Zacht soepvlees

Discussie in 'De lounge' gestart door vlinderCN, 18 nov 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Wie weet er hoe je zon ouderwetse soep maakt met hachee/soepvlees wat dan bijna uit elkaar valt in je mond? Het blijven bij mij altijd van die harde brokken :( de rest lukt me wel maar gaat me echt om dat vlees.
     
  2. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.937
    462
    83
    Bij scheelt het enorm waar ik het vlees haal
     
  3. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Dit is van een biologische boer, ga het ook nergens anders kopen ;)
     
  4. nutts

    nutts Fanatiek lid

    13 apr 2014
    1.937
    462
    83
    Haha dat was eigenlijk ook mijn tip om het daar te gaan halen
     
  5. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Braad je dat vlees eerst aan of kieper je het zo in je bouillon?
     
  6. Sjanani

    Sjanani Actief lid

    1 aug 2019
    474
    260
    63
    Vrouw
    Wat voor vlees gebruik je en hoe lang laat je het pruttelen? Ik gebruik meestal runderlappen of karbonades, braad het niet aan maar laat het minimaal twee uur zachtjes koken.
     
  7. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Rundersoep/hacheevlees heet het en staat bij mij uuuren op :confused: samen met een mergpijp.
     
  8. Sjanani

    Sjanani Actief lid

    1 aug 2019
    474
    260
    63
    Vrouw
    Doe je het vlees er pas in als de soep kookt of echt al warm is? Als je het vlees in koud water doet en dan gaat opwarmen wordt het vlees taai.
     
  9. Majo1983

    Majo1983 Fanatiek lid

    1 feb 2013
    3.634
    2.336
    113
    Vrouw
    Broek
    Ik zou eens proberen om mooie doorregen (vrij vette dus) riblappen te kopen en zelf te snijden. Ik heb altijd riblappen en bij mij vallen ze zo uit elkaar.
     
  10. Emilie69

    Emilie69 Niet meer actief

    Zeg tegen je slager waarvoor het vlees moet dienen, dan geeft hij meestal de meest geschikte stukken mee.
    Vlees eerst droogdeppen en aanbraden! Alleen de buitenkanten moeten goudbruin kleuren, het vlees mag nog niet garen binnenin.
    Daarna niet overgieten met een koude vloeistof, maar met een opgewarmde vloeistof! Dan ‘schrikt’ het vlees niet en koelt het niet weer af. Ook dat kan er namelijk voor zorgen dat het vlees taai wordt.
    Zet het vuur niet te hoog: stoofvlees moet zachtjes stoven, en zeker niet koken. Zachtjes pruttelen is oké, maar van koken wordt het vlees taai.

    Dit zijn de tips die mijn oma mij altijd meegaf. En ik heb altijd vlees dat "smelt" in de mond. Misschien het proberen waard?
     
  11. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Oh shit ..dat heb ik dus net gedaan :( jammer worden weer taaie brokken dus.
     
  12. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Thanks! Hier was ik naar op zoek ;) helaas net met koud water gedaan..volgende keer ga ik het zo doen.
    Vind het met dit soort dingen altijd jammer dat toen mijn oma nog leefde ik hier totaal niet in geïnteresseerd was.
     
  13. Felice

    Felice VIP lid

    22 apr 2009
    6.563
    7.390
    113
    Ik doe het ook altijd met koud water opzetten, en gaat eigenlijk altijd goed!

    Als het aan de kook is schuim er af scheppen, dan weer opzetten (zo laag mogelijk) met een bouillonblokje, doe er altijd een gesnipperd uitje bij in. En een paar stengels bleekselderij zorgt er ook voor dat het lekker mals wordt. Die vis ik er dan uit voor ik op het laatst de groente etc toe voeg.

    Mij is juist geleerd om het met koud water op te zetten, dan blijft de soep wat helderder als het goed is.

    O ja, het staat wel zeker 1,5 uur op!
     
    sprits en vlinderCN vinden dit leuk.
  14. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    Ben benieuwd wat ik straks heb ;)
     
  15. olleke

    olleke Fanatiek lid

    8 mrt 2012
    4.607
    3.853
    113
    Toevallig gister aan mijn moeder nog gevraagd. Zij spoelt het vlees even af en doet het in koud water. Aan de kook brengen en dan vervolgens nog een aantal uur (hele dag vaak) op een herl klein pitje laten staan. Ze doet altijd zo'n zwart warmhoudplaatje eronder en zorgt dat het niet gaat doorkoken dan.
    Tussendoor schept ze steeds het schuim er af.
     
  16. Sjanani

    Sjanani Actief lid

    1 aug 2019
    474
    260
    63
    Vrouw
    Laat je even weten hoe het smaakt, want ik ben wel benieuwd waar het aan ligt. Hopelijk heb je een heerlijk soepje :thumup:
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  17. Want2beAmom

    Want2beAmom Fanatiek lid

    9 feb 2018
    1.088
    668
    113
    Vrouw
    Alle adviezen zijn al gegeven. Ik heb ook nog geleerd dat je het vlees voor je het gaat gebruiken eerst beter op kamertemperatuur kan laten komen.
     
  18. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.888
    16.248
    113
    Het vlees eerst op hoog vuur bruin bakken en dan 4 a 6 uur onderwater zetten in bouillon het mag absoluut niet koken! En nooit in koud water leggen of koud water erbij doen, dan schrikt het vlees en word het taai.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.
  19. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    bedankt voor jullie tips, ze zijn wel tegenstrijdig :roflmao: is het misschien zo dat je vlees op kamertemp met warm water doet en koud vlees met koud water?maar...
    Ik pak er net een stukje vlees uit en het is geen taie brok, botermals ook nog net niet maar vind t zo al prima. Had nu koud vlees in koud water gedaan en aan de kook gebracht, op laag vuur, maar het bubbelde/kookte wel dus zal het volgende keer op zon warmhoudplaatje zetten. En ga het ook nog eens proberen met vlees aanbraden rondom en met warm water erbij maar komt bij mij uit vriezer dus koude variant is handiger.
     
  20. LMSB

    LMSB Fanatiek lid

    24 feb 2017
    3.989
    3.319
    113
    Sommige tips die je krijgt is echt voor lappen stoofvlees? Vlees mag je best een uur vantevoren uit de koelkast halen. Dan in warm water gooien, bij koud water krimpt het vlees ineen en wordt het taai. (Wij mensen bibberen en krimpen ook ineen als we het koud hebben, meestal dan :p) Ik zou die kleine stukjes vlees voor in de soep echt niet eerst aanbraden.
     
    vlinderCN vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina