Wie verstand van consumentenrecht?

Discussie in 'De lounge' gestart door merah, 11 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Onlangs bestelden wij via Fotogeschenk een 6-tal uitvergrotingen op canvas. Veel geld.
    Bij levering was de teleurstelling groot. Dit was niet de kwaliteit die wij gewend waren van hun. In het verleden bestelden wij daar vaker.
    Nu weet ik dat herroepingsrecht vaak niet geldt op specifiek gemaakte producten zoals foto’s, maar...
    De reden dat de producten niet zijn zoals verwacht is dat Fotogeschenk een paar jaar geleden hun canvaslijn heeft veranderd. Het is nu een soort synthetisch zeil i.p.v. katoen/linnnen canvas.
    Kan ik met dat gegeven nog iets, of heb ik gewoon dikke pech?
     
  2. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.899
    7.617
    113
    Ik zou beginnen met hun de klacht voorleggen en vragen of ze een oplossing aan willen dragen.

    Juridisch gezien weet ik niet hoor sterk je staat, als zij duidelijk aangeven wat hun ondergrond is maar dat jij op basis van een verkeerde aanname hebt besteld kan lastig worden. Ik zou het eerst proberen minnelijk op te lossen.
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  3. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Natuurlijk heb ik dat gelijk dezelfde dag van ontvangst gedaan. Ik heb ze detail-foto’s gestuurd omdat ik serieus dacht dat ze een fout hadden gemaakt. Het lijkt meer het soort materiaal waar je voor in de tuin van die tuinposters van maakt. Ze konden het niet goed genoeg zien op de foto’s, en vroegen of ik de kleinste ‘canvas’ op wilde sturen (op eigen kosten). Dit gedaan. Als reactie kreeg ik dat dit wel degelijk het product is dat zij verkopen onder ‘canvas’, wat het dus eigenlijk niet is. Dat geven zij nu zelf ook wel toe. Ze noemen het ‘polycanvas’. Kunststof dus.
    Retourneren willen ze niet aan beginnen. De enige optie die ik krijg is de foto’s te laten herdrukken op een ander soort doek, dat zij op de site verkopen als soort ‘museum-kwaliteit canvas’, maar de meerkosten moeten we dan zelf bijbetalen.
    Dat zij hun lijn tussentijds hebben veranderd, daar hebben ze geen boodschap aan. Ik vind het echter wel iets anders dan ‘een aanname’ zoals jij het noemt om een bepaalde kwaliteit te verwachten. Deze ‘aanname’ is namelijk redelijk gefundeerd door eerdere ervaringen met dit bedrijf.

    Vandaar dat ik hoop dat iemand mij kan vertellen of ik nog iets kan doen.
     
  4. Oona

    Oona Actief lid

    2 jul 2018
    436
    518
    93
    Zoals ik het lees, zou dit misleiding kunnen zijn. Alleen hangt het dan wel af van hoe zij het product op de site benoemen. Als zij op de site vermelden dat het een canvas is en vervolgens een polycanvas leveren, dan hebben ze je misleidt. Als op de site wel duidelijk vermeld is waar het van gemaakt is, maar jij bent afgegaan op eerdere ervaringen dan ben ik bang dat je pech hebt.

    Je zou er nog een officiële klacht van kunnen maken en hopen dat er dan wel wat gedaan wordt. En anders juridische hulp inschakelen... Verder weet ik het ook niet. Succes in ieder geval!
     
  5. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.868
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ze vermelden wel duidelijk dat het doek 65% polyester bevat onder specificaties, maar daar staat tegenover dat ze het wel canvas noemen.

    Wat is het prijsverschil dat je moet betalen? Wat kost een vergelijkbaar doek, op de ondergrond die je wilt hebben bij een grote concurrent?

    Je zou de consumentenbond om advies kunnen vragen, als je lid bent.
     
  6. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Slechte kwaliteit kan wel een reden zijn om te protesteren. Ik Heb ooit een gepersonaliseerd dekentje besteld online. Niet alleen voldeed het materiaal nauwelijks aan de kwalificatie "dekentje, heel dunne slappe stof, en was het lettertype naar mijn idee verkeerd (dingen waar je nog kan zeggen dat t mijn verwachting was), maar vooral erg vond ik dat het knip- en naaiwerk echt Schots en scheef was. De kanten waren gewoon hobbelig ipv recht. Die heb ik toen wel teruggestuurd als onacceptabele kwaliteit.
    Wat helpt in deze tijd: dreigen met slechte reviews ;).
     
  7. Insomniac

    Insomniac Fanatiek lid

    24 jan 2015
    1.838
    779
    113
    Virtueel assistent
    Gelderland
    Dikke pech.

    Als verkoper heb je informatieplicht. Daar hebben zij aan voldaan door in de specificaties aan te geven wat het materiaal is.

    Als koper heb je onderzoeksplicht. Het is, met andere woorden, je plicht om eerst te onderzoeken of het product geschikt is voor jou. Had je dit gedaan, had je geweten dat het niet het materiaal was dat je wilde. Het is zoals je zelf zegt al een aantal jaar een andere samenstelling. De webshop kan er niets aan doen dat jij uit gaat van een ervaring van jaren geleden in plaats van de informatie die zij geven. Er kan zoveel veranderen in de tussentijd...

    Voor de wetgeving staat de webshop in zijn recht. Zij zijn in dit geval al coulant door je tegen slechts bijbetaling een ander product te leveren.
     
    Fuddey vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina