M'n moed zakt in m'n schoenen,help! mijn eierstokken reageren niet op puregon/gonal-F

Discussion in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' started by jopa1000, Mar 19, 2012.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. jopa1000

jopa1000 Niet meer actief

Het zit ons niet mee met onze icsi pogingen. Even een korte opsomming:

Manlief is verminderd vruchtbaar, wij zijn aangewezen op icsi.

Gelukkig hebben wij al een dochtertje van 4 jaar oud (na 6 jaar spontaan zwanger, one lucky shot letterlijk!)

Eerst bij het Geertgen onder behandeling geweest:
    - 2x IUI in eigen cyclus.
    - Mijn natuurlijke cyclus is perfect, heel regelmatig en nooit problemen mee gehad. Ook in mijn tempkaartjes goed te zien!

- ICSI poging 1: lagen genoeg follikels klaar (17) en heb een lang protocol gehad met deca en Gonal-F. Begonnen met 150 eh Gonal-F maar omdat de follikels niet wilden groeien is dit opgehoogd naar 187,5. Baarmoederslijmvlies groeide wel gewoon door. Heb ruim 3 weken gestimuleerd maar de follikels bleven klein (rond 10mm) Zelfs geen 1 follikel werd groter. Dus poging afgebroken.

Door allerlei negatieve ervaringen in het Geertgen (declaraties/ werkwijze / communicatie) hebben wij de keuze gemaakt om over te stappen naar het Radboud in Nijmegen.

Daar bij de intake kreeg ik meteen allerlei opmerkingen over mijn gewicht (terwijl ik al ruim 30 kilo was afgevallen) maar ik mocht wel starten met ICSI. Advies was om nog meer af te vallen.
    Volgens haar was mijn overgewicht de oorzaak dat ik niet reageer op de hormonen. Afijn, maanden gewacht tot de gezamenlijke afspraak (verplicht) om te kunnen starten. Ook nog wat kilo's kwijt geraakt

22 februari ben ik gestart met de deca (lange protocol). 8 maart ongi geworden en direct gestart met 200 eh puregon.
    Week later, 15 maart, 1ste follikelmeting gehad en diegene die de echo maakte zag dat er weer geen reactie was op de hormonen. Bloed laten prikken. Bleek dat ik maar een waarde van 120 oestrogenen had. Terwijl ik 200 puregon spuit. Veel te weinig volgens hun. Echter dosering blijft gelijk en ik moest gisteren terugkomen voor de tweede follikelmeting. Ik trof mijn behandelende gyn. Er was weer niets gegroeid, behalve mijn baarmoederslijmvlies.

M'n moed zakte weer in m'n schoenen en daarbovenop kwam nog de fijne mededeling dat het door m'n overgewicht kwam. En dat ze nu nog 1 keer kan ophogen (naar 300) en als ik hier niet op zou reageren zouden ze niets meer kunnen doen voor me.
    Ik weet het niet meer.....

Het korte protocol doen ze niet aan, andere hormonen ook niet.
    Volgens mijn behandelend arts kunnen ze verder geen onderzoeken doen / of andere dingen uitproberen.

De wens voor een tweede is echt heel groot, weten jullie nog andere opties?

Zijn er nog meer meiden die wel voldoende follikels hadden maar niet reageerden op de hormonen?

Ik hoor en lees vaak over Gent/ Dusseldorf. Kan dit een optie zijn?

Lang verhaal, sorry daarvoor.
    Bedankt voor het lezen!

Groetjes jopa

2. babyhope

babyhope VIP lid

Jun 23, 2009
    16,199
    1,082
    113
    Female
    Mama
    somewhere
    Wij lopen wel bij geertgen en ik heb een bmi van dik 45 mij hebben ze bij de ivf poging het hoogste van de spuit laten spuiten. Ik reageer ook heel langzaam op de hormonen. Ik ben toen in juli begonnen met de gonal en deca en heb 23 september pas de punctie gehad. Dus gewoon door gegaan en is ook meteen gelukt.
    Verder hebben wij nooit een rekening gehad van geertgen ja je eigen risico maar dat is normaal.
    Communicatie vonden wij perfect en direct.
    We zijn nu weer begonnen voor onze cryo's.

En ja in het zkh doen ze moeilijker over over gewicht, daarom zijn wij juist naar geertgen gegaan

3. maartje84

maartje84 VIP lid

Oct 8, 2008
    12,811
    4,453
    113
    Punnikexpert
    Import ergens
    Jopa,wat ontzettend balen zeg!
    Ik weet hoe klote het is om slecht op de hormonen te reageren. Zelf heb ik 375 eenheden bij mijn laatste poging gespoten. Niet vanwege een te hoog gewicht, maar vanwege vervroegde overgang.

Is bij jouw feitelijk door middel van bloedonderzoek dit uitgesloten?

Zelf ben ik, ondanks dat ik er geen patient ben dus niet over hen persoonlijk kan oordelen, ook geen fan van de Geertgen kliniek. Ik hoor dat een hoop dames met zeer ernstig overgewicht daar moeiteloos behandelingen mogen ondergaan. Ik weet als geen ander hoe ontzettend verdrietig het is als je al maar niet zwanger wordt. Ik wéét hoe groot het verdriet en de wanhoop kan zijn hierdoor en dat je hierdoor eventueel grotere risico's wilt dragen.
    Zelf heb ik eens 3 embryo's in 1 keer laten terugplaatsen. Ik was zo wanhopig en wilde koste wat kost voor de grootste kans. Zelf ben ik dus iemand die ook wel eens wellicht minder verstandige dingen heeft ondergaan voor de wens.

Maar wat ik niet begrijp is dat het Geertgen dames met zeer ernstig overgewicht zonder problemen vruchtbaarheidsbehandelingen laat ondergaan. Kijk, als je een mooie cyclus hebt en als het probleem alleen aan de man lijkt te liggen, kan ik me snappen dat een vrouw toch het daar wil proberen, als het Geertgen dit blijft aanbieden. De overheid moet geld besparen, er wordt serieus gesproken om nog slechts 1 IVF te vergoeden. Mede vanuit dit oogpunt vind ik het moeilijk te begrijpen dat er klinieken zijn die voor bijv. IUI een vrouw IVF-hoeveelheden laat spuiten ipv een vrouw eerst een serieus afvalprogramma aan te bieden. De hormonen zijn onvoorstelbaar duur. Dat maakt de (IVF)pogingen vaak erg duur. Dat terwijl er genoeg vrouwen zijn welke wellicht door af te vallen helemaal geen hormonen meer nodig zouden hebben.

Ik weet niet hoe ernstig je overgewicht is. Je schreef dat je 30 kilo bent afgevallen. Wat is momenteel je BMI? Zou je nog veel moeten afvallen als je een beter passend BMI zou hebben? Ik persoonlijk wilde alle door mij te beinvloeden factoren zo gunstig mogelijk stellen omdat je immers maar 3 pogingen vergoed krijgt. Daarom zou ik, als ik het zo op een afstandje rationeel bekijk, niet kiezen voor een kliniek welke je de hoogste hoeveelheid hormonen laat spuiten voor een paar follikels, als dat niet echt nodig is. Als je leeftijd erg ongunstig is, snap ik dat je niet echt veel tijd hebt, en dat je eerder door zou willen gaan en wel voor die kliniek die serieus risico's neemt durft te nemen.

Dusseldorf (ben ik zeer tevreden over) en het Geertgen doen niet moeilijk over gewicht. Besef wel dat het ernstige complicaties kan opleveren als jij met zeer ernstig overgewicht zwanger wordt.
    Uiteraard zijn er vrouwen die een complicatieloze zwangerschap hebben ondanks een zeer ernstig hoge BMI, er zijn ook zat vrouwen bij wie dit niet het geval is. Om over de bevalling nog maar te zwijgen. Vorig jaar is hier op ZP een vrouw geweest welke vanuit haar eigen ZH, halverwege de bevalling, naar een universitair ZH zo'n 50 KM verderop moest voor de bevalling. De artsen in haar eigen ziekenhuis durfden geen keizersnede uit te voeren, ze mocht niet onder narcose en de ruggenprik lukte alsmaar niet. Dat lijkt mij persoonlijk heel moeilijk allemaal.

Waarom ik dit zeg? Niet om lullig te doen, niet om jou of wie dan ook te kwetsen. Maar omdat ik vaker hoor en lees dat vrouwen naar het Geertgen gaan om vervolgens in een niet veilige situatie te belanden.

Wees kritisch!
    En ik hoop voor je dat het gewoon toevallig een slechte stimulatie was en dat de volgende keer je veel beter gaat reageren op de hormonen. Ook dat kan het geval zijn geweest. En mocht je toch naar Dusseldorf gaan... Ik ben overtuigd van de kunde van die kliniek.

4. jopa1000

jopa1000 Niet meer actief

Bedankt voor jullie reactie meiden.

Even ter verduidelijking, ik wil HEEEEL GRAAG nog meer gewicht verliezen, m'n BMI is nu 27.

Helaas heb ik chronische zenuwpijn gekregen na de geboorte van m'n dochter in 2007. Hierdoor kon ik weinig meer sporten (voorheen had ik eigen paarden en reed ik 5x in de week paard en kon meer sporten) Heb al een enorme stap genomen in meer gaan bewegen (en zo dus al 30 kilo kwijt) en anders gaan eten.

Ik ben naar het Geertgen gegaan omdat ik daar goede verhalen over hoorde. Echter is het mij daar niet goed bevallen. Ik ben het met Maartje eens dat ze daar te snel dingen doen (alles kan idd). Ik ben niet naar het Geertgen gegaan omdat ik niet in het Radboud terecht kon. Het Radboud hanteert een max van 32 BMI voor haar behandelingen. Ik vind dit ook terecht!

Als ik een manier kon vinden om meer te bewegen (in combinatie met m'n dagelijkse pijn / energieverlies) dan zou ik dat meteen gaan doen, geen twijfel mogelijk. Natuurlijk is minder gewicht veel fijner! Zou mij er ook veel fijner bij voelen!

Ik snap alleen het volgende niet:

Mijn eigen cyclus (ondanks overgewicht dus) is keurig, eisprong is altijd op hetzelfde moment en de follikel groeit keurig! Ook baarmoederslijmvlies is prima qua dikte. Altijd op dezelfde dag ongesteld. Cyclus van 31 dagen.

En nu dus al 2 keer een stimulatie met deca en hormonen. Baarmoederslijmvlies groeit wel en de follikels liggen klaar. (17/18 stuks)

Als ik toch niet zou reageren dan zou mijn baarmoederslijmvlies toch niet groeien?

Ik vind het jammer dat ze in het Radboud niet werken met andere hormonen en met het korte protocol (gewoon om uit te proberen). En ik vraag mij gewoon af of dat het echt aan het overgewicht ligt. (omdat mijn cyclus dus gewoon toppie is)

Ik baal dan ook dat ze het nu al (heb nog geen echte poging gehad) de handdoek al in de ring gaan gooien als ik niet blijk te reageren op die 300 eh puregon.

Over vervroegde overgang, dit hebben ze niet onderzocht naar mijn idee. Maar dan zouden er toch niet 18 follikels klaar liggen in m'n eierstokken?

Bedankt voor het meedenken!

Groetjes jopa

5. babyvis

babyvis Actief lid

Jul 21, 2009
    284
    0
    16
    Op het water
    Maartje en jopa, ik ben het helemaal met jullie eens wat betreft gewicht en behandelingen. Ik heb ook moeten afvallen voor IVF. 40 kilo. Ik heb me eerlijk gezegd toen wel geirriteerd dat je bij een bepaalde kliniek wel zo terecht kon. Ik heb dit nooit overwogen want ik wilde ook gewoon alles zo goed mogelijk doen om mijn kansen te vergroten. Maar ik wilde dit toch even kwijt en vind het dus ook wel fijn om te lezen dat er meerdere zijn die er zo over denken. Ben zo blij dat ik afgevallen ben en dat ik er een nette cyclus voor terug heb gekregen en dat mede daardoor de eerste ivf poging gelukt is.

Over het niet reageren op de hormonen kan ik je niet zo veel vertellen. Mijn eierstokken zijn gestimuleerd met fostimon. De eerste stimulatie poging is bij niet gelukt omdat ik niet genoeg erop reageerde de 2de hoger gestart en toen wel.

Ik hoop dat het spoedig wel gaat lukken joba. En echt knap hoor dat je zoveel bent afgevallen.

6. Beheer

Beheer Administrator
    Staff Member

Feb 11, 2005
    16,279
    2,978
    113
    Op verzoek gesloten.

Share This Page