Wie nog meer ervaring met kindje op P5 of P10?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door Jellybean79, 16 aug 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jellybean79

    Jellybean79 Bekend lid

    28 aug 2014
    508
    1
    16
    Hee hallo!

    Ik ben even nieuwsgierig wie er net als wij ervaring heeft met kleine buikomtrek P5 oftewel groeiachterstand.
    Even kort ons verhaal: met de 31-weken echo bleek de groei te weinig ten opzichte van de 20-weken echo; de buikomtrek was te klein. Hoofdje was niet goed meer te meten omdat ze al aardig ingedaald is. Dus, op naar het ziekenhuis en nader onderzoek.
    Daar is inderdaad de P5 geconstateerd; Ons dametje zat met de metingen op de onderste (niet zorgeloze) lijn in de curve(p5) en daarom iedere week CTG en doppler om conditie van prulleke en de werking van de placenta in de gaten te houden. Na een(toch wel )spannende 2 weken en een bloeding tussendoor 's nachts, gister wederom een groei-echo gehad, waarop ons dametje gegroeid is van de onderste naar het lijntje erboven (p10); yes!
    Het plan dat aanvankelijk werd besproken om haar eerder te halen, rond de 37 weken, is weer even van de baan; omdat ze het goed doet en placenta haar werk ook nog goed doet(waar men op focust als oorzaak), kunnen we weer even lekker redelijk onbezorgd genieten, fijn hoor!

    Wij denken zelf dat het 'gewoon' een lang, mager ding zal zijn(pap en mam beide lang en slank en papa vooral beide haha), ook omdat de rest verder helemaal in orde lijkt te zijn met haar. Het lukt dus aardig om te relativeren; het is wel even omschakelen naar het meer klinische karakter, maargoed, alles voor een gezond dametje zometeen!

    Wie heeft er ook ervaring met soortgelijke ontwikkelingen annex 'groeiachterstand'?
     
  2. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    #2 LoveShineALight, 16 aug 2015
    Laatst bewerkt: 16 aug 2015
    Ik weet niet op welke 'p'-lijn zoonlief zat, maar ook onderin. Al tijdens alle echo's was hij kleiner/lichter als gemiddeld, vanaf 35 weken vond men hem toch echt wel klein;toen wekelijks echo, ctg en dopplermeting. Dit was altijd allemaal ok. Hij groeide via zijn eigen lijntje. :)
    Met 38+6 ingeleid (vanwege zijn groei en mijn zwangerschapsdiabetes) en is ons kleine ventje geboren; 2548 gram. Alles gezond en wel geen problemen meegemaakt tot op heden. Ze hebben ook niet gevonden waarom hij klein/licht was, waarschijnlijk 'gewoon' een klein kindje.
    Met 4 maanden oud was hij al ruim in geboortegewicht verdubbeld en nu is hij de 6kg al gepasseerd! :)
     
  3. Beeb87

    Beeb87 Niet meer actief

    Hier een klein meisje :)

    Heeft vanaf de GUO met 20 weken ook altijd achtergelopen met de groei.
    Ze zat vaak onder de p10 lijn soms er net op.
    Placenta werkte prima!

    Heel even hebben ze het gehad over eerder inleiden maar dat was alleen als de placenta minder goed zou gaan werken.

    Heb vanaf 20 weken om de week een groeiecho gehad en ze volgende wel haar eigen lijn dus alles was prima.

    Uiteindelijk is ze spontaan geboren met 36+4 en ze was 2200 gram en 44 cm. En kerngezond!
    Had wel een kleine placenta.

    Hoeft dus niks te betekenen.
     
  4. Miepiemoos

    Miepiemoos Bekend lid

    13 mei 2013
    970
    157
    43
    Mijn dochter kwam niet eens in de buurt van een p lijn ;). Vorig jaar september geboren met 1600 gram bij 36 weken (spontaan). Nu een erg mooi en schattig klein meisje...kerngezond.
     
  5. Katenhond

    Katenhond Fanatiek lid

    14 aug 2014
    1.394
    174
    63
    Hier een P10 baby gehad.
    Erg veel groeiecho's gehad, werd geschat op een baby zonder P lijn... bij wijze van spreke... de prognoses waren erg somber.
    Uiteindelijk geboren met 40+3... P10. Dus ze zaten er gelukkig heel erg naast.
    Ze was lang en dun, dat wel, maar dat is inmiddels ook wel anders gelukkig haha.
     
  6. SmurfjesMama

    SmurfjesMama Bekend lid

    2 okt 2013
    684
    0
    16
    NULL
    NULL
    Hier ook een kleine baby. Bij de 20 weken echo was alles nog wel prima, maar bij 30 weken waren voornamelijk de buik en benen te klein. Ik heb niks over p-waardes gehoord, maar de buik zit op de ondergrens en de beentjes nog kleiner. Hoofdje was wel goed overigens. Alle overige checks waren goed, zoals placenta en doorbloeding. Ik moet nog wachten tot komende vrijdag voor de vervolg echo om te kijken of de kleine wel of niet zijn eigen lijntje gaat volgen, dus hier nog even spannend...

    Omdat de randdingetjes zoals placenta wel goed zijn verwacht de gyn eigenlijk gewoon genetisch gezien een klein kindje en geen problemen verder. Maar het blijft nog wel een beetje spannend nu.
     
  7. Sterre01

    Sterre01 Fanatiek lid

    29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Geen idee welke p lijn onze uk zit, maar ze wordt klein geschat.
    2 groeiecho's gehad en ze blijft met een aantal punten op de onderlijn zitten en sommige tussen midden en onderlijn in. Morgen heb ik weer een groeiecho. Mn zoontje is overigens met 39.4 geboren (in 2008) en was 47cm & 2695 gr.
    Ben benieuwd wat er morgen uit de echo's komt.
     
  8. meisje1977

    meisje1977 VIP lid

    1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    hier ook hetzelfde. Bij 20 weken echo paar dagen achterstand. Niets aan de hand. Voor de zekerheid bij 26 weken een groei echo gedaan. Zat op p4 lijn. Doorgestuurd naar zhuis. Placenta en navelstreng zijn goed. Baby groeit op zijn/haar eigen lijn. Zat net onder p 10. Wel verschillende dopplers en ctg's gehad. Mocht 2 weken wegblijven omdat ze tevreden zijn. Morgen moet ik weer.
    Voor nu houden ze het op een genetisch klein kind omdat ik en vl ook niet groot zijn, maar je blijft niet zorgeloos
     
  9. lovemy2kids

    lovemy2kids Fanatiek lid

    3 nov 2010
    2.458
    1.407
    113
    3 kleine kindjes: 38 weken, 2400gram
    32 weken 1100 gram
    36 weken 2200 gram

    Nu 3 lange maar dunne kindjes!
     
  10. DoubleD

    DoubleD Bekend lid

    12 okt 2013
    578
    19
    18
    Hier een groeiachterstand met volgens mij p5. Vanaf 28 weken iedere week aan de monitor en om de week doppler meting. Kreeg vanaf 34 weken als eerste in NL (volgens wijkteam) een draadloos ctg apparaat zodat ik thuis zelf de CTG kon afnemen. Dit heeft mij ook een stuk stress weggenomen en kwam de rust weer ten goede.
    Uiteindelijk geboren met 51 cm en 2625 gram na zwschap van 39 weken en 6 dagen. 1 nachtje in het ziekenhuis voor zijn bloedwaardes. Is nu een beer van een kereltje van bijna 2.
     
  11. Jellybean79

    Jellybean79 Bekend lid

    28 aug 2014
    508
    1
    16
    Hoi meiden,

    Joh, dat zijn aardig wat vergelijkbare verhalen, brdankt voor het delen!
    Het doet me goed om te lezen dat de kindjes nu gezonde, mooie kindjes zijn☺️, want ja wat jullie zeggen Smurfmama en Meisje77, het zorgeloze en 'spannende' is wel herkenbaar😉. Al heb ik zoals ik al zei bij ons het gevoel dat het bij ons ook 'gewoon' klein of in ieder geval dun ding zal zijn.
    Joh, een mobiele Ctg, Doubled, dat is handig. Die ctg's geven inderdaad wel weer een fijn gevoel he.

    Ondertussen beweegt ze de afgelopen dagen flink, voelt aardig beurs soms hihi. Nu alleen maar fijn om te voelen haha!(ok, niet om 3:00 uur snachts😅😉)

    Succes morgen Meisje77 en Sterre!
    Duimen op een mooie groei!
     
  12. winky

    winky Bekend lid

    12 mei 2013
    665
    0
    0
    Hier ook een te klein kindje. En al vanaf 27 weken iedere week doppler meting en vaak groeiecho's gehad in het ziekenhuis. Vandaag had ik weer een groeiecho gehad en zit net op de p10 lijn. Doppler meting en ctg scan waren prima. Nu krijg ik volgende week een aparte doppler meting die de voedingstoffentoevoer ( dacht dat ze t zo noemden) naar de hersenen zou meten. Om te kijken of dit goed werkt. Iemand deze meting weleens gehad?
    Vind t ook wel spannend en elke keer weer beetje bang dat ze me in t zieknhuis houden ,maar mag gelukkig steeds weer mee naar huis. a.s donderdag weer een pretecho en deze vrouw gaat ook alles weer nakijken.
     
  13. Meysje

    Meysje Bekend lid

    5 nov 2012
    531
    318
    63
    Ik lees even mee. Kregen gisteren te horen dat onze vent onder de p3 zit :( hoofdje en beentjes groeien wel goed. Vanmiddag horen we meer
     
  14. Jellybean79

    Jellybean79 Bekend lid

    28 aug 2014
    508
    1
    16
    Hoi Meysje,
    Je zult wel geschrokken zijn, succes vanmiddaghoor! je zit in ieder geval wel op de juiste plek om hem in e gaten te houden.
     
  15. meisje1977

    meisje1977 VIP lid

    1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    spannen meysje. Hopelijk is alles goed.
    Blijf wel voor ogen houden het zijn gemiddelden waar ze vanuit gaan

    Winky meten ze niet de met een doppler de hersengolven? Ik wet niet precies hoe ik het uit moet leggen. Bij mij meten ze met een doppler ook de hersen en daar komt een bepaald golfpatroon uit
     
  16. elsie89

    elsie89 Fanatiek lid

    27 sep 2014
    3.582
    1.203
    113
    randstad
    Hier ook meerdere groeiecho s op p3. Ze is met 2460gr geboren en 44cm dus wel klein maar alles ging goed dus mocht ook lekker met me mee naar huis
     
  17. meisje1977

    meisje1977 VIP lid

    1 mrt 2013
    8.108
    472
    83
    controle en echo waren goed. Beeb zit net onder de p10 lijn maar groeit goed op zijn/haar curve. Weegt nu 1363 gram.
    Ik heb om deze reden wel een medische indicatie gekregen.
    Hoofd buik en bovenbeen lopen gelijk op
     
  18. Sterre01

    Sterre01 Fanatiek lid

    29 mei 2013
    1.563
    46
    48
    Vandaag geweest, gelukkig was alles oke.
    Onze uk liep wel achter qua groei, groeit volgens haar eigen lijn...Mag over 2 weken weer terug komen.
     
  19. Carmen1985

    24 jun 2012
    31
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hier een beetje hetzelfde verhaal! Met 20 weken echo kindje te klein, paar dagen later voor een guo. Kindje onder de P5 kwa groei. Uiteindelijk vruchtwaterpunctie gedaan om afwijkingen uit te sluiten. Alles blijkt toch goed. De echo daarna liet zien dat het kindje wel het eigen groeilijntje heeft gevolgd Ookal is het onder de P5. Ik moet nu wel elke week naar het ziekenhuis, de ene week voor doppler, andere week groeiecho. Ik ben wel heel blij dat ik goed in de gaten gehouden wordt, het geeft toch zorgen.
    nu 25 wejen zwanger en vrijdag a.s. De groeiecho. Hopelijk blijft het zo goed gaan.
     
  20. Baukje1985

    Baukje1985 Fanatiek lid

    26 jul 2010
    2.731
    44
    48
    Hier met 27 weken een groeiachterstand van 2 weken. Buikje zat op p10, beentje op p5 en hoofd was conform termijn. Ook veel CTG's en doppler metingen gehad. Met 32 weken was de groeiachterstand opgelopen tot 4 weken. Hoofdje nog steeds conform termijn, buikje p5 en beentje p3. Met 32+2 kreeg ik pre eclampsie, met 32+6 spontaan weeën en is hij met een keizersnee geboren waarna ik HELLP kreeg. Onze zoon woog bij de geboorte zo'n 1200 gram en was 36 cm. Achteraf was het dus wel een placenta-probleem. Al zag de placenta er wel goed uit na onderzoek. Maar PE/HELLP is een gevolg van een placentaprobleem. Nu is hij 16 maanden en bijna 11 kg en doet het super!
     

Deel Deze Pagina