Wie heeft een huis laten bouwen?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mythique, 22 sep 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Wij hebben een kavel op het oog om een huis te laten bouwen. Wij willen het liefst bouwen met een architect. Zijn er dames die hier ervaring mee hebben en wat waren de kosten?

    Het huis mag maximaal 750m3 groot zijn. Wij willen het liefst niet meer dan € 415.000 uitgeven voor alles behalve het kavel (dan hebben we nog zo'n € 50.000 voor tegenvallers en de tuin). Is dit haalbaar?

    Ik ga maandag een architect bellen voor een kennismakingsgesprek maar ik ben zo benieuwd. Uiteraard begrijp ik dat het best mogelijk is voor dit bedrag maar we willen wel zo dicht mogelijk bij 0 op de meter. Dus warmtepomp, zonnepanelen, triple glas etc. en daar hangt een prijskaartje aan.

    Ik hoop dat iemand haar ervaring wil delen! Alvast dank!
     
  2. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Ik denk dat het krap is, maar dat ligt ook aan de regio. De aannemers zijn hier momenteel erg prijzig. 50.000 voor tegenvallers en de tuin lijkt me echt te weinig trouwens. Zou dan eerder kijken of je onder de 4 ton kunt blijven, zodat je iets meer marge hebt. Heb je ook gedacht aan alles wat er nog meer bovenop komt, zoals vloeren, gordijnen etc, moet dat ook uit die 50.000 of heb je daar een apart potje voor?

    Wij zijn naar huizen aan het kijken, maar ik kijk dus ook naar bouwkavels. Zelf ga ik dan uit van zo’n 450.000 voor het huis en dat we dan nog een buffer van 100.000 overhouden (waar we dan idd ongeveer 50.000 nog aan het huis zouden willen besteden, maar als dat dan toch nog tegenvalt er nog wel extra marge is). Nu hebben we ook een dure smaak en als je dan toch luxe gaat bouwen, wil ik ook niet bezuinigen op keuken en sanitair enzo, het kan vast wel goedkoper als het moet.
     
  3. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    @MamavanLieverd dank voor je reactie!

    De regio is niet de goedkoopste... het kavel is ook schreeuwend duur. We hopen daar nog zo'n 15k te kunnen besparen. Het staat al bijna 2 jaar te koop.

    In het budget heb ik nu alleen de maximale hypotheek die we uit willen nemen en de overwaarde in ons huidige huis opgenomen. We hebben tegen die tijd zeker € 70.000 aan spaargeld dus er is ruimte.

    Ik wil dus ook niet op alles hoeven beknibbelen. Aan de andere kant vind ik het prima om de tegels bij Hornbach te bestellen bijvoorbeeld. We hebben niet per see een hele dure smaak maar we willen wel het mooiste huis in het blok ;) (tot nu toe lijken er alleen maar catalogus woningen gebouwd te worden).
     
    MamavanLieverd vindt dit leuk.
  4. MamavanLieverd

    MamavanLieverd VIP lid

    1 dec 2014
    7.248
    5.202
    113
    Ah ja, met 70.000 extra buffer, dan moet het denk ik wel mogelijk zijn. Ik ben heel benieuwd, laat je weten waar je op uit lijkt te komen? Ik zie hier in de regio ook een kavel die misschien een optie is, maar net als jullie, zouden wij liever geen catalogus huis willen (hoewel ik daar wel een paar opties heb gezien die aardig zijn), en ik twijfel of het haalbaar is. Hier is de grond ook erg duur.
     
  5. Cin85

    Cin85 VIP lid

    12 jan 2010
    11.888
    13.055
    113
    Vrouw
    Wij hebben 8 jaar geleden een huis laten bouwen via cpo. Daar gaat meer tijd om zitten dan je denkt, heel veel gesprekken bij de gemeente gehad, architect, constructeur, aannemer, gecombineerde vergaderingen etc.
    De kosten zijn ongeveer 40% lager dan wanneer je een (nieuwbouw)huis via de makelaar koopt.

    Wij hebben geen warmtepomp, dat was toen nog helemaal niet aan de orde. Maar houd er rekening mee dat die dingen vaak veel herrie maken, dus ga niet op de prijs af maar op de decibels.
     
  6. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Even een upje, misschien dat er dan nog meer dames reageren... in ieder geval hebben we vrijdag een afspraak bij een architect en er komt een makelaar langs voor een vrijblijvende waardebepaling van ons huis. Spannend allemaal!
     
    Chickelasjen en MamavanLieverd vinden dit leuk.
  7. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.957
    1.313
    113
    Wij hebben net een huis laten bouwen. Ons heeft het ongeveer €500 per m3 gekost excl grond. De tuin zit er dan niet bij en gordijnen ook niet.
     
  8. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Oh da's precies wat we in gedachte hadden maar dan zonder de afwerking voor sanitair, keuken en vloeren! En hebben jullie met een architect gebouwd?
     
  9. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.957
    1.313
    113
    Bij ons is het inclusief badkamer en keuken en vloer. Alles werd wel steeds duurder dus wellicht dat je nu iets meer kwijt bent. Wij hebben een groot vrijstaand huis gebouwd (net geen 1000m3) en hebben een luxe afwerking (zo noemt de architect het). Wij hebben het huis idd laten tekenen door een architect. We wonen overigens wel in het zuiden dus daar zal het wel wat goedkoper zijn. Inclusief grond waren we €700 m3 kwijt.
     
  10. Koraal82

    Koraal82 Fanatiek lid

    17 jul 2013
    2.957
    1.313
    113
    Als ik het nog eens zou doen zou ik overigens gewoon een bestaand huis kopen. Oke ons huis is heel mooi maar het is wel een heel gedoe en kost super veel tijd. Alles uitzoeken daar ben je op een gegeven moment klaar mee.
     
  11. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Ik voorzie inderdaad keuzestress... er staat niets te koop wat we willen hebben dus vandaar dit plan. Maar goed, eerst maar eens uitzoeken of het allemaal haalbaar is! Dank voor je reactie in ieder geval!
     
    bubalica vindt dit leuk.
  12. hluhluwe

    hluhluwe Lid

    22 jan 2016
    55
    20
    8
    NULL
    NULL
    Wij zijn nu voor de 2e keer een huis aan het bouwen. De 1e keer was midden in de crisis en dat hebben we deze keer goes gemerkt. De prijzen zijn extreem omhoog gegaan ten opzichte van 5 a 6 jaar geleden.
    De 1e keer hebben wij via een catalogus bouwer gebouwd maar de woning is wel ontworpen door een architect. Nu hebben wij een architect een ontwerp laten maken en is er vervolgens een aannemer bij gezocht.
    Beide opties hebben voor en nadelen.
    Bouwen met een catalogus bouwer was veel minder regel werk, veel minder bouwen op de bouw zitten, enz. De keerzijde is dat er veel minder mogelijk is. Als je niet heel stress bestendig bent en moeite hebt met keuzes maken zou ik het traject met een losse architect en aanbesteding niet aanraden.
    Voor wat betreft de kosten.
    Wij bouwen momenteel een vrijstaand huis van 180m2 woonoppervlak voorzien van warmtepomp zonnepanelen en tripple glas. Incl architect kosten, legekosten, aansluitkosten en afwerking zitten we ergens tussen de 325000 en 350000. Wij zijn zelf heel handig dus de meeste afwerking doen we zelf of hebben we zelf uitbesteed. Via de aannemer zou dat een stuk duurder zijn geweest. Wij bouwen trouwens in de randstad en moeten ons huis voorzien van een fundering met heiwerk. In het oosten van het land had onze woning ongeveer 50000 euro goedkoper geweest.
     
  13. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Zo'n 10 jaar geleden hebben wij het heel serieus overwogen. We hebben zelfs meerdere keren met architecten om de tafel gezeten en hadden al bijna een kavel gekocht. Uiteindelijk zagen we er toch vanaf, omdat zoals wij het graag wilden, het zoveel duurder bleek te zijn dan andere relatief nieuwe huizen, die al bestonden.

    Weet niet of jouw prijzen in jouw regio realitisch zijn, maar in wat toendertijd onze regio was (belachelijk dure...) zouden we voor een huis van ong 200/250m2 ong een mil kwijt geweest zijn:confused:, terwijl vergelijkbare al bestaande huizen voor zeker anderhalve ton minder op de markt stonden.
     
  14. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.156
    768
    113
    Hoi,

    Zitten dingen als keuken, sanitair, vloer- en wandbekleding, stoffering bij dat budget in? Daar mag je ook zeker wel 30.000-50.000 voor uittrekken.
     
  15. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.156
    768
    113
    Wij hebben 5 jaar gelden laten bouwen (tweekapper) 200m2 voor 260.000 incl kavel. (Net buiten Lelystad) Geen tripple maar dubbel glas. Wel zonnepanelen. Maar met keuken, stoffering, schilderen, afwerken, behangen, vloer en sanitair erbij totaal 310.000 kwijt ongeveer. Maar we hebben zelf echt weinig tot niets gedaan. Tuin is daar dan niet bij gerekend. Overigens nu al een taxatie van 370.000. Het is echt stukken duurder geworden in die 5 jaar.
     
  16. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    #16 Mythique, 24 sep 2019
    Laatst bewerkt: 24 sep 2019
    Jeetje, wat goedkoop! ‘Ons’ kavel heeft al een vraagprijs van € 335.000!

    Ons budget is als volgt. Hypotheek € 685.000, overwaarde huidige woning € 100.000, spaargeld € 50.000. Overwaarde is wel aan de voorzichtige kant en dat spaargeld groeit nog wel in de komende maanden maar meer willen we er niet aan kwijt. We zouden nog meer hypotheek uit kunnen nemen maar willen niet omhoog in maandlasten ten opzichte van wat we nu betalen.

    Totaal dus € 835.000. Mag toch hopen dat ik daar een huisje van maximaal 750 m3 van kan bouwen.

    Vrijdag weten we meer!
     
  17. Patty82

    Patty82 Bekend lid

    8 sep 2008
    591
    3
    18
    Den Haag
    Spannend, wij hebben ook ons huis laten bouwen, maar dit was wel een cataloguswoning. Nu hebben wij gebouwd in de 'crisis'(2 jr terug) en dat heeft echt in ons voordeel gewerkt. Na het tekenen van het koopcontract is de basiswoning aanzienlijk gestegen in prijs. Wij hebben 6 maanden moeten wachten op boorpalen, heipalen hadden een langere levertijd. Verder komen er veel onverwachte kosten bij: afvoer grond, aansluiting gas/water/licht, tijdelijke bouwaansluiting, rijplaten, En het meerwerk: luxere gevelsteen, andere kleur voeg, extra electra etc, tikte behoorlijk aan.

    Wij hebben gebouwd in de randstand en daar zijn de vakmensen dus echt prijzig en dat merk je gewoon. Denk dat het budget wel aan de krappe kant is, uitgaande van de 415.000 die je noemde in je openingspost.
     
  18. Annemeis

    Annemeis Fanatiek lid

    11 sep 2011
    2.156
    768
    113
    Das een bak met geld! Hoeveel m2 moet ik dan aan denken? Hoe groot is je gezin?

    Toch is een groot huis maar betrekkelijk. Wij zijn ‘maar’ met zn vieren en dat zal zo blijven. Ons huis is echt super groot voor 4 personen. Op de eerste verdieping 3 hele grote slaapkamers, een inloopkast en een badkamer zo groot als een slaapkamer. Maarja, waarvoor eigenlijk? De zolder is een grote open ruimte van 7x11 meter ongeveer waar ze s winters skeeleren en de jongste heeft er leren fietsen... daarboven nog een vliering waar alle spullen op staan die echt niet weg mogen. Nu zijn we best een beetje minimalistisch dus weinig spullen; eigenlijk is ons huis gewoon te groot... Het leek heerlijk, zon groot huis. Maar nu denk ik vaak: er kan met gemak een derde deel vanaf... Dus wie weet gaan we nog weleens kleiner wonen, haha
     
    Chickelasjen vindt dit leuk.
  19. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Als je van m3 naar m2 wilt rekenen moet je delen door 3,5.
     
  20. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.644
    3.771
    113
    Ja en dan nog is het niet zo eenvoudig. De m3 worden berekend over de buitenschil. Afhankelijk van hoe hoog je plafonds zijn, hoe dik je buitenmuren, de nokhoogte... je kan een huis hebben van 1100m3 en 170m2 maar ook van 550m3 en 200m2. Maar ik noemde de kubieke meters omdat dit het maximum is wat je mag bouwen op het kavel.

    @Annemeis we willen rond de 200m2. We hebben nu zelfs nog iets meer...
     

Deel Deze Pagina