Wisselen van kinderdagverblijf?

Discussie in 'Oppas en kinderopvang' gestart door AvdY, 4 mei 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Hoi,
    Wij zitten met een dilemma.
    Onze dochter van januari 2017 gaat nu naar een KDV waar we erg tevreden over zijn, ze lijkt het er ook naar haar zin te hebben. Het KDV hebben we destijds uitgekozen na er een paar bezocht te hebben, maar was ook lokatie technisch een fijn KDV.
    Nu zijn we, voordat ze er überhaupt voor het eerst heen ging, verhuisd, en is de lokatie nu minder handig (nu 15 min fietsen), maar nog wel te doen. Ze zit in een baby groep en moet naar de peuter groep als ze 2 wordt, ook daar hebben we bewust voor gekozen.

    Nu ben ik zwanger van nr 2, met uitgerekende datum op haar 2e verjaardag. Er zit hier in de buurt (10 minuten lopen) van hetzelde KDV bedrijf een andere vestiging. We moeten nog gaan kijken, maar als het bevalt zitten we met 2 keuzes:

    1. Dochter op huidige KDV laten, groepswissel in januari naar peutergroep, nieuwe baby tzt ook naar dit KDV.
    2. Dochter in najaar naar nieuw KDV laten gaan, geen groepswissel, maar wel KDV wissel, en nieuwe baby tzt naar het nieuwe KDV.

    Optie 2 is vervoerstechnisch handiger (duurt even lang van huis-KDV-werk, maar zouden dan kunnen lopen, wat mij makkelijker lijkt (baby in wagen, dochter op meerijdplankje bv), huidige KDV zouden we moeten blijven fietsen, met dan fietskar of maxicosi drager achterop.
    Maar waar doen we goed aan voor onze dochter? Wisselen van groep zal ze sowieso moeten, maar bij het huidige KDV zal ze dan wel bij kindjes komen die ook doorgestroomd zijn vanuit haar groep en zal ze zo nu en dan de leidsters ook nog zien. Als we van KDV wisselen is het misschien wat veel? En een nieuwe KDV en een broertje/zusje erbij? Daarom zouden we haar dan al wat eerder dan dat de baby geboren wordt over laten gaan.

    Wat vinden jullie? Of maakt het voor een 2 jarige nog allemaal niet zo uit zolang de leidsters maar lief zijn? Ze gaat nu trouwens 3 dagen per week, waarschijnlijk straks ook.
     
  2. pietje1987

    pietje1987 Niet meer actief

    Onze dochter zit nu in de peuter groep en zit met bijna geen kindjes van haar baby groep. En dat vindt ze volgens mij wel prima...
     
  3. Berte

    Berte VIP lid

    24 feb 2011
    6.870
    3.638
    113
    Vrouw
    Thuis
    Als je dochter toch moet wisselen van groep, zou ik voor de andere vestiging gaan. Anders ben je weer 4 jaar verder ivm de jongste.

    Maar hoe zit het met haar toekomstige school? straks moet je op 2 plekken 's ochtends een kind afleveren en je wilt over 2 jaar niet hetzelfde probleem hebben met de jongste.

    Mijn zoon moest met 2 jaar naar een therapiegroep (taalachterstand), na eventjes wennen, had hij geen last meer van de wissel.
     
  4. Elsa86

    Elsa86 VIP lid

    30 jun 2014
    6.464
    3.449
    113
    Mijn oudste is een paar keer gewisseld van opvang. Toen ze net 1 was van kdv naar gastouder, half jaar later weer naar kdv (gastouder ging ineens moeilijk doen over de flexibele opvang). Ze ging toen samen met de 2e (Die toen 4 maand was) naar een ander kdv als de 1e x. Toen ze bijna 3 was is ze van dat kdv naar de peuterspeelzaal gegaan (omdat ik werkloos was geworden) en de middelste (Toen 1,5) naar de dreumesgroep. Ze hebben hier allebei nooit last van gehad. Middelste gaat maar 1x per week 1,5 uur en daar ben ik dan bij.

    Ik zou dan voor optie 2 gaan, aangezien ze toch moet wisselen. Maar inderdaad ook even vooruit kijken, want wat als de oudste straks naar de basisschool gaat.

    De basisschool waar onze oudste naar toe gaat heeft een peutergroep en daar gaat de middelste naartoe als ze 2,5 is.
     
  5. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Ik zou optie 2 doen. Hebben wij ook gedaan op het moment dat hij toch van groep moest wisselen. Ging super goed!
     
  6. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.274
    113
    Dochter heeft op 3 kdv,s gezeten. De eerste grote wissel was toen ze 1 was, ging prima. Met 2 jaar de andere wissel en dat was wel wat moeizamer. Vooral het afscheid, daarna gaat het prima. Ze heeft zich goed aangepast en zit er verder prima maar in het begin haalde steeds haar oude leidsters er bij. Nu 3 maand verder hoor ik haar er niet meer over. De peutergroep is helemaal anders dus het is hoe dan ook nieuw voor haar, dus ik zou nu overstappen.
     
  7. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Dank voor jullie tips en ervaringen!
     
  8. Ananashapper

    17 apr 2018
    70
    42
    18
    Vrouw
    Ik ben leidster op een kdv en maak natuurlijk geregeld wisselingen mee.
    Vooral als kinderen in dezelfde organisatie blijven valt het allemaal erg mee (over het algemeen). De regeltjes en dagprogrammas zijn vaak hetzelfde. Aan andere kindjes en leidsters wennen ze snel genoeg! De kinderen zijn flexibeler dan de meeste ouders denken. Zelf ben ik afgelopen jaar ook 3x gewisseld van opvang (2x stopte mijn gastouder ermee) en mijn kindje van 2.5 heeft hier weinig tot geen last van gehad. Bij de laatste wissing wel even 2 weekjes wennen (huilen bij afscheid).
     
  9. Jillzz

    Jillzz Fanatiek lid

    17 aug 2015
    2.029
    323
    83
    Wij gaan ook wisselen van kdv als er van groep gewisseld moet worden met 2 jaar. Vooral om praktische redenen, want ik ben verder erg tevreden over het huidige kdv. Ik vond de beslissing wel moeilijk, maar waarschijnlijk heb ik er meer last van dan hij zelf.
     
  10. San987

    San987 Fanatiek lid

    21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Onze dochter is rond haar 2de verjaardag ook moeten wisselen van gastouder, omdat er voor onze baby geen plek was toen. Dus hier ook net een baby en gewisseld van gastouder
    Onze dochter deed dit prima! Kinderen zijn veel makkelijker dan wij denken!
     

Deel Deze Pagina