Werkjes en oefeningen voor oudere peuter

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Mystiek, 19 mrt 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Hebben jullie leuke werkbladen, oefeningen, knutsels en andere aan-tafel-dingen die jullie graag met jullie peuter doen thuis? Ik ben op zoek naar leuke oefeningen, waar niet teveel materialen voor nodig zijn. Van een vriendin kreeg ik al een setje werkbladen met lijntjes om te volgen, inclusief leuke motiverende plaatjes. Heel goed als voorbereiding voor echt gaan tekenen, en later schrijven.
     
    Archie83 vindt dit leuk.
  2. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.907
    3.324
    113
    Kleuteridee.nl zal wel een boel tussen zitten wat (samen) al wel moet lukken.
     
    Mystiek vindt dit leuk.
  3. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.951
    7.877
    113
    Vrouw
    Ik heb mijn kleuter vandaag een gritkleurboek gegeven. Mijn peuter is bezig met een nummertekening.
     
  4. Archie83

    Archie83 Actief lid

    23 nov 2019
    407
    234
    43
    Mag ik vragen wat voor werkbladen dat zijn en waar je die eventueel vandaan kan halen? Ben ook zoekende voor mijn grote peuter.
     
  5. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Ik weet niet waar ze vandaan komen, maar kan je ze wel toesturen als je wilt.
     
    Archie83 vindt dit leuk.
  6. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.070
    3.515
    113
    Waarom zou je werkbladen willen aanbieden aan een peuter?
    Zelfs bij kleuters is dat discutabel.

    Ik zou lekker gaan kleien, kleuren, verven, stempelen met aardappels, bouwen, spelletjes doen, rollenspelen, verkleden, etc etc
     
    momwithcamera, tasje en tuc vinden dit leuk.
  7. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.907
    3.324
    113
    Omdat het makkelijker is een bestaand ‘werkje’ te laten knippen dan om zelf wat te bedenken. Een paasei uit laten knippen omdat het bijna Pasen is, is toch leuk. En die daarna te versieren of in te kleuren.

    En een peuter die geïnteresseerd is in letters zal het leuker vinden om een grote A in te kleuren dan een ander soort kleurplaat.

    Voorbeelden en ideeen om te verven en kleien.
    Niet omdat het moet, maar omdat het kan.
     
    Archie83 vindt dit leuk.
  8. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.070
    3.515
    113
    Voorbeelden om te verven en te kleuren vind ik wat anders dan een 'werkblad'.
    Natuurlijk is een paasei knippen en versieren leuk. Maar dat vind ik niet hetzelfde als een werkblad maken. Gelukkig is dat dus ook niet wat je bedoelt.
     
  9. tasje

    tasje Actief lid

    20 mei 2014
    463
    186
    43
    Schrijfpatronen en zeker met potlood zou ik nu ook nog niet gaan doen. Motorisch gezien niet passend voor peuters (en niet nodig)

    Kleuren benoemen en sorteren, bouwen met duplo/houten blokken (eventueel nabouwen), verven, klei, water/zand, samen bakken (+meten, tellen), memorie, verkleden, hut bouwen, lekker bewegen, stempelen, stickers, "ik zie, ik zie wat jij niet ziet", voorlezen, puzzel.
     
  10. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Ik doe wat hij leuk vindt, niet wat een onbekende op het internet leuk vindt. Maar bedankt voor de input.
     
    Sado en Archie83 vinden dit leuk.
  11. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.934
    8.751
    113
    Lekker aan het werk met Wasco is ook goed voor de ontwikkeling,mis hij al wat verder kun je kijken naar waterverf kwasten , daar zit het water al in en is er minder geknoei.

    Met playmais kunnen ze zelf lekker aan elkaar plakken met een nat doekje.
     
    tuc vindt dit leuk.
  12. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.993
    5.821
    113
    Strijk kralen is hier een hit! Goed voor de fijne motoriek ook. Mijn dochter kon al heel jong goed overweg met de kleine kraaltjes, maar mijn zoon van 2,5 heeft liever de maxi-kralen. Of beter gezegd: ik heb liever de maxi-kralen, want anders kan ik ze elke keer van de grond rapen :p. of bedoel je zoiets niet?
     
  13. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Strijkkralen zijn hier ook in trek. En gister hamertje tik gedaan maar met kleine ‘opdrachtjes’, zoals alle vierkanten bij elkaar, dezelfde kleur, huis timmeren, etc.

    Ik ben overigens ook op zoek naar ideeën. M wil heel graag ook huiswerk maken. Dat doet haar grote zus immers ook en wij werken ook thuis. Ze is van mening dat ze best al naar school kan dus ook huiswerk nodig heeft.

    Het kdv plaatst elke dag een knutsel idee op Facebook. Vaak zeg ik dat dat dan haar huiswerk is. Vaak is het iets met knippen, plakken en verven.
     
  14. Waterlelies

    Waterlelies Niet meer actief

  15. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.459
    24.300
    113
    Mijn peuter speelt op het moment graag met orbeez. En dat is toevallig ook nog goed voor de motoriek. Hij schept ze heen en weer in bakjes, hij legt ze op legoblokjes en hij stopt ze in de knoflookpers :roflmao: En daarnaast sorteert hij ze ook, dus multifunctioneel.

    En gisteren heeft hij de hele dag zitten knippen. Dan moet ik simpele dingen tekenen en hij knipt het daarna uit. Geen idee wat hij daar leuk aan vindt, maar hij is er heel druk mee bezig.

    Verder heb ik veel verf in huis (plakaat en waterverf) en een potje lijm met kwastje. Ik maak de lijm van behanglijm (klein doosje met poeder van de Action) waar je voor dit doel oneindig veel lijm van kan maken.

    wat hij ook leuk vind is ‘cadeautjes inpakken’. Hij pakt dan kleine speelgoedjes (of onderdelen hiervan zoals lego, smartmax) en dan gaat hij in de weer met papier, schaar en plakband. Mijn nietmachine vindt hij ook zeer interessant en ook de perforator wordt gebruikt.

    Verder kleurt hij graag in van die goedkope en simpele kleurboekjes van de action met was o, maar ook met stiften en potlood.

    Strijkkralen heb ik nog een grote bak op de vliering liggen en die ga ik inzetten als hij even uitgekeken is op waar hij nu allemaal mee bezig is.
     
  16. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    645
    376
    63
    Mijn peuters hebben pas een potje geverfd. Later hebben we daar een bloembol in gepoot. Ze vonden het erg leuk. Ze zjjn 3,5 en net 2 jaar

    Met wasco krijten is favoriet.
    Poppetje tekenen en lichaamsdelen benoemen. Is ook leuk.
    Iets met jonge dieren doen. Koe kalf enzo of benoemen groot klein. Een reeks leggen van klein naar groot.
    Iets samen bakken..
    Voorwerpen tellen
    Van klei iets maken
    Kleuren en vormen benoemen
     

Deel Deze Pagina