Wormpjes

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Bloem2310, 2 mei 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Hoi allemaal,

    Vandaag ontdekte ik wormpjes bij mijn dochter. Nu las ik dat je bij de apotheek iets kunt halen ertegen maar ik lees overal dat je ook echt je hele huis moet poetsen en echt alles in huis op 60 graden moet wassen.
    Klopt dit of is dit intussen achterhaald, zoals met alles wassen met luizen?

    Bedankt alvast!
     
  2. AvdY

    AvdY Niet meer actief

    Buiten het lichaam kunnen de eitjes lang in leven blijven (10-14 dagen), zodat ze via onder andere speelgoed, meubels, kleding, beddengoed, gebruiksvoorwerpen of handen weer een andere mens besmetten.
    https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/etxt/Enterobiasis.htm

    Dus tja....

    Sowieso wel iedereen uit het gezin behandelen en over 14 dagen nog een keer!
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  3. baby2011

    baby2011 Fanatiek lid

    15 aug 2010
    1.834
    372
    83
    Hier nooit gedaan.

    Zoonlief moest goed handen wassen en de wc maakte ik vaker schoon.

    Ook niet alle gezinsleden een kuur gedaan alleen zoon die het had.

    Niemand last gehad ervan verder

    ( Ben pro zoon heeft ze vaak gehad waardoor geen idee)
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  4. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.487
    1.443
    113
    Wij hebben gewoon extra de hygiëneregels aangescherpt (goed handen wassen na elk toiletbezoek, handen wassen voor elk hapje dat ze eten etc.) en iedereen in het gezin een tabletje gegeven en na 14 dagen herhaald.

    Het herhalen na 14 dagen is wel belangrijk, omdat eventuele eitjes dan nog uitgekomen kunnen zijn en iedereen weer opnieuw besmet kan raken.

    We hebben verder geen extra (hete) wassen gedraaid en niet meer gepoetst dan anders.
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  5. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Klinken etc zou ik wel goed schoonmaken, speelgoed waar ze veel mee spelen ook, maar niet alles van onder tot boven steriliseren. Wel goed handenwassen na wc-bezoek, maar dat vind ik vanzelfsprekend... Die tabletjes werken hier echt heel goed :)
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  6. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.407
    3.963
    113
    noord holland
    Hier nooit gedaan, ook niet de rest van het gezin behandeld wat eigenlijk het advies is.
    Pilletjes kan je ook bij de kruitvat of etos halen.
    Één van mijn kinderen had ze wel eens. Die speelde ook altijd met zand enzo en vergat nog wel eens haar handen extra te wassen.
    De overige gezinsleden hadden ze dan niet.
    Daardoor op gegegeven moment niet aan extra poetswerkzaamheden en pilletjes voor de rest van het gezin gedaan. Wel goed handen wassen betreffende kind weer extra gestimuleerd.
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  7. Suuzan

    Suuzan Fanatiek lid

    21 dec 2013
    1.804
    654
    113
    Ik heb de pilletjes nu standaard in huis, omdat mijn dochter het afgelopen jaar 2 x heeft gehad. En dan precies in het weekend, terwijl hier de winkels
    niet open zijn op zondag. Ik was niks warmer, maar verschoon wel elke dag haar beddengoed als ze er last van had (veel jeuk ‘s nachts) Deurklinken en kranen maakte ik wel extra schoon.
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  8. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.054
    3.520
    113
    Vrouw
    Hier niks extra gepoetst (behalve de handen) en ook de gezinsleden niet een pilletje gegeven.
    Tot nu toe bleef het altijd alleen bij de oudste. Gelukkig nu al een paar jaar geen last meer van.
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  9. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Vandaag dokter aan de tel gehad en die adviseerde me de pilletjes te halen en handjes en deurklinken etc goed schoon te houden. Ook moet ik zelf een pilletje slikken, wat ik graag doe want schrok toch een beetje van die krioelende beestjes :confused:
     
  10. kierie

    kierie Lid

    19 apr 2010
    44
    8
    8
    NULL
    NULL
    Hier ook regelmatig wormpje bij mijn zoontje. Hij krijgt een pilletje, en we doen extra opletten met handen wassen enzo. Rest van het gezin geen pilletje.

    Tip die ik kreeg van de huisarts als ze 's avonds last hebben van de jeuk door naar buiten komende wormpjes. met een lampje op de anus schijnen, dan komen ze naar buiten kruipen en kun je ze vangen met een lucifer (en dan in de fik steken :D)
    Is best raar om te doen, maar hier werkt het wel tegen de jeuk en kunnen ze daarna beter slapen. Ik smeer ook altijd rond de anus een beetje vaseline, helpt ook tegen de jeuk.

    Succes!
     
    Suuzan en Bloem2310 vinden dit leuk.
  11. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier geef ik direct een tabletje bij jeuk, dan zijn ze er de dag erna al vanaf (1 nachtje smeren met vaseline), heb nooit wormpjes hoeven vangen ofzo - dat lijkt me zo vreselijk...
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  12. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.968
    8.771
    113
    Hier ook altijd pilletjes gehaald bij de drogist, iedereen een pilletje, een herinnering in de telefoon voor de tweede.
    Wanneer we op vakantie gaan nemen we ze ook altijd mee. Hij heeft dan vooral snachts heel veel jeuk..

    Extra klinken poetsen en extra met zeep de handen wassen. Na het buiten spelen moet hij ook altijd zijn handen wassen.
     
    Bloem2310 vindt dit leuk.
  13. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.545
    1.895
    113
    Intussen pilletjes gehaald bij de apotheek en de wormpjes waren binnen een dag dood. Wel beiden een middagje flink diarree en buikpijn gehad maar we hadden het ervoor over o_O
     
  14. samarinde01

    samarinde01 Fanatiek lid

    11 dec 2012
    2.809
    1.023
    113
    Ja, helaas hier ook regelmatig. Het kriebelt enorm bij zoontje. Een dikke klodder kokosolie tussen de billetjes helpt een beetje als snelle oplossing.
    Daarnaast gebruiken we dan de pilletjes. Ik zie dan de wormpjes na 24 uur in zijn ontlasting.
    We hebben uiteraard alle richtlijnen opgevolgd. Hygiëne, korte nageltjes, ondergoed, beddengoed heet wassen, alle gezinsleden behandelen enz.
    Alles perfect gedaan. En overwonnen.
    Maar daarna gaat ie weer in de zandbak ergens en dan is het weer raak.

    Ik hoop maar dat hij er overheen groeit, de vatbaarheid voor het oplopen van wormpjes. De pilletjes heb ik op voorraad inmiddels.
     
  15. Miekje86

    Miekje86 Fanatiek lid

    24 mei 2019
    4.589
    10.781
    113
    Vrouw
    Paraveterinar
    Wij zijn de laatste keer wel allemaal behandeld, behalve de jongste omdat hij nog te jong is. Ik had helaas ook jeuk bij de anus dus dan maar het zekere voor het onzekere. Goed handen wassen, klinken houden we schoon en in de ochtend en avond ondergoed vervangen. Wel heb ik na de 1ste pil al het beddengoed op 60gr gewassen, daarna weer gewoon volgens schema. Hebben net de 2de pil gehad en ik merkte na de 1ste pil na 2 dagen niks meer. Wij hebben standaard die tabletjes in huis en kopen ze gewoon bij de kruidvat.
     

Deel Deze Pagina