wie maakt fruithapje zelf?

Discussie in 'Voeding' gestart door linda81, 14 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. linda81

linda81 Fanatiek lid

7 mei 2007
    1.407
    0
    36
    stay at home mom
    Hoogkarspel
    Wie van jullie maakt er zelf fruithapjes?
    daar ben ik wel benieuwd naar.Ik maak groente en fruit wel zelf.Ik ben huisvrouw dus ik heb tijd genoeg.daarbij scheelt het ook nog flink in de knip ;)
    Ik kan me voorstellen dat als je minder tijd hebt het wel lekker makkelijk is,die potjes.
    Groetjes Linda

2. Manuela79

Manuela79 VIP lid

7 aug 2006
    10.145
    0
    0
    Hilversum
    Ik maak zelf fruithapjes inderdaad. En als ze op de opvang is krijgt ze ook vers fruit.
    Louise vind de potjes fruit niet lekker maar met het avondeten is het omgekeerd. Dan wil ze mijn eten niet maar een potje gaat er zo in ;)

3. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.134
    7.203
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik maak het ook zelf, maar Eva krijgt gewoon stukjes fruit, dus schillen en klaar! Groente maak ik over het algemeen hetzelfde als dat ik het voor ons maak.

4. Babs1977

Babs1977 Bekend lid

14 mei 2007
    646
    0
    0
    Heerlen
    Ik werk 3 dagen en fruit maak ik meestal zelf. Op de creche krijgt ze zo'n kruipje fruit. Mijn zelf gemaakte avondeten lust ze helaas echt niet :( maar ik probeer het wel minstens 3 keer per week. En net als Louise gaat een potje warme hap er zo in :D

5. augustus

augustus Niet meer actief

Bij de opvang krijgt Rosalie vers fruit.
    Thuis uit een potje..Groente wel meestal vers...

6. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Ik maakte altijd verse fruithapjes. Banaan, aardbei, sinaasappel en wat ik dan ook maar in huis had. Met de staafmixer pureren en ze vond het heerlijk! Ze is trouwens nog steeds een fruitmonstertje..

7. guppie81

guppie81 VIP lid

13 sep 2006
    12.334
    1
    0
    Ik maak fruit altijd zelf en werk 4 dagen ;)
    Ik doe het niet voor het geld, maar omdat ik gewoon geloof dat vers beter is.
    Groente maak ik ook veel zelf, maar dat vind ik best veel werk. Ik maak 1 keer in de week iets van 5 maaltijden en dan krijgt ze 2 keer een potje, soms minder vaak.
    Potjes vindt ze wel lekkerder, maar ze eet mijn prak ook prima.

Op het KDV (1 dag) krijgt ze vers en mijn moeder (2 dagen) maakt ook vers. Op papadag pakt mijn man iets uit de vriezer, maar als ik het vraag maakt hij ook weleens fruithapjes.

8. dorisn

dorisn Fanatiek lid

2 jun 2007
    4.319
    37
    48
    ede
    ik maak de fruithap ook zelf. heb gelezen dat je fruit erg lang kan bewaren in de vriezer. ik werk 3dagen en maak het voor de hele week klaar en vries het dan in. de avond ervoor uit de vriezer halen en een uurtje voordat alyssa fruit krijgt uit de koelkast. gaat perfect. ik doe het omdat het mij gezonder lijkt, het me teveel scheelt in mn portomonee en omdat alyssa vers lekkerder vind.

liefs doris

9. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i
    Ik maak elke dag een vers fruitmoesje voor Jesse.
    Meloen, kiwi, banaan, aardbei, perzik, appel, peer, mango... 1, 2 of 3 soorten door elkaar heen, hij vind alles lekker!
    Eerst maakte ik het heel fijn, maar nu al ietsiepietsie grover met de staafmixer.

De laatste twee weken hebben we frambozen in de tuin, vaak neem ik Jesse mee en stop een stukje framboos in z'n mondje, en dat maust hij ook lekker naar binnen, die zijn toch zacht.

10. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Ik ben nog niet zolang geleden begonnen met fruit en groente. Tot nu toe heb ik alleen uit een potje gegeven, maar ik moet zeggen dat ze niet erg enthousiast is. Vooral groente vindt ze helemaal niks. Van de week was ik een banaan aan het eten en dat vond ze erg interessant. Ik heb haar eraan laten sabbelen en zo te zien vond ze het lekker, maar vooral ook leuk. Dus volgens mij moet ik maar eens proberen het vers te geven en dan niet teveel gepureerd (niet helemaal fijn). Ik heb opperdepop in huis inmiddels, nu nog even kijken of er wat lekkers in staat.

Hoe maken jullie trouwens het verse fruit? Gewoon een banaan bijv. fijnprakken en dat zo geven, of doen jullie er nog wat anders dan fruit doorheen?

11. Kisbaba

Kisbaba Fanatiek lid

23 sep 2007
    3.211
    1
    0
    moeder, huisvrouw, en ik heb een B&B voor fietsgas
    Gezelligste stadje i

12. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Ik deed alleen maar fruit, met de staafmixer pureren.

13. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Ok, dus geen water of melk ofzo er doorheen. Dan ga ik ook maar eens proberen een happie te maken.

14. MamaSon

MamaSon Niet meer actief

Dit stukje vond ik net op internet, 7 klontjes suiker!

Aan kant en klare potjes voeding uit de schappen, is onnodig een grote hoeveelheid suiker toegevoegd (c.a. 7 klontjes witte suiker)!
    Elke maaltijd moet aan strenge eisen voldoen en mogen geen conserveringsmiddelen en geur- of smaakstoffen bevatten.
    De biologische kant en klare hapjes zijn gemaakt van fruit dat is geteeld zonder gebruikmaking van kunstmest of chemische bestrijdingsmiddelen.

Of je nu zelf de hapjes maakt of kant en klaar koopt, kies voor het eerste hapje bij voorkeur een vrucht met een zachte smaak, zoals banaan, meloen of peer. Later kan je vruchten met een sterkere smaak of stevigere structuur aanbieden. Introduceer in het begin elke vrucht apart; mocht je kind allergisch reageren, dan weet je waaraan het ligt.

De vruchten koken is niet nodig, heel fijn pureren wel. Meng wat rijstebloem door de vruchtenpuree wanneer het hapje te dun of te zuur is. Serveer het op kamertemperatuur.

Die tip over rijstebloem is wel een handige misschien.

15. marloesss

marloesss Actief lid

17 okt 2006
    158
    0
    0
    Ik maak alle fruithapjes zelf. Als het te nat is, doe ik er vaak een flinke schep rijstebloem doorheen, maar pureer ook vaak een 4-maandenliga mee. Werkt hier ook prima!

16. Druif

Druif Bekend lid

8 jul 2006
    730
    0
    0
    Ik ook, ondanks vier dagen werken.

Leuk om te doen ook en om ukkie de liefde voor vele smaken bij te brengen.

Ik heb zowel groente en fruit in alle soorten en smaken in ijsblokjes in de diepvries zitten, zodat we maximaal kunnen combineren in combinaties en hoeveelheden.

17. Suzanne75

Suzanne75 Fanatiek lid

8 mrt 2007
    1.662
    1
    0
    Ik maak elke dag gewoon een stuk fruit à la minute klaar. Ik wissel gewoon af, peer, appel, meloen, nectarine, kersen etc. Heerlijk vindt hij het!

18. emmie

emmie Niet meer actief

ik maak vanaf het begin eigelijk alles zelf (fruit/ warmehap)
    of het echt goedkoper is weet ik niet, meestal doe je toch 2 á 3 stuks fruit erdoor en een potje fruit is geloof ik ook maar 1 euro, dus of dat nou zo'n verschil maakt...?
    Maar goed, af en toe krijgt seff wel een potje fruit als we weggaan ofzo, gewoon even wat makkelijker.

Hij heeft tot nu toe nog maar 1 keer een potje warm eten gehad en dat was toen géén succes!
    We gaan aankomende week naar ameland, dus heb wel even allerlei potjes gekocht, en een paar bakjes a la carte ben benieuwd!

19. Kiwi80

Kiwi80 Bekend lid

24 feb 2007
    530
    0
    0
    Ik maak ook fruithapjes en prakje voor 's avonds zelf. Ik heb een Beaba babycook, ideaal, je hebt zo alles klaar. Emma vind zelfgemaakt ook lekkerder. Ik moet zeggen, ik proef zelf ook weleens een hapje en ik vind die potjes ook minder... Maar goed, als we eens een dag wegzijn eet ze ook gewoon een potje hoor, wel zo makkelijk!

20. Vlinderbloem

Vlinderbloem VIP lid

27 mrt 2008
    8.123
    1.673
    113
    Ja dat deed ik inderdaad ook, als het fruithapje te vloeibaar was verkruimelde ik er een babyliga doorheen. Maar dat was niet zo vaak.

Deel Deze Pagina