WW uitkering na korter contract

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Boukje34, 18 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Boukje34

    Boukje34 Bekend lid

    20 sep 2006
    654
    0
    0
    Fryslan
    #1 Boukje34, 18 jun 2015
    Laatst bewerkt: 18 jun 2015
    Hallo,

    Mijn huidige contract (langer dan 1/2 jaar) wordt binnenkort niet verlengd.
    Misschien dat mijn werkgever vanaf september een nieuw contract wil aanbieden, voor 2,5 maand. Maar daar zijn ze nog niet over uit. Ik heb iig voor de komende 2 maanden een WW uitkering aangevraagd. Maar moet dan waarschijnlijk eind dec. weer ww aanvragen. Ik bekeek de eisen voor WW en zag de wekeneis. Wanneer ik vanaf eind december 36 weken terugtel, dan kom ik uit ergens eind april. Maar aangezien ik nu ook WW heb aangevraagd, tellen de weken van eind april tot zeg maar juli niet mee toch? Dat houdt in dat ik dus eind december Niet 26 van de 36 weken heb gewerkt en vervalt dan volledig mijn recht op WW? En mogen ze wel opeens een korter contract aanbieden? De functie zou dan waarschijnlijk gelijk blijven qua omschrijving/invulling. Oh ja, het huidige contract eindigt voor 1juli 2015. Mogen ze dan uberhaupt wel na 2/2,5 maand een nieuw contract voor onbepaalde tijd aanbieden? Of moet daar zo wie zo 6 maanden tussen zitten?
    Alvast bedankt voor je reactie.
     
  2. UWV

    UWV VIP lid
    Medewerker

    Beste Boukje34,

    Je hebt enkele vragen over een eventuele contractverlening en over je WW-uitkering.

    Je wordt voor 1 juli werkloos. Daarom moet je nu een WW-uitkering aanvragen. Vanaf je eerste werkloosheidsdag krijg je dan een WW-uitkering als je aan de voorwaarden voldoet. Eén van die voorwaarden is dat je in de afgelopen 36 weken ten minste 26 weken hebt gewerkt. Ik ga er in mijn antwoord vanuit dat dit het geval is, je schrijft immers dat je huidige contract langer dan een half jaar duurde.

    Hoe lang je recht op WW hebt, hangt af van je totale arbeidsverleden. Omdat je daar geen verdere informatie over geeft, kan ik daar niets over zeggen. Op uwv.nl/mijnuwv staat een overzicht van je arbeidsverleden, waarmee je een indicatie kunt krijgen van de duur van je WW-uitkering.

    Ik ga voor je vraag even uit van een voorbeeld. Stel dat je recht hebt op een WW-uitkering van zes maanden, vanaf juli 2015. Vanaf september ga je weer tijdelijk werken. Je WW-uitkering is dan nog niet op, maar omdat je gaat werken ben je niet meer werkloos. We zullen je uitkering dan stoppen. Omdat je binnen 26 weken opnieuw werkloos wordt, kun je na het einde van het nieuwe tijdelijke contract het resterende deel van je ‘oude’ WW-uitkering laten voortzetten.

    Pas als je WW-uitkering langer dan 26 weken is gestopt, kan die niet meer worden voortgezet. Zou je nieuwe contract langer dan 26 weken duren, dan zou je immers een nieuw WW-recht hebben opgebouwd, omdat je weer opnieuw aan de wekeneis voldoet.

    Daarnaast heb je nog een vraag over het aanbieden van een nieuw contract. Vanaf 1 juli 2015 heb je vanwege de WWZ eerder recht op een vast contract. Als je twee jaar in een tijdelijk contract hebt gewerkt, heb je recht op een vast contract. Nu is dat nog drie jaar. Ook verandert de periode waarbinnen contracten als opeenvolgend worden gezien. Nu worden alle contracten met tussenpozen van minder dan drie maanden als opvolgende contracten gezien, vanaf 1 juli 2015 is dat zes maanden.

    Op onze website vind je actuele informatie over de WW en over de wijzigingen door de WWZ.

    Met vriendelijke groet,

    Robert
    UWV Webcare Team
    Webcare - UWV - Over UWV
     

Deel Deze Pagina