Werken 3e trimester kinderopvang.

Discussie in 'Corona forum' gestart door Ilse84, 6 jul 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ilse84

    Ilse84 Fanatiek lid

    25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Als je zwanger bent en in de kinderopvang werkt wat zijn bij jullie de afspraken rondom werken in het derde trimester? Hier nu als je anderhalve meter afstand kan aanhouden mag je werken, twee weken terug was het nog zo dat ze vervangend werk voor je moesten regelen...

    Zelf heb ik zwakke longen en pak ik normaal gesproken veel verkoudsheidsvirussen op.
    Dus eerlijk gezegd ben ik niet zo blij met de verandering van deze regels. Maar goed wat moet dat moet...
     
  2. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Heb je je leidinggevende al gevraagd of jij wel vervangend werk mag doen?

    En als je er samen niet uitkomt, kun je altijd een consult bij je bedrijfsarts aanvragen.
     
  3. Ilse84

    Ilse84 Fanatiek lid

    25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Ja dat was mijn voorstel, om met de bedrijfsarts te overleggen. Kreeg net een mail terug dat dit ook het advies is van de bedrijfsarts....
     
  4. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Als corona er niet was geweest, wat had je dan gedaan? Op de kinderopvang gaan altijd veel virussen rond.
    En laat je niet afschepen met een mailtje, als jij de bedrijfsarts wil zien, dan moet dat gewoon mogelijk zijn. Communicatie tussen de bedrijfsarts en jou hoort niet via de werkgever te gaan.
     
    NiekeKris, Ilse84 en GossipGirlxoxo vinden dit leuk.
  5. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.684
    9.651
    113
    Zijn er niet gewoon richtlijnen vanuit de werknemers organisaties?
    Mijn zwangere collega (arts, loondienst) moest nu ivm corona met 28 weken uit de directe patientenzorg. Ze heeft nog wat vakantie gehad en doet nog een paar weken werk achter de schermen en telefonisch.
    Normaal gesproken werken wij gewoon in de directe zorg door tot 34 of 36 weken.
     
    Ilse84 vindt dit leuk.
  6. GossipGirlxoxo

    GossipGirlxoxo VIP lid

    7 okt 2019
    22.123
    32.348
    113
    Van wie kreeg je die mail je werkgever of de bedrijfsarts? Is het de eerste zou ik toch er op staan dat je dit zelf persoonlijk met de bedrijfsarts bespreekt. Ook al ben je niet ziek heb je wel recht op een consult.
     
  7. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.900
    7.617
    113
    Maar zwakke longen en zwangerschap hebben toch niets met elkaar te maken? Ik kan me voorstellen dat je hoe dan ook met je werkgever in gesprek wilt over dat je een risico categorie bent vanwege je longen, niet zozeer vanwege zwangerschap.
     
  8. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Mijn schoonzusje mocht vanaf 28wk met verlof.

    Ik werk in een grotere risico sector en krijg alleen extra beschermende kleding en een speciaal mondkapje (als ik dit zou willen)
     
    Ilse84 vindt dit leuk.
  9. Ilse84

    Ilse84 Fanatiek lid

    25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Normaal gesproken zou ik door werken, maar ben toch een beetje 'bang' voor corona. En virus heb je zo, zo ben ik vorige zwangerschap besmet geraakt met de vijfde ziekte met alle gevolgen van dien. Ben nu ook behoorlijk voorzichtig. Morgen ga ik weer wat uurtjes boventallig werken en dat vind ik al spannend zat.

    Thanks voor de tip van de bedrijfsarts. Geen idee hoe zoiets werk :)
     
  10. Ilse84

    Ilse84 Fanatiek lid

    25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Dit is wat de brancheorganisatie nu zegt.
    Medewerkers die zwanger zijn, voeren vanaf het laatste trimester (vanaf week 28)alleen werkzaamheden uit waarbij het lukt om 1,5 meter afstand van anderen te houden. De werknemer gaat hierover in overleg met de bedrijfsarts/behandelaar.

    Twee weken geleden moest er nog vervangend werk geregeld worden.
     
  11. Ilse84

    Ilse84 Fanatiek lid

    25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Van de werkgever
     
  12. Ilse84

    Ilse84 Fanatiek lid

    25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    In principe niet, maar het maakt het wel zwaarder. Ik ben kortademiger. Het daardoor is het hoesten heftiger dan normaal.

    Na mijn vakantie zou ik idd willen om toch met de bedrijfsarts om de tafel te zitten. Bedankt voor je reactie!
     
  13. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Maar even doemdenken, stel je bent hoogzwanger en zou Corona krijgen.. behandeling is bij voorkeur op de buik. Dat gaat niet meer in je derde trimester, althans bij de meeste. Als je dan ook al zwakkere longen hebt, en dus gevoeliger bent voor virussen, kan ik me voorstellen dat dit icm zwanger zijn beangstigd. Ik ga dan uit van het meest negatieve, maar het risico is er wel. Dus ik snap wel dat ze die link legt...

    @ts ik zou ook een afspraak met de bedrijfsarts laten inplannen, als de werkgever weigert mee te werken kan dat zelfs buiten hem om. En in goed overleg met je werkgever, geef aan waar je bang voor bent en denk mee ik een oplossing, wellicht dat je zelf al werkzaamheden in gedachten hebt waar je ze mee zou helpen:)
     
    Ilse84 vindt dit leuk.
  14. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief


    Dan ben ik een nuchtere Harry, bij de ouders kun je inprincipe de 1,5mtr regel waarborgen. Hoe groot is de kans dat een baby/kind corona krijgt :oops:
     
  15. Kinderwens87

    Kinderwens87 Fanatiek lid

    31 aug 2012
    4.170
    1.591
    113
    Vrouw
    Gelukkig niet groot. En qua verspreiden is de kans ook klein. Snap ik allemaal. Maar ik snap ook dat ts die hele kleine kans graag wil voorkomen.
     
  16. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief

    Dat snap ik ook, maar de regels worden inmiddels niet versoepeld omdat het niet zou kunnen. Ik zou daar met name heel realistisch in zijn. Denk dat de kans dat je het in een supermarkt oploopt inmiddels groter is dan op een kinderopvang.

    En anders het mondkapje gebruiken.


    Ik werk met ouderen en ik kan de 1,5mtr regel niet waarborgen maar hier geldt alleen de beschermende kleding en mondkapje.
     
  17. Ilse84

    Ilse84 Fanatiek lid

    25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    De kans dat ik het toch via een volwassene krijg is vele male groter. De kans dat ik de vijfde ziekte zou krijgen was ook klein, maar toch mocht ik die ook doormaken in mn zwangerschap. Dus in mijn ogen is een risico een risico... Probeer er nuchter bij te zijn, maar icm met zwakke longen vind ik het niet een prettig idee... Daarbij helpt het niet dat ik vier keer in de week een andere werkplek heb, dus met veel verschillende mensen in contact kom.

    Daarnaast roept het rivm al maanden dat de overdracht door kinderen gering was. Toch was het advies om van de groepen af te gaan in het derde trimester. Nu is dat dus veranderd, terwijl ik in de herfst straks ben uitgerekend. De kans is er natuurlijk dat er dan ook weer meer besmettingen zijn.. Maar ja ik ben idd soms een doemdenker :oops: Niemand weet hoe het virus zich gaat ontwikkelen. wellicht veranderd dit advies ook wel weer.

    Als de bedrijfsarts bij dit standpunt blijft, heb ik altijd nog de mogelijkheid om onbetaald verlof te nemen....
     
  18. Ilse84

    Ilse84 Fanatiek lid

    25 nov 2016
    1.278
    755
    113
    Daarom kom ik ook zo min mogelijk in een supermarkt!

    Mondkapjes mogen wij niet gebruiken...
     
  19. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    De kans om parvovirus op te lopen in je zwangerschap is als medewerker in de kinderopvang dusdanig groot dat je vervangend werk mag doen tot 20 weken (daarna geen risico meer voor de baby). Daar zou je werkgever/bedrijfsarts proactief beleid over moeten voeren, al bij indiensttreding (en dus niet zwanger).
    Corona daarentegen is niet gevaarlijk voor de ongeboren baby, noch gevaarlijker voor jou als zwangere dan als je niet zwanger was geweest. De kans dat je er zo ernstig ziek van wordt dat je buik beademing nodig hebt is zonder andere risicofactoren bijzonder klein. Bij ons in het ziekenhuis is het beleid dat je als zwangere gewoon moet blijven werken, ook in met direct corona patiënt contact. Mits je dit natuurlijk lichamelijk nog aan kunt. Wil je dit niet, prima, maar dan moet je idd vakantie opnemen.
     
  20. lindajl

    lindajl Fanatiek lid

    25 jan 2016
    1.718
    1.354
    113
    Vrouw
    De regels rondom zwangerschap zijn extramuraal en intramuraal helaas flink verschillend. Zo mocht de fysiotherapeut van m'n zoontje met 28 weken met verlof, omdat de risico's dan groter worden.
    Ik als verpleegkundige in het ziekenhuis moet gewoon doorwerken tot 34 weken. Want kan beschermende middelen gebruiken. Wat totaal niet realistisch is......
    Blijkbaar is dit inmiddels iets aangepast en terecht.
    Als je voor je gevoel meer risico loopt, zou ik dit idd met je bedrijfsarts bespreken. Hopelijk kan die iets voor je betekenen.
     

Deel Deze Pagina