Sinterklaasbubbel doorgeprikt

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door TopperD, 11 sep 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Omdat we niet wilden dat hij het op school zou horen. Omdat de pepernoten het onderwerp weer aanzwengelen en omdat hij nog heilig in de magie van 5 december geloofd(e).
    Omdat ze in groep 5 nou eenmaal lootjes trekken. We moesten onze kereltje (bijna 8) vertellen hoe het zat. Ik was gewoon zenuwachtig :cool:
    Wat ik verwachtte? Teleurstelling? Boos? Jij liegt!?
    Niks van dat alles. Hij stelde een paar vragen en dat was het.
    Ben benieuwd of het ook beklijft.
    We wachten het maar af...
     
  2. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.180
    936
    113
    Zuid-Holland
    O ik zit over precies hetzelfde te twijfelen, ze zit nu ook in groep 5 en heeft tot nu toe nog nooit getwijfeld aan het verhaal. Denk dat ik binnenkort maar eens er over moet beginnen.....
     
  3. belize

    belize VIP lid

    25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    vorig jaar op gr5 waren een boel kinderen die nog geloofden, sommigen wisten al van de ouders hoe het werkt maar toch geloofden ze gewoon nog steeds. Inderdaad veel discussies in de klas,ruzies etc totdat de juf het aanpakte en iedereen moest doen 'alsof' voor de kids die nog geloofden.
     
  4. chantal1985

    chantal1985 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.581
    835
    113
    Oef, lastig lijkt mij dat als ze eigenlijk nog wel geloven en je ze het dan toch moet gaan vertellen. Is het idd gebruikelijk dat ze het in groep 5 weten?

    Mijn dochter van 6 jaar (met ASS, zit op speciaal onderwijs) heeft het eigenlijk nooit geloofd. De periode zelf levert haar wel altijd veel stress op, dus we willen ook niet teveel ingaan op alle Sint verhalen, etc. Maar we bevestigen ook nog niets, i.v.m. andere kinderen in de klas die uiteraard wel nog geloven.
     
  5. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.275
    2.176
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht
    Toevallig hier ook de bubbel doorgeprikt (kinderen zitten in groep 4) Voor zoon is de spanning altijd zo groot en dochter heeft al jaren twijfels. Ik vind het stiekem wel fijn zo ;)
    Hier vonden ze het juist super lief dat wij ieder jaar dus al die leuke cadeaus kochten haha
     
  6. JJ1980

    JJ1980 Niet meer actief

    Wij hebben het virig jaar in groep 5 (ze was al 8) toch besloten het pas na de sint te vertellen. Ze had wel lichte twijfels, maar geloofde toch nog echt. De spanning en de blijdschap was zo leuk om nog 1 keer te zien. Daarbij waren nu alle drie de kinderen nog vol geloof en de jongste vond het ook prachtig. Wij als ouders hebben daar extra van genoten. Een dag of wat na sinterklaas hebben we het verteld. Ze vond het prima en was ineens superdankbaar voor alles wat ze had gekregen.
     
  7. In your eyes

    In your eyes Niet meer actief

    Ik heb net voor de vakantie de bubbel doorgeprikt, ook omdat ze naar groep 5 ging. Ze kon het in de eerste instantie niet geloven, was helemaal in shock, maar inmiddels vind ze het hardstikke leuk dat ze betrokken is bij het grote geheim.
     
  8. TopperD

    TopperD Bekend lid

    9 jun 2015
    777
    156
    43
    Wij hebben gekozen om het nu alvast te doen omdat het bij hem altijd wat langer duurt voor iets land. En vorig jaar heeft hij op school een giga driftbui gehad toen 1 van de jongens in z'n klas zei dat Sinterklaas dikke nep is. Dat wilden we graag voor zijn.
     
  9. amdaa

    amdaa VIP lid

    28 mrt 2015
    9.670
    11.009
    113
    Ik wilde hier ook een topic over starten.

    Groep 5, lichte twijfel, maar toch nu al zoete spanning over de aankomend periode...
    Wel al op de hoogte van suprises in groep 5..

    Ik volg jullie ervaringen nog even..
     
  10. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Als er surprise wordt gedaan kunnen kinderen nog gewoon geloven hoor, mijn zusje hebben we toen gewoon gezegd dat je vanaf een bepaalde leeftijd sinterklaas mag helpen.
    Twee jaar geleden zat ik in de sinterklaas commissie op school, groep 5 deed ook surprise maar veel kinderen geloofde in die klas nog. Om die reden is sinterklaas toch nog heel even die klas in gegaan.
    Voor degene die twijfelen om het te vertellen zou ik polsen bij andere ouders om te weten hoeveel kinderen het geheim al kennen. Q heeft eigenlijk nooit echt gegloofd, een klasgenootje van haar ook niet en beide zeggen ze helemaal niks tegen andere kinderen. Ze vinden het super leuk om gewoon mee te doen en bij een vriendinnetje dat twijfelde praatte ze vorig jaar zo mee dat ze weer helemaal geloofde. Q was daar erg trots op, haha.
     
  11. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.806
    6.958
    113
    Vrouw
    Brabant
    Het schijnt het beste te zijn als ze er zelf achterkomen, ze horen vaak wat in de klas en gaan het dan bij de ouders navragen, dan kan je aangeven dat Sinterklaas inderdaad niet bestaat. Zo ging het bij onze oudste toen ze bijna 9 was, ze zat toen in groep 5, surprises doen ze hier vanaf groep 6, maar als ze een jaar jonger was en nog had geloofd had ik het ook zo gelaten en gezegd dat Sinterklaas geen tijd heeft voor alle klassen en gevraagd heeft of de oudere kinderen surprises willen maken voor elkaar ;)

    Nu verschilt het wel per kind natuurlijk, sommige kinderen gaan inderdaad heftig in discussie als iemand zegt dat Sinterklaas niet bestaat, of je weet dat ze gewoon heel verdrietig worden als ze het eerder horen.

    Mijn oudste kwam er dus zelf mee en had opeens zoiets van, Sinterklaas bestaat niet echt hè? Die cadeautjes door de schoorsteen en Sinterklaas die elk jaar met de boot komt in alle steden/dorpen, dat kan toch ook helemaal niet. Ik vond het geweldig waar ze allemaal mee kwam en dat ze er dus achter kwam dat wij alles deden :). Ze vond het zelf ook helemaal geweldig. Maar vorig jaar bij de intocht was ze weer net zo blij als altijd en ze zei: ik was gewoon even helemaal vergeten dat ik weet dat Sinterklaas helemaal niet bestaat :)
     
    Vulpen vindt dit leuk.
  12. Charmed72

    Charmed72 Fanatiek lid

    8 mrt 2009
    1.318
    227
    63
    Vrouw
    Oef, dat is een goede om over na te denken...
    Oudste dochter zit in groep 5 maar is de jongste van de klas, wordt in november 8. Ze gelooft nog overtuigend maar er zijn genoeg kinderen in haar klas die dat niet meer doen.

    Ik denk dat ik bij een paar ouders eens ga polsen of hun kinderen nog geloven. Ik zou het lullig voor m'n dochter vinden als zij als enige nog gelooft...
     
  13. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.741
    113
    Ik ga er niet zelf over beginnen. Dochter wordt volgende maand 9 en zit in groep 5. Er worden surprises gemaakt idd maar vorig jaar waren er nog genoeg kinderen in groep 5 die geloofden en nu in groep 6 ook nog. Als ik dat zelf vertel werkt dat alleen maar averechts. Ze leeft hier best in een fantasiewereld en ze moet dat zelf ontdekken vind ik.
     
    nizzie86 vindt dit leuk.
  14. beccie

    beccie Niet meer actief

    mijn zoon is ook 8, en zit nu ook in groep 5. hij geloofd nog heilig. laatst met hem even over sinterklaas gepraat. maar merk geen enkele twijfel.
    ik laat het nog 1 jaartje zo. als hij er wel achter komt is het ook goed. maar vind het zelf ook wel leuk om nog 1x echt met 2 kids die allebei geloven nog een superfeest ervan te maken.
     
  15. Lovely83

    Lovely83 VIP lid

    29 mei 2008
    20.385
    3.252
    113
    Onze middelste is net 9 en zit in groep 6.
    Ze gelooft nog ondanks dat ze vorig jaar lootjes moesten trekken. Ik ben erg benieuwd hoe het dit jaar gaat. Ze is een groot sinterklaas fan samen met haar 2 beste vriendinnen die ook nog geloven.
     
  16. Marlijn83

    Marlijn83 Bekend lid

    24 nov 2010
    711
    0
    16
    Vrouw
    Limburg
    Onze zoon (vandaag 6 geworden) begint er nu dus ook al over. Ik weet ook niet of het echt geloven is wat hij doet. Kan mij wel helemaal aansluiten bij het feit dat het ongelofelijk veel stress met zich meebrengt. Ons mannetje heeft ook ASS en zit ook op speciaal onderwijs. Hoe pakken jullie dit aan?
     
  17. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.907
    15.214
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik heb het ook verteld in groep 5, bijna 9 jaar. Zoon had het niet verwacht maar vond het al snel prima hihi, puzzelstukjes waar die zijn vraagtekens bij had vielen al snel op zijn plaats.
    Dochter vertelde ik het ook op die leeftijd maar die bleek het al zeker een jaar te weten, kinderen zijn wijzer dan wij denken en die hebben toch wel redelijk vlot door wanneer er iets niet klopt.
     
  18. chantal1985

    chantal1985 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    3.581
    835
    113
    Allereerst gefeli!

    Ik denk dat er best veel kindjes met ASS zijn die er niet echt in geloven. Er komt veel fantasie bij kijken, natuurlijk. Mijn dochter was 4 jaar toen ze al zei: "Vergeet je niet een cadeautje in m'n schoen te doen?" Ik wil het nog niet bevestigen, omdat ik d'r nog wel jong vind, en ik niet weet of ze wel stil kan blijven tegen de kindjes uit d'r klas, etc. Maar zodra ze er echt vragen over begint te stellen, gaan wij het wel vertellen. Dat scheelt wellicht in de spanning, hoop ik.

    Wij passen hoe wij het vieren wel aan voor haar. Wij vieren het bijv. niet op 5/12, maar het weekend ervoor. En 's morgens. Zodat ze niet de hele dag in spanning is. Ook uiteraard met picto's exact uitleggen wat er gaat gebeuren. Er komen bij ons geen Sint en pieten. Vorig jaar hebben wij het alleen met z'n drietjes gevierd. De jaren ervoor met oma & opa erbij. Dit jaar moeten we nog even kijken hoe ze het t.z.t. trekt. Haar school begint een week van te voren met het thema 'Sint'. En er komt een Sint langs op 5/12. Eigenlijk is dat teveel voor d'r, dus even aankijken dit jaar of ze wel of niet gaat. De cadeau's vindt ze leuk. Maar ik vertel van te voren al wel wat ze gaat krijgen. (ook met haar verjaardag, bijv) Ik doe voor Sint vijf cadeau's. Wij vieren Kerst wat meer uitgebreid. Dat trekt ze gelukkig altijd wel goed.
     
  19. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Ik heb het mijn dochter vertelt toen ze 7 jaar was, in de zomer tussen groep 3 en 4. Waarom? Omdat ze zelf al een paar kritische vragen had gesteld (kun je echt zo oud worden, mama? Bestaat Sinterklaas echt?) en omdat in groep 3 de stress in die periode echt dramatische proporties had aangenomen, kind heeft weken slecht geslapen...

    Haar reactie was simpel: ik dacht het al mama. Het heeft haar veel rust gegeven om te weten hoe het echt zit en vond het best stoer dat zij het 'grote-mensen-geheimpje' kende. Heeft ook heel leuk de show meegedaan voor broer en zusje. Ze heeft veel meer kunnen genieten dan toen ze nog echt geloofde...

    Onze zoon is 10 jaar, maar hij functioneert op kleuterniveau en geniet met volle teugen van sinterklaas... Ik denk niet dat ik iets ga zeggen tot hij zelf ergens mee komt.
     
    Marchella en chantal1985 vinden dit leuk.
  20. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.464
    24.305
    113
    Mijn jongste dochter weet het al sinds de zomer voor ze naar groep 3 ging. Zij trok al die spanning echt niet. Daarbij is ze ook nog jarig in december, en dan daarna weer kerst en dat leverde echt weken aan onmogelijk gedrag op. Dus zowel voor haar als voor ons was het beter om een deel van die spanning weg te nemen. En daarom hebben we het ver voor Sint verteld, zodat het nog niet leefde. Dat werkte prima en leverde idd veel positiefs op mbt tot haar gedrag.

    De twee oudsten weet ik eigenlijk niet meer, maar was waarschijnlijk groep 4 of 5 dat ze er uit zichzelf achter kwamen.
     
    chantal1985 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina