Wie heeft thuis een airco?

Discussie in 'De lounge' gestart door Beausecret, 28 jan 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Wij denken eraan om een airco te laten installeren omdat we beide niet goed tegen warmte kunnen. Dus benieuwd naar jullie ervaringen.

    - Wat voor airco?
    - In welke ruimte heb je een airco? Slaapkamer, woonkamer? Allebei?
    - Voordelen/nadelen? Tips?
     
  2. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    Ik ;)

    Hij hangt nu bijna een jaar. We hebben een splitlevel airco. De buitenunit hangt op de bovenste verdieping op het balkon. Daar is de zolderkamer van 1 van de kinderen. Daar hangt een binnenunit. En bij ons op de slaapkamer hangt de 2e unit.

    We hebben het merk Daikin, gewoon de basisuitvoering dus niet met allemaal toeters en bellen eraan. Die is wel duurder dan sommige andere merken maar schijnt wel van A kwaliteit te zijn. Beneden heb ik geen airco nodig omdat ik eigenlijk altijd met de schuifdeur open zit. Wil niet de hele zomer met alles dicht zitten. Als het beneden te warm is dan zet ik de ventilator wel aan. We hebben ze boven hangen zodat we wel fijn kunnen slapen als het warm is.

    Bovendien wordt het in de winter op die zolderkamer ook snel koud dus dan zet zoon hem op warm en blaast hij warme lucht.
     
  3. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Ah ja ik twijfel dus woonkamer of slaapkamer, omdat ik de nachten wel redelijk doorkom maar met tuin op het zuiden word ik gek overdag. Dank voor jouw ervaring en tip!
     
  4. Dizzle

    Dizzle Niet meer actief

    Wij hebben nu 1,5 jaar airco. In verband met de kosten in eerste instantie gekozen voor woonkamer (deze koelt de complete benedenverdieping, want open keuken erin) en 1 van de slaapkamers. Twee binnenunits dus, op 1 buitenunit.

    Onze ervaring: geweldig! Wij hebben een warm huis dat in de zomer de hele dag in de zon ligt. Temperaturen liepen binnen makkelijk op tot 28/29 graden met de rolluiken dicht. Nu is het een graad of 22 in de woonkamer en dat voelt heel koud, omdat de airco ook ontvochtigd.

    Ik kan echt geen nadelen bedenken... het is duur, dat wel ja. Oh ja en dat op onze slaapkamer er geen hangt! Wat zijn wij jaloers op ons kind :p

    Wij hebben bewust voor een B merk gekozen, dit werd ons aangeraden door het bedrijf dat we hiervoor hebben ingehuurd. Merk: maxi cool
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  5. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    En waarom bewust voor een B merk gekozen? Dit klinkt wel goed trouwens! Ons huis is ook echt 30+ graden in de zomer, hele dag zon op de woonkamer.
     
  6. luca75

    luca75 Fanatiek lid

    14 aug 2013
    4.834
    3.476
    113
    Je moet wel opletten welke buitenunit je laat plaatsen ivm het aantal decibel wat hij maakt. Er is een nieuw bouwbesluit waardoor de eisen strenger zijn geworden. Ik meen dat de buitenunit overdag 45 decibel mag produceren en s nachts 40.
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  7. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Dit is wel goed om te weten, bedankt!
     
  8. Dizzle

    Dizzle Niet meer actief

    Vanwege de prijs, voor bijvoorbeeld Samsung betaal je makkelijker 1500 euro meer. De prijs/kwaliteit verhouding is beter. Trouwens heeft maxi cool ook een WiFi module meen ik, net zoals duurdere merken. Wij hebben daar zelf niet voor gekozen, gebruiken gewoon de timer van de airco.
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  9. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.911
    15.356
    113
    Ik! Vorig jaar april laten plaatsen, precies mooi voor de eerste hitte.
    We hebben drie binnenunits: beneden in de woonkamer (koelt de hele benedenverdieping goed), eerste verdieping op de overloop (koelt de drie kinderkamers daar goed) en op zolder in onze slaapkamer (koelt in iets mindere mate ook de studeer- en waskamer op dezelfde verdieping). We hebben twee buitenunits: een aan de achterkant van het huis op de hoogte van de eerste verdieping en op het dak bij de dakkapel.

    Ik kan het echt iedereen aanraden, topaankoop! Met de hittegolf heerlijk buiten kunnen zitten en als we het zat waren en ‘s nachts lekker de koelte in :)
    Nadelen kan ik niet noemen, stoor me bijv totaal niet aan de units in huis.
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  10. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Klinkt goed! Welk systeem / merk hebben jullie? En hoeveel heeft het gekost in totaal?
     
  11. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    WiFi lijkt mij ook niet nodig inderdaad.. Dankje!
     
  12. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.911
    15.356
    113
    De airco’s zijn geplaatst door een familielid (die airco’s voor zijn beroep plaatst, dus alsnog een professional hoor, haha :)) en hij raadde ons Haier aan, dus dat merk hebben we. Totaalprijs was zo’n €4000, geen idee of er een vriendenprijsje van gemaakt is, man heeft het met hem geregeld :p
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  13. Joshi

    Joshi Actief lid

    11 feb 2012
    387
    93
    28
    NULL
    NULL
    Hier! Heerlijk, vorig jaar laten instaleren. Dolgelukkig mee!
    Beneden en boven een Daikin.
    Mochten we verhuizen komt er ook weer een zonder zo lang te twijfelen als nu.
     
    Butchke en Beausecret vinden dit leuk.
  14. Meisje93

    Meisje93 VIP lid

    21 mrt 2015
    32.071
    14.402
    113
    2 maanden geleden hebben wij een airco laten installeren.
    Voor alleen op de bovenverdieping. Overdag redden wij het wel beneden. Ondanks tuin op het zuiden.
    Maar een koele nacht is zeer welkom. Ben dus heel erg benieuwd aankomende zomer.

    Wij hebben trouwens een mitsubishi.
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  15. suus02

    suus02 Fanatiek lid

    30 jan 2009
    3.216
    751
    113
    home sweet home
    Bij ons in de slaapkamer (zolder met dakterras op het zuiden) hele goede investering en zo blij mee. Kan slecht tegen geluid tijdens slapen maar is heel stil. Woonkamer niet nodig bij ons, tuin op noorden en overdag kan ik qua warmte er beter tegen dan dat ik ga slapen.
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  16. Butchke

    Butchke Fanatiek lid

    23 nov 2009
    2.821
    1.309
    113
    aan het genieten van het leven
    Limburg
    Wij hebben ook sinds een paar jaar units van Daikin. Wel met WiFi en app, vinden wij echt een meerwaarde.
    Bewust niet voor samsung gekozen omdat vrienden van ons er altijd gezeik mee hebben en de samsung units in hotels altijd zo’n kabaal maken:confused:

    Beste investering ooit. Zou wel echt bij een paar installateurs offerte opvragen. Zit nogal verschil tussen de bedragen. Boven hebben we 1 unit die de hele verdieping koelt en beneden ook 1. Wel gekozen voor extra hoge capaciteit.
    Onze buiten unit hoor je gewoon niet, echt fluisterstil.
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  17. Mamavan2SE

    Mamavan2SE Fanatiek lid

    22 okt 2018
    3.936
    1.664
    113
    Vrouw
    Wij hebben deze sinds 2020
    In woonkamer en onze slaapkamer een binnunit
    Beide op 1 buiten unit

    Unit op onze slaapkamer koelt ook de kinderskamers mee.
    We hebben mitsui, onbekender merk
    Offertes laten maken en mitsubishi was 3x zo duur
    En het is om net dat topje van de warmte er af te halen.... dus hoeft niet zo duur te zijn
     
    Beausecret vindt dit leuk.
  18. sabagirl

    sabagirl Fanatiek lid

    15 okt 2015
    3.321
    1.053
    113
    Wij hebben het sinds 2 weken, op onze slaapkamer en boven op zolder in de slaapkamer/speelkamer. 2 binnen units en 1 buiten unit. Van Panasonic. Met app en WiFi.
    Op zolder gebruiken we het ook als verwarming.
     
  19. Beausecret

    Beausecret VIP lid

    26 apr 2016
    5.306
    5.922
    113
    Vrouw
    Ja, goed idee. Waar zit jullie buiten unit? Voorkant,achterkant, dak?
     
  20. Kramertje

    Kramertje VIP lid

    4 apr 2019
    6.819
    5.563
    113
    Vrouw
    Wij hebben 3 airco’s van het merk Hayer met WIFI module. Een grotere hangt in de woonkamer, op de 1e verdieping hangt er eentje in onze slaapkamer en er hangt er eentje op zolder.

    Voordelen: lekker koel in de zomer en we verwarmen er ook mee in de winter waardoor de gasrekening enorm laag geworden is.

    Nadelen: tja niks eigenlijk...

    Let er iig op dat je altijd goed berekend hoeveel watt je benodigd hebt. Een te kleine airco krijgt het niet koel en niet warm.
     

Deel Deze Pagina