Wie heeft er na succesvolle borstvoeding bij 1e kind toch kunstvoeding gegeven bij volgend kindje?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Mangoeste, 5 feb 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mangoeste

    Mangoeste Actief lid

    18 aug 2018
    359
    260
    63
    Vrouw
    Nederland
    Goedemorgen,

    Ik ben 13 weken zwanger en twijfel heel erg over borstvoeding geven.

    Bij mijn 1e kindje heb ik lang borstvoeding gegeven (wel 2 jaar) en eigenlijk nooit problemen gehad met de productie of borstontstekingen oid, dus eigenlijk verliep dat heel natuurlijk.

    Wat ik erg zwaar vond, is dat ze geen flesje accepteerde en dus het eerste jaar volledig van mij afhankelijk was.
    Nu er een tweede onderweg is, twijfel ik of ik weer borstvoeding wil geven. Aan de ene kant is borstvoeding het meest natuurlijk/gezond en volgens mij ook erg fijn voor een baby, maar aan de andere kant vraag ik me af of ik daar nu wel genoeg tijd en energie voor ga hebben nu er een drukke peuter in huis is.

    Mijn vraag is eigenlijk: is kunstvoeding echt een stuk makkelijker bij een volgend kindje of niet? Wie heeft ervaring met beide?
     
  2. xxmoixx

    xxmoixx VIP lid

    11 jun 2018
    5.312
    4.385
    113
    Vrouw
    Ik kolf zelf fulltime omdat live borstvoeding niet goed liep. Ik denk heel eerlijk dat bv (als je productie goed loopt en er verder geen obstakels zijn) makkelijker is. Met kv (of gekolfd melk) zit je toch altijd met opwarmen, meenemen, spulletjes weer schoonmaken etc. Wat je wel kan doen is vanaf het begin 1 of 2 voedingen kolven en met de fles geven. Op die manier is de baby ook aan de fles gewend en kan je makkelijker switchen als je dat toch wilt.
     
  3. Mangoeste

    Mangoeste Actief lid

    18 aug 2018
    359
    260
    63
    Vrouw
    Nederland
    Bedankt voor je antwoord. Dat gedoe met schoonmaken is inderdaad een nadeel.

    De fles geven hadden we bij dochterlief ook wel gedaan (ging in het begin gewoon goed), maar op een gegeven moment ging ze helaas toch weigeren...
     
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    #4 Zoe123, 9 feb 2022
    Laatst bewerkt: 9 feb 2022

    Geen kind hetzelfde.
    Ik snap je angst voor fles weigeren. Maar dat was je oudste en het zegt niks over de nieuwe baby.
    Ik heb alledrie hier gevoed en hun drinkgedrag was zo verschillend.

    Tussen nr 2 en 3 zat hier maar 16 maanden. Dus druk druk druk.
    Energie? Met een baby en een dreumes? Mwah.
    Maar natuurlijk gaat dat lukken. Ik kon het, jij kan het, zoveel vrouwen kunnen het.
    Je doet het en vind je weg er in, anders zouden we in een wereld leven waarin alleen de oudste
    kinderen van een gezin borstvoeding krijgen.
    Tijd, die maakte ik eigenlijk gewoon, en of je nu de borst of de fles geeft, je zal toch even met de baby
    moeten zitten. Dat deed ik dus ook overal. Aan tafel. Als de middelste in bad ging.
    Wat ik ook makkelijk vond, je kan baby voeden met 1 hand. Je andere hand kan je gebruiken om bijvoorbeeld een boekje met de oudste te lezen.
    Soms moest baby even wachten. Soms moesten dreumes en kleuter even wachten, zo gaat dat nu eenmaal als je niet meer de enige bent.
     
    Mangoeste vindt dit leuk.
  5. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.009
    5.150
    113
    Mijn oudste weigerde de fles volledig, gelukkig dronk ze vanaf 6 maanden wel uit een rietjesbeker. Met de jongste daarom vanaf dag 1 ook met flesjes gaan oefenen (niet elke dag, maar wel regelmatig), dat is eigenlijk altijd prima gegaan. Ik gaf volledig bv, kolfde wat extra voor een flesje, en vanaf 6 maanden dronk ook zij uit een rietjesbeker. Qua schoonmaken vond ik het zo prima te doen, en flesjes bv gaven we vaak heel lauw (zo ongeveer lichaamstemperatuur, maar wat kouder vond ze ook prima, dus opwarmen amper nodig).
    Tijdens regeldagen deed ik het clusteren wel volledig aan de borst, ik wilde niet dat het kolven en de fles echt veel invloed op mijn productie zouden hebben - was soms even zoeken welke momenten het handigst waren.
     
  6. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Mijn oudste heeft afgekolfde BV tot 10 wkn en daarna FV gehad.
    Mijn middelste heeft combinatie van BV, afgekolfde BV en FV gehad.
    Mijn jongste heeft volledig live BV gehad.
    (geen flesweigeraars gehad)

    Ik vond BV echt veel makkelijker (zoals het bij 3e ging zeg maar ;)), omdat het altijd beschikbaar was op juiste temperatuur, onbeperkt drinken, altijd troost etc... En een hand vrij tijdens het voeden!
     

Deel Deze Pagina