Wonderkind

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door Gewooniemand, 11 dec 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

  2. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    12.990
    25.430
    113
    Ik denk dat we er niet over kunnen oordelen want we kennen hem niet en zijn ouders niet.
    Veel reacties die ik lees op het internet (fb) druipen van de jaloezie en oordelen. Zoveel mensen die beter weten wat wel/niet goed is voor Laurent. Ik ken Laurent niet (zijn ouders ook niet) maar zelfs ik word er moe van.

    Zijn ouders proberen ongetwijfeld de beste keuzes te maken voor hem zoals (bijna) elke ouder doet. Zijn dat daarom altijd de juiste keuzes? Nee vast niet. Net zoals jij en ik zullen zij ook hun fouten maken. Maar wat die fouten zijn weet ik niet want ik ken hun niet. Waarom moeten we überhaupt zo focussen op hun (misschien) misstappen?

    Ik vind dat we moeten stoppen met zo ontzettend negatief doen over hem en zijn ouders. Laat ze hun leven doen. En ja, het is een heel bijzonder kind, en ik begrijp dat hij daarom in de spotlight staat, maar het is ook gewoon een kind (en ouders) met emoties en gevoelens. Het doet zeer wanneer mensen over je oordelen, ook als je een IQ hebt van boven de 145 (en ouder bent van een kind met een IQ van boven de 145).
     
    Whoopy, aicirtap, Bloem2310 en 6 anderen vinden dit leuk.
  3. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.183
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Gewooniemand start een topic met als titel ‘wonderkind’. Maar dit wonderkind is ook gewoon iemand.
    Laat hem zijn. Ik hoop dat hij gelukkig is.
     
    aappie20 vindt dit leuk.
  4. MyMiracle

    MyMiracle Fanatiek lid

    2 jun 2013
    4.657
    2.872
    113
    Waar mijn huis woont
    Geen idee!
    Ik ken ze niet en de media vind ik nou niet echt een betrouwbare bron.

    Het lijkt mij wel enorm lastig om ouders te zijn van een kind die zo goed leert.
    Waar doe je goed aan? Dat is natuurlijk altijd de vraag....maar in deze zou ik dat nog meer hebben.
    Zo goed kunnen leren betekend niet automatisch dat de verdere ontwikkeling van zijn hersen ook zo rap is. Hij is dan dus gewoon een kind van 9......
    Echt het lijkt me heel lastig.
     
    Whoopy vindt dit leuk.
  5. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.807
    6.958
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik ben het helemaal eens met @KleineLai. We kennen die mensen helemaal niet, dus hoe kunnen we dan oordelen? Op Facebook vooral gelezen dat men vindt dat hij kind moet kunnen zijn, wie zegt dat hij dat niet gewoon is? En mensen die hem niet zo bijzonder vinden 'mijn dochter op het vmbo is ook heel bijzonder'. Zucht... Ik vind het echt fascinerend, zo'n slim kind. En verder hoop ik dat hij gewoon gelukkig is en blijft.
     
    Whoopy, amdaa, KleineLai en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  6. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.951
    7.880
    113
    Vrouw
    #6 Zonnestralen, 11 dec 2019
    Laatst bewerkt: 11 dec 2019
    Ik vind het wel mooi dat hij 9 is en dat hij al zo ver is gekomen. Niet alleen door zijn eigen kunnen, maar ook door de kansen die hem aangeboden zijn. Wat goed voor hem is weet ik niet. Maar er zijn, zo te lezen, veel instellingen die hem willen helpen om te groeien.

    Ik vind het jammer dat er zoveel kritiek is. Deze jongen zal zijn weg op internet vast ook kunnen vinden. Het lijkt mij heftig voor een 9 jarige om sommige reacties te lezen.
     
    Whoopy, Maslov en MyMiracle vinden dit leuk.
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.526
    26.074
    113
    Vrouw
    T is fascinerend om te zien hoe uniek dit is. Helaas voor hem dus wel spotlights. Een uitzonderlijk kind heeft een uitzonderlijk pad. Hij heeft het geluk dat zijn ouders dit kunnen fasciliteren voor hem. Ze hebben de financiële middelen ervoor.

    T is best gek, als je kind de nieuwe Ronaldo is zijn de meeste onder de indruk. Ben je trots op je kind omdat hij een bizar hoog iq heeft en daarbij ook ongelooflijk goed leert is er veel commentaar.

    Het lijkt mij als ouder heel lastig om de balans te vinden.


    ik vind het wel heel knap hoe ze als ouders zijn intense behoefte voor kennis weten te begeleiden. Lijkt mij heel lastig want deze jongen zal geen aansluiting vinden met leeftijdsgenoten maar ook niet met studiegenoten: hij kan cognitief wel in dezelfde fase zitten maar hij blijft een kind en zit niet in dezelfde fase als een 23 jarige. Hij heeft een uitzonderingspositie en dat is fijn maar kan ook erg nadelig zijn.

    Ik hoop dat hij geweldige dingen gaat ontdekken waar wij ook veel aan zullen hebben :) wie weet wat deze jongen in de toekomst kan brengen voor ons allen!
     
    Whoopy, Mar76 en MyMiracle vinden dit leuk.
  8. Heartofhope

    Heartofhope Fanatiek lid

    14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Het is natuurlijk heel bijzonder dat het jochie onwijs intelligent is, het lijkt me ook heel fijn voor hem dat zijn ouders door boven zoeken naar uitdagingen. Ik vind vader wel een beetje vreemd. Ik heb het stukje in pauw gezien en het viel me op dat als moeder iets wilde zeggen over haar zoon, hij het steeds overnam of er zelfs doorheen ging praten. Laat moeder ook zeggen wat ze wil zeggen, zij is namelijk ook ontzettend trots op haar kind.
     
    Gewooniemand vindt dit leuk.
  9. Jenneke88

    Jenneke88 Fanatiek lid

    9 jul 2016
    1.755
    785
    113
    Lijkt me moeilijk om de ouders van zo'n ontzettend hoogbegaafd kind te zijn. Hoe houd je zo'n kind gemotiveerd en in hoeverre kun je hem beschermen? Hij zal vooruit moeten/willen maar het is nog steeds een kind van 9 jaar. Wat ik hiervan vind? Geen idee. Weet alleen dat het mij ontzettend moeilijk lijkt om de juiste keuzes te kunnen maken. Ik hoop dat het mannetje een mooie toekomst tegemoet gaat en niet gedemotiveerd raakt van zijn ervaring op de TU Eindhoven.
     
  10. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Ik vind dat de universiteit een punt heeft. Er is geen enkele reden om in recordtijd door een studie te moeten vliegen. Hoe goed je ook kan leren, zo'n TU studie is serieuze business. En als hij blijkbaar al die bakken stof in een week afrondt (en dan ook echt verwerkt/begrijpt?) Laat m dan maar zien dat hij ook excelleert in het verdiepen en begrijpen en toepassen in een excellente scriptie. Dat schrijf je echt niet in een week. Laat hem maar eens ergens langer aan zitten, vastbijten, ploeteren, en met iets echt briljante komen. Of is hij alleen een kopieermachine?

    Willen ouders echt hem klaarstomen voor een excellente carrière in de wetenschap, of vooral zo vaak mogelijk hun briljante laurentje op rtl4 hebben?
     
    Roos12, amdaa, Amberxx en 5 anderen vinden dit leuk.
  11. Gewooniemand

    Gewooniemand Niet meer actief

    Je laatste alinea dat denk ik ook.
    En het lijkt dat zijn ouders eigenlijk willen dat hij de jongste is die afstudeert.
    Het is gewoon moeilijk om een kind te hebben die zo goed kan leren. Qua sociaal emotioneel gaat hij het volgens mij wel moeilijk worden voor hem.

    Ik snap dat je als ouders het beste voor je kind wil, maar zoals ik ze zie lijkt het alsof ze profijt van hem willen hebben. Waarom allebei stoppen met werken?? En zelf uitgebreid de media opzoeken en klagen als er een krant niet reageert, o ja en W-A en Rutte moeten ook nog even een gesprek. Wil het kind dit ook of heeft hij geen recht van spreken.
     
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.937
    8.755
    113
    Heb er nog maar weinig over gelezen, kan er dus geen mening over geven.
    Ben wel benieuwd hoe hij zo snel door de basisschool is gegaan.
     
  13. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Lastig om iets over de ouders te zeggen.
    Wel super om te zien hoe verschillende scholen zich inzetten voor hem. Helaas hoor ik vaak dat dat ook heel anders kan gaan. Geeft dus hoop dat het ook zo kan!

    Wij hebben een ‘normaal’ hoogbegaafd kind, dus lang niet zo extreem als dit mannetje. Als ik al zie waar zij sociaal gezien allemaal tegenaan loopt hoop ik vooral dat de ouders de bijstand krijgen van hun omgeving om hem goed te kunnen begeleiden, vooral ook op andere gebieden dan cognitief. Moet voor hen ook behoorlijk pittig zijn lijkt me.
     
    owly en femkes vinden dit leuk.
  14. MadeInUSA

    MadeInUSA VIP lid

    27 dec 2011
    8.669
    9.623
    113
    Geld maakt veel deuren open...
     
  15. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.747
    113
    Nou idd. In mijn kring 2 giga hoogbegaafde kinderen die een heel andere begeleiding nodig hebben eigenlijm, HB onderwijs etc, maar is voor die ouders gewoonweg niet te betalen.
    Laurent komt goed weg dat zijn wiegje bij die ouders heeft gestaan
     
  16. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Natuurlijk zal geld een rol spelen, maar ik denk dat alleen geld een beetje kortzichtig is.
     
  17. Zonnestralen

    Zonnestralen VIP lid

    22 apr 2017
    11.951
    7.880
    113
    Vrouw
    Ik denk dat het erbij betrekken van de media ook deels een strategie is om deuren te openen.
     
  18. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.747
    113
    De scholen moeten uiteraard bereidwillig zijn, maar ik denk dat de hulp die Laurent gehad heeft voor 80% aan de dikke portomonnee van zn ouders gelegen heeft.

    Ik denk ook dat er helemaal geen conflict is met Eindhoven. Ik denk dat de kans voor Amerika voorbij kwam en die vader heel goed wist dat hij de halve wereld over zich heen zou krijgen als ze Eindhoven ineens laten vallen vanwege de kansen die de school Laurent gegeven heeft.
    Hij heeft een conflict bedacht zodat hij "zonder" gezeur over kon stappen.
     
    Gewooniemand en citroenrasp vinden dit leuk.
  19. debq

    debq Fanatiek lid

    10 mrt 2010
    3.747
    736
    113
    Het zou ook nooit mijn keuze zijn, maar ik kan me wel voorstellen dat de ouders wanhopig zijn om het (in hun ogen) beste voor hun kind te kunnen bereiken. Dat wil elke ouder. Als deze dingen ervoor zorgen om dat beste te bereiken kan dat een keuze zijn.

    Andere kinderen komen ook in de media om dingen te bereiken (ik denk dan aan de verschillende kinderpardonnen, héél anders natuurlijk maar ook de media ‘gebruiken’), dus tja nu doen mensen het om onderwijs op een bepaalde manier te bewerkstelligen voor hun kind.
     
  20. Heartofhope

    Heartofhope Fanatiek lid

    14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Zoiets zei vader ook bij pauw toen er gevraagd werd waarom de media er zo bij betrokken werd. Om bekendheid te geven en idd deuren te openen die dicht zouden blijven als niemand weet hoe begaafd het kind is.
     
    Zonnestralen vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina