Werkgever inlichten, maar probleem met uren!

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door jerami, 3 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik ben nu 9 weken zwanger en ga tijdens mijn voortgangsgesprek melden dat ik zwanger ben (ben dan net 11 weken). Nu weten 3 collega's het al en die raden mij af om al aan te geven dat ik dan minder ga werken.
    Aangezien er bij ons nu 2 nieuwe collega's moeten komen en daar sollicitaties voor zijn denken ze dat als mn leidinggevende te horen krijgt dat ik minder uren wil werken dat ze deze gelijk innemen voor de nieuwe medewerker zodat die dan meer uren kan werken (veel wijzen de baan af i.v.m. te weinig uren).
    Ik heb een vast contract en dacht dat ze dit niet konden doen, maar ze schijnen het om te kunnen zetten in inval uren en dat wil ik absoluut niet.

Zijn er mensen die wel aangaven dat ze zwanger waren, maar nog niet wat ze uiteindelijk willen gaan werken, en hoe reageerde de baas daarop?

2. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk
    Bedoel je aangeven hoeveel uur je wilt werken na de bevalling? Dat hoef je toch nu nog niet aan te geven? Tegen die tijd dat jij dat weet is zijn die 2 nieuwe collega's misschien alweer weg of krijgen ze geen contract of komen ze proeftijd geeneens door. Toen ik vertelde aan mijn werkgever dat ik zwanger was heeft hij gevraagd wat ik daarna wilde doen met mijn uren en heb ik gezegd dat ik daar nog op terug zou komen omdat ik dat totaal nog niet wist. Nu heb ik 3 weken geleden een gesprek met m gehad en zijn we tot overstemming gekomen.
    Ik zou me geen zorgen maken daarover meis, tijd zat om dat nog te melden.

xx sas

3. Hopmarjanneke

Hopmarjanneke VIP lid

10 jul 2008
    13.539
    521
    113
    Vrouw
    Docent Frans (in opleiding)
    Duitsland
    Ik zou inderdaad gewoon mn leidinggevende inlichten over de zwangerschap, maar het verloop na de bevalling nog maar in het midden laten.
    Er kan nog zoveel veranderen in de komende tijd. En dan doel ik op bijvoorbeeld het verbreken van de relatie, evt vroeggeboorte etc. Natuurlijk hoop ik voor je dat dat niet zal gebeuren, maar er kunnen zulke rare dingen gebeuren in een mensenleven en als je baas dan al vooruit loopt op zaken als vervanging, dan zou dat evt nadelig voor je uit kunnen pakken.

4. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Je moet het van 2 kanten bekijken. Je hoeft het niet te zeggen, dit kan natuurlijk altijd in de loop van je zwangerschap. Nu is het natuurlijk wel zo dat als je het dan pas doet, ze tegen die tijd ook kunnen zeggen dat ze het daar niet mee eens zijn omdat ze die uren dan niet meer kunnen invullen. het is dan aan jou om af die uren te blijven werken of een andere baan te zoeken.

Als je een vast contract hebt voor het aantal uren die je werkt kunnen ze die volgens mij nu niet van je afpakken. Wat ze wel kunnen doen is tegen eventuele kandidaten zeggen dat ze over een aantal maanden urenuitbreiding kunnen krijgen omdat jij dan minder gaat werken. Mijn idee is altijd, eerlijkheid duurt het langst en zullen ze op lange termijn meer waarderen. Wat als 1 van je collega's gaat praten dat je dat plan al had ana het begin van je zwangerschap....dat zou best vervelend kunnen uitpakken. Ik zou het meteen aangeven en dan zo naar mijn baas brengen dat ik eventueel minder wil gana werken en dat het voor een nieuwe kandidaat die het te weinig uren vindt handig is om t eweten dat ze over een aantal maanden meer kan gaan werken. Dsn heeft je baas het idee dat je met hem mee denkt.

5. misa

misa Niet meer actief

Bij twijfel zou ik nog niet zeggen dat je minder wilt werken na de bevalling. Voor hetzelfde geld wist je het nog niet eens op dit moment. Ik zou het dus nog niet vertellen (wel van de zwangerschap), voor hetzelfde geld gooi je "je eigen glazen" in hierdoor.
    Succes met de keuze!

6. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb zelf ook zoiets van, als ik eerlijk ben en aangeef dat ik pas na de bevalling minder wil werken dat ze dit wel doen. maar ik ken mn werk een beetje. 1 collega werkt er al bijna 3 jaar en heeft al meerdere malen aagegeven dat ze bepaalde uren erbij wilt hebben, Je zou denken ze werkt er al zo lang, dan heeft ze er recht op. Maar tot nu toe is ze al 3x gepasseerd en hebben nieuw aangenomen medewerkers die uren gekregen. ze hadden beloofd dat dit nie meer zou gebeuren en toevallig vorige week gebeurd weer precies hetzelfde! Ik wacht denk ik nog even af, geef wel aan dat ik na de bevalling minder dagen wil werken, maar dat ik nog niet weet hoe of wat het ingedeeld gaat worden. Dan kunnen ze aangeven bij de sollicitanten dat er wel uren vrij komen, maar nog niet bekend is welke.

7. Xaph

Xaph Bekend lid

3 okt 2009
    876
    1
    0
    NULL
    Zuid-Holland
    Wil je echt minder gaan werken of wil je ouderschapsverlof opnemen? In het laatste geval veranderen je contracturen niet.

Ik vind het persoonlijk ook erg vroeg om nu al aan te geven wat je na de bevalling wilt. Je weet toch niet hoe je er tegen die tijd over denkt en wat je situatie dan is?

En er hoeft echt niets dramatisch te gebeuren om van mening te veranderen. Ik kwam er zelf een paar weken geleden pas achter dat mijn ouderschapsverlof 75% wordt doorbetaald en bij mijn man 0%. Voor dit jaar hadden we al geregeld dat hij na de geboorte 1 dag verlof per week opneemt maar dat gaan we volgend jaar misschien anders doen want dat kan financieel beter uit.

8. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    ik zou sowieso eerst ouderschapsverlof opnemen, dat is belastingtechnisch voordeliger!

9. jerami

jerami Fanatiek lid

16 aug 2009
    2.007
    0
    0
    Zuid Holland
    Ik heb een contract van 26 uur verdeeld over 5 dagen. Ik wil die 26 uur eigenlijk blijven werken, maar dan verdeeld over 4 dagen. Maar 22 uur kan op zich ook wel.

10. twinkle star

twinkle star Niet meer actief

Maargoed, dan g aje dus niet minder werken. Hoef je ze dus ook niets te vertellen.

Ouderschapsverlof opnemen kan natuurlijk maar dit kunnen ze in sommige gevallen ook afwijzen. Ook niet overal krijg je iets doorbetaald en als dit wel zo is is het ook zo dat je dan nog een jaar in dienst moet blijven en anders alles terug moet betalen. Via de belastingdienst heb je alleen een voordeel als je er ook daadwerkelijk qua salaris op achteruit gaat over het hele jaar. Ik kreeg 50% doorbetaald maar ook een periodiek erbij. Ik kreeg daardoor over het hele jaar ongeveer net zo veel of net iets meerdan het jaar ervoor en dan gaat het niet op.

Deel Deze Pagina