Wie heeft er verstand van loopeenden?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mayflower, 29 mei 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    Hallojes
    Wij hebben eenden gekregen van een kennis. We hebben ze al een paar weken. Ze zijn nu ongeveer 5 tot 6 weken oud. Ze zitten nog niet helemaal in de veren. (Nog een paar donsplekken). Ze hebben een hok en een ren. Nu is het zo dat we midden in een woonwijk wonen met ontzettend veel katten en honden! Ik vind dit enorm zielig voor ze en moeten constant opletten. Ik wil ze eigenlijk een beter plekje geven waar ze los kunnen lopen en hun gang kunnen gaan.
    Wie weet vanaf welk moment dat veilig is om dat te doen? Het zijn loopeenden. Waarom ik dit zielig vind is omdat er een buurtkat steeds op ze zit te loeren (okal zitten ze veilig zon hok is ook niet leuk natuurlijk)

    Hopelijk kan iemand mij helpen!
    Weet niet waar ik het anders moet plaatsen
     
  2. zwaaistaart

    zwaaistaart Fanatiek lid

    23 jan 2011
    2.296
    926
    113
    Vrouw
    Misschien overleggen met een kijderboerderij in de buurt?
    Ik weet er verder niks van hoor, maar dit kwam bij me op
     
    citroenrasp en Mayflower vinden dit leuk.
  3. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    Owja daar had ik helemaal niet aan gedacht!
    Dank je wel!
     
  4. Madeliefste

    Madeliefste Actief lid

    20 feb 2020
    178
    188
    43
    @Niicci Heeft er toevallig laatst ook een topic over geopend hier, ik geloof dat zij loopeenden heeft. Wellicht kan zij je verder helpen?
     
  5. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    Dank je wel ga dat topic even zoeken dan !
     
  6. Madeliefste

    Madeliefste Actief lid

    20 feb 2020
    178
    188
    43
    Er waren maar weinig reacties, maar ze heeft wel ervaring met loopeenden dus ;)
     
  7. Manolito

    Manolito Fanatiek lid

    12 sep 2016
    2.519
    1.942
    113
    Wij hebben ze ook gehad.
    Enorme slakken eters.
    Als je ze niet kunt houden zou ik ze aanbieden op mp.
    Altijd wel liefhebbers voor.
    Of moestuinforum.
     
    Mayflower vindt dit leuk.
  8. Nightingale

    Nightingale Actief lid

    29 mei 2020
    131
    211
    43
    Vrouw
    Loopeenden leven graag in een groep of in ieder geval in een koppel, dus het is fijn als ze bij elkaar kunnen blijven. Ze kunnen ook met andere eenden optrekken mits ze worden geaccepteerd in de groep. Als de eendjes nu al niet meer bij hun ouders zitten en zichzelf kunnen redden dan kun je ervan uitgaan dat ze zelfstandig genoeg zijn om overgeplaatst te worden.

    Ondanks het feit dat het loopeenden zijn houden ze overigens ontzettend veel van water.

    In het verleden hebben mijn ex-schoonouders vanalles bij elkaar gehad. Kippen, eenden, loopeenden en kalkoenen.

    Er is zelfs een kip geweest die 2 verlaten eieren van de loopeenden had uitgebroed. De eendjes liepen het eerste halfjaar koppig achter de kippengroep aan om zich vervolgens toch bij de ander eenden aan te sluiten. :rolleyes:
     
  9. Keessie

    Keessie Actief lid

    8 jul 2014
    358
    406
    63
    Vrouw
    Trotse melkvee boerin!
    Achterhoek
    Ik heb 5 loopeenden ( loopeenden zijn eenden die rechtop lopen)
    We wonen op een boerderij. Eenden in je achtertuin In een woonwijk is niet aan te bevelen. Je wilt niet weten hoe ze ruiken bij warm weer. Ook kunnen ze flink lawaai maken niet leuk voor de buren. Als ze nog dons hbn zijn ze nog niet helemaal water dicht. ze ergens loslaten in een sloot is fauna vervalsing. Ze kunnen niet vliegen.
    ze houden erg van badderen en modder/ plas water. Daar kunnen ze fijn doorheen slobberen met hun snavel.
    Meerdere mannetjes met genoeg vrouwtjes maakt niet uit. Ze kiezen 1 vrouwtje en wordt door alle mannetjes verkracht. Hele orgies houden ze Met veel kabaal. Niet leuk.
    Ze leggen heel veel eieren.

    verder vind ik ze hartstikke leuk. Maar tam zijn ze niet, ook niet tam te krijgen. In de zin van oppakken en vast houden . Ik heb ze wel zo zover dat ik ze kan loslaten en ze later Kan terug drijven in hun omheining.

    mijn advies: zoek een andere plek voor ze. Woonwijk in de achtertuin geen goed idee. Of je moet heel veel ruimte hbn.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. Mayflower

    Mayflower Bekend lid

    21 okt 2018
    585
    295
    63
    Vrouw
    Dank je wel voor alle reacties.
    Ik heb er wel veel aangedaan. Ze hebben hier een buiten ren en een hok om terug te trekken ze hebben een mooi bak met water die ik elke 2 dagen verschoon en ik verschoon elke dag hun ren verblijf. Ze mogen ook los lopen in de tuin en ik ruim hun poep enzo gelijk op. En ik zorg dat ze altijd wat te slobberen hebben want ik vind dat zo grappig om te zien en te horen haha.

    Ik ben ook zeker niet van plan om ze in het wild los te laten. Ik vind ze gewoon wel erg leuk maar ik wil wel goed voor ze doen. Mijn opa heeft een groot stuk land met een gracht enzo en hij heeft kippen. Er zijn helaas ook wel vossen etc.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  11. EdN

    EdN VIP lid

    27 mei 2011
    8.690
    3.472
    113
    Nightingale, jojo85, MamavanLieverd en 3 anderen vinden dit leuk.
  12. PenF

    PenF VIP lid

    20 aug 2009
    8.287
    2.215
    113
    Vrouw
    Coach
    Dordrecht

Deel Deze Pagina