Wia en ziek door zwangerschap

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Zorgeloosje, 15 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Zorgeloosje

    Zorgeloosje Nieuw lid

    10 dec 2011
    2
    0
    1
    Goedendag,

    Had een vraagje, op het moment krijg ik een wia-uitkering van 70%. Ik ben nu zwanger en heel ziek daardoor. Moet ik dit doorgeven aan het UWV? Wanneer iemand zwanger is krijgt ze 100% bij een ZW, geldt dit ook bij een WIA?
    Alvast bedankt!
    Groetjes
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Zorgeloosje,

    Mag ik je feliciteren met je zwangerschap?

    Als je ziek bent door je zwangerschap, dan loopt je WIA-uitkering gewoon door. De hoogte van je WIA-uitkering blijft ook hetzelfde. Je krijgt geen Ziektewet-uitkering.

    Heb je afspraken gemaakt i.v.m. re-integreren en kun je deze afspraken niet nakomen? Dan raad ik je aan om je zwangerschap wel door te geven aan je arbeidsdeskundige. Stuur hiervoor een bericht via je Werkmap op werk.nl.
    Maak je geen gebruik van je Werkmap, dan kun je ook contact opnemen met onze klantenservice door een bericht te sturen of te bellen. (link bij bericht/bellen)

    Ontvang je een loongerelateerde WGA-uitkering? Dan krijg je wel een zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) tijdens je zwangerschapsverlof. Je verlof gaat in tussen de 6 en 4 weken voor de dag nadat je bent uitgerekend en duurt minimaal 16 weken.
    De WAZO-uitkering vraag je zelf telefonisch bij ons aan in de 4 tot 2 weken voor je eerste verlofdag. Je WAZO-uitkering is 100% van je WIA-dagloon.

    Ik wens je nog een zorgeloze zwangerschap en bevalling toe!

    Met vriendelijke groet,
    Caren
    UWV Webcareteam
     

Deel Deze Pagina