Hallo! Sinds 20-12-13 sta ik ziekgemeld. Ik ben nog in dienst en heb een 24 uur contract voor onbepaalde tijd. Mijn werkgever heeft mij dus sinds mijn ziekmelding volledig moeten betalen. 15-12-14 gaat mijn zwangerschaps verlof in, en vanaf 20-12-14 ben ik éen jaar ziek en zou dan maar 70% van mijn loon uitbetaald krijgen, maar mijn werkgever kan volgens de arboarts mij met ingang van het zwangerschapsverlof beter melden, UWV zal gedurende het zwangerschaps- en bevallingsverlof de begeleiding van mij overnemen.. mocht ik na het bevallingsverlof nog ziek zijn, dien ik opnieuw ziekgemeld te worden. Nou vraag ik me af, als het goed is krijg ik in december nog door mijn werkgever betaald? (Loon van bv: maand oktober krijg ik in november) dus dan zou ik in december mijn volledige loon van de maand november krijgen.. Maar hoe wordt het dan verrekend in januari over de maand december? vanaf wanneer krijg ik mijn eerste loon van het UWV? En hoe wordt dit verrekend? Alvast bedankt voor uw reactie.
Beste LoveLaughLive, Je bent bijna een jaar ziek en je wilt weten hoe het in zijn werk gaat wanneer je met zwangerschapsverlof gaat. Per 15 december 2015 start je zwangerschapsverlof. Om de hoogte hiervan te berekenen, kijkt UWV naar het gemiddelde salaris bij je werkgever. Het uitkeringspercentage is 100%. Dat je nog ziek bent, maakt voor dit uitkeringspercentage niet uit. Meestal betaalt UWV jouw zwangerschapsuitkering via je werkgever. Er kan ook voor gekozen worden de zwangerschapsuitkering direct op jouw rekening over te maken. Als UWV direct aan jou uitbetaalt, zal dit wekelijks achteraf zijn. Houd er rekening mee dat de betalingen dan inclusief vakantiegeld zijn. Tot 15 december moet je werkgever je nog zelf doorbetalen, daarna neemt UWV het over. Tijdens je zwangerschaps- en bevallingsverlof word je niet door UWV begeleid. Het enige dat UWV die periode doet, is je uitbetalen. Tijdens je verlof heb je geen verplichtingen voor wat betreft re-integratie. Het is niet zo dat je beter gemeld moet worden voor je verlof start. Als je nog ziek bent, is betermelden niet de bedoeling. Je blijft ziek, maar de periode van je Ziektewet wordt stil gezet voor de duur van je verlof. Ben je na afloop van je verlof nog ziek? Meld dit dan direct na je verlof bij je werkgever. Je gaf aan dat je op 20 december 2014 een jaar ziek bent. Omdat de periode van jouw ziekte stilgezet wordt wanneer je verlof start, zal de dag waarop je een jaar ziek bent worden opgeschoven tot na je verlof. Actuele informatie over de hoogte van je zwangerschapsuitkering vind je hier. Ik ben zwanger en heb een werkgever - UWV - Voor Particulieren Met vriendelijke groet, Ellen UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare