Wetenschappelijk aangetoond: relatie voeding en ADHD (doorbraakonderzoek)

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door amdaa, 11 jan 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Kennen jullie dit onderzoek?

    Er is wetenschappelijk aangetoond dat bepaalde voedingsmiddelen bij 80% van de kinderen ADHD-gedragskenmerken triggeren, en dat bij eliminatie van deze voeding de symptomen definitief verdwijnen.

    Het onderzoek richt zich met name op de vervanging van medicatie als Ritalin door een gerichte dieet.

     
    KleineLai, Jackie87 en Zonnestralen vinden dit leuk.
  2. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Ik heb het gezien en sta er wat dubbel in. Ten eerste is er nog veel meer onderzoek gaande wat betreft de oorzaak van ADHD (hoe de hersenen bij zo iemand werken) dus enkel voeding lijkt mij iets te simpel gesteld.
    Daarnaast is de diagnose krijgen al een heel traject en over het algemeen genomen krijg je die niet als peuter of kleuter. Erachter komen welke voedingsmiddelen het zijn duurt ook weer 1,5 jaar. Ontzettend zwaar voor ouders en kinderen die het al moeilijk hebben.
    Mijn jongste heeft nu net de diagnose gekregen (bijna 7) en heel simpel gezegd, wij hebben echt geen 1,5 jaar meer om dingen uit te gaan proberen. Hij is niet "gewoon" alleen druk, hij ervaart er zelf zoveel problemen mee dat hij overspannen is en dit uit kan lopen op een depressie (volgens de psycholoog)
    Ik weet dondersgoed dat het geen paracetamolletje is wat we hem gaan geven, maar het kan voorlopig niet anders.

    En ik vind dat de onderzoekster in kwestie het te simpel ziet: " tja en als je merkt dat jij niet goed op dat voedingsmiddel reageert, dan eet je het toch gewoon niet meer".
    Zij verwacht dus wel dat kinderen waar het niet goed mee gaat ook nog eens zo'n traject van 1,5 jaar aangaan.
     
  3. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik snap dat het traject zwaar is, maar heb begrepen dat het dieet niet gezien moet worden als genezing van de aandoening.
    Ze zeggen niet dat de voeding ADHD veroorzaakt, maar dat het aangetoond is dat het de gedragdsymptomen versterkt en triggert.
    En dat de eliminatie van die voeding de symotomen kan onderdrukken.
    Dus dieet als vervanging voor ritalin, niet als genezing.

    Aangezien de effecten van lange termijn gebruik van ritalin nog onbekend zijn, leek dit onderzoek mij juist heel waardevol.
     
    Ysabella, Line, Paris91 en 10 anderen vinden dit leuk.
  4. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.589
    11.152
    113
    Vrouw
    Noord Brabant

    Ik denk dat dit een keus is die je als gezin moet maken. Of je nog 1,5 door wil gaan en daar dan hopelijk de rest van het leven profijt van hebben. Maar er is natuurlijk altijd die 20% kans dat het niet slaagt en je alsnog die medicatie nodig hebt.

    Maar dat is niet alleen met ADHD. Ook bij suikerziekte kan een dieet een enorm verschil maken.

    Ons lijf wordt nu eenmaal eenmaal soms getriggert door bepaalde voedingsstoffen.


    Ik denk dat dit een prachtig onderzoek is. Wat niet zomaar terzijden geschoven moet worden.
    Maar goed als ouder heb je natuurlijk ook de keus welke behandelmethode het beste bij je gezin past.
     
    Ysabella, djanu, julia80 en 3 anderen vinden dit leuk.
  5. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Nee dat snapte ik. Maar aangezien het onderzoek over waar ADHD nu precies vandaan komt nog niet helemaal afgerond is heb ik er een beetje mijn twijfels bij of voeding dan zo'n grote trigger van symptomen is.
    En nee de gevolgen op lange termijn zijn nog niet bekend. Dat is iets waar wij ook erg mee zitten.
    Maar de manier waarop deze vrouw dit zo simpel stelt stuit mij enorm tegen de borst.
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  6. BliksemSter

    BliksemSter Niet meer actief

    Mijn zoon heeft nu bijna aan jaar de diagnose zware ADHD. Ik zou zeer graag het willen uitzoeken of voeding (het elimineren van bepaalde voedingsmiddelen) mijn zoon zou kunnen helpen. Het is wetenschappelijk aangetoond, het onderzoek is zeer interessant.
    Maar als ik hoor dat je het zelf moet bekostigen (schijnt erg duur te zijn) en daarnaast het een zeer zwaar traject is voor het kind en het gezin, dan haak ik nu af. Waarom? Mijn zoon komt nu pas tot leren (hij is 7), is nog steeds niet goed ingesteld met medicatie, is zeer gevoelig voor wisselingen. Als we nu weer iets aangaan wat veel van hem gaat vergen (en er komt natuurlijk een moment dat hij dan moet stoppen met medicatie) dan denk ik dat hij definitief te ver gaat achterlopen op school.
    Verder moet dan één van ons onze baan opzeggen want ze zeiden dat werken & dit dieet geen goede combinatie is.
    Er zitten gewoon heel veel haken en ogen aan.
     
  7. Huismuisie

    Huismuisie VIP lid

    10 aug 2016
    9.589
    11.152
    113
    Vrouw
    Noord Brabant

    Het onderzoek zal absoluut gedegen zijn anders wordt het niet gepubliceerd.

    Misschien is het ook wel gewoon zo simpel. Dat in 80% van de adhd gevallen voeding de trigger geeft tot de symptomen.
    Maar daarmee is er nog steeds genoeg te onderzoeken en uit te vinden wat de oorzaak is.
     
  8. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Precies. Iedere ouder wil wel een oplossing waardoor zn kind geen Ritalin oid meer nodig heeft. Ik ook hoor.
    Maar hoe simpel het gesteld wordt is het idd niet. Nu gaan wisselen voor veel kinderen levert veel meer problemen op. Het is niet zomaar "even 1,5 jaar" investeren. Je hele leven wordt er naar ingericht zoals ik het lees.
     
  9. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    24.591
    3.483
    113
    Ja, ik heb een paar jaar geleden in de wachtkamer ergens een heel stuk hierover in een blad (Psychologie?) gelezen en ik vond het ook heel interessant. Daarna ben ik thuis verder gaan zoeken naar ervaringen enzo. Ik geloof zeker dat het kan werken, maar dat eliminatiedieet is echt heel zwaar, je begint echt met minimale voedingsproducten en om de zoveel tijd wordt wat toegevoegd. Ik ging me voorstellen hoe dit zou gaan als ik dat bij mijn kinderen zou doen. Mijn dochter zou zich er aan houden, mijn zoon zou bij vriendjes, op school met traktaties, maar ook gewoon thuis (stiekem) toch andere dingen gaan eten, dat weet ik voor 90% zeker en dan heeft het weinig nut.
    Het is een ander soort dieet dan bij suikerziekte of voedingsintolerantie.

    Over de effecten van Ritalin op de lange termijn wordt wel steeds meer bekend, aangezien ondertussen de kinderen die dat jaren hebben geslikt (jong) volwassenen zijn, o.a. een remming in de groei. Maar ook dat hangt samen met de hoeveelheid die je slikt en de periode van hoelang je het hebt geslikt.

    Het zijn allemaal overwegingen om mee te nemen in je keuzes. Maar goed, ik begrijp echt dat je voor Ritalin kiest als je kind of iemand zelf er veel baat bij heeft.

    Overigens denk ik dat opgroeien met adhd in deze huidige maatschappij toch al moeilijker is met een overload aan prikkels, maar goed, dat is weer een andere discussie.
     
    tuc vindt dit leuk.
  10. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Voor mijn gevoel is dit helemaal niet zo nieuw. Er wordt toch al jaren gewerkt met de eliminatie-dieet? Of was dat juist het onderzoek en hebben ze nu de resultaten gepubliceerd?

    Ik vrees voor de koppen in de krant en de reacties van onwetende buitenstaanders. Want veel mensen zullen wel weer alleen de koppen lezen. En dan krijgen ouders met kinderen met ADHD weer reacties van het soort 'Je moet gewoon geen suiker en kleurstoffen meer geven joh, dan gaat het wel over." Terwijl dit wel duidelijk een hele andere orde van grootte is dan even een paar (vooraf bekende) voedingsmiddelen schrappen.

    Ik kan me best voorstellen dat dit dieet voor veel gezinnen op dit moment niet meteen een optie is. Laten we daarbij ook niet vergeten dat veel kinderen met ADHD ook minstens één ouder met ADHD hebben. Ik krijg de indruk dat dit dieet nogal veel vergt van de executieve functies. Laten die nou juist bij ADHD-ers niet al te best ontwikkeld zijn. ;)
    Toch is het fijn dat dit onderzoek er nu is. Er zullen namelijk ook zeker gezinnen zijn die wel hier (eerst) aan willen beginnen, zodat medicatie misschien niet (meer) nodig is. Hopelijk komen ze er gaandeweg achter wat de voedingsmiddelen zijn die over het algemeen het meest triggeren, zodat het op een gegeven moment mogelijk wordt om met een minder strikt dieet te beginnen.
     
    Zoe123, Nellie4, suus1983 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  11. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Ik vraag mij af in hoeverre de voeding dan eigenlijk de oorzaak is van de diagnose. Misschien komt er dan een nieuwe categorie bij en blijven de ADHDers die niet reageren op voeding over in de originele categorie.

    Ik ben zelf heel blij met dit onderzoek. Ik heb aan de ritalin gezeten. Mijn kinderen hebben voor de helft mijn genen en daarom zou ik het alleen als laatste redmiddel voor hun willen. Voor mij was het rot spul. (Dat is verder geen oordeel over anderen die er wel toe besluiten, elke situatie is anders.)
     
    Huismuisie vindt dit leuk.
  12. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik ken dit ook al jaren, een zoon van vrienden van ons volgde met 7 jaar een streng eliminatiedieet (met twee fulltime werkende ouders overigens) en heeft er veel baat bij gehad, zodanig dat hij kon stoppen met ritalin. Inmiddels zijn we 13 jaar verder, hij is nu 20 en nog steeds heel bewust bezig met zijn voeding, geeft zelf aan dat hij er echt baat bij heeft met z’n adhd.
     
    Ysabella, Maan14, Paris91 en 5 anderen vinden dit leuk.
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Het is idd niet compleet nieuw. Alleen qua "bewijslast" heeft deze mevrouw een doorbraak gemaakt.
    Maar dat een dieet bij ADHD kan helpen dat is al langer bekend. Toen de oudste de diagnose kreeg hebben wij vaak gehoord dat mensen niet snappen dat we Ritalin geven, want dat is troep en je kan ook gewoon bepaald eten laten staan. Dat was een veel betere oplossing:rolleyes:
     
  14. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Anderen hoeven het niet te snappen. Zolang jij er maar achter staat. Jij weet meer van jullie situatie dan mensen aan de zijlijn.
     
    Zoe123 en tuc vinden dit leuk.
  15. BliksemSter

    BliksemSter Niet meer actief

    Goed om te lezen want de onderzoekster zelf gaf namelijk in het interview aan dat het dieet vaak betekent dat één van de ouders zich er volledig op moest toeleggen. Daarnaast fantastisch dat deze jongen er zoveel baat bij heeft gehad. Wie weet komt het toch nog op ons pad op een manier die wel past (los van de intensiteit van het dieet vind ik de tijdsduur een bezwaar en het eventuele stoppen met medicatie). Overigens benoemde de onderzoekster het zelf ook: dat het volgende doel was om uit te vinden hoe het traject verkort kon worden.
     
  16. BliksemSter

    BliksemSter Niet meer actief

    Het probleem is dat veel kinderen (en de rest van het gezin) reeds een heel traject afgelegd hebben voordat ze in een relatief stabiele situatie terechtkomen. De angst regeert om dit dan los te laten om vervolgens weer in het onbekende te komen: weer onderzoeken, vragenlijsten, monitoren, eventuele stress die komt van het moment dat de medicatie afgebouwd dan wel weggelaten dient te worden etc. Met misschien het gevolg dat het uiteindelijk niet blijkt te helpen.
     
  17. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.749
    113
    Dat is het zeker! Dit is absoluut wat mij weerhoudt voorlopig.
     
    suus1983 vindt dit leuk.
  18. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Het is een uitzending uit 2011....
    Het is wel een slechte onderzoeker die wel veel stellingen inneemt die niet kloppen. Sorry.

    Wel positief dat voeding lijkt te helpen bij symptoombestrijding. Zijn er daarbij ook MRIs gemaakt om dit te bevestigen?

    Zelf merk ik aan mijn zoontje dat hij geen melk moet nemen omdat hij dan veel meer symptomen heeft. Ik kan altijd precies erachter komen als hij iets met melk heeft gehad. Maar zonder melk ook problemen ;)
     
  19. Roos12

    Roos12 Fanatiek lid

    4 jan 2015
    1.719
    803
    113
    Een dieet bij diabetes en een dieet bij adhd is wel echt appels met peren vergelijken hoor...
     
    Zoe123, flipflop en tuc vinden dit leuk.
  20. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Volgens mij had ik gelezen dat, ondanks dat het dieet bij een hoop kinderen werkt, het niet duidelijk is of dat echt aan de voeding ligt, of aan het dieet zelf. Doordat het heel erg streng is, voeg je daarmee heel veel structuur aan je dag toe en dat heeft ook een positief effect. En als dit uit 2011 is, dan zijn de twijfels over het dieet juist later nog naar buiten gekomen.

    Overigens zeg ik niet dat voeding niet veel kan doen, puur dat ik heb begrepen dat er onduidelijkheid is. Aangezien ik ook heb begrepen dat het dieet niet werkt bij autisme, heb ik me er toendertijd ook niet nog verder in verdiept.
     
    GossipGirlxoxo vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina