Woordenschat & begrijpend lezen gr 7

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Luna86, 9 apr 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.254
    7.820
    113
    Gelderland
    Ik heb zojuist het rapport van mijn oudste zoon gezien en ik schrok toch wel een beetje van de Cito scores van woordenschat en begrijpend lezen. Ik weet dat hij hier moeite mee heeft, maar omdat ze het op school extra aandacht geven had ik eigenlijk wel verbetering verwacht.

    Nu wil ik mijn zoon thuis wat extra leerstof bieden gericht op begrijpend lezen en woordenschat, dat mag in boekvorm, spelvorm of via de computer zijn.
    Wie heeft goede tips?
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Mbt woordenschat: vooral veel lezen. Gewone boeken, informatie boeken, tijdschriften (Zo zit dat ed), enz. En daar ook over praten. En ook over wat hij bv. op tv ziet.

    Squla heeft natuurlijk ook van alles, zowel online als in bord- en kaartspelvorm.

    Verder zou ik vooral op school vragen wat je er aan kunt doen, misschien kan hij extra materiaal mee krijgen?
     
  3. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.254
    7.820
    113
    Gelderland
    @NiekeKris dank voor je reactie.
    Hij leest elke dag maar de laatste tijd vooral Donald duck. Toevallig net 4 nieuwe boeken gekocht dus hij kan nu weer even vooruit. Hij kiest wel gauw de makkelijke boeken met strips. De moeilijkere boeken begint hij niet aan.

    Zo zit dat ga ik even opzoeken. Dat ken ik nog niet. :)

    Volgende week hebben we zijn rapport gesprek dus dan ga ik het ook even aan de juf vragen.
     
  4. HappyRabbits

    HappyRabbits Fanatiek lid

    20 jan 2014
    4.890
    4.387
    113
    Inderdaad: gewoon boeken lezen. Daar valt of staat bijna alles mee. Door veel te lezen leer je verbanden leggen, gaat het omgaan met signaalwoorden vanzelf eenvoudiger worden. Dat is ook een groot probleem hoor, de ontlezing van de jeugd. Probeer boeken te kiezen die aansluiten bij zijn interesses en belevingswereld.
     
  5. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik zou vooral inzetten op leeskilometers maken. Lees je ook voor? Want juist als je voorleest, kun je ook nog eens een lastig woord uitleggen of praten over wat er nu eigenlijk gebeurt.

    Het is prima als hij strips leest, maar afwisseling is ook goed. Je zou ook Kidsweek eens kunnen proberen. Dat is een krant voor kinderen van die leeftijd. Voor 10 euro kun je een proefabonnement van 10 weken nemen. Onze zoon is ook meer van de strips dan van de boeken, maar Kidsweek (en inderdaat Zo Zit Dat) vindt hij wel leuk.

    Verder kun je de woordenschat ook verbeteren door te laten kijken naar programma's zoals Klokhuis, de Proefkeuken etc. Vooral de Proefkeuken vinden ze bij ons erg leuk. Ze leren bij dat soort programma's op een vrij makkelijke en ook grappige manier overal allerlei verschillende onderwerpen. Als ze dan later een tekst krijgen over zo'n onderwerp, helpt dat echt. Het is makkelijker om een tekst te lezen over een onderwerp waar je al iets vanaf weet.

    Wat ik in ieder geval NIET zou doen, is echt begrijpend lezen boekjes (met teksten en vragen) gaan kopen om thuis te maken. Daar vergroot je het leesplezier niet mee. Liever elke dag met plezier lezen en voorgelezen worden, dan de leesmotivatie kwijt raken door saai huiswerk.

    Hoe is zijn technisch lezen, trouwens? (AVI of DMT)
     
    Roanna, Fuddey, HappyRabbits en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.254
    7.820
    113
    Gelderland

    Mijn jongste leest echt veel en heeft veel bredere interesses. Het maakt hem echt niet uit hoe een boek eruit ziet of waar het verhaal over gaat. Mijn oudste kijkt heel kritisch en heeft maar weinig interesses. Heb je misschien leuke boekentips?
     
  7. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.485
    8.332
    113
    Hier is het precies andersom, de oudste leest alles, de jongste weinig tot niets. Gozert van Pieter Koolwijk heeft ze in een week uitgelezen en bepaalde boeken van Tosca Menten (geen Dummie) leest ze af en toe. Boeken over paarden leest ze wel. En ze kijkt programma’s als Proefkeuken (toevallig net die :D) en TopDoks ed, maar vooral (heel veel ;)) vlogs over paarden. :roflmao:
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  8. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.254
    7.820
    113
    Gelderland
    @tupp je bent geweldig, dank je wel!
    Mijn eerste gedachte was om idd allemaal begrijpend lezen boekjes te kopen maar je hebt helemaal gelijk. Dat gaat het voor hem niet leuker maken.

    Kidsweek en de proefkeuken ga ik meteen achteraan. Hij kijkt veel dezelfde dingen op Netflix of kijkt graag naar sport. Ik was al bezig met wat anders aan te bieden maar ga daar ff meer bovenop zitten.

    Wij lezen eigenlijk nooit meer voor bij hem, toch weer eens gaan doen. Misschien de boeken die hem niet helemaal aanspreken om zelf te lezen.
    Technisch lezen is avi-plus, blijft ook heel stabiel.
     
    NiekeKris vindt dit leuk.
  9. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.022
    15.561
    113
    Vrouw
    Het leven van een loser al geprobeerd?
    Werd ons destijds door de logo(omwille van het lettertype, boek lay-out en verhaallijn)aangeraden en het is ook echt het enige wat onze oudste deftig kan lezen en waar hij ook echt mee is met het verhaal.
    Hij leest wel enkel echte boeken als het van moeten is (ze hebben 3 boekbesprekingen dit jaar)
     
  10. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.254
    7.820
    113
    Gelderland
    Ja dat spreekt hem idd aan en heeft hij allemaal gelezen.
    Ik dacht nog aan de waanzinnige boomhut boeken? Dummie de mummie spreekt hem ook aan maar dan houdt het wel op. :p
     
    Neuzeke vindt dit leuk.
  11. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Oké, dan zit daar het probleem inderdaad niet.

    Ik krijg vaak verbaasde reacties als ik vertel dat we onze zoon (groep 7) voorlezen. In mijn klas (groep 8) beweert iedereen dat hun ouders nooit voorlezen. Maar misschien is dat ook wel een beetje stoerdoenerij. Dat hoop ik tenminste maar.
    Ik vind het zelf ook heerlijk om voor te lezen. Lekker een warm kind tegen je aan. ;) Dat het dan ook nog eens goed is voor de woordenschat, taalvaardigheid, inlevingsvermogen, wereldbeeld etc. is dan nog mooi meegenomen als extra. Maar alleen al dat fijne knusse moment samen en dan ook nog eens een avontuur beleven; heerlijk.
    En dan inderdaad boeken waarvan ze het verhaal wel leuk vinden, maar waar ze nog niet zo goed doorheen komen. Als we dat niet voorlezen, zouden ze die verhalen dus ook niet meekrijgen.

    Paar aanraders om voor te lezen:
    * De Grijze Jager - serie (John Flanagan)
    * Broederband - serie (John Flanagan)
    * Brief voor de Koning (Tonke Dragt)
    * Harry Potter (J.K. Rowling) Wel even op voorbereiden dat het eerste stukje daarvan wat traag op gang komt, daarna wordt het echt heel spannend!
    * Roald Dahl: alle kinderboeken, behalve de Reuzenperzik.

    Wij zitten nu nog in de Grijze Jager serie, boek 8 inmiddels. Daar zijn we dus al even mee bezig. Als ik voorlees, lees ik één hoofdstuk. En mijn man leest weer voor uit een ander boek. Dus er gaan per boek 3 of 4 hoofdstukken per week doorheen. Dan duurt het even voordat je zo'n serie uit hebt.
    Hierna wil ik gaan beginnen aan boeken van Thea Beckman. Ik denk dat die onze zoon ook wel aanspreken. Maar zelf gaat hij daar echt nooit aan beginnen.
    Mijn man is nu bezig met de Brief voor de Koning. Daar is ook nog een vervolg op. Daarna wil hij De Hobbit van Tolkien gaan voorlezen, geloof ik.

    Oh ja; we laten de kinderen wel altijd zelf kiezen hoor. Maar meestal geef ik wel tips van welke boeken ik een aanrader vind. Ik ben trouwens zo'n juf met een flinke boekenkast met meer dan 300 kinderboeken. Dus er valt ook voor elke leeftijd echt wel wat te kiezen.
     
    smax en Luna86 vinden dit leuk.
  12. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.254
    7.820
    113
    Gelderland
    De boeken van Harry Potter hebben we liggen. Mijn man zei laatst dat hij ze ook nog wel eens een keer wil lezen :D dat is dus opgelost. Hahha. Kan hij ze mooi gaan voorlezen.

    kidsweek is besteld! Super tip.
    Morgen gaan we de proefkeuken eens opzoeken. Ik was toch al klaar met die schreeuwende Netflix series die ze altijd opzetten.. :|
     
    owly vindt dit leuk.
  13. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.022
    15.561
    113
    Vrouw
    Mss eens googlen naar boeken voor kinderen met dyslexie.
    Daar vind je meer van dit soort boeken, zodat het lezen zo aangenaam mogelijk kan gebeuren.

    Wij lezen trouwens ook al lang niet meer voor uit boeken.
    Je kan even goed tegen de muren praten.
    De interesse is er gewoon niet.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  14. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Nog een aanvulling: houdt je zoon van Minecraft? Dan zou je "dagboek van ene Noob" kunnen proberen. Dat zijn 'echte' boeken die onze zoon wel graag leest. Het verhaal spreekt hem aan en hij vond het lettertype en de bladspiegel ook fijn. Er staan wel plaatjes in, maar niet zoveel als in een strip of De Waanzinnige Boomhut. De Waanzinnige boomhut leest hij trouwens óók graag. Maar dat vind ik erg dicht tegen een strip aanzitten. En nogmaals: strips zijn op zich ook prima. Maar ik vind ook dat ze moeten leren wat langere teksten te lezen. Dat is bij toetsen ook zo. En belangrijker: in het echte leven ook als ze studieboeken e.d. moeten lezen.

    Aan dat stukje 'langere teksten zonder dat er om de 3 zinnen een tekening staat' komt Dagboek van een Noob wel tegemoet. Dus ik blij en zoon ook, want hij heeft nu alle boeken uit die serie zelf gelezen. En zit eigenlijk te wachten tot er weer een volgende uit komt.

    Enige nadeel vind ik dat ze vrij slecht gebonden zijn. Echt zo'n paperback waar al snel de blaadjes los in zitten. Jammer dat ze er niet in hardcover zijn, dan zou ik ze zo kopen voor school.
     
  15. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Proefkeuken is ook echt leuk om zelf mee te kijken. Althans: vind ik wel. Ik zet die nu op school vaak op tijdens de lunchpauze. Er zitten veel (taal-)grapjes in voor kinderen. Maar ook voor volwassenen.
    Ik werd alleen laatst een beetje overvallen door een aflevering die over een piramide zou gaan, maar waarin ze blijkbaar ook een kat gingen opzetten. :eek: Oeps, niet zo geschikt tijdens het eten. En met een leerling waarvan blijkbaar net de kat was overleden. :|

    Alle andere afleveringen waren wel leuk ;)
     
    Fristi2012 vindt dit leuk.
  16. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Dogman en Kapitein Onderbroek zijn dan misschien ook nog wel wat. Dat zijn trouwens ook strips. Maar ook aantrekkelijk voor kinderen die niet zo van het lezen van boeken houden.

    Ook daarom vind ik die combinatie van lezen en voorlezen zo mooi. Laat ze maar lekker leeskilometers maken met strips en de Waanzinnige Boomhut enzo. En dat komen de 'kwaliteitsboeken' wel weer tijdens het voorlezen.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  17. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Ik houd van lezen :roflmao:

    Was jullie vast nog niet opgevallen.
     
    Roanna, Fuddey, smax en 4 anderen vinden dit leuk.
  18. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    De boomhut boeken zijn hier ook een succes, hebben ze allemaal. Vooral dochter was er weg van, lezen ook heel makkelijk weg.

    Voorlezen doe ik alleen nog aan de jongste, die andere 2 hebben daar echt allang geen behoefte meer aan. Dan wordt ik echt aangekeken of ik gek ben hoor.
     
    Luna86 vindt dit leuk.
  19. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.809
    32.714
    113
    Ik ook. Lees zo 5 boeken per week als ik de kans krijg. Helaas vindt mijn oudste lezen verschrikkelijk, heb alles geprobeerd en alle soorten boeken gekocht, maar hij vertikt het. Tja, dan houdt het op. Mijn man had voor zijn 35e ook nog nooit voor de lol een boek gelezen. Zal het wel van zijn vader hebben..
     
  20. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.022
    15.561
    113
    Vrouw
    Ja weet je, mensen kunnen een hoop boeken opsommen maar als uw kind niet graag leest is het toch zo simpel niet :D.
    Buiten boekbesprekingen om zal onze zoon dan ook helemaal geen boek vastnemen.
    Hij ziet er het nut niet van in en zijn concentratie boog is ook gewoon beperkt.
    Niet veel aan te doen uiteindelijk.
    Ik heb ook liever dat hij snapt wat hij leest, dan dat hij een boek zit te lezen, zomaar zonder doel.
     
    suus1983 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina