Wie is geëmigreerd of wil emigreren?

Discussie in 'De lounge' gestart door Rozebeer, 28 mei 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Rozebeer

    Rozebeer Fanatiek lid

    4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Ben benieuwd of hier ook mensen schrijven die niet in Nederland wonen of van plan zijn weg te gaan.

    Mijn man en ik willen over ongeveer 5 jaar ons huis verkopen. En dan lekker weg uit Nederland.

    Ja overal is wel wat maar ons trekt de zon toch wel erg en de lagere huizenprijzen elders. De nadelen per land bekijken wij natuurlijk.

    Zijn hier nog mensen met tips?

    We denken aan Hongarije, Frankrijk, Spanje of Portugal.
     
  2. Ally2020

    Ally2020 Bekend lid

    15 nov 2020
    503
    649
    93
    Vrouw
    Hier :) ik ben al jaren weg uit NL en al verschillende landen gehad maar binnenkort gaan we naar de zon (jippieeee). Elk land heeft wel wat ja en mijn grootste tip is misschien wel dat je beter een tijdje kunt huren in een omgeving om te weten hoe het echt is om er te wonen en eerlijk blijven naar jezelf toe. Vaak is de droom mooier dan het echie maar zonder droom ga je er niet voor. Plussen en minnen afwegen en dan kiezen als je een aantal plaatsen hebt gezien. Ik wil in elk geval nooit meer terug naar NL waar we ook nog heen gaan haha.
     
    owly vindt dit leuk.
  3. Rozebeer

    Rozebeer Fanatiek lid

    4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Naar welk land gaan jullie?

    We gaan inderdaad eerst huren. Omgeving Murcia in Spanje vinden we mooi. Zuid Portugal, Baranya in Hongarije...
     
  4. Ally2020

    Ally2020 Bekend lid

    15 nov 2020
    503
    649
    93
    Vrouw
    Wij gaan ook deeltijd in Spanje wonen, vooral de winter :) en het voor en na seizoen. We houden ons huis in Duitsland nog aan omdat we dat kunnen en de zomers mij in spanje denk ik toch te heet zijn…
     
  5. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.504
    113
    Ik ben bijna 10 jaar geleden geemigreerd naar Frankrijk voor de liefde.
    Ik hou van Frankrijk, ik voel mij hier thuis. Ik zou niet meer in Nederland kunnen wonen omdat het cultureel niet meer bij mij aansluit, maar een paradijs is FR niet hoor.
    Elk land heeft zijn goede en slechte kanten. Europa is redelijk hetzelfde qua wetgeving, cultuur, enz., tegelijkertijd is het compleet anders.

    Mijn tip: wees realistisch.
    Waarom wil je weg uit Nederland en waarom denk je het ergens anders wel te kunnen vinden.
    He gras is altijd groener ergens anders, de werkelijkheid is nooit zoals je voor ogen hebt. Sommige dingen zijn (veel) beter, andere dingen (veel) slechter.

    Lagere huizenprijzen bijv valt tegen. Als huizen zo goedkoop zijn dan is dat met een reden (geen/schaarse werkgelegenheid, geen/nauwelijks voorzieningen, staat op instorten, enz)
    Het weer is zeker heeeeeeel veel beter, maar de zomers zijn heet! 2 weken op een camping in Zuid Frankrijk is niet hetzelfde als wonen, werken en je dagelijkse ding moeten doen. 30 graden is geen pretje als je niet onder een boom, in de schaduw een wijntje drinkt.

    Andere tip:
    in het land waar je gaat wonen ben jij de buitenlander. Wat betekent dat jij je moet aanpassen aan hun en zij zich niet aanpassen aan jou. Jouw cultuur, jouw gebruiken, jouw gewoontes, jouw taal doen er - hard gezegd - niet toe.
     
    Vedra, citroenrasp, autumn86 en 11 anderen vinden dit leuk.
  6. Rozebeer

    Rozebeer Fanatiek lid

    4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Ja klopt, overal is wel wat. Ik verwacht nergens een utopia aan te treffen en snap dat elders ook echt dingen zijn. Wij zijn Nederland echter echt spuugzat om heel veel redenen en willen graag een huis laten bouwen.
     
  7. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Portugal is heel hard/veel werken voor weinig loon. Prachtig land verder
     
  8. Rozebeer

    Rozebeer Fanatiek lid

    4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Huis en grond kunnen we dan hypotheekvrij kopen. Verder vinden we het niet erg hard te werken. Als we maar een normaal leven kunnen leiden dus de dagelijkse dingen betalen plus een spaarpotje voor onvoorziene dingen.
     
  9. Rozebeer

    Rozebeer Fanatiek lid

    4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Frankrijk is ook zo heerlijk. Ooit in de Auvergne 3 maanden een huis gehuurd. Dat dorpje was zo lieflijk en gezellige mensen. Tranen met tuiten gehuild toen we weer weg gingen.
     
  10. Rozebeer

    Rozebeer Fanatiek lid

    4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Wat je schrijft klopt ook allemaal, maar in Nederland is er ook van alles mis. T is net hoe je er zelf in staat. Overal is wel wat.
     
  11. Saartje33

    Saartje33 Fanatiek lid

    6 dec 2018
    3.497
    5.164
    113
    Vrouw
    Ik zou wel naar Ierland of een Scandinavisch land willen gaan. Maar de kinderen willen absoluut niet weg, dus misschien als zij volwassen zijn en hun eigen leventje hebben.
     
  12. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Klopt, agenten verdienen daar ongeveer 600 euro per maand als ik het mij goed herinner.
    Je hebt hard werken en hard werken.
     
  13. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Precies als je mazzel hebt en je kan daar voor nederlands bedrijf werken zoals bol in Lissabon dan ligt je loon wel wat hoger maar als nog is anders dan hier.
     
  14. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.026
    25.504
    113
    Zeker. Dat was ook mijn punt.
    Daarom is het belangrijk om een duidelijk en realistisch doel voor ogen te hebben.
    Sluit het Nederlandse onderwijssysteem niet aan bij je wensen en in weetikveel-land wel, dan is het doel duidelijk.
     
    Ienemine en NiekeKris vinden dit leuk.
  15. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.507
    8.358
    113
    Enige landen waar ik naar toe zou willen, zijn Zweden, Noorwegen en Finland. En misschien Denemarken. Het zuiden trekt me totaal niet. :oops::roflmao: Maar mijn kinderen willen sowieso niet weg, dus dan is het simpel. :)
     
    LizMe, Nummer4, Fruity90 en 3 anderen vinden dit leuk.
  16. Rozebeer

    Rozebeer Fanatiek lid

    4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    O wauw zo gaaf beide landen!
     
  17. Linda86

    Linda86 VIP lid

    Hier eigenlijk hetzelfde. Mijn man heeft een paar jaar geleden een baan aangeboden in Zweden. We hebben het vrij serieus overwogen, maar vanwege de kinderen de stap toch niet gemaakt. Ze wilden niet en hadden hier al een heel leven opgebouwd, dat wilden we niet overhoop gooien. Soms nog wel spijt van, maar ze/we zijn hier ook heel gelukkig.
     
  18. Rozebeer

    Rozebeer Fanatiek lid

    4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Ja snap ik. Ik hoopte als kind altijd juist dat mijn ouders gingen emigreren
     
  19. mamameer

    mamameer VIP lid

    21 jan 2014
    7.615
    3.990
    113
    Wij hebben het ooit overwogen om als expat naar het buitenland te gaan. We hebben dit niet gedaan. En daar sta ik nog steeds achter. Met kleine kinderen zonder familie, zonder vrienden, voor mij zonder werk, in een vreemd land, andere cultuur. Het zou wel buiten Europa zijn.
    Eventueel als we ouder zijn zou ik het misschien wel overwegen, maar dan bijv. Een tweede huis ergens in Frankrijk. Niet om full time te wonen en werken.
    Nederland heeft voor en nadelen; maar alle andere landen ook. En als buitenlander ergens in een andere cultuur aarden kan soms erg moeilijk zijn. Het ligt uiteraard ook aan je eigen verwachtingen, eigen initiatieven en je sociale karakter.
     
  20. Rozebeer

    Rozebeer Fanatiek lid

    4 mei 2023
    2.375
    380
    83
    Vrouw
    Gelukkig zijn er ook veel geslaagde emigraties. En wat al vaker gezegd is, er is overal wel wat. Ik wil ook echt geen vreselijke goedkope bouwval kopen. Liefst een mooi stukje grond en dan zelf iets laten bouwen dus alles nieuw. Geen verborgen dingen dan hopelijk en oude verrotte leidingen enzo.
     

Deel Deze Pagina