Wie nog meer rijangst?

Discussie in 'De lounge' gestart door schorpioentje82, 26 jul 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. schorpioentje82

    schorpioentje82 Actief lid

    13 mrt 2008
    234
    14
    18
    Ik heb al zo'n 8 jaar mijn rijbewijs,maar doe er helaas niet zoveel mee.
    Toen ik t rijbewijs net had,reed ik wel eens in de benzine auto van mijn ouders.Die sloeg veel sneller af dan een diesel.
    Gevolg,ik durfde niet veel meer.
    Jaren daarna nog wel een periode veel gereden.
    Nu rij ik alleen als t echt moet,bv s'avonds na een feestje als mijn man niet meer mag rijden.
    Maar dan ook alleen de bekende stukken en niet te ver.En zeker geen snelweg!
    Ik heb de auto ook niet vaak nodig,doe alles met de fiets.
    Maar nu staat de auto vaak voor het huis. Kan hem dus zo meenemen.
    Maar ja,dat durf ik dus niet! :(
    Durf al helemaal niet alleen in de auto te zitten of tijdens de spits.
    Zelfs als t regent pak ik nu nog de fiets terwijl de auto bij huis staat.
    Heb al weer eens een rijles gehad,maar dan gaat t prima. Er zit dan iemand naast me die in kan grijpen.

    Iemand die dit ook heeft of nog goede tips heeft? Zou zoveel meer vrijheid krijgen als ik in die auto durf te stappen
     
  2. annneliesje

    annneliesje Fanatiek lid

    16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Rijden, rijden, rijden en nog eens rijden.

    Hoe meer je in de auto zit, hoe lager je angst zal worden. Begin gewoon met gemakkelijke, herkenbare (en niet zulke drukke) stukjes.

    Hoe meer je het vermijdt hoe groter je angst zal worden.
     
  3. Eppo82

    Eppo82 VIP lid

    25 jun 2007
    14.996
    5.821
    113
    Doen! Elke dag een kwartiertje rijden. En dat langzaam uitbouwen.
    Ik heb eerst de bebouwde kom een tijdje gedaan, toen de 80 wegen en daarna de n-wegen, totslot de snelweg. Dit alles wel rond s ochtends 10 uur, rustig, weinig scholieren etc. Toen ik op dat tijdstip gewend was ben ik het gaan uitbreiden naar de spitsuren. Heb ik wel een paar maanden over gedaan. En nu rijd ik weer overal heen. Niet met plezier en als ik niet hoef dan niet (dan rijdt vriend), maar het is zo'n vrijheid.
    En anders toch iemand erbij die je kan begeleiden in je angst.
    Succes!
     
  4. brabbel1988

    brabbel1988 VIP lid

    8 jul 2009
    7.504
    139
    63
    Naar een rijschool gaan, en 5 lessen nemen.
    Gewoon je verhaal doen, en de instructeur zal je helpen om overnieuw te leren om om snelwegen te rijden enz...
     
  5. Nissy2

    Nissy2 Actief lid

    2 jul 2009
    142
    0
    0
    Gewoon doen.
    Niet bij nadenken.

    De eerste dag dat ik mijn rijbewijs had kon ik gelijk, met een dronken vriend naast me, in een drukke stad rijden en een lang stuk snelweg.
    Het voelt onwennig en je maakt vast kleine foutjes, maar dat moet je gewoon los laten.

    Een benzine auto heeft zijn aangrijpingspunt vaak veel lager zitten dan een diesel.
    Dat betekent dus dat je bij een benzine auto je koppeling veel minder ver op kan laten komen dan bij een diesel.
    Dat punt leer je alleen kennen door veel te rijden en aan te voelen waar dat punt zit.
    Als je dat punt eenmaal gevonden hebt is er niks meer aan de hand.
     
  6. Bibi82

    Bibi82 Bekend lid

    30 mrt 2011
    506
    0
    0
    NULL
    NULL
    Ik begrijp je angst, het is heel vervelend maar het beste kun je inderdaad proberen kleine stukjes bijvoorbeeld steeds te rijden. Je kunt ook nog wat lessen nemen, of je kan bijv. afspreken met iemand om samen achter elkaar te rijden. Dus jij alleen in je auto en een vriendin ofzo in haar auto achter jou aan. En dan steeds een stukje verder. Probeer het in je dagelijks routine mee te nemen. Succes en het komt vast goed joh.
     
  7. dramaqueentje

    dramaqueentje Bekend lid

    26 jan 2011
    956
    0
    0
    NULL
    NULL
    Hoewel ik het met eerdere reacties op zich eens ben.... herken ik je angst een beetje. Ik heb snelwegangst, dus daar zal je mij niet zo snel vinden. Heeeeeeeeeeeeeeeeeeel af en toe een klein stukje waarbij ik de weg precies weet (en weet dat ik niet hoef in te voegen :)), maar langere stukken... nee!
     
  8. corina83

    corina83 VIP lid

    10 sep 2009
    6.038
    0
    36
    Vrouw
    IT'er
    in een huis aan het water ;)
    Enige tip die ik je kan geven is ga naar een rijsinstructeur, heb een gesprek ermee als het goed voelt, volg dan wat lessen zodat diegene je van de angst af kan halen.

    Er is niets fijners dan de vrijheid die je hebt.

    En een automaat?? die slaat niet zo snel af, gezien dat ook 1 van je angstpunten is.
     
  9. mora27

    mora27 VIP lid

    25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ohw erg herkenbaar! ik heb dat ook gehad... vond het vreselijk als ik weer moest rijden en dan vooral de snelweg... bij mij sloeg de auto ook altijd af op momenten dat je dat beter niet kan hebben. voor een stoplicht, of gewoon midden op de weg... echt waardeloos... heb toen een jaar niet gereden totdat mijn man zei nu is t klaar en we kochten een nieuwe auto een kleintje... en elke keer als ik weg moest, maakte niet uit waarheen dan moest ik de auto pakken. ook zocht ik de meest lastige situaties op, ook kwa parkeren... ging savonds een ritje snelweg doen als de kids sliepen en mijn man thuis was... en langzaamaan begon ik er lol in te krijgen... nu ben ik er helemaal vanaf en rij overal heen... en ik zit ontspannen achter het stuur....!

    dus de enige tip die ik je kan geven is, je angst opzij zetten en elke keer de auto pakken als je weg moet...!!! en dan blijven rijden! moeilijke parkeervakken opzoeken, achteruit inrijden, snelwegen nemen, ookal rijd je gewoon heen en terug ergens heen.... anders leer je het nooit...!
     
  10. Minny

    Minny Fanatiek lid

    26 sep 2007
    4.647
    2
    0
    Ik herken het wel hoor. Heb niet echt rijangst, maar durf bijvoorbeeld niet op zaterdagmiddag met de auto de stad in en dan parkeren bij de Albert Heijn, want daar staat het altijd zo vol dat ik niet durf in te parkeren. Sinds we een grote gezinsauto hebben ben ik het overzicht kwijt en veel te bang om ergens tegenaan te botsen. Ook vind ik vreemde wegen of drukke steden eng. Maar als we straks naar Frankrijk op vakantie gaan dan ga ik echt wel een stuk rijden.

    En ik ben van plan om een slipcursus te gaan doen om meer zelfvertrouwen te krijgen in de auto. Misschien is dat ook een idee voor jou. Als je aangeeft wat je eng vindt dan kun je daar extra mee oefenen.
     
  11. schorpioentje82

    schorpioentje82 Actief lid

    13 mrt 2008
    234
    14
    18
    Misschien is een slipcursus wel wat ja! Dat ik goed weet hoe ik moet reageren.
    Als ik een keertje moet rijden gaat t ook eigenlijk prima.
    Maar dan zit ik ook niet alleen in de auto.
    Vorige vakantie zelfs nog naar Belgie gereden.
    Als ik alleen op de weg zou zijn,zou het prima gaan.
    Maar ja dat ben ik helaas niet!
    Mijn man geeft vaak op elk dingetje commentaar als ik rijd,misschien eerst elke week gaan rijden met een vriendin of mijn moeder naast me.
    Ik moet gewoon gaan beginnen!
     
  12. liebrando

    liebrando Niet meer actief

    Hier geen rijbewijs maar wel bang. Heb 1x een les gehad en ik zat echt niet lekker durfde ook niet meer te lessen. Dom van me want dan had ik nu allang me rijbewijs gehad. Ik zit ook niet altijd bij een ander lekker in de auto zie altijd dingen gebeuren die er niet zijn pffff......
     
  13. Rojos

    Rojos Actief lid

    2 jan 2011
    153
    0
    16
    NULL
    NULL
  14. schorpioentje82

    schorpioentje82 Actief lid

    13 mrt 2008
    234
    14
    18
    Zit bij een ander ook nooit fijn in de auto. Zeker niet bij mijn man.
    Die kan flink doorrijden.
    Vooral op de snelweg zie ik van alles wat er kan gebeuren.
    En dan vooral die vrachtwagens.
    Maar durven rijden in eigen woonplaats zal al erg fijn zijn!
     

Deel Deze Pagina