Wol / wolzijde onderkleding

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door Pinkie88, 19 mrt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Voor ons tweede kindje, wil ik graag iets bewustere keuzes maken op het vlak van kledij/verzorging.

    Zo gaan we sowieso wasbaar luieren (uit ecologische overwegingen, maar ook omdat het aangenamer schijnt te voelen voor de billetjes) en zou ik ook graag wolzijde rompers / mutsje aanschaffen. En dan vooral vanwege de warmteregulerende en zelfreinigende eigenschappen (antroposofisme zegt me weinig),.

    Dit draadje om te kletsen met gelijkgestemden. Tips? Merken die aanraders zijn? Wasroutines? Tweedehands? Shoot :D die dingen zijn te duur om te veel miskopen te doen.

    Tot nu toe besteld: twee mouwloze rompers van het merk popolino iobio. Die waren relatief goedkoop, en bij de weinige met korte mouwen die ik kon vinden (zomerkindje).
     
  2. Annedore

    Annedore VIP lid

    17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ik heb een aantal items van cosilana. De wollen rompers hielden mijn dreumes heerlijk warm in zijn koude slaapkamer.

    Ik heb ook wollen leggings voor beide kinderen om in te slapen. Deze zijn wel eens per ongeluk op normale was gewassen zonder wolwasmiddel en op 30 graden. Ze zijn hier niet minder van geworden gelukkig.
    Verder was ik het gewoon op wolwasprogramma in de wasmachine met wolwasmiddel van de supermarkt. Gaat prima.

    Heb zelf ook beddengoed van Texels scheerwol. Heerlijk!

    Voor de nieuwe baby heb ik al wat mooie items gezien online. De nieuwe kleuren van cosilana zijn prachtig!
    En bedenk me net dat ik nog een strikmutsje heb liggen.
     
  3. MaritS

    MaritS Actief lid

    5 dec 2015
    469
    398
    63
    Ik heb bij zoon een paar rompers van cosilana gehad. Beviel goed, gewassen op Wol programma. Ga voor komende baby ook wat aanschaffen. Vind het wel rete duur.
     
  4. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Hoe vaak wassen jullie wollen rompers? Ik lees dat je ze, als er geen echte vlekken op zitten, eigenlijk alleen moet luchten en dat af en toe wassen voldoende is.

    Ik ga eens kijken naar cosilana!
     
  5. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    H&M heeft af en toe ook wol, ik heb laatst twee wollen rompers in de sale gekocht voor €12,95 per stuk.

    Je moet er op letten dat wol erg kwetsbaar is. Waar je normale rompers gewoon opentrekt (ik althans), moet je daar met wollen rompers echt voorzichtig mee zijn. Mijn eerste romper trok ik zo in no time kapot. :eek:
     
  6. Annedore

    Annedore VIP lid

    17 feb 2010
    7.338
    836
    113
    Vrouw
    Flevoland
    Ja ik doe ze idd alleen in de was na een poepexplosie ;)
     
  7. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Op Facebook de groep wolletjes.
    Ook veel 2e hands
     
    Pinkie88 vindt dit leuk.
  8. Zoesje

    Zoesje Fanatiek lid

    21 okt 2015
    1.241
    25
    38
    Vrouw
    Ik heb een romper van dilling, die is me op wolprogramma best gekrompen erg jammer. (Misschien toch iets fout gedaan..)
    Ook een legging er van maar die is nog steeds heel goed gebleven. Ondanks dat het precies hetzelfde materiaal zou zijn voelt het toch anders. (Wel positief overigens!).
    Mn jongste slaapt daar het fijnst in, niet meer nat van het zweet dus wel erg fijn!
    Als baby had ze een wol/zijde mutsje van cosilana dacht ik.
    Nu een wollen strikmutsje van smafolk met leopards gekocht bij draag natuurlijk, te leuk om te laten! :rolleyes:
    Stiekem ook alvast eentje aangeschaft voor baby2be, mocht het tegen die tijd niet meer modieus zijn heeft hij of zij pech :roflmao::roflmao::roflmao::roflmao::roflmao:
     
    Pinkie88 vindt dit leuk.
  9. Daria1988

    Daria1988 Actief lid

    9 jul 2015
    130
    15
    18
    NULL
    NULL
    Bij eerste kind wolletjes gebruikt in de herfst en winter. Kleding van engel en cosilana zijn heel fijn! Disana maakt ook mooie dingen. Houdt je kindje warm, en zit comfortabel. Maaarrrr.. het is wel duur en slijt veel als je het wast. En zeker bij een newborn die in de zomer of warmer seizoen wordt geboren zou ik er niet aan beginnen. Dan is katoen juist lekker fris en warm zat en dat kun je veel makkelijker wassen.
     
  10. Lappies

    Lappies Actief lid

    21 aug 2018
    278
    167
    43
    Hier ook oa disana en cosilana. Het is idd wel kwetsbaar (zeker de wol/zijde maar wat zijn die rompers en broekjes heerlijk zacht) dus luchten en alleen wassen als het echt vies is. Wol doe ik op een wolwasprogramma 30gr met speciaal wasmiddel voor wol, en wolzijde op de hand even uitspoelen. Ik zou niet teveel op voorhand kopen. Onze tweede bleek een gevoelige huid te hebben en kreeg uitslag van wol. Wolzijde ging gelukkig wel goed.

    Oja en nooit in de droger. Soms is er veel eens wat tussen geglipt op 40gr dat was ook huilen :(
     
  11. Stakato

    Stakato Niet meer actief

    Hier ben ik het niet mee eens. Wol is een goede isolator, warm in de winter en koel in de zomer. Dus ook in de zomer heel erg geschikt. Daarnaast is het voor pasgeboren baby’s heel fijn als zij niet zoveel energie hoeven te steken in het warm houden van zichzelf, wol helpt daarbij ook uitstekend als isolator.
    Ook moet je het wassen van wol een beetje proberen los te laten. Wollen kledij was je in principe alleen als het echt vuil is, als er vlekken op zitten. Anders hang je het gewoon even uit (zeker in zomer ideaal ;) ). Wol is namelijk vuilafstotend en zelfreinigend. Ik ben zelf ook dol op frisgewassen kleding aan de waslijn, dus je moet wel even op je handen zitten, maar zo heb je wel het meeste profijt aan je wollen kleding! En wassen is niet moeilijk, wolwasmiddel en vrijwel alle wasmachines hebben een wolwasprogramma.
    En als laatste. Wol is in de aanschaf duur, maar als je het netjes behandeld doe je er lang mee, en kan je het ook voor een goede prijs verkopen. Mijn ervaring is dat je het voor ongeveer 40% a 50% van de aanschafprijs weer verkoopt, mits in goede conditie. :)
     
    Pinkie88 vindt dit leuk.
  12. Rozemarijn33

    Rozemarijn33 Niet meer actief

    Ik ben fan van het merk Joha. Hier al zo vaak tussen de gewone was gekomen en nooit iets mee gebeurd. Ik heb hier voor de zomerbaby 2 mouwloze en 1 met lange mouwen romper klaar liggen. Daarnaast vond ik in een zak met gekregen kleding een dun, wollen newborn slaapzakje. Ik deed een dansje door de kamer! Zo heerlijk zacht.
     
  13. Rozemarijn33

    Rozemarijn33 Niet meer actief

    Helemaal mee eens
     
  14. Pinkie88

    Pinkie88 Fanatiek lid

    13 dec 2015
    3.747
    4.267
    113
    Leuk zoveel reacties hier ineens!

    Ik heb ondertussen al een paar dingetjes, nieuw en tweedehands, aangeschaft en ik vind ze heel aangenaam voelen! Lekker dun ook, lijkt me heerlijk in de zomer!
     
  15. joepy

    joepy Fanatiek lid

    12 okt 2017
    1.443
    952
    113
    Vrouw
    Wat heel belangrijk is is wasbare billen doekjes ook fijn bij luieruitslag dan doe je gewoon enkel doekje met water zodat je je kindje geen pijn doet (met parfum etc).
     
  16. Lappies

    Lappies Actief lid

    21 aug 2018
    278
    167
    43
    Ja joha is ook heel mooi! Ik had voor onze kindjes een newborn pakje van joha ik was er echt zo verliefd op. Lekker dun maar toch zacht en warm!
     
    Rozemarijn33 vindt dit leuk.
  17. Daria1988

    Daria1988 Actief lid

    9 jul 2015
    130
    15
    18
    NULL
    NULL
    Mijn kind was geen new born en had totaal geen moeite om zich op temperatuur te houden tijdens de warme zomer, daarom voor mij persoonlijk geen meerwaarde bij wol in de zomer. Ik draag zelf super graag wol, maar bij +25 vind ik een katoenen shirt toch echt lekkerder zitten. Maar dat is persoonlijk, voor die hard antroposofen logt dat natuurlijl anders (who cares about praktisch en kosten).

    Bij extreem koude/natte/stormachtige temperaturen krijgt dreumes een ski pak aan ipv haar niet wind en waterdichte disana overall met daaronder zoveel lagen wol dat ze zich amper nog kan bewegen..
     
  18. Rozemarijn33

    Rozemarijn33 Niet meer actief

    Ik heb helemaal niks met antroposofie :D en hier ook gewoon een skipak in de sneeuw hoor!

    Zelf draag ik nog wel eens een wolzijde hemdje in de zomer, maar katoen en vooral linnen vind ik dan heerlijk. Zolang het maar natuurlijke stoffen zijn want polyester in de zomer, blegh...
    De kinderen dragen hun wolletjes in de herfst, winter en lente, maar niet in de zomer. Voor de baby heb ik het wel, maar dunne laagjes en geen 100% wol maar icm zijde of katoen.
     

Deel Deze Pagina