Vitamine b12 verhoogd???

Discussie in 'De lounge' gestart door Tinkerbell81, 26 jan 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    Iemand hier verstand van,
    mijn b12 was verhoogd??? kan dit komen door het slikken van foliumzuur?
    heb al gegoogled, maar snap het niet helemaal of dat een reactie hierop kan zijn...weet dat foliumzuur b11 is, maar of dan ook automatisch b12 mee doet?

2. FrenchBull

FrenchBull Niet meer actief

#2 FrenchBull, 26 jan 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 jan 2012
    Bij gezonde mensen varieert het gehalte vitamine B12 in het bloed tussen de 150 en 500 pmol/l oftewel tussen de 200 en 700 ng/l.
    Verhoogde waarden van vitamine B12 wijzen meestal op inname van supplementen zoals vitaminepillen. Ook komen verhoogde waarden voor bij bepaalde leukemieën
    Vitamine B12 is vooral aanwezig in dierlijke producten zoals (rood) vlees, vis, gevogelte, melk en eieren. In sommige graanproducten worden tegenwoordig vitamine B12 en foliumzuur toegevoegd; dit staat dan op de verpakking. Dit is met name van belang voor vegetariërs en veganisten. Foliumzuur is verder ook rijkelijk aanwezig in bladgroenten, citrusvruchten, bonen en peulvruchten.
    Vitamine B12 en foliumzuur zijn nodig voor het aanmaken en herstellen van cellen en weefsel, vooral voor de aanmaak van rode bloedcellen. Daarnaast is vitamine B12 van belang om het zenuwstelsel in een goede conditie te houden.
    Foliumzuur speelt een grote rol bij de celdeling. Tijdens zwangerschap is de aanwezigheid van voldoende foliumzuur van groot belang in verband met het groeien van de foetus. Daarom wordt er aangeraden om al voor de zwangerschap voldoende foliumzuur in te nemen.

Ze hebben met elkaar te maken en kan dus komen door vitamine preparaten. Volgens mij als je alleen foliumzuur slikt kan het niet daarvan komen....maar zeker weten doe ik het niet

deze site staat ook veel informatie op misschien heb je er wat aan:
    Foliumzuur en vitamine B12

3. SeaShell

SeaShell Niet meer actief

Hoe hoog je b12 ook is, het is niet schadelijk

ik spuit b12 en mijn waarde is daardoor boven de 1000 = onmeetbaar. Een teveel aan b12 plas je uit

b11 (foliumzuur) b12 en ijzer hangen
    samen

samen bepalen ijzer, foliumzuur en b12 je HB gehalte

zo kun je toch ondanks een ijzertekort en hb van 10 hebben als je foliumzuur en b12 hoog is ( heb ik dus)

als je foliumzuur hoog is maskeert het
    een eventueel b12 tekort. Een hoog foliumzuur maakt je b12 inderdaad hoger

Was bij mij toentertijd ook zo en door de HA bevestigd

4. Maderieke

Maderieke Actief lid

23 jan 2012
    141
    0
    0
    Ik weet alleen dat foliumzuur niet goed is bij een tekort aan b12. Omdat ik vegetariër ben, ben ik daarom voor de zekerheid ook b-vitamines gaan slikken, naast foliumzuur.
    Maar van een tekort is bij jou geen spraken. Teveel plas je idd uit. Bij twijfel: HA bellen?
    Groet!

5. Tinkerbell81

Tinkerbell81 Fanatiek lid

20 dec 2005
    3.152
    0
    36
    bedankt voor jullie antwoorden! als je b12 spuit is het niet erg als deze verhoogd is, dat had ik al ergens gelezen, maar uit zichzelf hoog komt niet zoveel voor...
    snap niet heel veel van het proces van b11 (foliumzuur) en b12 in het lichaam , maar het zal dan vast wel met elkaar te maken hebben dat het een het ander ook verhoogd...

Mocht iemand nog weten hoe t precies werkt hoor ik dat graag , ben wel beniewd geworden! de dokterassistente zei er ook niks over verder...

Deel Deze Pagina