Wie ook prolactine waarde te hoog?

Discussie in 'Zwanger worden clubs' gestart door cindyc, 28 jun 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. cindyc

    cindyc Actief lid

    10 nov 2010
    115
    0
    0
    Grafisch ontwerpen
    Rotterdam
    Hoi,

    Vorige jaar heb ik een bloedtest gehad, daar was de waarde van de prolactine te hoog. Normaal is het tussen 5-26, en ik had 68.
    Dokter zei dat ik na paar maanden nog maar eens moest testen, want misschien kwam het door de stress die ik toen had.
    Nu half jaar verder, was ik afgelopen week erg duizelig. Ik kan nog niet zwanger zijn, omdat ik maar in mijn 1ste week zit van mijn cyclus. Gister heel de dag erg hoofdpijn gehad en vandaag wakker ook erg duizelig. Ben dus naar de dokter geweest en een bloedtest gedaan. Volgende week weten we meer.
    Ik vroeg me af of meerdere mensen dit hebben gehad. Wij zijn nu al 1,5jaar bezig voor een kindje, maar dit zal ook aanliggen dat ik minder vruchtbaar bent.
    Ik heb ergens gelezen dat het zou helpen met medicijnen.
    Ik hoop echt dat het goedkomt, of in ieder geval met medicijnen werkt. :(
     
  2. cindyc

    cindyc Actief lid

    10 nov 2010
    115
    0
    0
    Grafisch ontwerpen
    Rotterdam
    Niemand ervaring?!
     
  3. Kensho

    Kensho Niet meer actief

    Ik kan je geen ervaringen delen of advies geven, misschien iemand anders. Ik hoop wel dat de bloeduitslag volgende week hoopvol is. Ik zal voor je duimen.

    Ik vroeg mij wel af of je wel een eisprong hebt elke maand. Temp je? Want prolactine is ook het hormoon dat bij borstvoeding erg hoog is en ik had tijdens mijn bv-periode de eerste 9 maanden geen ovulatie. Daar was de prolactine verantwoordelijk voor. Ik weet niet hoe hoog mijn waarden waren en of jouw waarden hoog genoeg zijn om een eisprong te onderdrukken. Ik heb tot 17 maanden BV gegeven en vanaf 9 maanden gewoon een eisprong gehad.

    Ik heb wel even wat info opgezocht en kwam tijdens het googlen wel meer info tegen over verhoogde prolactinewaarden en de eventuele oorzaken. Ik weet niet of je zelf al aan het googelen was gegaan, maar het kan je misschien helpen om de oorzaak te vinden. En ik zou de huisarts wat pushen en je niet te snel laten wegsturen met de boodschap "over een paar maanden".

    Ik zou ook gaan tempen, want als jullie doorgestuurd worden naar de gyn, dan zal hij/zij vragen om tempkaartjes. Kan geen kwaad en kost niks. Beetje moeite, maar het maakt een hoop duidelijk. ;)

    Suc6!
     
  4. cindyc

    cindyc Actief lid

    10 nov 2010
    115
    0
    0
    Grafisch ontwerpen
    Rotterdam
    Hoi Kensho,
    Bedankt voor je berichtje! Ik heb elke maand wel beetje last van mijn buik rond de eisprong en afscheiding is dan ook anders dan normaal.
    Ik heb echt geen idee waarom de waarde zo hoog is... Heb ik dat weer -_-" maar ik zal zeker aan de dokter vragen om snel oplossing te vinden. Ik temp in het begin wel, maar vergeet hem altijd.. Op gegeven moment heb ik niet meer gedaan.
    Ik hou wel de kalender met de menstruatie in de gaten.
    Woensdag uitslag.... Pppffff
     
  5. Nientjje

    Nientjje Fanatiek lid

    15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    @ Cindyc: ik heb hetzelfde gehad als jij. Prolactine was iets verhoogd, maar niet ernstig. Bij mij was het inderdaad door stress, want de 2e keer was het normaal en de keer daarop was het weer iets verhoogd. Maar zolang je een regelmatige cyclus hebt, heeft het geen invloed op je vruchtbaarheid. Ik was er zelf toen heel erg van geschrokken, dus begrijp je wel, maar je waarde is niet ontzettend hoog hoor.
    Krijg je verder ook nog onderzoeken, aangezien je nu 1,5 jaar bezig bent?
     
  6. cindyc

    cindyc Actief lid

    10 nov 2010
    115
    0
    0
    Grafisch ontwerpen
    Rotterdam
    Hoi nientjje,

    Bedankt voor he reactie!
    Ik en mn man hebben body check gedaan. Zijn zaadjes zijn gewoon goed en we hebben geen andere problemen.
    Donderdag krijg ik uitslag en ik hoop dat ik wel iets v medicijnen krijg, want heb dagelijks nog steeds last v hoofdpijn.
    Ja ik heb wel regelmatige cyclus dus daarom ben ik zolang niet gaan bloedprikken voor de tweede x.
    Maar goed om te horen dat de waarde niet erg hoog is,..ben ik wat gerustgesteld:)
    Heb je daarna ook medicijnen gehad? Ik zie dat je zwanger bent, gefeliciteerd! Duurde het daarna nog lang voordat je zwanger werd?
     
  7. Nientjje

    Nientjje Fanatiek lid

    15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    Mooi dat de andere uitslagen goed zijn! En donderdag hopelijk ook een goede uitslag.
    Ik heb er nooit medicijnen voor gehad, omdat het bij mij ook niet bijzonder hoog was. Ik heb in totaal 4 keer laten prikken, het was 2 keer wat verhoogd en 2 keer helemaal goed. Daarna nooit meer laten prikken, want ik had geen klachten en zat toen in de mm voor endometriose. De prolactine verhoging staat daar los van, was echt door stress.
    Laat je donderdag nog even wat weten hier? Ik houd het in de gaten.
     
  8. cindyc

    cindyc Actief lid

    10 nov 2010
    115
    0
    0
    Grafisch ontwerpen
    Rotterdam
    Ik zal je laten weten:)
    Duurt langgggg....
     
  9. Kensho

    Kensho Niet meer actief

    Wat fijn dat er iemand met "ervaring" je wat heeft kunnen geruststellen. ;) Fijn is dat van fora.

    Nu dus wachten op de uitslagen. Spannend!
     
  10. Billie85

    Billie85 Bekend lid

    3 mei 2012
    715
    0
    16
    NULL
    Noord-Brabant
    Dag Cindy,

    Ik zag vandaag je berichtje en heb me speciaal daarvoor ingelogd bij dit forum. Zal mijn verhaal zo kort mogelijk proberen te vertellen;
    - in augustus 2011 ben ik gestopt met de pil, maar er kwam geen menstruatie. Na 3 maanden naar de huisarts geweest, maar die zei dat ik even geduld moest hebben. Na 5 maanden nog steeds geen menstruatie en toen ben ik o.a. geprikt op prolactine. Dit was toen te hoog. Ben doorgestuurd naar een endocrinoloog en heb ik weer een bloedtest moeten doen en urine ingeleverd. Ook heb ik een MRI scan gehad.
    Uit de bloedtest kwam weer dat mijn prolactine te hoog was (ruim 10 keer!) en uit de scan kwam dus ook dat ik een prolactinoom heb. Een goedaardige tumor/gezwel op de hypofese. Bij dat woord gezwel schrok ik heel erg, maar het is altijd goedaardig gaf de dokter aan.
    Maar omdat dit inderdaad het hormoon is dat de borstvoeding aanmaakt word ik dus niet ongesteld.
    Sinds maart slik ik nu Norprolac en in mei heb ik gehoord dat ik nu nog 'maar' 3 keer te hoog zit met mijn prolactine. Maar helaas tot de dag van vandaag nog steeds niet ongesteld.
    Voorlopig mag ik nu ook niet zwanger worden, want dat gezwel zit vlakbij je oog zenuw. Als ik nu zwanger zou zijn/worden dan zou het gezwel explosief kunnen gaan groeien door de zwanger-hormonen. Dit kan leiden tot 'tunnel-visie' (dus dat je zo ziet, alsof je met oogkleppen op loopt) of zelfs blind kan raken.
    Ik heb ook een oogtest ondergaan, maar bij mij was alles goed. Heb verder ook geen last van hoofdpijn o.i.d.

    Ik heb ook geen last van de medicijnen. Alleen bij de eerste keer moest ik 1 keer spugen en had dit ook toen de medicijnen werden verhoogd. Maar het is soms zo frustrerend dat je lijf niet werkt, zoals het hoort. En mijn kinderwens is groot, maar mijn wens dat mijn lijf gewoon weer 'gezond' wordt is nu het allergrootst. Ben soms zo bang wat me allemaal nog te wachten staat.
    Maar ben ook blij dat de dokter heeft aangegeven dat het uiteindelijk nog gewoon mogelijk is om zwanger te worden. En daar hou ik me dan ook maar aan vast...maar wanneer die menstruatie gaat komen...................

    Nou, hopelijk heb je wat aan mijn verhaal. Begrijp dat jij dus wel een menstruatie hebt, maar dat je verder geen scan of test hebt gehad? Wel vervelend van je hoofdpijn dan. Dit zou ook kunnen komen door een prolactinoom, maar hoeft natuurlijk niet. Ben geen arts! haha..;)

    Succes er in ieder geval mee en misschien dat we via dit topic elkaar een beetje kunnen steunen!

    Groetjes!
     
  11. cindyc

    cindyc Actief lid

    10 nov 2010
    115
    0
    0
    Grafisch ontwerpen
    Rotterdam
    Hoi Billie85,

    Wat een naar verhaal! Echt vervelend allemaal!
    Mijn kinderwens is ook erg groot. Maar nu komt dit erweer tussen! Maar ik ben dus niet de enige die dit overkomt. -_-""
    Ik heb vandaag uitslag gehad, en was weer rond de 60, dus te hoog. Mijn dokter zegt dat ik nu moet wachten totdat ik weer ongesteld word, zodat ze zeker weten dat ik niet zwanger ben (hoewel ik denk dat het toch niet is, maar goed) En daarna wordt ik doorgestuurd naar een andere dokter, en die zegt dan wat er gedaan moet worden, verdere onderzoek...
    Leuk is dat, weetniet hoelang het zal gaan duren, maar 15aug ga ik op vakantie, en ik hoop dat het niet heel erg is, want ik wil mijn trip niet verzetten:(
    Dus nu nog 1,5 week wachten......................helemaal geen zin!
    Maar in ieder geval heel erg bedankt voor je verhaal, en ik hoop dat je snel weer ongesteld wordt! Ik snap dat het heel vervelend is, je weet echt niet wat je nog kunt doen..dan wachten...ppfff...
     
  12. Billie85

    Billie85 Bekend lid

    3 mei 2012
    715
    0
    16
    NULL
    Noord-Brabant
    Het is zeker een vervelend verhaal, maar ook ik vind het fijn om te lezen dat ik niet de enige ben. Wanneer ik dit aan andere mensen vertel heeft nog nooit iemand van een prolactinoom gehoord! En zelf wist ik dit natuurlijk ook niet. Van te voren weet je dat het allemaal een wonder is als je zwanger raakt, maar dat ik zoiets zou hebben had ik echt nooit verwacht.
    Vervelend dat het nog steeds te hoog is, maar ik snap niet dat je geen medicijnen krijgt! Want uit jezelf kan die prolactine niet gaan zakken, zeker niet bij die hoge waardes die jij ook hebt. Dus ik zou echt aandringen op bijv. Norprolac, of Dostinex of Parlodel!
    Heb jij ook last van melk uitvloei uit je tepels??
    En ik zou juist lekker op vakantie gaan volgende maand..de wachtlijsten in een ziekenhuis zijn toch vaak lang..en die ontspanning heb je juist ook hard nodig!

    Ik hoop ook echt snel ongesteld te worden; morgen moet ik weer bloedprikken en 19 juli krijg ik de uitslag hoe hoog mijn waardes nu zijn. Dan moet ik ook weer een afspraak maken voor een MRI, zodat ze kunnen zien of het gezwelletje al is geslonken. Dus dat wordt dan ook weer spannend. Maar dan zitten we pas in augustus/september. Dus dat duurt ook weer even. De weken lijken zich voorbij te kruipen soms!

    En merk ook dat het mentaal soms zo zwaar is, vooral als vriendinnen vertellen dat ze zwanger zijn. Ze weten van mijn situatie, en ik ben ook echt blij voor ze. Maar het is wel confronterend elke keer hoor.
    Fijne avond in ieder geval en als je nog vragen hebt....ik hou dit topic in de gaten!
     
  13. Nientjje

    Nientjje Fanatiek lid

    15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    @ Cindy: wat balen dat het toch weer te hoog is. Moet je naar de endocrinoloog?
    Heb je gevraagd of de waarde erg hoog is, want naar mijn idee is het niet enorm hoog, maar omdat Billie juist zegt van wel??
    In ieder geval veel succes en hopelijk wel een fijne vakantie.
     
  14. Billie85

    Billie85 Bekend lid

    3 mei 2012
    715
    0
    16
    NULL
    Noord-Brabant
    Ik heb wel gemerkt dat het soms wisselend is wat 'normaal' wordt genoemd qua waardes.

    Mijn endocrinoloog heeft verteld dat 0,50 een normale waarde is. En ik had eerst 5,75 en de laatste keer 1,75.
    En nu Cindy zegt 60, ga ik ervan uit dat dit misschien dan ook rond de 6,0 is? Maar dat is natuurlijk nergens op gebaseerd..kan ook 0,60 zijn en dan valt het weer mee!

    Zo weer prikken..ben benieuwd!
     
  15. Nientjje

    Nientjje Fanatiek lid

    15 jul 2009
    2.743
    3
    38
    Ja inderdaad, de waarden worden vaak anders genoemd.
    Ik ging dus eigenlijk uit van 0,60. Sorry Cindy als ik het verkeerd heb gehad.
     
  16. cindyc

    cindyc Actief lid

    10 nov 2010
    115
    0
    0
    Grafisch ontwerpen
    Rotterdam
    Mijn dokter zegt echt 60. En dat het normaal is tot 25,
    Misschien is het wel anders genoemd.
    Ik snap het ook niet. Ze willen een scan maken omdat ik in sept ook dezelfde waarde had. Is dus niet gezakt. Want ik dacht eerst misschien door stress dat ik zo hoog zat.
    Maar ik wacht wel af en ik ga zeker op vakantie... Idd duurt nog ff voor ziekenhuis.

    @billie: hopelijk zit je dit x wel goed! Mijn vriendinnen zijn nog niet zwanger...wij zijn al 3 jaar getrouwd en wil echt niet dat vriendinnen binnenkort trouwen en ons meteen inhalen!
    Lijkt mij echt niet fijn!
    Niks aan te doen, mijn eigen schuld dat ik niet eerder naar de dokter ging met dit probleem... Ppffff,...
    Maar tijd dringt vind ik altijd. Ben nu 31 en vind mezelf al oud beginnen te worden voor een kind. Omg!
     
  17. Billie85

    Billie85 Bekend lid

    3 mei 2012
    715
    0
    16
    NULL
    Noord-Brabant
    Nou, nog een week en dat weet ik weer wat mijn waardes nu zijn. Ik hoop zo dat ze zijn gezakt...maar ik ben nog steeds niet ongesteld dus ik verwacht er niet teveel van!
    Ondertussen heb ik de 3e vriendin binnen een maand die zwanger is. Ze zijn gelukkig heel lief voor me, maar had weer een dip-dag van de week! Nu gaat het wel weer..het is zoals het is!
    Weet je al wanneer ze een scan gaan maken cindy?
     
  18. Joy81

    Joy81 Lid

    29 mei 2011
    8
    0
    0
    Hoofddorp
    #18 Joy81, 13 jul 2012
    Laatst bewerkt: 13 jul 2012
    Hoi Cindy,

    Ik weet sinds 2 jaar dat ik een te hoog prolactine gehalte heb, ik zal in het kort proberen mijn verhaal te vertellen.
    Ik ben bij toeval erachter gekomen dat ik een te hoog prolactine gehalte had, namelijk tijdens een antibiotica kuur van drie maanden, tijdens deze drie maanden gestopt met de pil (had toch geen nut). Toen werd ik niet ongesteld uiteindelijk naar huisarts en zo de medische molen ingegaan.
    Ze hebben bij mij uiteindelijk niet kunnen vinden waarom ik een hoog prolactine gehalte heb. Er is geen sprake van een prolactnoom of iets dergelijk. Best frustrerend. Sinds vorig jaar oktober zijn wij nu bezig om zwanger te worden.
    Ik slik norprolac om het prolactine niveau omlaag te krijgen, maar gaat niet echt goed ben met 1 tabletje begonnen en zit nu op 3. Eerste half jaar geen last van bijwerkingen gehad, (behalve als je iets teveel wijntjes neemt, want dat gaat echt niet samen met norprolac). Sinds ik 3 tabletjes slik wordt ik elke ochtend wakker met gevoel van kramp in mijn kuiten. Dit trekt langzamer hand weg. Het is nu de planning om over te stappen naar een ander medicijn welke weet ik nog niet.
    Daarnaast bleek dat het bij mijn vriend ook niet helemaal goed zit, dus uiteindelijk dubbele pech en voor beide geen oorzaak bekend.
    Wij zijn momenteel bezig met de 3de iui poging, vorige keer overstimulatie gehad, maar daar zelf gelukkig geen last van gehad.

    Mocht je nog meer willen weten dan hoor ik het graag van je, in elk geval heel veel succes.

    @Billie, lijkt me idd erg om te horen dat zoveel vriendinnen in je omgeving zwanger raken, ik heb het gelukkig nog niet in directe omgeving meegemaakt, maar moet er eerlijk gezegd niet aan denken. Je gunt het iedereen maar het is o zo pijnlijk als je hoort dat het bij een ander wel lukt en bij jou nog niet.
    Groetjes,

    Joyce
     
  19. cindyc

    cindyc Actief lid

    10 nov 2010
    115
    0
    0
    Grafisch ontwerpen
    Rotterdam
    Hoi hoi!

    Sorry, ben laatste tijd beetje druk, daarom nu pas reageren.
    @Billie: Hoe gaat het verder? Nog steeds niet ongi? Mijn scan....uhmmm weet nog niet, eerst nog ongi worden, dat zal deze week weekend zijn als het op tijd is.
    @Joy: Thanks for sharing! Heb ook een beetje zelfde verhaal als jou, maar heb je nog scans gedaan? En hoe hoog was jou prolactine?
    Vanochtend werd ik toevallig wakker met kramp aan mn kuit! Heb er nu nog last van..
    Ik kan niks anders doen dan afwachten, maar ik zal jullie op de hoogte houden :)

    Take care allemaal!
     
  20. Billie85

    Billie85 Bekend lid

    3 mei 2012
    715
    0
    16
    NULL
    Noord-Brabant
    @ cindy; Nee, nog steeds geen menstruatie. Afgelopen vrijdagavond een beetje bloed, toen niets meer en zaterdagmorgen ook weer een klein beetje. Maar toen niets meer..nu heb ik gelezen dat dit ook kan gebeuren bij een eisprong. Maar ja...ik geloof nu niets meer..eerst zien en dan geloven! Maar het duurt zooooo lang..al bijna een jaar niet meer ongesteld!! Pfff..
    Maar a.s. donderdag hoor ik hoe hoog mijn waardes nu zijn..hoop zo dat het is gezakt.
    En wat vervelend van die kramp! Heb je dat wel eens eerder gehad??
    @ joy; wat vervelend dat ze bij jou dan niet echt iets 'concreets' hebben gevonden in de vorm van een prolactinoom! En ook vervelend dat je nu zo'n last hebt van de Norprolac. Ik slik nu 2 tabletjes en heb nergens last van, maar denk dat de medicatie nog wel wordt verhoogd naar 3. Hoop dat ik dan nog steeds nergens last van heb.
    En het is inderdaad heel moeilijk wanneer je een vriendin hoort vertellen dat zij zwanger is. En daar niet eens lang op hebben moeten wachten en wij zijn nu al 1 jaar bezig! Maar zo is het nu eenmaal..niet alles wordt zo eerlijk verdeeld en probeer er ook gewoon van te genieten dat zij nu in die situatie zitten. En hopelijk zit ik ook ooit in die situatie! Geef de moed niet op!

    Maar we houden elkaar op de hoogte inderdaad. Fijne dag nog!
     

Deel Deze Pagina