witte schilfers/dode huid op tepels

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door melloncollie, 18 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. melloncollie

    melloncollie Niet meer actief

    Hallo,

    Ik ben 33 weken zwanger en ik heb een vraagje over mijn tepels.
    Al voor dat ik zwanger werd (er vlak voor vermoedelijk) heb ik droge tepels. Dat vind ik op zich niet zo gek want ik heb ook op andere delen van mijn lichaam een droge huid.
    Alleen op mijn tepels zitten een soort witte, harde schilfertjes, bij de ingang zeg maar waar de melk uitkomt. Op mijn tepelhoven zitten ze niet. Bij mijn rechter tepel is ook een stukje zwarte schilfertjes te zien; dit zit echt in de huid ik kan het er niet vanaf halen.
    Ik maak me toch een beetje zorgen daarom en vraag me af wat het is. Mijn borsten produceren al een klein beetje melk, maar rechts minder dan links. Gister heb ik de schilfertjes voorzichtig losgetrokken. Dit deed geen zeer, ik vermoed dat het een oud stukje huid was maar daana ging de tepel wel bloeden van waar normaal melk uitkomt.

    Weet jij misschien wat dit kan betekenen? Is het gevaarlijk voor mij of voor mijn baby? Ik heb er verder geen pijn aan gehad, zolang het er zit.

    Groetjes,

    Melloncollie
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    HOi,

    Ik zou me er niet te druk om maken, je hoeft ook niet te proberen de schilfertjes los te trekken. Zorg dat je tepels in goede conditie blijven en leg vanaf het eerste begin goed aan. de donkere puntjes hoeven ook niets te betekenen.

    In principe zorgt je huid voor een goede conditie van de tepels: je hebt hiervoor de zogenaamde kliertjes van montgommery, de kleine rode puntjes op je tepelhof. deze geven een soort talglaagje af, die je huid in conditie houden. mocht je huid toch te droog worden, smeer dan heel licht in met een heel dun laagje lanoline ofzo. (lansinoh, of van medela) probeer niet te veel andere soorten nivea of bodylotion te smeren op je tepels, dit kan de natuurlijke werking verstoren.

    het is een veel gehoorde klacht dat de huid droog en schilferig wordt, soms kan het ook wat jeuk geven. toch maar niet te veel aan willen doen, katoenen ondergoed dragen en nog even afwachten wat er straks gaat gebeuren lijkt me nu het beste.

    geniet nog van je zwangerschap!
    greotjes Heidi Margit
     
  3. melloncollie

    melloncollie Niet meer actief

    Hoi Heidi Margrit,

    Dank voor je snelle antwoord! Gelukkig dat dit niks hoeft te betekenen. Ik zal ze wat beter 'vet' houden en zodra de kleine er is zie ik wel weer verder. Ik gebruik douchegel zonder parfum, zeep en conserveringsmiddelen en dat scheelt denk ik al een beetje.

    Dankjewel, genieten doe ik zeker! :)

    Groetjes,
    Melloncollie
     

Deel Deze Pagina