De titel zegt het al.. Mijn zoontje kan zichzelf slecht vermaken en wil eigenlijk nooooit alleen spelen. Alleen bij mama op schoot en boekje lezen of alle kast leegklauwen!! Wie heeft hier ook ervaring mee gehad?? Gaat dit over? Of heb je er wat voor gedaan??
Volgens mij heeft het grootste deel van de kindjes dat hoor. Uitdaging moet voornamelijk nog worden aangereikt. Maar ik merk ook wel dat als je de kleine loslaat er even gekermd wordt, en het dan na een paar minuutjes toch eventjes zelf probeert. Maar verwacht er niet al te veel van. Op die leeftijd vind ik 5-10min echt zelf lekker iets doen al heel wat. En als ze gaan kruipen en zo moet je ze ook steeds in de gaten houden, dus dan ben je er, en ben je voor de kleine dus entertainment (lees: de kleine eist dan entertainment). Onze uk kan nu wel zelf spelen, maar doet dat nog wel het allerliefst met papa of mama binnen handbereik, dus dan ben je al snel weer betrokken bij het spel. Soms reageer ik gewoon stukken minder, en laat haar al het werk doen, andere keren speel ik echt actief met haar mee.
Ons mannetje heeft juist het tegenovergestelde en wil nooit lekker bij mama op schoot, ook wel eens jammer... Misschien toch steeds even proberen om zelf te laten spelen. En dan eerst beginnen met samen spelen, op de grond b.v. en af en toe heel even weglopen en weer terug komen om verder te spelen en de tijden tussen weglopen en zelf spelen steeds langer maken. Succes!
Ja, weglopen deed ik ook wel, maar dat resulteerde regelmatig in huilen. Wat ik dan deed was de keuken inlopen, terwijl ik nog wat tegen haar praat, of een liedje zing. Zo kun je stiekum wel even wat dingetjes afwassen of zo, en natuurlijk ga je je vrijheid zo heeeeel langzaam uitbouwen.
Hier precies hetzelfde! Wat ik nu probeer is om na het eten eerst even samen te spelen, boekjes lezen, zingen ed. Daarna laat ik haar zelf spelen. Dan moppert ze wel altijd als ik wegloop maar ik blijf in de buurt en laat mijn gezicht even zien en mijn stem horen. Ik ben hier pas mee bezig hoor en het lukt echt niet altijd Maar ik wil dit blijven proberen. En zoals hierboven al omschreven, 5-10 min. alleen spelen ik ook al lang. Daar heb ik me altijd in vergist, dacht altijd dat ze al heel vroeg heel lang alleen moeten konden spelen. Weet nu wel beter hoor. Succes
Ja mijn zoon kan zichzelf slecht vermaken! vanaf jonge leeftijd al en dat heeft hij nu nog. Met vlagen kan hij nu wel zelf spelen zoals een spoorbaan bouwen e.d. maar ik moet bij hem in de buurt zijn, ben ik in de keuken dan komt hij daar ook. Als ik bezig ben in de kamer met de was opvouwen ofzo dan gaat hij zijn eigen gang en hoor en zie ik hem niet, maar zodra ik weer ga zitten vraagt hij weer alle aandacht. Wat ik wel heb gedaan is hem gaan negeren voor een kwartier zo'n 3x per dag, ook op advies van het CB. Dus als hij aandacht vroeg dan reageerde ik niet en deed mijn ding. Dit helpt wel! alleen het kost wel veel tijd voordat ze het door hebben en je moet het echt kunnen volhouden. Maar sindsdien kan mijn zoon zichzelf een beetje beter vermaken. En je moet ze echt gaan aanmoedigen om dingen zelf te gaan doen. Mijn zoon komt wel eens bij mij als de trein niet wil staan op de spoorbaan, dan zeg ik Ooh zet de trein er maar op dat kan jij heel goed zelf! en dan doet die het ook en dan krijgt hij luid applaus van mij, dit positief aanmoedigen helpt ook goed en de volgende keer doet hij het zelf en komt dan bij mij en dan moet ik zien hoe goed hij dit gedaan heeft en dan volgt er weer een applaus van mama
Justin heeft het nog steeds bij tijd en wijlen gaat het ietsje beter en dan weer waardeloos. Wij hebben er alle tips aan ge spendeerd, het wekkertje was toen het beste alternatief. Maar denk dat jouw kleine daar nog te jong voor is. Gelukkig word het nu mooier weer, en kunnen we heerlijk naar buiten.
Idd buiten vermaakt mijn zoon zich ook prima en ben blij dat het mooie weer er aan komt zodat we er ook lekker uit kunnen ipv hele dagen in huis.
Bedankt meiden voor de tips tnt. Kzal het eens aankaarten bij het CB! Fijn dat ik weet dat het niet alleen hier is..
hier was het op die leeftijd vooral een fase, alleen maar jengelen tot ze op schoot zat. Nu moet ik haar bijna smeken om even bij mama te komen kroelen ze vind haar speelgoed weer helemaal geweldig en is de hele dag lekker bezig.