Ww afgewezen en zwanger

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Dora123, 17 apr 2018.

Tags:
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dora123

    Dora123 Nieuw lid

    17 apr 2018
    3
    0
    1
    Vrouw
    Hoi, vraag voor een kennis/vriendin.
    Ww werd toegekend. Echter ik ontving geen formulier thuis om mijn inkomsten door te geven. Het UWV heeft toen besloten om mijn uitkering stop te zetten. (Ik mijn ogen natuurlijk onterecht). Nu reeds met 3 weken zwangerschaps suiker. En van de arts mag ik niet meer gaan werken. Ik heb natuurlijk bezwaar aangetekend tegen mijn afwijzing. Echter ik ben nu tussen zonder status. Maar wil graag met zwangerschapsverlof of ziekte wet. Ben ondertussen 29 weken. En mijn spaarpot is bijna leeg.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Goedemorgen Dora123,

    Wat een akelige situatie voor je vriendin.

    Je geeft aan dat zij bezwaar heeft aangetekend tegen de beslissing dat haar WW-uitkering is afgewezen.

    Heeft zij hierover al contact gehad met onze telefonische klantenservice op 0900 9294? Dan kan zij haar situatie uitleggen om te kijken wat voor haar de snelste oplossing is.

    Als zij officieel bezwaar heeft aangetekend krijgt zij binnen 13 weken een beslissing. Deze datum staat in de ontvangstbevestiging die ze heeft gekregen. Komt zij in geldnood tijdens de bezwaarprocedure? Dan kan ze een bijstandsuitkering aanvragen bij haar gemeente. Heeft zij geen recht op een bijstandsuitkering? Dan kan zij de rechter vragen om een voorlopige voorziening.
    Meer info vind je hier.

    Met vriendelijke groet,

    Yvonne
    UWV Webcare Team
     
  3. Dora123

    Dora123 Nieuw lid

    17 apr 2018
    3
    0
    1
    Vrouw
    Hoi,

    Bedankt voor de duidelijkheid. Maar nu het volgende. Ze durft nog niet te vertellen dat ze zwanger is. Ze is nu tussen de status Ww en wachten op uitkomst bezwaar. En zwangerschapsverlof.

    Kan ze zich wel “ziek” melden nu?
    Het UWV heeft wel al gezecht dat ze beter kan stoppen met sollicitaties doorsturen naar het UWV. Omdat ze er toch niet naar kijken.

    Gr
     
  4. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Dora123,

    Goed dat je voor je vriendin navraagt of ze zich ziek kan melden, nu ze wacht op de beslissing op bezwaar.

    Je kunt recht hebben op Ziektewet-uitkering van UWV, als je binnen 4 weken na einde WW uitkering (of einde dienstverband) ziek wordt (ten gevolge van zwangerschap)
    Je vriendin kan zich ziek melden via MijnUWV.

    Ik wens je vriendin veel sterkte!

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV Webcareteam
     
  5. Dora123

    Dora123 Nieuw lid

    17 apr 2018
    3
    0
    1
    Vrouw
    Hoi, wederom dankjewel. En nu in haar situatie. Op 9 maart verliep de termijn van de beslissing om de Ww toch niet toe te kennen. Ruim heel ruim vier weken later. Er is nog geen uitslag of behandeling. En nu? Als ze zich nu ziek meld bij het UWV wat dan?
     
  6. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Hallo Dora123,

    Ik begrijp uit je bericht dat de vier weken verstreken zijn, waarin je vriendin kan terugvallen op de Ziektewet. Je vraagt je af wat ze nu moet doen.

    Als je vriendin bezwaar hebt aangetekend op de beslissing, zal je vriendin moeten wachten tot er een beslissing op bezwaar is.
    Ondertussen kan ze dan mogelijk recht hebben op een Bijstandsuitkering of, als ze dat niet heeft kan ze een voorlopige voorziening aanvragen. Over de stand van zaken ten aanzien van het bezwaar kan je vriendin het beste contact opnemen met onze klantenservice.

    Ik wens jullie beiden een mooi weekend!

    Met vriendelijke groet,

    Petra
    UWV WebcareTeam
     

Deel Deze Pagina