Zelf een website maken

Discussie in 'De lounge' gestart door Wilma1978, 7 nov 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Wilma1978

Wilma1978 Actief lid

27 dec 2009
    249
    0
    0
    Hoi allemaal,

Ik wil eigenlijk al een tijdje een eigen website maken, maar ik weet eigenlijk niet goed waar en hoe ik moet beginnen. Ik lees bijvoorbeeld heel veel over gratis domeinnamen en webhosting, maar ook over betaalde varianten. Zit hier veel verschil tussen? Welke programma's zijn handig of noodzakelijk? Zijn er forum's waar de leden actief en opbouwend zijn? Boeken die eigenlijk een must zijn om te lezen? Dit soort dingen dus.

Het is nu eigenlijk nog bedoeld als hobby, uitproberen hoe een website werkt, hoe ik het er zo leuk, mooi en makkelijk mogelijk uit kan laten zien, maar ik wil er in de toekomst ook wel echt gebruik van gaan maken. Ik wil het dan ook kunnen linken aan bijvoorbeeld facebook en twitter etc., misschien wel een forum of een webshop (maar ja, dat is misschien wel wishful thinking).

Iemand misschien tips?

Groetjes

2. Foxter

Foxter Niet meer actief

Wat wil je er mee doen?
    Ik heb een site via yola voor mijn hobby en mijn webshop via mijndomein en cloudcart, die is wel even anders :) Yola is een eitje om te maken en die andere is veeeeeel werk. Maar dan heb je ook wat.

3. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Met een betaald domein/site heb je in elk geval geen reclame en meer mogelijkheden om uiteindelijk zelf iets te uploaden. Ik heb mijn sites bij one.com en dat is vrij goedkoop. Je betaalt iets van 24 euro per jaar.

Bij gratis sites heb je vaak ook minder keuze in de domeinnaam omdat het vastleggen van bijvoorbeeld een .nl domeinnaam vaak geld kost.

@foxter, heb je bij yola ook niet hoeven betalen voor de domeinnaam? Of is alleen het hosten gratis?

Een forum kun je vrij eenvoudig maken, daar heb je allerlei diensten voor. Wij gebruiken de software van https://www.phpbb.com/ en dat kun je dan weer op je site zetten. Maar je hebt ook forums die door een dienst gehost worden en waar je naar toe doorlinkt. De gratis forums hebben vaak wel een reclamebanner ergens.

Als je echt een site wil maken zou ik wat gaan lezen over html en/of php. Programmeren in html is vrij simpel en hoewel de meeste sites zonder html kennis zijn te bouwen tegenwoordig dankzij wysiwyg schillen is het wel erg handig om er iets van te weten.

4. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Is Yola echt gratis? Of zijn er addertjes.....

Ziet er namelijk wel heel leuk uit ( te leuk om waar te zijn?)

5. jilina

jilina Fanatiek lid

27 mei 2010
    2.362
    0
    0
    verkoopster
    friesland
    Ik heb zelf een website gemaakt door middel van boeken te lezen. Ik heb html en XML en PHP en MySQL boeken gelezen. Aan de hand daarvan wat gaan klote. Sommige dingen kan ik niet of heb ik nog geen tijd aan besteed. Dus heb wel een gastenboek er op staan maar was een standaard programma en zelf dingen aangepast. Verder hebben we ook een webwinkel maar daarvoor gebruiken we magento is een programma die jezelf ook kan stylen. Speciaal voor webwinkels. Eigenlijk bemoei ik me niet zo met die dingen alleen mijn eigen site. Mijn vriend is er een stuk fanatieker mee bezig en uit nieuwsgierigheid ben ik ook begonnen. Dus hosting en dat soort dingen bemoei ik me niet mee maar we betalen wel een bedrag in de maand hebben ook een eigen server waar email en onze sites opstaan. Mijn vriend had vroeger ook een webhosting bedrijf dus die heeft er wat meer verstand van dan ik. Ik ben er wat ingerold zeg maar.

6. Foxter

Foxter Niet meer actief

Yola is gratis, je kan zelf kiezen wat voor pakket je wil :)
    Ik heb hem nu via tk, en dan wordt hij doorgelinkt, volgens mij betaal ik daar ook niet voor.

Het is een hele makkelijke site, alle foto's maakt hij zelf even groot enzo.

7. yenolah

yenolah Fanatiek lid

12 dec 2008
    4.038
    83
    48
    Vrouw
    fysiotherapeut
    Caldas da Rainha
    Ik ga dit volgen. Yola ziet er interessant uit. Zou mooi zijn als dat gratis is :)

8. Foxter

Foxter Niet meer actief

Die van mij is gratis :)

9. Wilma1978

Wilma1978 Actief lid

27 dec 2009
    249
    0
    0
    Ik denk dat ik het vooral belangrijk vind dat ik de website zelf helemaal kan stylen. Achtergronden, foto's e.d. maar ook bijvoorbeeld een blog, linken aan een twitter en facebook account en misschien zelfs wel een eigen forum. Best complex dus, maar het lijkt me wel een hele leuke uitdaging. Ik vind het ook niet erg om er meer tijd in te steken en me inderdaad te verdiepen in de diverse programmeertalen.

Als het om een klein bedrag per maand gaat dan vind ik dat ook helemaal niet erg om er voor te moeten betalen. Gaat het dan ook om de grote van een website (MB's) en kan je een kleine site eventueel dan ook nog groter maken?

Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om een site te bewerken met een programma als gimp?

Ik geloof dat ik op dit moment wel honderd vragen heb, hahaha. Maar het is ook wel leuk om het hier er over te hebben.

Groetjes

10. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.269
    6.800
    113
    Meestal kun je niet per maand betalen maar moet je dat voor een heel jaar betalen.

11. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik heb bij one.com het kleinste pakket en dan heb je 5 GB aan ruimte. Dat lijkt niet heel veel, maar websites zijn vrij klein :) Tot nu heb ik (inclusief het forum) slechts 500 mb in gebruik met www.steunpunthg.nl en dat is een vrij uitgebreide site. Weet niet hoe veel ruimte gratis sites bieden eigenlijk.

12. Foxter

Foxter Niet meer actief

Wij betalen voor de webshop 50 euro per jaar geloof ik, zo iets in ieder geval. Is wel fijn dat je daar een super klantenservice hebt, als je er even niet uit komt helpen ze je heel snel.

13. Wilma1978

Wilma1978 Actief lid

27 dec 2009
    249
    0
    0
    @Rosao, dat ziet er inderdaad heel netjes en uitgebreid uit. Ik zie dat je ook links naar idd facebook ed kan plaatsen, dat is wel handig. Je hebt er alleen niet veel afbeeldingen instaan (logisch voor een informatieve site natuurlijk) en ik zal daar wel meer gebruik van gaan maken. Op de site van one.com staat in ieder geval wel dat ze adviseren om klein te beginnen omdat je altijd nog kan upgraden.

Het is voorlopig toch nog maar een verlengde van mijn hobby (schrijven), en als ik daar mijn werk van zou kunnen gaan maken dan zal het waarschijnlijk pas uitgebreider worden. Maar ik vind het wel belangrijk om alle opties open te houden.

14. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Wij hebben onze site wel helemaal zelf gemaakt en geupload, is geen template oid :) Met plaatjes moet je denk ik even kijken naar hoe groot de plaatjes zijn en hoe veel je daarvan zou willen plaatsen. Met 5 gb kun je toch al behoorlijk wat plaatjes plaatsen :)

Deel Deze Pagina