XXY mama's!

Discussie in 'Aangeboren afwijkingen' gestart door Bellybell, 18 mrt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Hallo andere mama's!

    Hier een mama van een kereltje van 2 jaar. Tijdens de zwangerschap vanallerlei gedoe gehad wat ik liever wil vergeten, waardoor ik een vwp heb gehad. Dit was eigenlijk om down te controleren, maar dit was het gelukkig niet. Wel kwam het XYY syndroom naar voren (1 mannelijk chromosoom teveel). Dit had niet veel op de kous volgens het ziekenhuis en we moesten ons maar geen zorgen om maken. Veel over gelezen, maar mogelijk dit, mogelijk dit, maakt me ook niet gelukkig. Er zijn geen echte superduidelijke kenmerken die je eraan kunt linken wat alle XYY mannetjes hebben, dus verder het ziekenhuis maar geloofd en er niet te veel bij stil gestaan.

    Nu 2 jaar later zitten we midden in de onderzoeken en alles. Mijn mannetje loopt nog niet (ik geef het zelf geen maand meer, dan loopt hij, weet het zeker!) en hij praat nog niet. Hij babbelt de hele dag door, snapt ook precies alles wat ik bedoel en voert 'opdrachten' ook allemaal netjes uit (pak de bal eens, gaan we in bad --> gaat hij naar boven, pak maar een bordje, etc etc).

    Nu ben ik reuze benieuwd of er meer mama's zijn die een kindje hebben met het XYY syndroom en dit ook weten (1 op de 1000 jongens heeft het, maar 95% weet het niet eens). Hoe doen jullie kindjes het? Hebben ze te maken met achterstanden? Ik ben reuze benieuwd... Op internet kan ik ook niks van een forum vinden van een XYY clubje of iets in die richting, daarom maar eens hier proberen.

    Groetjes
     
  2. Mamzie

    Mamzie VIP lid

    29 jun 2006
    7.318
    0
    0
    prov. Groningen
    jammer dat je hier ook geen andere mama's vind die in hetzelfde schuitje zitten als jij.......
    Toch fijn om ervaringen enzo uit te wisselen. Is er in Nederland ook niet een vereniging voor deze afwijking?
     
  3. Bellybell

    Bellybell Fanatiek lid

    30 dec 2012
    4.524
    4.381
    113
    Nope, helaas niet. Omdat zoveel mensen het hebben maar je dit alleen met dna kan achterhalen. Nja, hoevaak kijken ze mensen hun dna na? ;)

    Niet geschoten is altijd mis.. Misschien toch ergens een xyy mama te vinden haha
     

Deel Deze Pagina