laatste alinea ben ik het overigens wel volledig mee eens
     
    1981Mama vindt dit leuk.
  14. Logan

    Logan Niet meer actief

    @Littlegirl1989 wat een fijn stukje tekst! Ik ben nu bezig met mijn laatste paar kilo's en let dus op mijn calorie inname en verdeling kh/e/v. Wat zou volgens jou een goede verdeling zijn, met het idee minder koolhydraten?
     
  15. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik vind het lastig om dat voor een onbekende individu te bedenken eigenlijk. Met clienten kijk ik samen wat zij mentaal prettig vinden (mentale stress uitbannen) en waar ze goed op reageren. Dat kan alles zijn van ketogeen tot licht khdbeperkt.
    Iig ben ik van mening dat je voldoende vetten moet binnen krijgen, minimaal 1gr/kg lichaamsgewicht per dag. Maar zoals je ziet verschillen daarover ook de meningen.
     
    Logan vindt dit leuk.
  16. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    @Littlegirl1989 welk beroep heb je eigenlijk? omdat je ook clienten hebt?
     
  17. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik ben ook dietist :)
    Vandaar dat ik zeg dat er nergens zoveel discussie over is als over voeding ;) zelfs vakgenoten zijn het niet altijd eens met elkaar
     
  18. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    ik voel me wel vereerd dat je denkt dat ik ook dietist ben :) Maar dat ben ik niet hoor! ik heb alleen op het gebied van de werking van suiker en insuline er te veel verstand van. in een ultieme poging iets te begrijpen van wat er waarom gebeurt en helaas heel veel ervaring. Jarenlang me ingelezen en mee bezig geweest. Niet professioneel hoor, ik ben IT-er ;)

    Op andere gebieden heb ik er niet zoveel verstand van namelijk.
    Even een vraagje aan je meteen :p jij zegt 1gr vet per kilo lichaamsgewicht; heb je nog suggesties naast nootjes en vis?
     
  19. Littlegirl1989

    Littlegirl1989 Fanatiek lid

    2 aug 2015
    3.090
    2.175
    113
    Ik bedoelde niet dat ik dacht dat jij dietist was haha. Maar je had het in je post over een advies van je dietist ;)
    Nootjes, vis, avocado, stop met alle magere zuivelproducten en neem daarvoor in de plaats weer volle zuivel, olijfolie over je salade ipv alle vetvrije spullen. We zijn zo lang bang gemaakt voor vetten, onterecht in mijn ogen.
     
  20. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Haha ok, gelukkig ;) ik heb geen diëtist (behalve als ik zwanger ben) ;) ik praat er wel eens met een paar maar ik ben er nog nooit een gram door afgevallen ;)

    ik ben allergisch voor avocado (persine) maar de rest kunnen we zeker proberen! Ik eet te weinig vis. Hoogstens 1x per 2 weken witvis (in de oven of kibbeling ofzo), dat moet omhoog ;)
    Als ik vet eet zijn het nog steeds meestal de slechte vetten, maar dat is de volgende stop in mijn voedingsverbetering ;)

    Maar jij weet (om op de vraag van TS maar eens terug te komen) niets van zuivelproducten icm PCOS?
     

Deel Deze Pagina