Werkende ouders, zieke kinderen

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door Mimus, 17 jan 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mimus

    Mimus Fanatiek lid

    26 okt 2015
    2.266
    2.464
    113
    Ik ben wel benieuwd hoe andere werkende ouders het geregeld hebben wanneer een van de kinderen ziek is.
    Blijft een van jullie dan thuis of gaan ze naar de oppas oid?
     
  2. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.036
    3.117
    113
    Wij hadden vroeger een go waar ze gewoon heen mochten als ze ziek waren. Super relaxed omdat we beiden niet thuis konden werken bijvoorbeeld. Nu waren ze nooit echt heel ziek dus dat scheelt ook. Volgens mij hebben we de oudste daar 1x heen gebracht toen ze te ziek voor school was.
    Tegenwoordig gaan ze naar het kdv en icm corona mogen ze dus met snottebellen vaak al niet.. nu kan mijn vriend thuiswerken dus meestal blijft hij thuis. Als hij echt een ding heeft blijf ik thuis maar dat is nog niet gebeurd.
     
  3. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.036
    3.117
    113
    Off topic, wat heb je dat knap gedaan met baren in juni:thumup: :roflmao:
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.
  4. esklessebes

    esklessebes VIP lid

    23 mrt 2014
    6.475
    3.332
    113
    Nu in de corona tijd hebben we regelmatig dat oudste niet naar school kan omdat juf weer ziek is en de oppas die al een maand ziek is.

    Nu proberen vriend en ik wat contra te werken.

    Het is een keer voorgekomen dat m'n jongste echt nog klein had en hoge koorts dagen en ook koortsstuipen toen heb ik m'n leidinggevende gebeld en overleg gehad. Uiteindelijk kreeg ik de helft van m'n uren van werk en de helft waren vakantie uren, vond het een goede deal. Al had ik waarschijnlijk recht op alle uren van werk maar was blij dat het zo opgelost kon worden.

    Normaal als ze niet echt lekker/ziek zijn mogen ze gewoon naar de oppas.ligt er natuurlijk wel aan hoe ziek ze zijn.
     
  5. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.804
    14.144
    113
    Hier blijf ik thuis, man zit in t onderwijs en ik kan remote werken of uren herverdelen. Als t werk af komt is er niemand die klaagt. Lukt t een keer niet zal er ook niet over gevallen worden, zijn er veel bij ons met kinderen soms is dat even een lastige variabele, met corona helemaal maar daar heeft iedereen last van.
     
  6. TotalBella

    TotalBella VIP lid

    11 apr 2019
    6.553
    6.246
    113
    Als m’n man thuis kan werken dan doet hij dat. Als dat niet kan dan vraagt hij m’n ouders. M’n schoonvader is ook nog een optie.
     
  7. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Ik kan thuiswerken als ze ziek zijn. Soms neemt mijn vriend vrij, maar dat is heel af en toe want hij kan niet thuiswerken.

    En als het echt niet anders kan komen 1 van de opa's of oma's oppassen.
     
  8. Beukenhaag

    Beukenhaag Fanatiek lid

    17 mei 2020
    1.435
    1.607
    113
    Onze kinderen zijn wel wat ouder inmiddels.
    Op maandag, dinsdag en woensdag ben ik zelf thuis of hebben we een backup.
    Op donderdagen of vrijdagen nam één van ons een vakantiedag, waarbij ze bij mijn man (logistiek) makkelijker waren dan bij mij (zorg). Wij kunnen niet thuis werken.
    Gelukkig zijn onze kinderen niet vaak ziek. Overige afspraken (fysio, ziekenhuis..) plan ik op een vrije dag.
     
  9. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Bij ons was dat altijd drama, een van ons moest vrij nemen en vooral mijn leidinggevende deed daar vreselijk moeilijk over, terwijl ik ook prima wat vanuit huis kon werken. Was voor mij een van de redenen om te stoppen.
     
  10. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    In principe blijft een van ons thuis (nu helemaal, ze zijn ouder en man werkt nog volledig thuis). Een enkele keer hebben we mijn (schoon)moeder gevraagd. Mijn werkgever is wat dat betreft meedenkend, als ik aangeef het niet anders op te kunnen lossen, dan mag ik thuiswerken (nu natuurlijk makkelijker dan voorheen) of een collega valt in. Daar maak ik vrijwel nooit gebruik van, maar als er een kind echt vreselijk ziek is, dan kan dat wel. Ik realiseer me wel dat ik daar geluk mee heb. Man heeft overigens net zo’n fijne werkgever gelukkig.
     
  11. Sophy

    Sophy VIP lid

    28 aug 2011
    5.777
    2.677
    113
    Noord-Holland
    Zorgverlof, daar is het voor :)

    Nu werk ik volledig thuis en schipper ik een beetje met mn uren. Voor corona nam ik zorgverlof. Mijn kinderen zijn niet vaak ziek, ik heb 1 of 2 dagen per jaar.
     
  12. riean

    riean VIP lid

    21 apr 2014
    5.537
    7.040
    113
    Sinds corona werken we beiden grotendeels thuis. Dus er is altijd iemand. We hebben in de afgelopen 2 jaar zo vaak met alle kinderen thuis gewerkt, dat we er in getraind zijn :roflmao: Dus een keer een zieke er bij lukt ook wel.
    Man gaat ondertussen weer 2 dagen naar kantoor, maar als het persé zou moeten kan hij ook dan wel thuis werken.
    Als ik geen vergaderingen en overleggen heb op kantoor (nu is alles digitaal maar in de toekomst waarschijnlijk niet meer) kan ik ook makkelijk thuiswerken.
     
  13. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.320
    1.052
    113
    Hier werken we thuis, afhankelijk van wie de belangrijkste afspraken heeft staan , verdelen we de uren/dag.
     
  14. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.494
    5.160
    113
    Vrouw
    We probeerden om en om thuis te zijn. Helaas betekende ziek bij onze 2 oudsten vaak een ziekenhuisopname toen ze kleiner waren. Beide werkgevers gingen daarover murmelen. Eerst heb ik een tijdje alleen weekend avonddiensten gedraaid in de zorg maar uiteindelijk ben ik gestopt met werken
     
  15. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.638
    21.132
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Wij kunnen allebei niet thuis werken, maar ik ben degene met de flexibele collega en kan dan wat dagen ruilen met haar ofzo. Sinds dochter op school zit, eigenlijk niet nodig geweest, wel toen ze op kdv zat. Als ze niet echt heel ziek was, maar net niet fit genoeg om naar kdv te gaan, paste oma gewoon op.
     
  16. Tassie74

    Tassie74 Fanatiek lid

    23 mei 2011
    3.145
    541
    113
    Utrecht
    Wij kunnen beide niet thuis werken.
    Één van ons moet dus vrij nemen, woensdag en/of vrijdag.
    Wij werken allebei in het ziekenhuis en kunnen niet "zomaar" vrij nemen.
    Gelukkig (klopt het af) nog nauwelijks voorgekomen.
    Nu wel 4 groepen in quarantaine van school.
     
  17. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.980
    17.016
    113
    Vrouw
    Één van ons blijft dan thuis, of opa/oma (indien het geen corona is natuurlijk).. laatste keer calamiteitenverlof gekregen. En ik vind het niet meer dan normaal dat werkgevers daar coulant in zijn. Het is niet dat een werknemer dit met opzet zo plant. Tenzij het een wekelijks iets is natuurlijk. En officieel kun je ook nog zorgverlof krijgen..
     
  18. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.980
    17.016
    113
    Vrouw
    Er geldt trouwens geen maximun aantal uren calamiteitenverlof op een jaar. Dus mocht je nog eens zo'n situatie hebben, kun je aangeven dat je daar recht op hebt.
    Soms doen we ook 50/50.. mijn man begint altijd al vroeg met werken en komt dan halverwege naar huis en daarna ga ik naar mijn werk.. zo zijn onze werkgevers ons niet een hele dag kwijt.
     
  19. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.173
    6.698
    113
    Vrouw
    Mogelijk toch niet helemaal, dat zei hrm tegen mij in ieder geval. Dat ik alleen zorgverlof mag opnemen bij langdurige ziekte.

    On topic: man en ik nemen om de beurt vrij. Met kleine, zieke kinderen zie ik niet zoveel kans om te werken erbij.
     
  20. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Toen we nog allebei werkten, konden we in dit geval meestal rekenen op de oma's en tantes die konden komen oppassen. Anders bleef een van ons thuis. Bij man kon dat relatief makkelijk.
     

Deel Deze Pagina