Wie heeft een broodbakmachine???

Discussie in 'De lounge' gestart door luca75, 11 feb 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    Hallo,

    Wie heeft een broodbakmachine? Gebruik je hem veel? Is het brood lekkerder? Welke heb je? Hoe lang kun je het brood bewaren (kun je het ook invriezen?)

    Vragen, vragen, vragen ;)

    Vertel me alles.
     
  2. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.875
    13.041
    113
    Vrouw
    Ik had er 1, maar heb hem maar 2 keer gebruikt dus daarna weggegeven.
    Vond het teveel gedoe met alles klaar maken en ik durfde ook niet weg als dat ding aanstond. Invriezen heb ik nooit gedaan, werd volgens mij afgeraden.
    Enig voordeel was dat het huis wel heerlijk rook.
     
  3. Ila

    Ila Fanatiek lid

    30 aug 2017
    1.236
    989
    113
    Vrouw
    Ja, ik heb er een :). Het bevalt erg goed en we maken er veel gebruik van. Bakmix erin en water erbij en de rest gaat vanzelf. Aan het eind van het programma haal ik meteen het brood eruit om af te laten koelen en wat we niet meteen eten gaat per 2 plakken de vriezer in. Als je dat niet doet wordt het snel oud.
     
  4. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.199
    18.939
    113
    Ik heb nooit een broodbakmachine gehad, maar van degenen die er 1 hebben (gehad) hoor ik over het algemeen dat brood uit de oven toch het lekkerste is. Sommigen gebruiken de machine dan nog wel voor het kneden.
    Ik maak zelf brood in de oven (wanneer ik "Nederlands" brood maak). Zonder kneedmachine oid overigens.
     
  5. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.199
    18.939
    113
    Zelfgemaakt brood kan je net als winkelbrood gewoon invriezen hoor. Ik heb zelf één bakdag per week, en dan gaan er best een aantal broden de vriezer in.
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  6. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Dit is precies wat ik ook ging schrijven. Wij hebben er eentje, maar ik gebruikte hem alleen nog voor kneden en bakte het brood dan in de oven. Nu heb ik een kitchenaid waarmee ik het deeg maak en gebruik ik de broodbakmachine nooit meer.

    Het is een praktisch apparaat als je: vers brood wil ‘s ochtends, zonder er wat voor te doen. (Behalve vullen met ingrediënten dan) Of als je geen gewone oven hebt.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  7. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.199
    18.939
    113
    Wat ik trouwens ook ontzettend irritant zou vinden: dat je boterham op een wolkenkrabber lijkt :roflmao: men, wat een rare vorm heeft brood uit zo'n machine! Mijn brood uit een cake- of broodvorm (cakevorm heeft absoluut mijn voorkeur) heeft dezelfde vorm als gewoon brood uit de winkel. En met het juiste mes snijd je daar gewoon dunne sneetjes mee.
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  8. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    Is het niet ingewikkeld om zelf brood te bakken zonder machine?
     
  9. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.594
    3.975
    113
    Mijn schoonmoeder heeft er een en met fases gebruikt ze hem. Maar het brood is snel niet lekker vers meer. En ook het invriezen en ontdooien viel wat tegen. Vaak was het dan toch erg droog.
    Zelf bak ik wel brood, gewoon kneden en in de oven. Het nadeel is dat dit dus wat meer fysieke inspanning en vooral tijd kost. Als je alles in zo’n apparaat gooit, en aanzet, doet hij zelf een heel programma en heb je er geen omkijken naar. Als ik brood bak. Moet ik alles kneden, liefst 2x laten rijzen en afbakken. Ja dat kost wat extra tijd. Maar is wel erg lekker.
     
  10. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    hahaha wel echt waar! Ik stoorde me altijd vooral aan het gat in je brood (waar het kneed-stukje heeft gezeten). Maar verder is het best lekker - alleen uit de oven gewoon nóg lekkerder.
    Ik bak trouwens ook steeds vaker zonder vorm. Wordt ‘t brood ook wel echt mooi van
    Edit: maar dat lukt met maximaal 500gr brood ongeveer. Anders krijg je wel echt een groot onhandelbaar gevaarte :D
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  11. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.474
    24.331
    113
    Ik heb jaren geleden een broodbakmachine als kerstpakket gekregen. Die is zo goed als ongebruikt de deur uitgegaan.
    Bij mij gaat het ook in de oven. Het kneedwerk doet mijn Kenwood keukenrobot en het rijzen doe ik meestal in de oven (speciaal programma met zeer lage temp).

    De enige die ik ken die een broodbakmachine bijna dagelijks gebruikt is een vriendin met twee kinderen met coeliaki. Dus ze bakt veel glutenvrije broden
     
    citroenrasp en Poolvos vinden dit leuk.
  12. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.955
    7.884
    113
    Vrouw
    Ik vond het een sta in de weg.

    Ik zou het eerst in de oven proberen.
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  13. rums

    rums Niet meer actief

    Wij hebben een bakmachine. Het brood vult veel beter als een supermarktbrood. Mijn ouders bakken al 20 jaar met hun panasonic broodbakmachine. Het droogde wel snel uit maar nu doen we er 20 ml zonnebloemolie bij en blijft het langer goed
     
    Poolvos vindt dit leuk.
  14. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Valt mee, maar het is veel werk. Brood moet je zeker twintig minuten kneden, aldus een collega van me die vaak eigen brood bakt.

    Zij wist me ook te vertellen dat brood eigenlijk bij het bakken een gloeiend hete oven in moet om lekker te worden. Een broodbakmachine warmt te langzaam op. Dus gebruiken voor kneden en dan een voorverwarmde oven in is een mooie oplossing.
     

Deel Deze Pagina