Woordenschat dreumes 19 maanden

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Linn90, 6 mrt 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Linn90

    Linn90 Nieuw lid

    6 mrt 2023
    4
    0
    1
    Man
    Hallo medemoeders


    De titel zegt het al, maak mij zorgen om de woordenschat van mijn zoontje. Het is mijn eerste kind en heb niet veel kinderen om mijn heen ter vergelijking. Ik zal het even uitleggen.


    Tot 15/16 maanden heeft mijn zoontje eigenlijk geen woorden gebruikt. Sinds 17 maanden zijn er wat woordjes gekomen, maar onduidelijk, voor mij verstaanbaar maar voor een buitenstaander niet. De volgende woordjes gebruikt hij:

    -papa (enige duidelijk uitgesproken woordje). Hij zegt geen mama, hij gebruikt papa ook voor mij of iets wat hij niet weet. Als ik bijvoorbeeld vraag wie is dat (wijzend naar papa) zegt hij papa.

    -baw (bal)

    -koko (koffie)

    -Bebe (baby)

    -nienie (neenee)

    -koekoe (koekje)

    -blblbl (banaan)

    -kkk (klok)

    -buba (Bumba) zegt soms ook papa om Bumba aan te duiden

    -apo (opa)

    -maakt een aantal dierengeluiden als je bijvoorbeeld vraagt wat doe koe of eend doet)

    -aa (aan)

    -bkk (buik)

    -tata (tante)

    -aaataaa (eten)


    Ik was dus pas op een verjaardag waarbij kinderen van zijn leeftijd of zelfs jonger echt al veel zeiden en duidelijke woorden zoals lopen, slapen, uit, spelen. Ook deden deze kinderen woorden nazeggen, dat doet mijn zoontje ook niet, alleen soms papa of buba nazeggen.


    Verder begrijpt hij wel echt veel zoals schoenen aan, kusje geven, zwaaien, iets in de prullenbak gooien. Als je hem vraagt waar iets is pakt hij het. Als ik zeg dat we in bad gaan, gaat hij voor het traphekje staan. Kan neus, hoofd, voet, oor, buik aanwijzen. Ook kan hij enkele dingen in een boek aanwijzen. Maar zijn enige duidelijke verstaanbare woordje is papa.


    Vroeg mij af wat jullie kindjes met 19 maanden zeiden en of ik mij zorgen moet maken?
     
  2. Liekje81

    Liekje81 VIP lid

    6 sep 2013
    18.649
    21.147
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Mijn dochter sprak op die leeftijd al 4-woordzinnetjes, en benoemde de kleuren zelfs al. Maar die was wel erg vlot.
    Ik denk dat jij je nog nergens zorgen om hoeft te maken eigenlijk. Vooral ook omdat hij wel alles begrijpt wat je zegt. Ik zou het zeker nog geven tot hij 2 is, en als je je dan nog steeds zorgen maakt, eens een logopedist raadplegen. Twijfel je ook aan zijn gehoor?
     
  3. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.422
    5.510
    113
    Vrouw
    Met 3 kinderen kan ik je maar 1 ding mee geven….
    Echt niet druk maken, hoe lastig dat ook is.
    De oudste was heel snel in haar verbale ontwikkeling maar zat met 14 maanden nog vrolijk op haar billen en deed nog geen enkele poging tot staan of iets dergelijks.
    De middelste schuifelde met 9 maanden al langs de bank en was gemiddeld verbaal gezien.
    De jongste was gemiddeld met staan en lopen maar had tot een jaar of….2,5 zijn eigen brabbel taaltje met weinig
    echt concrete woorden muv mama papa etc.

    Lekker boekjes lezen, lekker samen praten.
    Geen reden tot paniek
     
  4. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.439
    938
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Ècht geen zorgen om maken. Ieder kind heeft zijn eigen leercurve en vergelijken met andere heeft dus geen zin. Een dreumes die bijvoorbeeld opgroeit in een gezin waar al andere kinderen zijn pikken sowieso over het algemeen snel dingen op omdat ze tenslotte een voorbeeld hebben. Jou kindje is alleen die moet het zelf allemaal ontdekken. Zo te lezen kan hij al aardig wat en ook het begrijpen van de taal. Voor je het weet weet is het misschien een kletskous :)
     
  5. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.905
    15.344
    113
    En ook dat zegt weinig, is mijn ervaring :D

    Zo was mijn zoon (de middelste) heel vlot, sprak met 9 maanden zijn eerste woordjes en maakte met zijn 1e verjaardag al 2-woorden-zinnen.
    Ik weet niet meer precies wanneer hij volledige zinnen maakte, maar dit was ruimschoots voor zijn 2e verjaardag. Met 19 maanden waren het in elk geval al meerdere-woorden- zinnen en een behoorlijke woordenschat.

    Mijn meiden daarentegen zijn veel langzamer (geweest) in hun taalontwikkeling. :)
    De jongste (ondanks een slechts 3- en 2-jaar oudere zus en broer boven zich) was nog wel het minst vlot.
    Pas ruim na haar eerste verjaardag kwamen de eerste echte woordjes en rondom 19 maanden was het echt nog weinig wat ze zei.
    Ze is nu een kleine 2,5 jaar oud en maakt nu “pas” 2-3 woorden zinnen. Ze kan perfect communiceren, maar ze zegt dus echt beduidend minder dan haar oudere broer.

    Alles op z’n tijd! :)
     
  6. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.945
    12.419
    113
    Vrouw
    Zolang er steeds woorden bij komen zou ik me geen zorgen maken nog
     
  7. Megara

    Megara Fanatiek lid

    5 feb 2023
    1.358
    1.523
    113
    Vrouw
    Geen zorgen om maken.
    Mijn 4e is nu 1,5 en die zegt
    Mama,
    Papa,
    Mmmmaaaa (oma :p )
    Afk naam zus
    Taataa (broer)
    Naam zus
    Tie (die)
    Tijk (kijk)
    Pop
    Bumba
    Titte (zitten)
    Bah

    en dat was het wel.
    Mijn 2e en 3e spraken op deze leeftijd al heel duidelijk en veel meer woorden.
    De oudste kan ik niet mee vergelijken (oorproblemen)
     
  8. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.020
    5.166
    113
    Mijn jongste zei met 2 jaar nog amper iets, ze maakte we geluiden met betekenis, maar geen echte woorden. Zij bleek gehoorproblemen te hebben. Als ik dat eerder had geweten, had het haar mogelijk wel jaren van logopedie kunnen besparen (want haar hele taal- en spraakontwikkeling liep dus achter door die gehoorproblemen). Dus misschien kun je dat al eens opgooien bij de huisarts of het cb? Dan ben je er op tijd bij mócht dat dus spelen.
     
  9. Linn90

    Linn90 Nieuw lid

    6 mrt 2023
    4
    0
    1
    Man
    Bedankt allemaal voor de reacties, hoop er meer te krijgen om mezelf een beetje gerust te stellen. Maak mij vooral zorgen om de uitspraak ook, enige duidelijke woord is papa. Zoveel kindjes zeggen al veel meer en duidelijke woorden. Ook lijkt hij geen mama te kunnen zeggen. Als ik bijvoorbeeld zeg: zeg eens mama. Zegt hij paapaa. Het lukt hem gewoon niet.

    betreft oorproblemen: hij heeft met 15 maanden buisjes gehad en neusamandelen laten verwijderen. Maar niet omdat hij slecht hoorde, maar was vaak verkouden en ziek en had wat vocht in oren. Ik heb het idee dat hij wel gewoon goed kan horen. Als ik het woordje eten heel zachtjes zeg, staat hij direct in de keuken.
     
  10. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.885
    4.156
    113
    Wat ik bij ons cb heb begrepen, is dat ze officieel met 18 maanden 20 woordjes moeten kunnen zeggen, maar daar mogen ook 'onzinwoorden' tussen zitten.
    Mijn oudste redde dat niet. Die zei toen nog niets. Hij heeft een taalachterstand, maar tot hij 2,5 was, deden ze daar echt niets aan. Totdat ze 2,5 zijn, is het gewoon afwachten en kan het alle kanten op. Daarna ook nog trouwens.
    Mijn tweede zoontje had dus geen goed voorbeeld, maar met 18 maanden, maakte due toch echt drie woordzinnetjes.
     
  11. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.020
    5.166
    113
    Hier hoorde ze wel, maar door oorproblemen (lijmoortjes) was alles heel bedompt. Dus als ik een geluidje maakte, kwam ze ook meteen kijken. Maar ze hoorde alles alsof ze haar oren onder water had, dan is een goede taalontwikkeling heel lastig. Bij bv een verkoudheid eventjes levert dat niet meteen problemen op, maar hier was het echt het grootste deel van de tijd zo - we merkten het meteen toen haar oren ‘open’ gingen, toen ging ze echt vanzelf enorme sprongen maken. Met 2 zei ze niks, met 2,5 hele zinnen. Kan dus heel snel gaan :)
     
  12. Marlena

    Marlena Fanatiek lid

    27 mrt 2015
    1.518
    1.676
    113
    Je hoeft je echt geen zorgen te maken hoor! Ik vind dat best normaal voor een 19 maanden oude kindje. Vriendin van mij heeft een kindje van 18 maanden en die zegt echt letterlijk nog niks. Alles is baaa. Verder waren mijn broers, zus en ik ook erg laat met praten en begonnen we pas na onze 2e verjaardag. Mijn zusje kon zelfs nog niet normaal praten op de basisschool. En we zijn toch allemaal gewoon goed communicatief nu;) Ik denk dat je je pas zorgen moet maken als hij met heel veel dingen zou achterlopen. Of bijvoorbeeld ook totaal geen sociaal contact maakt. Als ik het zo lees bij jou is dat allemaal prima in orde.

    Ik hoorde laatst van een collega dat haar 19 maanden oude zoontje dus gewoon al hele zinnen praat. Daarvan was ik eerder geshockeerd haha!
     
  13. Linn90

    Linn90 Nieuw lid

    6 mrt 2023
    4
    0
    1
    Man
    wow drie woord zinnen met 18 maanden, kan ik bij mij zoontje niet voorstellen. Hoe gaat het nu met de taalachterstand? Heeft hij dat ingehaald? Of nog steeds problemen mee?
     
  14. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.945
    12.419
    113
    Vrouw
    @evaleana Hoe kwam je erachter dat lijmoortjes was ?
     
  15. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.494
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Tot 2 jaar hoorde ik om me heen ; goh - ze loopt wel wat achter met praten he? Ze zei dus ook niet veel, onze oudste.. maar ineens, was daar een sprong.. met 2 jaar en 3 maanden hoorde ik; goh, die kletst al flink he, ze loopt wel voor zeker? :rolleyes:

    mama duurde hier trouwens ook heel lang. Tot 2 jaar was haar favoriete woordje 'Tie!' en wees dan iets aan en loste hiermee alles op wat ze wilde.... ze snapte iedere opdracht die je haar gaf ;) .
     
  16. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.178
    6.704
    113
    Vrouw
    Bij 18 maanden wordt verwacht dat een kindje 2 woorden zegt naast papa en mama. Bij 2 jaar dat het 2-woordzinnen kan maken. Klinkt dus als prima voor 19 maanden @Linn90!

    Ik werk bij een jgz organisatie.
     
    evaleana vindt dit leuk.
  17. Linn90

    Linn90 Nieuw lid

    6 mrt 2023
    4
    0
    1
    Man
    Bedankt voor je reactie. Worden de woorden die niet goed worden uitgesproken, waarvan alleen ik weet wat hij er mee bedoelt meegeteld?
     
  18. JupitR

    JupitR VIP lid

    13 mei 2020
    6.178
    6.704
    113
    Vrouw
    Ja :)
     
  19. Fanne

    Fanne Fanatiek lid

    16 feb 2017
    2.885
    4.156
    113
    We hebben hem met ruim 2,5 jaar laten onderzoeken bij Kentalis. Hij ging op dat moment steeds meer woordjes zeggen en met die woordjes maakte hij toen ook twee woordzinnen.
    Uit die onderzoeken kwam toen dat hij een ernstige taalachterstand had.
    Met 3 jaar is hij gestart op de vroegbehandelingsgroep van Kentalis en daar heeft hij een jaar gezeten en veel geleerd. Hij zat daar 3 morgens in de week. Hij kreeg daar een zogenaamd 'taalbad'.
    Nu is hij ruim 4 jaar en zit hij op een kleuterobservatiegroep. daar proberen ze hem een goede basis te geven voor het basisonderwijs. De laatste tijd gaat hij enorm vooruit. Hij heeft vast nog even te gaan, maar het komt wel goed.
    Maar het is soms wel lastig. Een kind dat verbaal zwak is en de ander juist heel sterk.
     
  20. Krv

    Krv Fanatiek lid

    26 mei 2017
    4.437
    4.342
    113
    Vrouw
    Tot z’n tweede verjaardag heeft m’n zoon mama gezegd tegen papa. Daarna kwam het goed. We zijn verhuisd toen hij ruim 2,5 jaar oud was en toen begon hij pas echt goed verstaanbaar te praten. Echt geen zorgen maken! Het kan heel snel gaan ineens.
     

Deel Deze Pagina