Wie ook controles bij gynaecoloog?

Discussie in 'Onderzoeken en echo's' gestart door ManonBB, 31 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Ik heb even behoefte aan jullie ervaringen hoor.
    Deze zwangerschap loop ik al vanaf het begin bij de gynaecoloog. Super zou je denken, goede controle... nou... ik vind het helemaal niet zo fijn en ben benieuwd of het bij jullie ook zo gaat.

    De eerste weken kreeg ik elke 2 weken een controle (ivm herhaalde miskramen, dus dat is fijn), maar elke keer weer bij een andere gynaecoloog in opleiding. Met 14 weken de laatste gehad, en nu tot 20 weken ineens helemaal geen controles.

    De controles zijn ook steeds heel kort. Er wordt niet gevraagd hoe het met me gaat, hoe ik me voel. Ik hoef niet op de weegschaal, mijn bloeddruk wordt niet gemeten. Ze vragen eigenlijk alleen maar steeds welke medicijnen ik gebruik (staat toch in mijn dossier neem ik aan?) en verder niets. Het standaard bloedonderzoek bij 12 weken heb ik zelf om moeten vragen, niemand die daar aan dacht.

    Ik ervaar deze controles als zo enorm anders dan bij de verloskundige bij mijn oudere kinderen. Daar was er aandacht, weten ze precies wat ze wanneer moeten vragen en controleren. Bij de gynaecoloog krijg ik echt een beetje het idee dat zo'n zwangerschapscontrole er maar even bij tussendoor gedaan wordt, dat het niet hun prioriteit heeft.

    Krijgen jullie ook dat gevoel bij de gyn? Of heb ik gewoon echt pech met mijn ziekenhuis?
    Ik vind het zo jammer, de controles bij de verloskundige waren altijd zo fijn...
     
  2. Kacheltje

    Kacheltje Bekend lid

    8 mrt 2013
    929
    92
    28
    Ik loop ook bij de gyn en herken je situatie eigenlijk niet

    Hier veel persoonlijke aandacht en ook een vaste gyn ivm medische indicatie

    Bloeddruk en gewicht niet meten vind ik persoonlijk erg vreemd klinken eigenlijk..
     
    ManonBB vindt dit leuk.
  3. bozoe

    bozoe VIP lid

    9 jul 2014
    5.420
    5.779
    113
    Mijn gewicht is nog nooit gewogen bij de gynaecoloog. Wel bloeddrukcontrole en even vragen hoe het gaat. Helaas hier ook elke keer een andere arts maar op den duur kwam ik er zo vaak dat ik iedereen wel kende:roflmao:
     
    ManonBB vindt dit leuk.
  4. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Ik hoefde deze laatste zwangerschap pas later naar de gynaecoloog.
    Ik had een vaste (tot ze zelf een operatie moest ondergaan)
    Wegen en bloeddruk is standaard hier.
    Ook hoe het ging en met m'n gezin werd altijd even gevraagd.
    Zou aangeven dat je het niet als prettig ervaart en of het anders kan.
     
    ManonBB vindt dit leuk.
  5. LadyBird90

    LadyBird90 Bekend lid

    10 aug 2016
    823
    543
    93
    Vrouw
    Ik herken het wel enigszins. Ik loop ook mijn gehele zwangerschappen bij de gyn/klinisch vk. Inderdaad telkens een ander, dat vind ik ook heel jammer. Maar, er wordt wel altijd goed naar me geluisterd en gevraagd hoe ik me voel. Vooral de klinisch vk doet dit trouwens inderdaad, maar die heb ik ook meestal voor controles.

    Gewicht werd alleen bij de eerste afspraak gewogen, en bij zoon dan pas weer toen ik in het ziekenhuis werd opgenomen met PE. Verder niet inderdaad, vind ik ook wel gek. Bloeddruk wel áltijd, dat is toch echt niet meer dan normaal; daardoor kwam de PE bij mij aan het licht. Standaard bloedonderzoek bij 12 weken ken ik niet eens, dus heb ik ook niet gehad.

    Dus ik denk inderdaad dat het best heel anders is dan bij een ‘normale’ vk. Al heb ik daar geen ervaring mee, want nooit geweest.
     
    ManonBB vindt dit leuk.
  6. toffepeer

    toffepeer Bekend lid

    14 feb 2017
    581
    258
    63
    Wat jammer dat het bij jou zo gaat!

    Hier vaste gynaecoloog, vraagt altijd hoe het gaat, bloeddruk wordt altijd gemeten en gewicht soms. Nu waren we afgelopen keer bij de klinisch verloskundige en zij gaf aan dat het de bedoeling was dat ik om en om de gyn en de vk zag, maar dat mijn gyn haar patiënten graag bij zichzelf wil houden haha.

    Ik zou het zeker aangeven, wie weet kunnen ze wat betekenen!
     
    ManonBB vindt dit leuk.
  7. Maan14

    Maan14 Niet meer actief

    Hier weer bij de gyn. En heb zelfs de zelfde als bij onze zoon terug gekregen, heel fijn want bij de eerste controle vandaag konden wij daar meteen op terug haken met dingen voor in deze zwangerschap.


    Bij de zwangerschap van onze zoon werd ik meestal om en om gezien dus de ene keer de klinische verloskundige en de anderen keer de gyn zelf. Dus denk dat dit nu ook weer zo zal gaan.

    Iedereen moet hier wel altijd een keer naar de verloskundige omdat deze de uitleg over de nipt 20 weken echo etc geven en de nazorg zullen verzorgenna ontslag uit het ziekenhuis.
     
    ManonBB vindt dit leuk.
  8. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    Heel wisselend, en soms ook wel herkenbaar dus. Jammer hoor, dat het soms dus blijkbaar zo gaat.

    Ik wil zo graag al wat vragen en overleggen over de bevalling, ks of vaginaal, wat is verstandig, ik denk er al veel over na... Maar ik heb tot nu toe niet het gevoel gehad dat daar ruimte voor was.

    Volgende keer maar gewoon ruimte voor nemen dan
     
  9. Sjaslique

    Sjaslique Actief lid

    9 jul 2016
    293
    197
    43
    Hier totaal niet de ervaring die jij hebt met de gynaecoloog. Wij hebben al sinds onze eerste zwangerschap dezelfde gynaecoloog, komen af en toe bij de klinisch verloskundige, maar er is altijd tijd. Bloeddruk wordt gemeten, evt echo en er wordt de tijd genomen voor vragen. Bent geen nummer maar echt een patiënt met een eigen verhaal.

    Als ik jou was zou ik de vragen die je hebt opschrijven en gewoon stellen.
     
    ManonBB vindt dit leuk.
  10. Ansj84

    Ansj84 Actief lid

    10 mei 2019
    470
    635
    93
    Vrouw
    Ik ben vanaf het begin ook onder controle bij de gyn. De controles worden gedaan door arts-assistenten maar er is voor mij genoeg ruimte om te bespreken hoe het gaat (daar beginnen ze standaard mee). Ik heb een extra lange afspraak gehad om te praten over de bevalling, dus ook daar is genoeg aandacht voor.

    Bloeddruk wordt elke keer netjes gemeten (soms door de assistente) maar mijn gewicht niet.

    Het wisselt per keer welke dokter maar dat was de vorige zwangerschap bij de verloskundige ook, want een grote praktijk.
     
    ManonBB vindt dit leuk.
  11. Julias

    Julias Fanatiek lid

    20 mrt 2015
    2.546
    1.868
    113
    Ik ben bij mijn zwangerschappen gestart bij de vk en vervolgens overgenomen door de gyn. De eerste na 23 weken, de 2e na 28 weken en bij deze gaan we dinsdag de verwijzing regelen. De eerste en tweede heb ik beide in een ander ziekenhuis gehad. Daar had ik wel echt vaste gyn als aanspreekpunt en de groeiecho's wilden ze ook het liefst door dezelfde laten uitvoeren. Ik had dus over het algemeen vaste gezichten. 2e wisselde het iets, maar ook daar echt geen nummertje en waren ze erg begripvol voor mijn angsten. Altijd bloeddruk gemeten trouwen en nooit gewicht.

    Ik vind het een slechte zaak dat ze je zo behandelen! Ik zou toch ook echt vragen of je een vaste professional te krijgen!
     
  12. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    ik loop ook bij de gynaecoloog.zijn altijd gynaecologen in opleiding en elke keer een ander.
    de een neemt meer tijd voor je dan de ander.ik vind persoonlijk dat het niet echt uitnodigt naar goeie gesprekken.
    vind het ook echt niet kunnen dat de een wel je dossier goed inleest en de ander niet.naar gewicht is nooit gekeken.
     
  13. ManonBB

    ManonBB Actief lid

    27 mei 2019
    287
    186
    43
    Vrouw
    @81kaatje dat klinkt alsof we in hetzelfde ziekenhuis komen .

    Bedankt voor al jullie reacties!

    Mijn controle aanstaande vrijdag is volgens mij bij een gyn in opleiding die ik een paar controles geleden ook had. Zij was prettig, dus ga het maar gewoon bij haar aankaarten. Misschien kan ik wel vragen of ik steeds bij haar kan komen. Gewoon vragen natuurlijk, als ze niet weten dat dat voor mij belangrijk is houden ze er ook geen rekening mee natuurlijk.
     
  14. 81kaatje

    81kaatje Actief lid

    26 mei 2015
    391
    43
    28
    je kan het vragen.ik heb het hier ook gevraagd, maar ze hebben dit spreekuur alleen op maandag en plannen inderdaad verschillende artsen in.de internist is trouwens ook altijd een ander.
    bij mijn eerste 2 kinderen liep ik in een ander ziekenhuis en daar hadden ze om de week een vaste gynaecoloog voor dit spreekuur. ene week was een man ander e een week een vrouw, maar de internist was wel elke week hetzelfde.
    persoonlijk vond ik dat wel prettiger.
     
  15. sarah28

    sarah28 Fanatiek lid

    14 feb 2013
    3.605
    1.913
    113
    Wegen wordt bij veel vk's en gyn's niet meer gedaan, omdat t allemaal veel minder belangrijk blijkt te zijn dan vroeger werd gedacht.

    De rest vind ik wel zorgwekkend, bloeddruk meten en bloedonderzoek etc. Ik zou dit zeker aankaarten en evt overstappen naar n ander ziekenhuis, dit gaat niet goed!
     
  16. Linnidee

    Linnidee Fanatiek lid

    15 mrt 2019
    1.789
    1.804
    113
    Vrouw
    Ik loop ook bij de gyn vanwege medische indicatie en heb een hele andere ervaring dan jij. Super persoonlijk en altijd dezelfde, al sinds m’n vorige zwangerschap. Ook meten ze standaard mijn bloeddruk. Er werken ook alleen maar vaste gynaecologen daar en heb nog nooit een gynaecoloog in opleiding gehad. Ligt denk ik echt aan het ziekenhuis waar je onder behandeling bent. Wel vervelend, misschien kan je het toch even aankaarten de volgende keer en gewoon alles vragen wat je wil weten hoor!
     
  17. Mamabella12

    Mamabella12 Bekend lid

    22 okt 2017
    789
    790
    93
    Ik zou vragen of je de controles ook bij de klinisch vk kunt doen. Ik ben ook onder begeleiding van de gyn maar mijn controles worden over het algemeen door de klinisch vk gedaan (zelf aangegeven). Heb zelf het idee dat de vk echt haar vak uitvoerd (en het leuk vind om te doen) terwijl de gyn vaak zo medisch is en het 'erbij doet' (en ik heb ook nog eens een man :|)
     
  18. JoyNoa

    JoyNoa Bekend lid

    7 mei 2017
    931
    316
    63
    Vrouw
    Ik moest bij mijn laatste zwangerschap ook onder controle bij de gyn, vanwege een ernstige complicatie bij de vorige zwangerschap. Omdat ik al wel vaker zwanger was geweest en toen wel altijd bij een vk ging had dat wel mijn voorkeur (al is t maar omdat die vaak in de buurt zit en inderdaad ook persoonlijker betrokken is, vind ik). Ik mocht de eerste helft dan voor controles naar de vk en echo’s bij de gyn. Na 20 weken moest ik toch bij de gyn. Daar hoefde ik ook nooit te wegen. Mijn bloeddruk meten ze wel omdat die steeds wat schommelde. Verder stond ik ook altijd binnen 5 minuten weer buiten. Ze proberen wel steeds te plannen bij dezelfde gyn, maar soms kwam dat ook niet uit. Het maakte mij eigenlijk ook niks uit wie ik kreeg.
     
  19. Chrissie1990

    Chrissie1990 Fanatiek lid

    26 aug 2016
    1.180
    1.079
    113
    Hulpverlener
    Ik heb deze ervaring ook niet. Ik ben in het derde trimester medisch geworden en ik had een vaste gyn die iedere keer mijn bloeddruk meten, aa mijn buik voelde, vroeg hoe het ging en ik kon alles vragen wat ik wilde en ze nam altijd de tijd voor me. Een paar keer moest ik naar een andere omdat ze met vakantie was en ook een keer omdat ze in een bepaalde week helemaal vol zat. Maar ook bij de andere artsen en klinisch verloskundige had ik dezelfde ervaring. Ook werd ik ingeleid en daar was mijn vaste gyn niet bij en iedere 8 uur wisselde ze van dienst maar bij iedereen dezelfde ervaring.

    Als jij je niet prettig vind, trek aan de bel en zeg hoe je hun zorgverlening ervaart. Misschien helpt dat.
     
  20. Chatty

    Chatty Lid

    17 mrt 2017
    11
    20
    3
    Ik herken het ook niet.
    Bij ons ga je rond de 18e week een keer naar de verpleegkundige, die gaat het verloop van de zwangerschap bespreken, welke controles je wanneer krijgt, rond week 32 ga je nog een keer naar de verpleegkundige om je bevalplan te bespreken.
    Alle controles val je hier in hetzelfde team gynaecologen dus weinig wisseling en geen arts-assistenten.
    Ook voldoende ruimte voor vragen e.d.
     

Deel Deze Pagina