Werken als helpende in het ziekenhuis

Discussie in 'Weer aan het werk' gestart door Tupps, 12 apr 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tupps

    Tupps Actief lid

    7 jul 2018
    301
    82
    28
    Vrouw
    Graag zou ik in het ziekenhuis werken, dat trekt mij enorm. Ik heb een mbo 4 opleiding met ervaring in de gehandicaptenzorg dus qua ADL zorg heb ik kennis en ervaring.

    Wie kan mij meer vertellen over het werken als helpende in het ziekenhuis? (Ivm opleiding SPW denk ik zelf aan een helpende functie)
    Hoeveel patiënten verzorg je in een dienst? Zijn er zware en lichtere afdelingen? (En welke afdelingen zijn dat?)
     
  2. Krisjee

    Krisjee Bekend lid

    19 feb 2013
    719
    1.244
    93
    NULL
    NULL
    Helpende kunnen vaak aan de slag in het ziekenhuis als voedingsassisten ofzo, maar volgens mij is daar ook niet veel werk in te vinden
    Zou je je niet willen laten omscholen tot verzorgende ig of verpleegkundige? Dan heb je misschien wat meer mogelijkheden.
    Als je van spw niveau 4 na helpende niveau 2 gaat ga je ook qua salaris flink achteruit, of je moet dit geen probleem vinden natuurlijk haha
     
  3. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.378
    3.896
    113
    noord holland
    Ik zat ook te denken of BBL niveau 3 of 4 dan niet iets voor je zou zijn?
     
  4. Tupps

    Tupps Actief lid

    7 jul 2018
    301
    82
    28
    Vrouw
    Nee dat is geen probleem minder salaris, gaat vooral om de voldoening en van betekenis kunnen zijn.

    Het werken in de gehandicaptenzorg is voor mij lichamelijk vrij zwaar, dat ga ik niet mijn hele werkende leven volhouden maar een kantoorfunctie trekt mij totaal niet, ik wil wel graag met de mensen in contact staan.
    Ik weet dat het in een ziekenhuis ook vaak hollen is en vandaar dat ik mij echt afvraag of helpende wellicht beter past maar weet helaas niet of dit een erg zware baan is.
     
  5. Tupps

    Tupps Actief lid

    7 jul 2018
    301
    82
    28
    Vrouw
    Qua werk/studiebelasting is dat voor mij op dit moment denk ik niet haalbaar nee..
     
  6. MamaChantal

    MamaChantal VIP lid

    14 okt 2010
    16.182
    2.833
    113
    Is een andere doelgroep niet iets?
    Ik werk ook in de gehandicaptenzorg, maar op een woning met weinig adl zorg.
     
  7. Tupps

    Tupps Actief lid

    7 jul 2018
    301
    82
    28
    Vrouw
    Ja zeker dat zou een optie zijn maar een totaal nieuwe uitdaging met wisselende patiënten lijkt me ook leuk
     
    MamaChantal vindt dit leuk.
  8. Krisjee

    Krisjee Bekend lid

    19 feb 2013
    719
    1.244
    93
    NULL
    NULL
    Werken als helpende in een verzorgingshuis, kan lichamelijk ook zwaar zijn.
    Ik ben zelf verpleegkundige in een verzorgingshuis en dat is lichamelijk best zwaar. (Ook nu ik zwanger ben)
    Zou dan een dagbesteding niet iets zijn? In de ouderenzorg kan je prima aan de slag als activiteitenbegeleider met spw4, dan sta je ook niet meer aan het bed.
     
  9. Tupps

    Tupps Actief lid

    7 jul 2018
    301
    82
    28
    Vrouw
    Wat doen de helpenden zoal bij jou in het verzorgingshuis?
     
  10. Krisjee

    Krisjee Bekend lid

    19 feb 2013
    719
    1.244
    93
    NULL
    NULL
    Helpende draaien net als verpleegkundige en verzorgende ig gewoon vroege, avond en nachtdiensten. Ze doen voornamelijk de verzorging, geen medicatie of andere handelingen.
    Vaak doen helpende nog wel meer lichamelijke dingen dan een verzorgende of verpleegkundige omdat die vaak nog andere taken hebben.
     
    Tupps vindt dit leuk.
  11. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.134
    530
    113
    Utrecht
    Helpende op de dagopname in het ziekenhuis is ook erg afwisselend en ook best pittig en stressvol werk . Het gaat dan om op het opnemen van de patiënten, zorgen dat ze zich omkleden voor OK of onderzoek.
    Je moet de patiënten ook met bed (bij ons in het ziekenhuis meestal met z'n tweeën) vervoeren naar de verschillende afdelingen in het ziekenhuis: verpleegafdelingen (na OK bijvoorbeeld), naar de OK, naar bijvoorbeeld coloscopie-onderzoek, e.d.
    Daarna ook weer ophalen en dan terug naar de dagopname of naar een verpleegafdeling.
    Na OK en wanneer de patiënten weer terug zijn op de dagopname moeten ze verzorgd worden, dat wil zeggen, eten en drinken krijgen, helpen bij naar het toilet gaan indien nodig, verzorgen bij misselijkheid, pijn e.d.
    Het personeel van de dagopname heeft het echt vaak enorm druk met het halen en brengen van patiënten. Want alles moet op tijd.
     
  12. Tupps

    Tupps Actief lid

    7 jul 2018
    301
    82
    28
    Vrouw
    Dankjewel voor deze uitgebreide info!
     
  13. Piep2016

    Piep2016 Fanatiek lid

    30 apr 2016
    1.408
    952
    113
    Bij ons in het ziekenhuis werken de helpende alle diensten mee behalve de nachtdiensten. In de ochtenddienst doen ze voornamelijk de lichamelijke zorg, bedden opmaken, daarnaast het aanvullen van de kasten en samen met de voedingsassistente het uitdelen van het eten en de patiënten die hierbij hulp nodig hebben ondersteunen. In de middagdienst/avonddienst de drankrondjes, daarna het eten aangezien er dan geen voedingsassistente meer is, patiënten klaarmaken voor de nacht. Natuurlijk zijn er ook verschillende aanvullende activiteiten zoals materiaal wegbrengen naar het lab. Eventueel patiënten mee wegbrengen naar onderzoeken, toiletbezoek ondersteunen, po’s brengen en opruimen, was opruimen enz enz
     

Deel Deze Pagina