Wie heeft er ervaring met vruchtbaarheidsbehandeling en borstvoeding?

Discussie in 'Vruchtbaarheidsbehandelingen' gestart door Mangoeste, 28 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mangoeste

    Mangoeste Actief lid

    18 aug 2018
    359
    260
    63
    Vrouw
    Nederland
    #1 Mangoeste, 28 jul 2021
    Laatst bewerkt: 28 jul 2021
    Goedenavond,

    Zijn er hier vrouwen die borstvoeding zijn blijven geven tijdens een vruchtbaarheidsbehandeling?

    Welke ziekenhuizen doen hier niet moeilijk over?

    Binnenkort zou ik graag een cryo terug willen laten plaatsen (er zijn er nog 3 over na een IVF-behandeling van een paar jaar geleden). Nu geef ik nog regelmatig borstvoeding. Op zich zou ik daar wel mee willen stoppen, maar ik verwacht dat dit niet zo makkelijk/snel zal gaan. Dochterlief is ouder dan 1 jaar en mijn eerste menstruatie had ik 3 weken geleden.

    Graag hoor ik ervaringen van vrouwen die in dezelfde situatie zaten/zitten...

    Overigens heb ik binnenkort een gesprek met de gyn, maar de verpleegkundige gaf helaas al aan dat ik 3 maanden gestopt moet zijn met borstvoeding :(

    groetjes Mangoeste
     
  2. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Hey wat leuk dat jullie voor de 2e gaan! Hoe oud is je meisje?
    Volgens mij is dat meer voor ivf poging van toepassing dan voor tp van een cryo hoor. Maar persoonlijk zou ik wel even afwachten of je cyclus nu terug is, zou zonde vd cryo zijn als je lichaam er nog niet klaar voor is.
    Ik geef nu 12mnd bv en net 1e menstruatie gehad (eisprong ook gevoeld) maar een lf van 7 dgn en erg weinig bloed dus ik vermoed heel dun baarmoederslijmvlies.
    Maar genoeg vrouwen die gewone cyclus met bv hebben en zwanger raken met bv, of dat nou een cryo is of via gewone sex maakt niet uit hoor.
    Een nieuwe poging is een ander verhaal, dat snap ik wel dat ze dan helemaal geen risico willen nemen en bijv de medicatie niet aanslaat omdat je bv geeft/prolactine aanmaakt.

    Succes met je gyn overtuigen ;)
     
  3. Mangoeste

    Mangoeste Actief lid

    18 aug 2018
    359
    260
    63
    Vrouw
    Nederland
    Hoi,

    Onze dochter is nu anderhalf. Een lekker pittig meisje :)

    Wat goed dat je nog borstvoeding geeft aan je zoontje. Hoe bevalt het om moeder te zijn van 2 kleintjes?

    Ik wil sowieso nog minstens 1 of 2 menstruaties afwachten voordat er een terugplaatsing gaat plaatsvinden. Geen idee hoe lang mijn lf was (voel nooit mijn eisprong), maar de menstruatie was niet echt heftig, dus vermoed inderdaad dat mijn lichaam er nu nog niet klaar voor is.

    Aan de andere kant vraag ik me af of mijn lichaam er ooit wel helemaal klaar voor gaat zijn, want de laatste jaren werden mijn menstruaties sowieso heel licht. Ik heb de voorkeur om te terugplaatsing te doen in een kunstmatige cyclus (omdat ik meteen na de 1e IVF-behandeling wel zwanger werd, heb ik het idee dat mijn lichaam die extra hormonen goed kan gebruiken).
     
  4. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    Ik heb ervaring!

    Ik gaf borstvoeding aan onze oudste van ruim 1,5 jaar toen en had al voor haar eerste verjaardag weer een cyclus, die ook gelijk weer regelmatig was.
    ziekenhuis gaf in eerste instantie aan dat het niet kon, want dat is blijkbaar het protocol. Maar ik heb toen gesprek gehad met de arts, situatie besproken, mijn cyclus een maand gevolgd en arts heeft zich er in verdiept. Uiteindelijk was er geen reden om het niet te doen.
    Ik heb toen een cryo tp in volledige natuurlijke cyclus gehad, en de 2e tp is onze jongste geworden. Oudste heeft toen tot de geboorte door gedronken, wel droog op het laatst, en is toen gestopt. Jongste drinkt sindsdien ook al weer bijna een jaar bij me.
    Dus ik zou het bespreekbaar maken met je arts, want mijn ervaring is dat er dan best wat mogelijk kan zijn. Succes!
     
  5. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ik denk wel dat het een wezenlijk verschil is of je een natuurlijke of kunstmatige cyclus hebt voor een tp. Met bv is het wat onvoorspelbaarder dus dat risico zullen ze niet zo snel willen lopen als ze hormonen moeten toedienen.
    Ze willen natuurlijk een zo hoog mogelijk slagingspercentage ;)
    Is je AMH nog goed @Mangoeste / aantal eicellen?
     
  6. Mangoeste

    Mangoeste Actief lid

    18 aug 2018
    359
    260
    63
    Vrouw
    Nederland
    Bedankt voor het delen van je ervaring! Fijn dat je niet hoefde te stoppen met voeden. En ook nog met een superuitkomst..een tweede dochter :)


     
    Dreamer29 vindt dit leuk.
  7. Mangoeste

    Mangoeste Actief lid

    18 aug 2018
    359
    260
    63
    Vrouw
    Nederland
    Inmiddels heb ik contact gehad met mijn gyn, en hij deed helemaal nergens moeilijk over. Ik mag gewoon borstvoeding blijven geven. Ik mag zelfs na mijn volgende menstruatie al een afspraak maken voor een terugplaatsing.

    Bij het traject voor de eerste had ik het idee dat het onwijs langzaam ging en ze erg terughoudend waren met onderzoeken/behandelingen. Nu was de gyn juist enthousiast dat we voor een tweede willen gaan en kan het traject eerder starten dan dat ik er klaar voor ben .

    Geen idee trouwens hoe het met mijn AMH en eicelvoorraad staat. Vooraf de ivf was dat normaal. Volgens mij maakt het voor terugplaatsen van cryo’s ook niet zo veel uit…

    Ben in ieder geval helemaal opgelucht na het gesprek..

     
  8. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Oh wat fijn, nou valt alles mee ;) hoeveel cryos hrb je nog en was je nu zwanger van een verse?
     
  9. Dreamer29

    Dreamer29 Fanatiek lid

    25 feb 2015
    2.546
    965
    113
    Wat fijn dat je zo’n goed gesprek gehad hebt! Alvast veel succes voor als je gaat starten!
     
    Mangoeste vindt dit leuk.
  10. Mangoeste

    Mangoeste Actief lid

    18 aug 2018
    359
    260
    63
    Vrouw
    Nederland
    Er zijn nog 3 cryo’s over (2 goede en 1 wat minder). Dochter is inderdaad ontstaan uit de verse terugplaatsing.

    Ik ga er niet van uit dat we nu weer zoveel geluk zullen hebben, maar het zou wel heel mooi zijn, mocht 1 van de cryo’s tot een zwangerschap leiden.

    Een nieuwe ivf-behandeling gaat er hoogstwaarschijnlijk niet komen, dus nu maar duimen dat 1 van de cryo’s sterk genoeg is…
     
  11. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Wauw wat een goede score zeg! Dat is echt super. Vond je het erg heftig de ivf of andere redenen om niet nog een poging te willen?
     
  12. Mangoeste

    Mangoeste Actief lid

    18 aug 2018
    359
    260
    63
    Vrouw
    Nederland
    Ivf vond ik eigenlijk heel goed meevallen. Mijn vriend wil echter geen nieuwe poging meer (hij vindt zichzelf te oud worden).

    De cryo’s wil hij wel een kans geven, omdat die op redelijk korte termijn geplaatst kunnen worden en omdat hij het een vervelend idee vindt om ze te laten vernietigen of af te staan voor onderzoek..

    Ik verwacht dat ik me bij dat idee neer kan leggen, omdat we al heel blij zijn dat we überhaupt een kindje hebben mogen krijgen, waar we ontzettend blij mee zijn.

    En hoe is het bij jou? Helemaal compleet nu of nog plannen voor een derde?
     
  13. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ah zo... wie weet draait ie nog bij ;) maar hopelijk überhaupt niet nodig.
    Nee geen 3e hoor, ik vind het met 2 al chaotisch, lastig om aandacht te verdelen etc. Naast dat ik echt elke x ellendig en kotsmisselijk ben zwanger en risico op miskraam of niet helemaal gezond kind wordt te groot nu.
     
  14. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Ik heb een hormoonstimulatie en punctie gedaan terwijl mijn zoon van 1,5 nog dronk.

    Er is een heel onderzoek vanuit het UZ Gent over dit onderwerp en in jou en mijn geval positief aanbevolen.
     
    nizzie86, Mangoeste en vlinderCN vinden dit leuk.
  15. Mangoeste

    Mangoeste Actief lid

    18 aug 2018
    359
    260
    63
    Vrouw
    Nederland
    Bedankt voor je antwoord! Ik ben blij dat de artsen tegenwoordig niet meer zo moeilijk doen over de combi van borstvoeding en vruchtbaarheidsbehandelingen. (De assistente die ik eerst aan de telefoon had, gaf aan dat ik minstens 3 maanden gestopt moest zijn met borstvoeding. Misschien dat zij niet van de nieuwste onderzoeken op de hoogte was? Ik was er in eerste instantie wat van geschrokken, maar de gyn heeft me gerust kunnen stellen).

    Merkte jij of je zoontje trouwens iets van de medicatie op het vlak van de borstvoeding? Liep de productie terug?
     
  16. Mangoeste

    Mangoeste Actief lid

    18 aug 2018
    359
    260
    63
    Vrouw
    Nederland
    Mijn vriend kennende, draait hij niet snel bij...dit zal echt onze laatste kans worden.

    Nu hopen dat de volgende menstruaties snel komen, zodat we kunnen starten. Heb het idee dat het nog wel even kan duren..

    Begrijpelijk trouwens dat jullie nu helemaal klaar zijn met 2 kinderen. Het is geen makkelijke weg geweest, maar toch super dat jullie gezin nu compleet is!
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  17. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Mijn casus speelde al in 2019. Het onderzoek vanuit UZ Gent is geïnitieerd door Prof de Sutter, al jaren aan de top van fertiliteit in de Benelux.

    Ik heb mijn zoon na die periode nog een jaar borstvoeding gegeven. Ben nl zelf niet zwanger geworden van die punctie maar iemand anders wel.
     

Deel Deze Pagina