werk en oppas

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Corry1985, 14 okt 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Corry1985

    Corry1985 Actief lid

    12 okt 2008
    383
    0
    0
    Noord Holland
    even en vraagje, weet eigenlijk niet of het echt bij dit onderwerp past!

    ik ben nu 22 weken zwanger en mijn moeder wilt graag 2 dagen per week op onze kleine gaan passen als ik na mijn werk met verlof ga. Helemaal top, iedereen tevreden, maar ze zeggen dat je dit kunt opgeven zodat mijn moeder een kleine vergoeding voor krijgt? niet dat het daarom gaat, maar als dat zo is is dat hardstikke fijn toch!
    Weet iemand hier iets van?
     
  2. Foxter

    Foxter Niet meer actief

    Dan moet je moeder zich aanmelden bij een gastouderbureau.
     
  3. Minke24

    Minke24 Fanatiek lid

    18 aug 2007
    1.380
    22
    38
    En dat is nou juist de reden dat ze die regeling willen aanpakken...

    Niet tegen jou bedoeld TO, ik snap dat je er over nadenkt, maar de kinderopvangtoeslag is bedoeld om de dure kinderopvang (gastouder en kinderdagverblijf) voor iedereen betaalbaar te maken, niet om opa's en oma's te spekken die vaak met liefde onbetaald oppassen.
     
  4. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    De oma die bij ons oppast, mijn schoonmoeder dus, heeft haar baan opgezegd om op alle kleinkinderen te passen.

    En dit is dus haar baan.

    En het maakt toch niet uit wie je betaalt? Als de oma er niet was zou het een KDV worden en waren we evenveel kwijt.
     
  5. Minke24

    Minke24 Fanatiek lid

    18 aug 2007
    1.380
    22
    38
    Kijk, dan is het anders, dan is het haar baan. Maar het probleem is dat veel opa's en oma's graag oppassen om tijd door te brengen met hun kleinkinderen, de ouders er vervolgens achter komen dat er ergens geld te halen valt en dan gebruik maken van die regeling (werkt dus eigenlijk andersom) en daar is het niet voor bedoeld. Veel ouders staken het geld ook in eigen zak, of de opa's en oma's spaarden het voor het kind en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

    Maar zoals jullie het toepassen is natuurlijk geen probleem, alleen jammer dat doordat er verkeerd gebruik van wordt gemaakt, de regeling straks voor je schoonmoeder misschien ook niet meer aantrekkelijk zal zijn. Dit was voor ons een reden om voor een KDV te kiezen en niet voor gastouderopvang, ondanks de onregelmatige diensten van m'n man (ik had er geen zin in gastouderopvang te regelen, kindje te laten wennen en er vervolgens weer een andere oplossing voor te moeten zoeken omdat er op de opvangtoeslag voor gastouders gekort zou worden).
     
  6. Corry1985

    Corry1985 Actief lid

    12 okt 2008
    383
    0
    0
    Noord Holland
    idd bij mijn moeder word het dan ook haar baan... mijn ouders hebben het niet zo ruim dus vandaar. ik wil graag wachten tot ons kindje wat ouder is want een baby van 10 weken naar het kdv lijkt me een beetje jong, maar dat is mijn gevoel hoor.
     
  7. Minke24

    Minke24 Fanatiek lid

    18 aug 2007
    1.380
    22
    38
    Ik heb door een goede CAO langer verlof, dus mijn dochter gaat pas met 4,5 maand naar het KDV, maar ik kreeg aan de telefoon te horen dat ze beter zo vroeg mogelijk naar het KDV kunnen gaan, want dan wennen ze het makkelijkst (was het antwoord op de vraag of er veel kindjes niet kunnen wennen, dat gebeurt het meest als de kindjes al wat ouder zijn). Maar goed, dat was voor mij geen reden om haar eerder naar het KDV te brengen natuurlijk, maar 10 weken hoeft dus niet nadelig te zijn.

    Als je moeder het echt als baan wil gaan doen (sorry voor mijn eerste opmerking, maar ik had eerst het idee dat bij jou van toepassing was wat ik in mijn berichten beschreef) moet ze zich inderdaad inschrijven bij een gastouderbureau. Alleen als ze 'officieel' gastouder is, komen jullie in aanmerking voor de kinderopvangtoeslag, wat je dan dus gebruikt om haar te betalen. Let wel op de tarieven van het GOB, want sommige vragen belachelijke bedragen om alleen maar te geregistreerd te mogen zijn als gastouder/jullie opvang door hen te laten regelen.
     
  8. Foxter

    Foxter Niet meer actief

    Mijn kleine gaat met 12 weken voor het eerst, ik vind het ook wel vroeg, maar ben bang dat ik het er moeilijker mee heeft dan mn kindje :D
     

Deel Deze Pagina