Hallo! Ik krijg over 2 tot 3 weken een keizersnee omdat mijn baby in stuit ligt. In een folder van het ziekenhuis heb ik er al het eea over gelezen, maar ik heb nog wat vragen: - hoe raak je je vruchtwater kwijt? Wordt dat eruit gezogen of breken ze je vliezen ook van onder? - wordt de placenta er ook meteen uitgehaald of krijg je weeenopwekkers toegediend waardoor je gaat bevallen van de placenta? - krijg je na de geboorte je kindje meteen op je borst of wordt ie meteen weggehaald voor onderzoek (dat zou ik heel erg vinden)? - mocht bij jullie de vader ook de navelstreng niet doorknippen? - mochten jullie foto's maken? - mochten jullie ook geen makeup op en lenzen in? Waarom is dat? - vonden jullie de keizersnee (achteraf) zwaar? Hoe lang duurde jullie herstel? Jullie zien het: ik zit met een boel vragen. Hoop dat jullie mij meer kunnen vertellen.
Ik zal proberen een aantal antwoorden te geven: hoe raak je je vruchtwater kwijt? Wordt dat eruit gezogen of breken ze je vliezen ook van onder? Op het moment dat er een snee in de baarmoeder wordt gemaakt word er ook een sneetje gemaakt in het vlies waarmee het kindje omhuld is. Natuurlijk zuigen ze het vruchtwater af, anders wordt het zo'n natte boel terwijl ze het kunnen voorkomen! Maar het komt er dus niet aan de onderkant uit. En zonder keizersnede.. je vliezen kunnen ook aan de bovenkant scheuren/breken. - wordt de placenta er ook meteen uitgehaald of krijg je weeenopwekkers toegediend waardoor je gaat bevallen van de placenta? Ze zijn daar toch bezig dus halen ze meteen de placenta eruit. Je hoeft dus niet nog een nabevalling te doen. Kans op extra bloedingen zou dan ook groter zijn. - krijg je na de geboorte je kindje meteen op je borst of wordt ie meteen weggehaald voor onderzoek (dat zou ik heel erg vinden)? Ik kreeg Sam niet op mijn borst, maar die was dan ook 10 weken te vroeg. Wat ik heb begrepen dat als de gezondheid van het kindje het toelaat dan mag ze/hij op de borst. Let op.. bij een keizersnede is de kans groter dat je kindje ff een zetje nodig heeft om zelfstandig te ademen (schrik daar niet van) - mocht bij jullie de vader ook de navelstreng niet doorknippen? De echte verbinding wordt meteen door de gyn doorgeknipt, maar er is nog een symbolisch stukje. En dat mag de vader dus wel doorknippen. - mochten jullie foto's maken? Ze hadden een polaroid camera van het ziekenhuis, en een van de verpleegsters maakte de foto's. Je kan hier van te voren ook even om vragen. - mochten jullie ook geen makeup op en lenzen in? Waarom is dat? Make up volgens mij ivm hygiene, en lenzen.. het blijft een operatie. En er is een kans dat het niet goed gaat en je onder algehele narcose moet en dan moeten de lenzen dus uit zijn. Het is echt een operatie, en geen natuurlijke bevalling! Ik kreeg een spoed ks, dus heb er niet over na kunnen denken. Het herstel was zwaar, maar ja.. ik had ook een dochter die lag te knokken voor haar leven, dus echt veel tijd om na te denken had ik gewoon niet. Weet wel dat het herstel van een natuurlijke bevalling fijner was, maar ik had toen nog geen vergelijkingsmateriaal. (En de morfine deed zijn werk, ik had bijna geen pijn in het ziekenhuis, alleen bij het lachen en gaan zitten en platliggen dat kon ik dus niet) Groetjes Daphne
Hoi Daphne. Dankjewel voor je uitgebreide antwoord! Andere ervaringen zijn ook welkom! Ik vind het erg fijn om van te voren al een beetje te weten hoe alles zal verlopen, zodat ik daarop voorbereid ben. Jeetje 10 weken te vroeg geboren is wel veel! Kan me voorstellen dat je dan hele andere dingen aan je hoofd hebt. Gaat alles goed met je dochtertje?
hoe raak je je vruchtwater kwijt? Wordt dat eruit gezogen of breken ze je vliezen ook van onder? Hier kan ik geen antwoord op geven, omdat ik een spoedkeizersnede heb gehad. - wordt de placenta er ook meteen uitgehaald of krijg je weeenopwekkers toegediend waardoor je gaat bevallen van de placenta? Je placenta wordt gelijk verwijderd. - krijg je na de geboorte je kindje meteen op je borst of wordt ie meteen weggehaald voor onderzoek (dat zou ik heel erg vinden)? Ik heb een spoedkeizersnede gehad ivm dat Jenna vast zat in mijn bekken. En nadat ze geboren was, lieten ze haar heel ff over het scherm zien en gingen gelijk met haar weg (samen met papa) Na een tijdje kwamen ze terug en mocht ik alsnog mijn dochter vasthouden. - mocht bij jullie de vader ook de navelstreng niet doorknippen? Nee. - mochten jullie foto's maken? Ja, dat mocht. Ook de arsten zelf maakte een aantal foto's waarvan wij er 2 mee hebben gekregen als aandenken en als felicitatie. - mochten jullie ook geen makeup op en lenzen in? Waarom is dat? Ik heb geen lenzen en had geen make-up omdat mijn bevalling als de hele dag duurde en ik een aantal uren onder douche heb gezeten. - vonden jullie de keizersnee (achteraf) zwaar? Hoe lang duurde jullie herstel? Achteraf vind ik een keizersnede wel meevallen, vond vooral de eerste dagen erg zwaar. Vooral het uit bed komen. Het herstel is bij mij altijd erg snel gegaan, maar heb me toch aan de 6 weken gehouden die ervoor staan.[/i]
Antwoorden op al je vragen heb je al. Ik zal dus alleen vertellen hoe ik het herstel van de keizersnede vond. De eerste paar dagen vond ik best pijnlijk. Vooral het gaan liggen in bed, overeind proberen te komen in bed, niezen ( ) je proberen af te drogen nadat je gedouched had... man, man, man... geen pretje. Maar zo ineens, na een dikke week ging het allemaal een stuk beter, en deed alles een stuk minder pijn. Twee weken na de keizersnede liep ik al lekker buiten te wandelen met de kinderwagen. Toen is het herstel ook heel snel gegaan, en was ik vrij direct weer mezelf. Het is mij dus echt 200% meegevallen, en ik hoop dat ik bij mijn volgende keizersnede weer zo voorspoedig herstel.
Mijn vliezen werden thuis al gebroken, omdat ik voor een thuisbevalling ging. Dit eindigde in een keizersnede. Ollie is gehaald, ik lag ondertussen lekker te kletsen met het OK-personeel en mijn man. Mijn verloskundige heeft er bovenop gestaan en foto's gemaakt, ook van het moment dat hij uit mijn buik werd getild. Ik kreeg hem over het scherm te zien (ook foto van), daarna ging hij meteen voor een kort onderzoekje. Dacht ik ook erg te vinden, maar ik vond het juist fijn dat mijn zoon meteen werd nagekeken! Mijn man mocht het symbolische stukje navelstreng doorknippen op de onderzoekstafel. Ollie werd daarna afgedroogd, gewogen en aangekleed, terwijl mijn man alles filmde. Ik werd ondertussen gehecht, gefeliciteerd en getroost (dikke tranen van geluk.) De stemming op de OK was gewoon geweldig gezellig! Het enige nadeel vond ik, dat Ollie om 16:05 uur is geboren en ik pas om 18:30 uur van de Recovery werd gereden om naar zoon, man en kamer te gaan. Daarna: ik sluit me aan bij Minyaweth. De eerste dagen doet je buik erg zeer en hoesten en niezen moest ik echt vermijden! Verder ging ik de 2e dag al zelf naar de wc en de 3e dag douchen. Het herstel ging spoedig, het litteken is mooi geworden en alleen de 1e maand moest ik wel bijkomen, was toch erg vermoeid. Het blijft een buikoperatie. Sterkte en geniet van de geboorte van je kindje!
ik heb ook bij ons zoontje een geplande keizersnede gehad en krijg dat nu weer. De meeste vragen zijn al beantwoord, je krijgt je kindje niet op je borst, dat kan ook niet omdat er een groot scherm voor je staat op de hoogte van je borst. Na dat het kindje er uit gehaald is gaan de artsen de placenta er uit halen en dan wordt alles weer dicht gehecht. Dit duurt langer dan de geboorte zelf, je man mag dan nog een symbolisch de navelstreng doorknippen en hij kreeg de kleine (na de controles) in zijn armen en mocht even naast mij zitten zodat ik de kleine ook goed kon bekijken. Mijn man moest toen terug naar de afdeling en mocht het aankleden samen met de verpleegster. Toen ik na een drie kwartier op de afdeling was werd gelijk mijn ok-schort uitgedaan en de kleine uitgekleed en kreeg ik hem als nog op mijn borst. De verpleegkundige die mee naar de ok ging had een wegwerpcamera bij zich (van de afdeling) en maakte de foto´s. Er konden er 12 op en wij kregen die camera mee naar huis zodat wij ze konden laten afdrukken. Maku-up. lenzen enz. moet altijd uit als je op de ok komt, het is een operatie. Het zelfde geld voor nuchter komen, mocht er onvoorhoopt toch iets fout gaan op de ok, of je trekt het niet meer dan kunnen ze je gelijk onder narcose brengen. Dit is hoe ik het ervaren heb, en moet zeggen dat het me 100% mee gevallen is. Oke leuk is natuurlijk anders maar ik denk dat natuurlijk bevallen ook geen pretje is (ik kan er niet over mee praten). Heel veel succes, conny
hoi, ik heb op 6 augustus ook een keizersnede gehad. De ingreep zelf vind ik persoonlijk meevallen. De epidurale ( ruggeprik) voelde ik niks van en binnen het uur had ik mijn dochtertje in mijn handen. Ik ben wel in Belgie bevallen. De dagen daarna vielen me wel vies tegen. Ik heb heel erge last van naweeen maar dat is uitzonderlijk want dat heb je meestal pas na je tweede of derde kindje. Ayla is mijn eerste kindje. Ik heb gewoon pech gehad denk ik dan. Ik ben nu thuis na een week in het ziekenhuis en kan nog niet zoveel maar ik voel me wel steeds beter. Weet je uiteindelijk vergeet je veel omdat je je kindje zo snel in je armen hebt en de pijn achteraf ach...het is relativeerbaar...als je dat kan natuurlijk. Op je vragen heb je al antwoorden zag ik dus dat is duidelijk. Veel succes geen schrik en geniet van je baby...het is zo wonderbaarlijk! femke
Hoi Miemi, Dapper dat jullie de knoop hebben doorgehakt, het is toch een moeilijke beslissing. Een stuitbevalling of een keizersnede zijn geen van twee immers erg aanlokkelijk. - wordt de placenta er ook meteen uitgehaald of krijg je weeenopwekkers toegediend waardoor je gaat bevallen van de placenta? Ze hebben bij mij nog heel even gewacht met het verwijderen van de placenta. Ik had namelijk toestemming gegeven voor het aftappen van wat navelstrengbloed. Daar zitten stamcellen in die goed gebruikt kunnen worden bij onderzoek naar of ontwikkeling van bepaalde medicijnen. Daarna hebben ze hem wel verwijderd. - krijg je na de geboorte je kindje meteen op je borst of wordt ie meteen weggehaald voor onderzoek (dat zou ik heel erg vinden)? Daan werd, toen ze bezig waren mij weer te hechten, in de aangrenzende kamer onderzocht. Ik kon het zijdelings volgen, mijn man ging mee. Bij kindjes die met een ks ter wereld komen moeten vaak de longetjes even worden schoongezogen zodat ze goed kunnen ademhalen. Maar zodra ik op de verkoeverkamer lag, werd Daan alsnog op mijn borst gelegd. - mocht bij jullie de vader ook de navelstreng niet doorknippen? Mijn man heeft inderdaad symbolisch het laatste stukje doorgeknipt. - mochten jullie foto's maken? Een operatie-assistent heeft met onze eigen camera foto's gemaakt tijdens en net na de ks. - mochten jullie ook geen makeup op en lenzen in? Waarom is dat? Geen idee, ik draag geen lenzen. En make-up, daar was heb ik die dag echt niet aan gedacht. Je ligt er toch niet op je mooist bij voor, tijdens en na zo'n operatie. - vonden jullie de keizersnee (achteraf) zwaar? Hoe lang duurde jullie herstel? Ik vond de keizersnede zelf niet zwaar, de eerste dag daarna wel. Ik heb mijn verhaal ook ergens op het forum gepost destijds, eens kijken of ik de link kan vinden voor je. Groetjes, Wendy
Gevonden: http://www.zwangerschapspagina.nl/viewtopic.php?t=38140 Hopelijk heb je wat aan mijn verhaal. Succes en sterkte met de laatste loodjes! Groetjes, Wendy
Beste allemaal, Ontzettend bedankt voor al jullie antwoorden en evaringen! Ik weet nu tenminste een beetje wat ik kan verwachten. Wenniepenny: je verhaal geeft een heel duidelijk beeld. Ik kreeg er tranen van in mijn ogen... Op zich zie ik niet heel erg tegen de keizersnee zelf op, maar meer tegen het feit dat ik niet gelijk mijn kindje kan vasthouden, aan de borst kan leggen en hem zelf vanuit zijn bedje kan oppakken als hij huilt Had zoveel liever een normale bevalling gehad, maar ja, t is niet anders en het belangrijkste is dat de kleine er straks gezond en wel is!
Miemi, Ik krijg ook een geplande keizersnede. Ook ik vind het wel jammer, maar het is niet anders. De anesthesist heeft uitgelegd dat je geen make-up op mag en zeker geen nagellak op je vingers omdat zij tijdens de ruggeprik of narcose jouw gezondheid in de gaten moeten houden. De kleur in je gelaat en onder de nagels helpt daarbij. Verder wordt mijn kindje waarschijnlijk eerst door een kinderarts of verpleegkundige onderzocht en mag ik hem of haar ook niet eerst zelf vast houden. Bij een keizersnede wordt het kindje 'onvoorbereid' geboren en de longen worden niet zoals bij een normale geboorte geleegd. Dat is een van de redenen waarom men in nederland niet zo happig is op keizersnedes.
Miemi: Je kunt weliswaar je kindje niet zelf oppakken, maar je kunt altijd iemand van de verpleging oproepen om je kindje aan te geven. Ze drukten mij op het hart dat het echt niet erg was om vaak te 'bellen', vooral omdat je zelf zo immobiel bent de eerste dagen. Groetjes, Wendy
Ehm weeenopwekkers voor de placenta lijkt me niet zo'n goed plan als je hele buik net opengesneden is geweest.... Nee hoor ze halen alles er gewoon via je buik uit. Mijn beide kindjes heb ik niet 1 seconde mogen zien, ze werden eerst meegenomen door de kinderarts voor onderzoek. Later werden ze wel even bij me gebracht, de 1 in de couveuse (was 6 weken te vroeg) en de ander gewoon in warme doeken gewikkeld. Dus toen kon ik ze wel even zien gelukkig. De navelstreng heeft de gyn gewoon doorgeknipt. (maar manlief dreigde ook steeds weer van zijn stokje te gaan dus had waarschijnlijk ook mis geknipt! haha) Oh ja, weet niet of jij dat ook al had bedacht, maar ik had dus van tevoren geen idee dat je ook bij een ks nog weken lang 'navloeit'. Was voor mij wel een verrassing (misschien naief hoor..!). Dus dan weet je dat ook alvast.... Komt allemaal goed joh! En het is voor het goede doel...
Ik weet niet of het onderhand al gezegd is, maar je krijgt je kindje vaak niet op je borst. je krijgt hem/ haar wel even te zien, maar op de OK is het 18 graden en dat is te koud voor een baby. die wordt dan met de couvouse vervoerd naar de uitslaapzaal, samen met pappa.
die couveuse is niet standaard hoor, Sven werd gewoon door de kinderarts naar de kamer ernaast gebracht en bij mij op de uitslaapzaal lag hij al in een wiegje
Hey Miemi, Weet je al een datum? Ik krijg ook een geplande keizersnede op 28 augustus! Dit wordt mijn 2e keizersnede dus ik weet wel een beetje wat mij te wachten staat. Ik zie wel tegen de eerste dagen op maar het is voor een goed doel he?! Wat iedereen je heeft verteld klopt wel en dat bevallings verhaal is wel een goed beeld. Alleen ik MOEST de dag erna om 7 uur mijn bed uit en kon die verpleger wel dood wensen maar ik moest uit bed komen om mijn bed te verschonen. Sja, je moet nu eenmaal door die zure appel heen. En als je eenmaal eruit bent gegaan ben je echt wel trots op jezelf! Heel veel succes en we lezen vanzelf wel je bevallings verhaal!